Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Så här ser en F1-setup ut..
2302 besök totalt
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Så här ser en F1-setup ut..

Spykers data över Yamamoto på SPA taget med superzoomlens av ngn fotograf

zooma, och läs.. rätt intressant bland annat hur mycket 10kg soppa gör på varvtider, eller 10hk gör per varv.. Och bromsbalans etc

http://www.geting.se/viewimage.php?image=62129-f1%20setup.jpg

_________________
Andreas Nyström
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jösses, en annan blir snurrig med 4 däckstryck och 4 dämpare att justera...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Lämna inte denna bilden vidare till något annat stall eller förare gott folk. De kan bli en dyrköpt bil för personerna... Frågan är ju hur de går för oss racers här som tittat på den.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Re: Så här ser en F1-setup ut..

_Andrew_ skrev:
Spykers data över Yamamoto på SPA taget med superzoomlens av ngn fotograf

zooma, och läs.. rätt intressant bland annat hur mycket 10kg soppa gör på varvtider, eller 10hk gör per varv.. Och bromsbalans etc

http://www.geting.se/viewimage.php?image=62129-f1%20setup.jpg


Toe-out? några ideér varför?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Re:

Superkart skrev:
Lämna inte denna bilden vidare till något annat stall eller förare gott folk. De kan bli en dyrköpt bil för personerna... Frågan är ju hur de går för oss racers här som tittat på den.


Det blir nog bara du som åker dit på $100M. Vi andra har ju inte tagit del av den alls.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



citat: Toe-out? några ideér varför? något fel med det dom menar väll ändå fram !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re:

RCM skrev:
citat: Toe-out? några ideér varför? något fel med det dom menar väll ändå fram !!

Turn in! sök på Jarlmark så finns det nog en förklaring ngnstans

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11960



Ser ju ut att vara en del parametrar... thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4117



Reagerade på att det är så mycket bromsverkan bak. Balansen var satt till 53,9% fram. Beror bakbromsarnas utnyttjande på att down forcen är så effektiv? Inte ens Porscharna med motorn bak kommer i närheten av dom siffrorna.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Kan inte vara så att det är procent av bromsvågens omfång och att man inte räknar med att oken bak är mindre?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Mest troligt är det en siffra som inte är den verkliga bromskraftsjusteringen men det är inte självklart att det är så, det kan vara den verkliga fördelningen.
Det går ju att göra lite räkneexempel men i brist på verkliga data blir det ganska mycket gissningar.
Jag har inte riktigt koll men gissningsvis har en F1 närmare 60% av vikten på bakhjulen. Sedan är ju tyngdpunkten väldigt lågt placerad så förskjutningen framåt blir inte så stor om man räknar per g retardation. Dock är ju g kraften ganska hög när aerodynamiken tar överhand vilket ger en mer förskjutning av tyngdpunkten men samtidigt kan man ju då balansera downforce mellan fram och bakvagn på lämpligt sätt.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
I spionerimålet mellan McLaren och Ferrari, så framkom lite saker även där, som kanske kan klargöra
bromsbalansen på bilarna.

FIA släppte nämligen ett dokument med full nedskrivning av vad som sades på rättegången, och släppte
en version utan raderade kommentarer som kan vara känsliga för Ferrari att de läcks ut.
Låg ute i ca 15minuter innan de insåg sitt misstag

Ferrari hade iaf en helt annat filosofi om viktbalans på bilen.

"Pedro De La Rosa angående sitt snack med Ferrarispionen -
When I asked about the weight distribution, he came back with two text messages, saying that this
was the weight distribution.

When Mike told me the figure, it was so radically different from ours
that there was no way that our care could ever achieve that. The whole philosophy of our car was
to move the weight forward. We had managed to take some weight from the gearbox. There was
no point. At the previous stage, I thought the information might be important and that we could try
it in the simulator, but then the figures were so different."

Ferrari hade även ett bromssystem där det fanns 2 bromscylindrar till bakhjulen med en fjäder i,
Detta gjorde att när man bromsade så fick man inte full bromskraft direkt bak, utan den fördröjde
bromsverkan och höjde den gradvis hela tiden. (lite åt "analog" ABS?)..

McLaren påstod sig dock använda ett liknande system, fast med en ventil istället som styr detta.

_________________
Andreas Nyström
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34


Trådstartare
Även censurerad är nog rättegången rätt kul att läsa.

Tex, att stallen räknar ut andra teams viktdistribution via videos när de lyfter upp bilarna och kör
iväg dom.
Eller att de via inspelningar ifrån onboardcamera hörde att Ferrari hade mer TopSpin på sin
aerodynamic, och gjorde en ny aeromap baserat på detta, och var 0,2-0,3sek snabbare i simulatorn
då.

Rätt kul att läsa iaf, för att få lite inblick i världen som annars är ganska utestängd för oss vanliga

_________________
Andreas Nyström
Citera
Allmänt banåkaforum
Så här ser en F1-setup ut..
2302 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande