Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4   >>
15730 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Skratta du, det bjuder jag på, oavsett tidigare meriter så är det ju bara en människa bakom ratten och filmen visar att han vid flera tillfällen var för långt ned i registret och segade, kan ju bero på mycket som tex annan utväxling i klumpen (väldigt vanligt att man byter den till starkare på S2K bilar) eller något annat skumt, fan vet, men kan ju också vara så enkelt att han är van vid mycket lättare bilar och har lite "ovanor för sig".

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Cobolt skrev:
Skratta du, det bjuder jag på, oavsett tidigare meriter så är det ju bara en människa bakom ratten och filmen visar att han vid flera tillfällen var för långt ned i registret och segade, kan ju bero på mycket som tex annan utväxling i klumpen (väldigt vanligt att man byter den till starkare på S2K bilar) eller något annat skumt, fan vet, men kan ju också vara så enkelt att han är van vid mycket lättare bilar och har lite "ovanor för sig".

Vill minnas att han har rattat den där Amuse S2K'n ett antal gånger. Fast det där testet kanske var första gången han körde den. Nåväl de har ivf testat den s2k'n mot en rad MR-s i det programmet och det har verkat som att MR-S har vunnit varje gång. Men då som sagt med Celica spisen nedklämd, fast det är väll egentligen inte så konstigt då MR-S'en väger mindre...
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Men dendär Amusen är tillsammans med en AE86 deras två Touge Monsters, på banan kan det ju dock vara annorlunda.

Sen är väl dedär en celicaspis från senaste celica? Den är ju på 1,8liter den med vad jag fått för mig. Samma som sitter i Corolla T-sport alltså.

MVH

Stockholm
Här sen Jan 2003

dom snackade ju oxå nått om däcksvalet på s2k dom hade regndäck men det torkade upp fortare än dom hade trott eller hörde ja fel?

komiskt oxå att båda turbobilarna i filmen hade problem med tempen under lite tempo

BMW Abuser
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
Inget snack om att den där toyotan gick jäkligt fint, mycket trevligt bygge! En sån vill jag ha själv!

MEN.... Om den är så värst representativ för en MR2:a det vettifaen, hur många är det egentligen som monterar Öhlinare, breddar såpass mycket, byter till 2L celicamotor och lättar tillräckligt för att den EFTER ombyggnaderna ink större motor, låda etc.. väger -65kg?

Bara för att vara principiellt gnällig så måste jag också tillägga att även om man har en frän race overall på sig och är med i TV så innebär det inte att man vet var växelspaken sitter!! Tänker på han som försökte köra en S2000 som om den hade V8:a vrid, alternativt var fjäderlätt!! (vilket den inte är) Menar dock inte att S2000 hade varit någon vinnare här, men nissanbilarna hade nog kunnat ha fått det aningen svettigare med en förare som passade bilen bättre för kurvtagningen, bromsförmåga mm är det verkligen inget större fel på och motorn drar riktigt fint, men som alla högvarviga n/a spisar med mycket pulver så är det inget jätteregister att åka på precis.

Varför skulle den inte kunna vara representativ för att visa hur grymt bra grundbyggd MR2an är för bana, körda av mycket duktiga tävlingsförare och alla bilarna hade ju liknande modifieringar.
om det vore fel då dom lättat MR2an med 65kg undrar jag hur mycket lättad den där S2000 var, eller väger den verkligen in på bara 1140kg orginal? Tror nog inte det...
"Breddningen" var ju ett Widebodykit och spacerplattorna som satt på var inte tjockare än 1cm.
MR2an och S2000 hade båda Yokohama A048 däck men MR2an hade smalaste/minsta däcken i testet.
Sen har motorn i MR2an samma spetskaraktär (redline vid 8200varv) som i S2000 så han kanske oxå var dålig att köra högvarviga sugmotorer då?

Visst kan mycket ha betydelse men då dessa bilar hade rätt liknande utrustning tror jag inte det hade avgjort så mycket i testet...

Hade dock varit kul att se MR2an med Toyotas Kompressorversion av den där 1,8-liters Corolla/Celicamotorn som satt i Corolla T-Sport Kompressor med 225hk orginal för att komma lite närmare S2000 och Turbobilarna i effekt (eller då min version av MR2 Turbo) så dom blev mer jämnsnabba på rakorna då jag tror MR2ans vägegenskaper/bromsar klarar att utnyttja den effektökningen bättre än dom flesta bilar på banan.

Mvh//Hanzzon.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Hanzzon skrev:

Varför skulle den inte kunna vara representativ för att visa hur grymt bra grundbyggd MR2an är för bana, körda av mycket duktiga tävlingsförare och alla bilarna hade ju liknande modifieringar.
om det vore fel då dom lättat MR2an med 65kg undrar jag hur mycket lättad den där S2000 var, eller väger den verkligen in på bara 1140kg orginal? Tror nog inte det...
"Breddningen" var ju ett Widebodykit och spacerplattorna som satt på var inte tjockare än 1cm.
MR2an och S2000 hade båda Yokohama A048 däck men MR2an hade smalaste/minsta däcken i testet.
Sen har motorn i MR2an samma spetskaraktär (redline vid 8200varv) som i S2000 så han kanske oxå var dålig att köra högvarviga sugmotorer då?

Visst kan mycket ha betydelse men då dessa bilar hade rätt liknande utrustning tror jag inte det hade avgjort så mycket i testet...

Tycker det du skriver om spacers etc låter hur konstigt som helst så bara för att utesluta att vi inte pratar om olika saker så bilden i bakgrunden är vad jag menar är en MR-2:a/MR-S och bilden i förgrunden är vad som var ute å rejsade på banan i filmsekvensen tidigare.

Inte direkt några 1cm breddningar?
Är motorbyte vanligt?
Möjlgen håller jag svenska flaggan högt, men jag tror iaf att Öhlinare är överlägsna Amuse.

Sen, lyssna inte på vad jag säger om körningen, kika på filmen istället.. Förutom pinsamheter som att sitta och sova i starten så växlade S2000 väldigt konstigt vid flera tillfällen, om han hade en dålig dag eller vad det berodde på det spelar inte så stor roll va? filmen är ju där. Mr-s föraren gjorde kanonbra ifrån sig och den bilen gick hur fint som helst, i min bok så spelar förarprestation minst lika stor roll som bilen på bana.. sen så sätter jag mina pengar på att en "kurv king" spöar en "drift king" any day i en tävling som den ovanstående..

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Det syns på filmen att spacerplattorna som sitter på inte är tjockare än en cm, ja... Sen sitter det väl ett widebodykitt på den från TRD vilket ju inte påverkar spårvidden och om det är mer är det fälgarna som breddar mer utåt än ett par orginalfälgar men jaha? S2000 verkade bredare än orginal den oxå men du tror att det är därför en MR2a kan vara så pass snabbare då plus att föraren i S2000 var så dålig alltså och MR2an fortfarande är en klart sämre grund till en bra banbil?

Förstår inte riktigt var du vill komma, det jag reagerat på var ju att du svarat honom att det bara är att glömma MR2an om han ville ha en bra sportbil med bra utbud av trimdelar och bra banpotential som jag fattat att han ville ha och det tycker och vet jag i så fall inte stämmer det minsta därav tyckte jag du inte riktigt visste vad du pratade om när du svarat honom som du gjorde.

Förstår verkligen om du gillade din S2000 och håller med om att det är en grym bil men underskatta inte MR2ans banpotential för det då jag som sagt åtminstonde inte tror den ligger mindre bra till än Hondan på det!

Mvh//Hanzzon.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Ja går det att få sådär bra fart på en MR2:a så inte tänker jag vara såpass krånglig att jag påstår att så inte är fallet!! det är inte det jag försöker hålla fast vid!

Med att den inte är representativ så menade jag alltså i ett jämförande förhållande mellan bilarna i fråga, vad jag egentligen borde ha sagt är att ska man jämföra bilarna som sådana så bör man utgå någon annan stans ifrån, tex orginal rakt igenom med r-däck och då lika för alla, på så vis kan man ju få fram en mer användbar jämförelse.

I andra vågskålen så kan man ju då annars mena att en Speedster är så snabb som en speedster med ökad spårvidd, öhlinare och GM Racing trimmad Ecotec puffra i därbak + extra aerodynamiska hjälpmedel.. jag lovar, jag åker cirklar runt 99,9% av alla S2000 bilar med en sådan, men en sån Speedster menar jag inte är representativ för en speedster, dvs du möter inte sådana på bana och jag mötte inga vita breddade MR2:or på bana med min S2000 heller utan småmoddade orginalbilar och en sådan jämförelse är vad jag uppfattade att tråden handlade om. Mina uttalanden om MR2 kan mycket väl bero på mina egna begränsningar som förare OCH också bero på begränsningar hos de förare jag kört mot för ur min subjektiva synvinkel så har jag aldrig sett MR2 som speciellt snabb, tvärtom har uppfattat prestandan från den som en ganska anonym busbil som jag inte intresserat mig speciellt mycket för och inte heller stött på så mycket eftermarknadsdelar till (jämförelsevis)

Jag ska helt klart ge dig det att du och andra i trådan fått mig att börja tänka om.

Är själv jättesugen på att modda en Speedster rätt hårt, går det att få en MR2:a såpass snabb som filmen ovan visar så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äga en själv.

Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006

Bodykittet på MRs'en är samma som dom använder i Japanska SuperGT'n

Jag har sett dendär Technopro spirit bilen köra, och den går jävlarimig inte sakta.

Amusen är orginal innuti, som alla Touge monster bilar är medans MRS'en är lättad som zlatan.

Final gear på Amusen var väla 4.4 från en bongo om jag inte läste helt fel.

Jag var inne på en MRS precis innan jag köpte min Rx7a då jag vet många saker man kan göra med dom. Finns bolton turbokit med plugnplay ecu'er tex..

Att det sedan skulle finnas mer saker att köpa till en MRS än till en S2000 håller jag inte med om. Takakaira har sjukt lite saker om man jämför med vad som finns. Inget från varken J's eller Powerhouse Amuse tex.

Jag älskar verkligen S2000'en, men en Widebody MRS är larvigt snyggt.

Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
Ja går det att få sådär bra fart på en MR2:a så inte tänker jag vara såpass krånglig att jag påstår att så inte är fallet!! det är inte det jag försöker hålla fast vid!

Med att den inte är representativ så menade jag alltså i ett jämförande förhållande mellan bilarna i fråga, vad jag egentligen borde ha sagt är att ska man jämföra bilarna som sådana så bör man utgå någon annan stans ifrån, tex orginal rakt igenom med r-däck och då lika för alla, på så vis kan man ju få fram en mer användbar jämförelse.

I andra vågskålen så kan man ju då annars mena att en Speedster är så snabb som en speedster med ökad spårvidd, öhlinare och GM Racing trimmad Ecotec puffra i därbak + extra aerodynamiska hjälpmedel.. jag lovar, jag åker cirklar runt 99,9% av alla S2000 bilar med en sådan, men en sån Speedster menar jag inte är representativ för en speedster, dvs du möter inte sådana på bana och jag mötte inga vita breddade MR2:or på bana med min S2000 heller utan småmoddade orginalbilar och en sådan jämförelse är vad jag uppfattade att tråden handlade om. Mina uttalanden om MR2 kan mycket väl bero på mina egna begränsningar som förare OCH också bero på begränsningar hos de förare jag kört mot för ur min subjektiva synvinkel så har jag aldrig sett MR2 som speciellt snabb, tvärtom har uppfattat prestandan från den som en ganska anonym busbil som jag inte intresserat mig speciellt mycket för och inte heller stött på så mycket eftermarknadsdelar till (jämförelsevis)

Jag ska helt klart ge dig det att du och andra i trådan fått mig att börja tänka om.

Är själv jättesugen på att modda en Speedster rätt hårt, går det att få en MR2:a såpass snabb som filmen ovan visar så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äga en själv.

Skönt att höra att du kan ändra uppfattning och erkänner att du nervärderat MR2ans potensial.
Cred för det och jag kan hålla med dig om att en Speedster vore intressant med trimmning även om det vettigaste där oxå väl vore att använda en potent Toyotamotor i stället som tex Lotus själva redan använt nu ett tag från fabrik då dom uppenbarligen insett fördelarna med det jämfört med att använda nån i jämförelse sur och tråkig Roversnurra vilken inte riktigt ger bilens chassi rättvisa lixom 140hk motorn i dom nyare MR2orna.

Mvh//Hanzzon.

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

chrno skrev:
Bodykittet på MRs'en är samma som dom använder i Japanska SuperGT'n

Jag har sett dendär Technopro spirit bilen köra, och den går jävlarimig inte sakta.

Amusen är orginal innuti, som alla Touge monster bilar är medans MRS'en är lättad som zlatan.

Final gear på Amusen var väla 4.4 från en bongo om jag inte läste helt fel.

Jag var inne på en MRS precis innan jag köpte min Rx7a då jag vet många saker man kan göra med dom. Finns bolton turbokit med plugnplay ecu'er tex..

Att det sedan skulle finnas mer saker att köpa till en MRS än till en S2000 håller jag inte med om. Takakaira har sjukt lite saker om man jämför med vad som finns. Inget från varken J's eller Powerhouse Amuse tex.

Jag älskar verkligen S2000'en, men en Widebody MRS är larvigt snyggt.

Enligt viktuppgifterna var det väl ändå S2000 som var klart mest lättad vad jag kunde se jämfört med orginalvikten?

I snygghet vette fasen om jag inte håller S2000 för strået vassare, väldigt snygg bil! Åtminstonde om vi pratar helt orginal då MR2an inte är i närheten har lika lyckad designmässigt som föregående MR2 i min mening men med relativt enkla medel som finns att köpa till dom kan dom se grymmt mycket bättre ut även om jag från början tvivlade på att jag skulle tycka att nyaste MR2an kunde vara riktigt snygg innan jag sett dom jag numera har sett.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Hanzzon skrev:
Skönt att höra att du kan ändra uppfattning och erkänner att du nervärderat MR2ans potensial.
Cred för det och jag kan hålla med dig om att en Speedster vore intressant med trimmning även om det vettigaste där oxå väl vore att använda en potent Toyotamotor i stället som tex Lotus själva redan använt nu ett tag från fabrik då dom uppenbarligen insett fördelarna med det jämfört med att använda nån i jämförelse sur och tråkig Roversnurra vilken inte riktigt ger bilens chassi rättvisa lixom 140hk motorn i dom nyare MR2orna.

Toyota motorn är fin och går att få bra kräm ur, men den känns inte som något förstahandsval om man jämför prislappar vs prestanda.

Ecotec motorn är otroligt svårslagen i 2L segmentet om man ska upp på lite effekt då GM har fabriktrimdelar ute till försäljning som har använts upp till ca 1200häst, vi snackar rubbet, raceblock, nerstrokade och kraftigare vevar, stakar, kolvar, bultar, lager, packningar, blanka kam ämnen som du kan slipa enl egen spec, färdiga cnc portade toppar med extra allt i olika utföranden, .. rubbet - och detta till en "jänkeprislapp" dvs väldigt lågt pris jämfört med motsv japan prestanda.

I andra vågskålen finns en bil som kan leverera 500 påsar och ha dräglig bränsleekonomi vid fiskörning och då är jag tebax på S2000 motorn som via sin v-tec ju har dubbla kammar. Uppgradera med turbo, E85, förstärkt botten samt alla bultar och packning, lägg till kringsystemen som kylning och torrsump och sen är det 9000rpm:s bus som gäller och normalt register i botten - svårslaget, kostar dock aningen mer att trimma än en toyotamotor och då är det inte lika roligt men att ha en fungerande motor i alla register lockar.

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Re:

Cobolt skrev:
...(text).... sen är det 9000rpm:s bus som gäller och normalt register i botten - svårslaget, kostar dock aningen mer att trimma än en toyotamotor och då är det inte lika roligt men att ha en fungerande motor i alla register lockar.

Toyotan har ju VVTI eller vad det heter, har inte nån hk och vridkurva framför mig men toyotamotorn är nog inte helt död på låga varv heller

Personligen hade jag tagit Amusen men MRSen lockar väldigt mycket den med

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Cam phasing är inte jämförbart med två separata kamprofiler, testa ta en motor med cam phasing och släng på en riktig racekam och se vad som händer, inte så himla upphetsande i köerna på essingeleden precis..

Enda som verkligen är bättre än flera kamprofiler är ju något i stil med valvetronic, alltså BMW:s fullt justerbara ventiltider, är ju inte fel heller att slippa gasspjäll.

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
Hanzzon skrev:

Toyota motorn är fin och går att få bra kräm ur, men den känns inte som något förstahandsval om man jämför prislappar vs prestanda.

Ecotec motorn är otroligt svårslagen i 2L segmentet om man ska upp på lite effekt då GM har fabriktrimdelar ute till försäljning som har använts upp till ca 1200häst, vi snackar rubbet, raceblock, nerstrokade och kraftigare vevar, stakar, kolvar, bultar, lager, packningar, blanka kam ämnen som du kan slipa enl egen spec, färdiga cnc portade toppar med extra allt i olika utföranden, .. rubbet - och detta till en "jänkeprislapp" dvs väldigt lågt pris jämfört med motsv japan prestanda.

I andra vågskålen finns en bil som kan leverera 500 påsar och ha dräglig bränsleekonomi vid fiskörning och då är jag tebax på S2000 motorn som via sin v-tec ju har dubbla kammar. Uppgradera med turbo, E85, förstärkt botten samt alla bultar och packning, lägg till kringsystemen som kylning och torrsump och sen är det 9000rpm:s bus som gäller och normalt register i botten - svårslaget, kostar dock aningen mer att trimma än en toyotamotor och då är det inte lika roligt men att ha en fungerande motor i alla register lockar.

Stoppar man i Toyotas 1,8-Liters Kompressormatade 2ZZ-GE motor direkt som Lotus använder med runt 240hk och 215nm så är jag rätt övertygad om att man är nöjd så det räcker utan trimmning i en normal Speedster men vill man ha en lite mindre avancerad Opelmotor så ska man väl satsa på en sån i så fall.

För du nervärderar du nog Toyotas potensial återigen här nu, Toyotas motor var toppmodern när den togs fram i slutet på 90-talet och har bla Toyotas VVTL-i och är nog faktiskt inte direkt tekniskt efter en Honda S2000-motor alls vad jag kan komma på och jag tror inte ens på att registret är sämre!
Däremot har jag ju svårt att tänka mig att en Ecotecmotor skulle matcha dessa två biltillverkares motorer.

Mvh//Hanzzon.

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Dubbelpost borttagen thumbs up

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Hanzzon skrev:
Cobolt skrev:
Hanzzon skrev:

Stoppar man i Toyotas 1,8-Liters Kompressormatade 2ZZ-GE motor direkt som Lotus använder med runt 240hk och 215nm så är jag rätt övertygad om att man är nöjd så det räcker utan trimmning i en normal Speedster men vill man ha en lite mindre avancerad Opelmotor så ska man väl satsa på en sån i så fall.

För du nervärderar du nog Toyotas potensial återigen här nu, Toyotas motor var toppmodern när den togs fram i slutet på 90-talet och har bla Toyotas VVTL-i och är nog faktiskt inte direkt tekniskt efter en Honda S2000-motor alls vad jag kan komma på och jag tror inte ens på att registret är sämre!
Däremot har jag ju svårt att tänka mig att en Ecotecmotor skulle matcha dessa två biltillverkares motorer.

Mvh//Hanzzon.

Nu är du TOTALT ute och cyklar..

Ecotec är GM:s "workhorse" i 2 liters segmentet, den finns i en hel hög versioner från 1.6-2,4 liter och går att få direkt från fabrik som N/A, turbo eller kompressor.

Den motor som är ORGINALMONTERAD i turboversionen av speedser lämnar ca 204 häst orörd, med ett BSR steg 1 trimchip har du 240hk.. men tycker du att det är enklare att lyfta i någon sur 1,8 liters spis så..

Ecotec finns idag orginal från fabrik i turboversion på upp till 264hk, helt otrimmad, har direct injection av soppan och ett system för att styra ventiltiderna som klarar av mer variation i ventiltiderna än vad Toyotas VVT-i system (en variant av cam phasing) har kapacitet för.

(om du sen vill jämföra cam phasing med systemet som sitter på F20C så får det tala för dig... )

Vill man sen trimma en ecotec så finns som sagt var fabriksdelar och manual för detta för upp till 1200hk.

Det coola är att man alltså kan åka in på bilprovningen med en speedster som har utbytesturbo som ser i princip identisk ut mot orginal och ha 350pållar i bilen och detta till en kostnad som japanpojkarna inte ens kan föreställa sig vore möjligt.

Hur kommer det sig att jag hellre skulle vilja ha en turbokonverterad F20C motor i en busbil om jag fick välja då?? Ecotec är ju en kanonbra snurra, är det något jag bara hittat på för att det sitter en honda logga på den eller finns det MÖJLIGEN någon konstruktionsmässig orsak?

I sammanhanget så kan jag nämna att jag under forntiden ägt och Trimmat en GT4 under ett par år samt fingrat på supror och monterat iaf en kompressorsats på 192hk versionen av celica så jag är inte helt bortkommen vad gäller toyotamotorer och hatar dom inte, jag anser bara inte att de längre är något att hänga i julgranen om man jämför tekniken, BMW, VAG, GM och Honda har alla bättre totallösningar för prestandanarkomaner.

Det fina i kråksången är dock att Toyota sedan länge insett att de är fullständigt frånåkta på ventilstyrningsområdet vilket har resulterat i att de jobbat rätt hårt på den biten och nu i vinter så släpper de en 2.0L motor med ett system de kallar "Valvematic" vilket innebär att de går samma väg som BMW och kör utan gasspjäll med fullt reglerbart lyft på ventilerna, dvs Camphasing + reglerbart lyft, ca 2010 kommer alla motorer som Toyota producerar att ha dessa enligt uppg från Toyota själva så misströsta inte, de är på väg och kommer med detta förmodligen att återta kronan i tuningsvängen. IDAG är de dock hopplöst frånåkta av de flesta andra och man hittar inte många som väljer en Toyota 2L motor för ett trimprojekt såvida de inte har en ganska rejäl märkeskeps.

Som en parentes så kan man ju nämna VVTL-i systemet som Toyota haft på några av sina T-Sport bilar vilket är en Hondalösning på licens. Används dock inte längre pga att det inte "möter emissionskraven", något som Honda inte har några problem med när de kör systemet i sina bilar, kan det vara så att de drog in licensen?? http://en.wikipedia.org/wiki/Image:VVTLi.jpg

Din tur...

Här sen Sep 2003

Kul läsning.
Intressant att jag stötte på just detta klipp på Youtube. En MR2 med K20 2.4L Honda Motor

http://www.youtube.com/watch?v=ofWzLpCI-BU&NR=1

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Re:

Cobolt skrev:
*Massa grym info*

OT: Va finns det för lådor till Ecotecmotorn som skulle passa i en seven?

MVH

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Krullert skrev:
Cobolt skrev:
*Massa grym info*

OT: Va finns det för lådor till Ecotecmotorn som skulle passa i en seven?

MVH

Vet inte exakt vilka lådor som skulle göra sig bäst i en seven, har lite dålig koll på lätta och hållbara lådor, brukar vanligtvis pyssla med bilar som behöver mycket mer pulver och då väger en låda alltid 40kg+.

Ecotec har iaf GM passning, dvs med få undantag så går allt som gjorts till GM concernens bilar att skruva på rakt av utan adapterplattor. Lådan från Lotus omega ska tåla mycket pisk, och jag tror den när ny nog för att ha rätt bultmönster.

Ska man bygga och har en budget så skulle jag nog välja en transaxellåda till en seven, var inne på roadster.se i förra veckan och skulle egentligen kika på en Northstar V8 som de har till salu men såg då att wesfield har börjat med transaxlar nu.. fick ett flin runt huvudet som inte ville släppa!

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
Nu är du TOTALT ute och cyklar..

Ecotec är GM:s "workhorse" i 2 liters segmentet, den finns i en hel hög versioner från 1.6-2,4 liter och går att få direkt från fabrik som N/A, turbo eller kompressor.

Den motor som är ORGINALMONTERAD i turboversionen av speedser lämnar ca 204 häst orörd, med ett BSR steg 1 trimchip har du 240hk.. men tycker du att det är enklare att lyfta i någon sur 1,8 liters spis så..

Ecotec finns idag orginal från fabrik i turboversion på upp till 264hk, helt otrimmad, har direct injection av soppan och ett system för att styra ventiltiderna som klarar av mer variation i ventiltiderna än vad Toyotas VVT-i system (en variant av cam phasing) har kapacitet för.

(om du sen vill jämföra cam phasing med systemet som sitter på F20C så får det tala för dig... )

Vill man sen trimma en ecotec så finns som sagt var fabriksdelar och manual för detta för upp till 1200hk.

Det coola är att man alltså kan åka in på bilprovningen med en speedster som har utbytesturbo som ser i princip identisk ut mot orginal och ha 350pållar i bilen och detta till en kostnad som japanpojkarna inte ens kan föreställa sig vore möjligt.

Hur kommer det sig att jag hellre skulle vilja ha en turbokonverterad F20C motor i en busbil om jag fick välja då?? Ecotec är ju en kanonbra snurra, är det något jag bara hittat på för att det sitter en honda logga på den eller finns det MÖJLIGEN någon konstruktionsmässig orsak?

I sammanhanget så kan jag nämna att jag under forntiden ägt och Trimmat en GT4 under ett par år samt fingrat på supror och monterat iaf en kompressorsats på 192hk versionen av celica så jag är inte helt bortkommen vad gäller toyotamotorer och hatar dom inte, jag anser bara inte att de längre är något att hänga i julgranen om man jämför tekniken, BMW, VAG, GM och Honda har alla bättre totallösningar för prestandanarkomaner.

Det fina i kråksången är dock att Toyota sedan länge insett att de är fullständigt frånåkta på ventilstyrningsområdet vilket har resulterat i att de jobbat rätt hårt på den biten och nu i vinter så släpper de en 2.0L motor med ett system de kallar "Valvematic" vilket innebär att de går samma väg som BMW och kör utan gasspjäll med fullt reglerbart lyft på ventilerna, dvs Camphasing + reglerbart lyft, ca 2010 kommer alla motorer som Toyota producerar att ha dessa enligt uppg från Toyota själva så misströsta inte, de är på väg och kommer med detta förmodligen att återta kronan i tuningsvängen. IDAG är de dock hopplöst frånåkta av de flesta andra och man hittar inte många som väljer en Toyota 2L motor för ett trimprojekt såvida de inte har en ganska rejäl märkeskeps.

Som en parentes så kan man ju nämna VVTL-i systemet som Toyota haft på några av sina T-Sport bilar vilket är en Hondalösning på licens. Används dock inte längre pga att det inte "möter emissionskraven", något som Honda inte har några problem med när de kör systemet i sina bilar, kan det vara så att de drog in licensen?? http://en.wikipedia.org/wiki/Image:VVTLi.jpg

Din tur...

oj vad du tog i... Det jag syftade på var givetvis om du har en vanlig Speedster(som jag skrev) som var den enda som fanns från början och funderar på att uppgradera så kunde man lyfta i samma drivpaket som Lotus använder från Toyota, har man redan en Speedster Turbo vore det väl bara dumt att byta motor, speciellt om den är så grym som du menar.
Men i så fall tycker jag det är väldigt märkligt att inte Lotus själva använder sig av den motorn då det lär ha varit enklare och billigare att ta den färdiga lösningen direkt från GM i systermodellen Speedster i stället så Lotus måste ju se någon fördel med att dom valde som dom gjorde när dom hade ett så enkelt alternativ tillgängligt eller vad tror du?

Toyotas motor har vad jag vet variabla ventiltider och varibel insugslängd (VVTL-I) och det trodde jag inte Ecotechmotorn hade. Den värsta versionen av 1,8L Toyotamotorn lämnar oxå just 264hk på etanol från Fabriken som GM:s 2,0 då.
Dessutom tillverkas den väl i högsta grad då åtminstonde Lotus använder den fortfarande så då lär den väl klara emissionskraven lika väl som andra nya bilar så det kan inte stämma.
Det jag har hört var att Toyota tog bort Corolla T-sport Kompressor liksom andra värre modeller för att förbereda att möta kommande EU-krav där genomsnittliga Co2-utsläppen måste sänkas radikalt för dom flesta biltillverkare, speciellt många Tyska märken menar att detta är orealistiskt då dom kommer få grymmt svårt att klara detta.

"Det coola" med det där är att jag faktiskt vet precis hur lämpligt det är att åka in med en orginalmotor som kan lämna 350hk med orginaldelar utan att bilprovningen skulle anmärka på någonting då jag äger en MR2 Turbo från så länge sen som 1990 själv som klarar besiktningen utan anmärkning varje år, så "japanpojkarna" har nog vetat att detta är möjligt längre än vad ens Opelmotorn funnits.

Så personligen är jag en extremnöjd "prestandanarkoman" trots att jag kör Toyota och tror inte jag kunnat varit mer nöjd ens om man enbart stirrar sig blind på körglädje/prestanda med nån av varken GM:s eller direkt några andra bilar i prisklassen. Tack!

Mvh//Hanzzon.

Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4   >>
15730 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande