Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55164 besök totalt |
Lider med dig!
Men sälj inte av bilarna.. Var själv tvungen? att sälja en gammal pärla. Nästan färdig, men blev av med garageplatsen. Mycket pengar stående till ingen nytta, tyckte jag då. Jag ångrar det så satans idag... ![]() Försök att lägga projekten i malpåse, du kommer inte att ångra dig sedan.. Stå på dig! ![]() _________________ Håkan Persson |
||||
Ni behöver inte vara orolig för att jag ska sälja den är som sagt för mycket pengar nedlagt i den för att det.
Det jag ska göra nu är att köpa mig en ac/dc tig och sen på fritiden göra jobb åt andra nu när jag har tid över. För som det verkar finnsas en hel del jobb att tigsvetsa, desutom kan jag laga båtprOpellrar vilket inte så många kan. |
||||
Medans rejsa var nere har jag hunnit med att börja lite lätt med lancian, men verkar fastnat igen...
Kommer kompior från tråden på lanciadelta Någon som börjar känna igen den här typen av bild i min projekt tråd? ![]() Ett bonus kort på min nya 315A AC/DC Tig. ![]() Då var allt isärplockat igen och lagrena såg ut att ha gått 20000mil istället för 20mil. Nästa block ska kontroleras på alla sätt och linjehornas innan ihop montering. Här är motorn. ![]() De otroligt vackra lagrena. ![]() Nu blev det jobbigt igen, som om det är någon ovanlighet. Men det är facktiskt inget som är trasigt för en gång skull. På croma turbo blocken är det ju inga balansaxlar vilket betyder att det är smalare på det stället jag använde för att montera vavstakarna på Lancia motorn, men här finns det inte platts för att skjuta ut kolvbullten. Nu måste jag skaffa nya stakar som går ned genom blocket verkar det som. Här ser ni på cylindrarna till höger att det finns inte specielt bra platts ovanför. ![]() |
||||
Testade ungefär hälfte av lagrena med plastigage och dom låg innanför toleranserna.
|
||||
Köppte en ny motor igen denna gång en sugmotor har rivit isär motornnu och veven verkar gå att använda iof. så sa jag det förra gången också
![]() Ska mäta alla lager lägen innan jag ens funderar på att använda den. Har nu lite croma delar över ifall någon vill ha. 1st croma IE block 1st IE topp utan kammar, men lancia turbokammar kan fås med eller får jag ett riktigt bra bud kan jag sälja med sug kammarna också. 1st komplett turbotopp 2st oljetråg 4 st IE kolvar 4 st turbo kolvar 4st IE stakar 4 st turbo stakar 1 st IE insug men fuelrail, spridare och spjäl. Nu till det lilla prblemet med vevstakarna. Dom går som sagt inte att montera i det här blocket, jag har två alternativ ena är att slipa lite i nederkanten av cylindrarna där varken kolven eller kolvringarna är, men jag vill hällst inte slipa något i blocket om jag slipper. Andra alternativet är att köpa nya stakar men det krävs att jag lyckas sälja minnst 4 grenrör för att finnansiera det inköpet, för panerstakar vågar jag inte köpa. Vågar man slipa där? Är 2mm nedsänkning per sida som krävs. här är veven. ![]() Vågar jag göra så här? Provslipade i det gammla blocket. ![]() Finns mer frigång i det här blocket än det fanns i det gammla om man undantar där jag annars kunda skjuta ut kovbulten. ![]() |
||||
Satt och läste en tråd på guy crofts hemsida och där hade han modefierat hålen för oljan i veven, är det något som ni tycker jag borde göra? Allt som färlänger livet på mina lager är jag glad över.
Här är tråden http://guy-croft.com/viewtopic.php?t Här är bilden på hanns modefiering. ![]() |
||||
Nu är jag inte direkt en expert på motorer men jag vet att man på hundkojor slipar liknande i blocket när man kör med strokad vevaxel för att nå upp till 1600 cc. Detsamma gäller i de gamla Saab 900 när de slänger i en 2,3-vevaxel... 2 mm är ju inte speciellt mycket och så länge det inte ligger en oljekanal precis under borde det inte vara nåt problem.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
okså sett det på hundkojor.. på dom brukar det ju se ut som att man slipar bort halva blocket utan problem.
hur skulle du ändra veven? försänka hålen till oljan? |
||||
Re:
Har hört en del om dåliga toleranser på sakerna från honnom och att en som köpt lancia stakar av honnom fick stakar med utag för några andra lager än lancia eller chevalager, och han var inte hjälpsam att fixa fram vad det skulle vara för lager. ozze skrev på lanciaforumet att han hade gjort precis den slipningen på sin motor som jag tänkte göra och den har bevisligen fungarat. Även en på sävar hade gjort så och han sa att det var ganska vanligt. Tror jag kör på dom här stakarna jag har ändå.
Slipa lite i oljehålen så dom blev päronformade. Verkar som guy crofts hemsida är nere nu så det går inte att se bilderna nu. |
||||
jo jag såg allt bilderna.. men vet ju inte hur det ser ut annars.. :P
men det med päronformade oljekanaler, kör du det i svarv eller med handmaskin? |
||||
Re:
Ser ut som vevstaks lägena alltså bara ett runt hål. Blir handmaskin går inte riktigt med något annat. |
||||
Re:
okej.. kanske ska göra så när man ändå har nere veven på nissanen. //Niklas |
||||
Nu är nya blocket iväg lämnat för borrning, planing, o-ringing och framför allt kontrollmätning.
Kommer att vara allmänt dött med det här projektet fram tills i sommar, ska göra mitt Ex-jobb i vår vilket gör att det kommer inte finnas någon tid/ekonomi att hålla på med lancian under tiden. Men ni kan följa det projektet i en projekt tråd här, kommer starta någon gång i februari. För det kommer bli ett chassie till en Bentley exp speed 8 replika med volvo T5 motor. Så här: |
||||
Jaha då var jag igång med det här projektet igen... Vet dock inte vad jag ska ha Lancian till nu när jag flyttat till Sundsvall där dom saltar på vintern så man inte vågar tu ut den och på sommaren känns det ganska onödigt med en sån här bil.
Fick tillbaka blocket i dag och målat det i morn blir det att börja sätta ihop det. ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55164 besök totalt |