Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2302 besök totalt |
Så här ser en F1-setup ut..
Spykers data över Yamamoto på SPA taget med superzoomlens av ngn fotograf ![]() zooma, och läs.. rätt intressant bland annat hur mycket 10kg soppa gör på varvtider, eller 10hk gör per varv.. Och bromsbalans etc ![]() http://www.geting.se/viewimage.php?i _________________ Andreas Nyström |
||
Lämna inte denna bilden vidare till något annat stall eller förare gott folk. De kan bli en dyrköpt bil för personerna...
![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Re: Så här ser en F1-setup ut..
Toe-out? några ideér varför? _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||
Re:
Det blir nog bara du som åker dit på $100M. Vi andra har ju inte tagit del av den alls. ![]() _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re:
Turn in! sök på Jarlmark så finns det nog en förklaring ngnstans _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
||
Reagerade på att det är så mycket bromsverkan bak. Balansen var satt till 53,9% fram. Beror bakbromsarnas utnyttjande på att down forcen är så effektiv? Inte ens Porscharna med motorn bak kommer i närheten av dom siffrorna.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Kan inte vara så att det är procent av bromsvågens omfång och att man inte räknar med att oken bak är mindre?
|
||
Mest troligt är det en siffra som inte är den verkliga bromskraftsjusteringen men det är inte självklart att det är så, det kan vara den verkliga fördelningen.
Det går ju att göra lite räkneexempel men i brist på verkliga data blir det ganska mycket gissningar. Jag har inte riktigt koll men gissningsvis har en F1 närmare 60% av vikten på bakhjulen. Sedan är ju tyngdpunkten väldigt lågt placerad så förskjutningen framåt blir inte så stor om man räknar per g retardation. Dock är ju g kraften ganska hög när aerodynamiken tar överhand vilket ger en mer förskjutning av tyngdpunkten men samtidigt kan man ju då balansera downforce mellan fram och bakvagn på lämpligt sätt. _________________ Tomas Lindbäck |
||
I spionerimålet mellan McLaren och Ferrari, så framkom lite saker även där, som kanske kan klargöra
bromsbalansen på bilarna. FIA släppte nämligen ett dokument med full nedskrivning av vad som sades på rättegången, och släppte en version utan raderade kommentarer som kan vara känsliga för Ferrari att de läcks ut. Låg ute i ca 15minuter innan de insåg sitt misstag ![]() Ferrari hade iaf en helt annat filosofi om viktbalans på bilen. "Pedro De La Rosa angående sitt snack med Ferrarispionen - When I asked about the weight distribution, he came back with two text messages, saying that this was the weight distribution. When Mike told me the figure, it was so radically different from ours that there was no way that our care could ever achieve that. The whole philosophy of our car was to move the weight forward. We had managed to take some weight from the gearbox. There was no point. At the previous stage, I thought the information might be important and that we could try it in the simulator, but then the figures were so different." Ferrari hade även ett bromssystem där det fanns 2 bromscylindrar till bakhjulen med en fjäder i, Detta gjorde att när man bromsade så fick man inte full bromskraft direkt bak, utan den fördröjde bromsverkan och höjde den gradvis hela tiden. (lite åt "analog" ABS?).. McLaren påstod sig dock använda ett liknande system, fast med en ventil istället som styr detta. _________________ Andreas Nyström |
||
Även censurerad är nog rättegången rätt kul att läsa.
Tex, att stallen räknar ut andra teams viktdistribution via videos när de lyfter upp bilarna och kör iväg dom. Eller att de via inspelningar ifrån onboardcamera hörde att Ferrari hade mer TopSpin på sin aerodynamic, och gjorde en ny aeromap baserat på detta, och var 0,2-0,3sek snabbare i simulatorn då. Rätt kul att läsa iaf, för att få lite inblick i världen som annars är ganska utestängd för oss vanliga ![]() _________________ Andreas Nyström |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2302 besök totalt |