Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ÖSK Mantorp>Sportvagnsdiskussion
<<   1, 2
4304 besök totalt
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Re:

Jörgen Trued skrev:
Läser till min stora belåtenhet att Spotbilstidskriften nr.1 i Sverige Automobil nu rankar Mercedes Benz 560 SEC som den bilen med högsta KFP Indexet (bäst av 37 roliga bilar). sedan följer.
- BMW 635 CSi
- Subaru Impreza Gt-99
- BMW M3 E30
- Honda S2000

Först på fjärde plats en bil utan baksäte. Det där snacket om råttsoffor mm. lägg det i återvinningen.

Jag kör ner till Mantorp imorgon för ytterligare en trevlig kväll på racerbanan. Hoppas det blir lite större uppslutning på banan än förra gången.
Kom igen nu alla ÖSK:are det är säsongsavslutning passa på att sätta några bra varv med din entusiast/sportbil.

Jörgen, jag såg inte till dig ikväll på vårt banmöte,kanske lika bra det för det var riktigt blött= halt att köra. Jag tänkte nämligen fråga dig om du kunde ställa upp för Ösk och jobba på stcc antingen den 29/9 eller den 30/9. Som du säkert vet så måste alla vi som kör på Ösk:s träffar göra en motprestation genom att jobba vid något evenemang, men jag kan inte hitta din anmälan. Hör av dig.
islohm@telia.com
/Magnus
Citera
Åke Nyberg Club Alfaromeo
Stockholm
Här sen Feb 2007

Underbar diskussion !

Påminner om en Hassan Sketch när en snubbe ringer till Chopperklubben och vill vara med för han har en Kawasaki 125, Ha Ha Ha.

om det nu finns en klubb som på något för andra otydligt vis definierar vad och vilka som skall vara med och vilka som skall köra på de träffarna så låt de ha sin definition, dom driver ju faktiskt sin klubb för att dom skall ha kul.

... Och det kanske finns andra klubbar som man kan åka med.

Tycker man att det är väldigt roligt att åka bana så kan man ju välja en bil som är välkommen i en klubb som håller på med banåkning.

Club Alfa Romeo tillåter andra märken i mån av plats på våra banmöten, öppna bilar måste ha störtbåge för att få åka, av säkerhetsskäl.

Klubbens regler sätts upp av medlemmarna och röstas fram i demokratisk anda. Om det är viktigt för dig att ÖSK klassar SAAB 9 - 3 som sportvagn, gå med i klubben och lägg en motion. Om du går med i klubben och engagerar dig så kanske du också invigs i klubbens tänkande och får en större förståelse för vad en sportvagn är och vad de anser skiljer en SAAB 9 - 3 från att helt uppfylla det kriteriet.

Göteborg
Här sen Sep 2004

Re: Sportvagn

Bengt Metz skrev:
Hej
Det finns en lista på SPVMs hemsida över vad SPVM tycker är sportvagar
Man kan tycka vad man vill om denna lista

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf

/ Bengt Metz

Mohahaha.. Fiat Barchetta men INTE Coupe..? Barchetta har inte ens bågar, ännu mindre bur. Är byggd på Punto 1.
och var fanns 124 Coupe?
ojoj. Kategoriska listor ska man nog akta sig för att göra.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Mohahaha.. Fiat Barchetta men INTE Coupe..? Barchetta har inte ens bågar, ännu mindre bur. Är byggd på Punto 1.
och var fanns 124 Coupe?
ojoj. Kategoriska listor ska man nog akta sig för att göra.

Du har missuppfattat listan. Den tar upp de vagnar som blivit godkända. Om någon vagn inte är med kan skälet till det lika gärna vara att frågan aldrig ställts så att man aldrig tagit ställning till vagnen ifråga som att den inte "platsar".

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Ibland önskar man att Gatebil hade fler träffar för där skiter man fullständigt i vad du kör så länge du uppför dig som folk och har kul hela tiden, sura miner funkar inte.

Kör med "Gatebil" då eller Saabklubben eller whatever.

Citat:
Läser till min stora belåtenhet att Spotbilstidskriften nr.1 i Sverige Automobil nu rankar Mercedes Benz 560 SEC som den bilen med högsta KFP Indexet (bäst av 37 roliga bilar). sedan följer.
- BMW 635 CSi
- Subaru Impreza Gt-99
- BMW M3 E30
- Honda S2000

Det är väl klart att de kallar svennebilar för sportbilar, annars skulle inte alla svennar köpa deras blaska.

Jag har mycket svårt att förstå varför du Jörgen drar upp detta till diskussion här på Rejsa, denna diskussion hör hemma INOM ÖSK. Om du vill förändra hur klubben fungerar & ser på saker & ting är den rätta vägen att motionera till årsmötet.

Som man brukar säga:

om du tycker det vi gör är bra, tala om det för dina vänner.
om du tycker det vi gör är dåligt tala om det för oss.

Dessutom står det följande i ÖSKs stadgar paragraf 3:

/---/Uteslutning av medlem kan ske om verderbörande medvetet skadat föreningens namn eller verksamhet/--/

Åke Nyberg har snappat det hela:

Citat:
om det nu finns en klubb som på något för andra otydligt vis definierar vad och vilka som skall vara med och vilka som skall köra på de träffarna så låt de ha sin definition, dom driver ju faktiskt sin klubb för att dom skall ha kul.

Någon frågade också om Miata är en sportvagn. Givetvis är den det! Alla som har lyckats gripa den svårdefinierade känslan som säger "detta är en sportvagn" känner likadant.

Slutligen: Jörgen, sätt punkt för denna diskussion här men fortsätt den för all del inom ösk.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mycket eftersnack blev det, tyvärr inte så mycket om själva banträffen i stort, flyttade därför tråden hit. Ni som var där får gärna starta en ny eftersnackstråd.

I denna tråd kan ni som vill fortsätta diskutera sportvagnslistor eller anse att frågan är utagerad.

Kom ihåg att inte skriva i affekt bara....

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Var med i en löst sammansatt intressegruppering tidigt 80-tal som kallade sig Östgöta Sportvagnsvänner.
Den blev sedan (efter min tid) den mer formella klubben ÖSK.
Deltog ibland vid träffarna med en Alfa 1600 GTJ ibland med en VW 1300 baserad RPB GT.
På sina håll bemöttes man då mycket olika beroende på vilken bil man kom i.
Den typen av "sportvagnssnobbism" har jag mycket litet till övers för.
Jag har uppelvt samma snobbism i SSK på 70-talet när standardbilarna "förstörde" den fina sportvagnsandan i SSK enligt vissa. (det blev ju också grunden till att man sedan dess kör SSK-serien och Spvm separat.)
Jag har upplevt precis detsamma när historiska standarbilar gjorte sitt intåg i historisk racing. Det var folkracebilar som ingen ville se på banorna enligt vissa "rätttrogna".

Jag tillhör de som får intryck av sportvagnsanda snarare verkar vara ett finare ord för ett visst mått av trångsynthet.
Men för mig är det inget problem. Jag har ännu inte provat en s.k. sportbil som ger mig mera körglädje än en toktrimmad två-taks Saab och med den kan jag åka mer bana än vad jag har tid till

Självklart ska ÖSK och övriga klubbar vara sina ideal och traditioenr trogna, men jag undrar om inte den traditionella och luddiga frågan om vad som är en sportbil gör mer skada än nytta för klubbarna?

Citera
Allmänt banåkaforum
ÖSK Mantorp>Sportvagnsdiskussion
<<   1, 2
4304 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande