Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Torque bias differential
<<   1, 2, 3
11782 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas Zolnir skrev:

Har lite svårt att förstå vad som skulle vara bättre med en låst diff under inbromsning,
råkar ena bakhjulet låsa upp vid inbromsningen så kanske det tar med sej det andra och då kan man ju lika järna rycka i handbromsen

Den förklaring jag har fått (i alla fall på 911:or) är att man gärna bromsar hårt innan apex (då bilen pekar rakt. Under inbromsning sker viktförflyttning frammåt vilket får bakhjulen att lätta något. Progressiv låsning av bakhjulen under inbromsning ska då minska bakhjulens tendens att vicka.

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Zolnir skrev:
beepbeep skrev:

Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning.

Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning.

om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant?

Den så kallade låsningen av en rampdiff under inbromsning måste ju stå i propotion till hur mkt
motorbroms som anbringas, dvs ingen motorbroms=ingen låsning

Har lite svårt att förstå vad som skulle vara bättre med en låst diff under inbromsning,
råkar ena bakhjulet låsa upp vid inbromsningen så kanske det tar med sej det andra och då kan man ju lika järna rycka i handbromsen

Ang Porsche 968 så har jag skruvat med två sådana och båda har haft rampdiff,
liksom min 944 turbo.

m v h Andreas Z

Å tusan..
Jag har ju aldrig ägt nån 968:a själv utan det är ägarna som berättat att det varit torsen diffar i lådorna samt att det står så i specarna tex på nätet?!?

http://www.edmunds.com/porsche/968/1994/review.html
http://www.944968.com/968transform.htm

/P

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Puppan skrev:

Å tusan..
Jag har ju aldrig ägt nån 968:a själv utan det är ägarna som berättat att det varit torsen diffar i lådorna samt att det står så i specarna tex på nätet?!?

http://www.edmunds.com/porsche/968/1994/review.html
http://www.944968.com/968transform.htm

/P

Kollade i PET, du/ni har rätt! Porsche har minnsan levererat 968:an med både Torsen och lamelldiff!
Torsendiffen hette 950 332 063 00 och lamelldiffen hette 950 332 053 00.

All heder åt er. 968:an är lite obskyr modell...jag visste inte att dom minsan använde Torsen på den.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

beepbeep skrev:
Andreas Zolnir skrev:

Den förklaring jag har fått (i alla fall på 911:or) är att man gärna bromsar hårt innan apex (då bilen pekar rakt. Under inbromsning sker viktförflyttning frammåt vilket får bakhjulen att lätta något. Progressiv låsning av bakhjulen under inbromsning ska då minska bakhjulens tendens att vicka.
Låst diff under maxinbromsning gör ju att det är lättare att hålla bägge hjulen snurrande vilket ger mer kontroll än när ett hjul låser upp (bara en omskrivning).
Detta är ju samma anledning som nåt team ville köra med drivaxlar och framdiff i F1, inte för drivning utan för att bättre kontrollera upplåsningarna fram.
I samma veva kan ju sägas att kopplingen inte skall vara nedtryckt under inbromsning för då kan bakhjulen leva ett friare liv (mer tröghet i systemet är bara bra), men det är kanske lite väl självklart.

Det skulle iofs vara intressant att testa hårda inbromsningar med en 1,5lamelldiff, jag har bara erfarenhet av Torsen typ (både "typ II" och en konkopplingsvariant) och det brukar inte vara "spikrakt" beteende, men det har jag vant mig vid.

Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Kenson skrev:

På första raden skriver du att nackdel med torsen är att den låser upp vid inbromsning och på andra raden skriver du att Porsches "värsta/bästa" låser fullt vid inbromsning. Samma sak således?

Så är det då en nackdel eller inte? om det var nackdel hade väll Porsche åkt 40/40 tex?

Still confused but on a higher level

Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning.

Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning.

om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant?

Lyfter denna tråd igen då jag skall inhandla en diff.
Kollade lite på Quaife sida och det verkar onekligen som några Porsche funkar med deras diff då dom har åtmintonde en Supercup som rullar 2007 Porsche Mobil1 Supercup championship .

Jag funderar på testa en Quaife i min 996 rwd turbo med Supercup spec..

Vad tror vi, vad valde du kenson??

/pete

_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007

Ja det stämmer. Min Audi har torsendiff mellan fram o bakaxel.
Den fördelar upp till 70% antingen bak eller fram beroende på vilken axel som behöver mest
effekt.
Dock så är hjulen för sig enbart av fusktyp, dvs bromsar upp spinnande hjul med bromsar.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Puppan skrev:

/pete

Kenson (jag alltså) har en "vanlig" lamelldiff.

Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

Kenson skrev:
Puppan skrev:

/pete

ok, tack!
Jag märker att du börjar komma upp dig i världen nu när du börjar prata om dig själv i tredjeperson, haha ;-)
Men vad skall jag ha då vånda, vånda vånda, quiafe är ju så rätt prismässigt!

/Pete

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Kenson skrev:
Puppan skrev:

/pete

ok, tack!
Jag märker att du börjar komma upp dig i världen nu när du börjar prata om dig själv i tredjeperson, haha ;-)
Men vad skall jag ha då vånda, vånda vånda, quiafe är ju så rätt prismässigt!

/Pete

Ring och snacka med Paul http://www.guardtransmission.com/lsd_info.htm bästa firman jag haft kontakt med någonsin.

Allmänt banåkaforum
Torque bias differential
<<   1, 2, 3
11782 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande