Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Får man bygge en egen alutank till racing?
3 besök senaste veckan (3155 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

om man ex är licenssvetsare och får svetsa det mesta som går att svetsa som ex i kärnkraftverk och andra fräna platser. Får man med den kompetensen bygga och svetsa en godkänd alu bensintank som godkänns till vagnbok för racing?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Int Tekn. Regler skrev:
9.6 Montering av säkerhetstank FT3 1999, FT3.5 eller FT5:
Säkerhetstank FT3 1999, FT3.5 eller FT5 får placeras på originalplats för tanken eller i bagageutrymmet.
Den ska förses med en avrinningsanordning vid överfyllnad av bränsle.
Placering och dimension av såväl påfyllningsrör som tanklock får förändras under förutsättning att installation inte medför att dessa sticker ut utanför karosseriet och att därmed inget bränsle får läcka ut i kupéutrymmet.
om påfyllningshålet är placerat inne i bilen, ska tankutrymmet avskärmas från kupéutrymmet med ett vätsketätt skydd.
Citat:
TR 5.14 Säkerhetstankar godkända av FIA
Alltid när en tävlande använder en säkerhetstank, ska den komma från en tillverkare som är godkänd av FIA.
På varje tank som levereras ska det finnas en text utvisande tillverkarens namn, de exakta specifikationerna efter vilken tankblåsan har tillverkats, homologeringsdatum, datum när giltighetstiden utgår och serienummer.
Märkningen skall vara outplånlig och vara av FIA godkänd standard.
Sportvagnsreglementen skrev:
2.9 Bränsletank
Bränsletank bör vara av typ FIA/FT3-FT5. Placering av tanken är fri, dock ej i sittplatsutrymme eller motorrum. Om tanken rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant fall ska tanken vara monterad inom bilens bärande chassikonstruktion. Original tank godkäns om den skyddas av original chassi/kaross.
Se respektive klassreglemente för avvikelser.
Med dessa tre lösryckta citat skulle jag gissa att du kan köra efter sportvagnsreglementet (orkade nte kolla alla andra) med egentillverkad tank om den är under 30 liter, annars skall den vara gjord av FIAgodkänd tillverkare (och det är väl enkelt för en licensierad svetsare att bli )
Edit: Det står ju förresten inte vilket material tanken skall vara i om man gör den själv... Vagnboksbesiktaren är som vanligt den som kan ge bäst råd.

Vart var du i helgen förresten? Du saknades av flera.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det är nog inte så lätt att få tanken godkänd om den är över 30l då det krävs en massa saker inuti tanken som säkrar att bränslet inte åker ut om tanken skadas mm.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Det är nog inte så lätt att få tanken godkänd om den är över 30l då det krävs en massa saker inuti tanken som säkrar att bränslet inte åker ut om tanken skadas mm.

Så det går att få en 30+ literstank som är hemmagjord godkänd? Vad krävs, kan inte vara omöjligt att lösa.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Med säkerhetstank menas väl en gummilblåsa med säkerhetsskum tillverkad av en certifierad tillverkare av dito?
Har svårt att tänka mig att reglerna tillåter en större alutank än 30 liter. Licensvetsare brukar vanligtvis inte ha certifakt för att svetsa i gummi

Men om du ska rejsa med Porschen finns det ju en del färdiga säkerhetstankar att välja på till den.
Borde väl gå att hitta även beggade om man vill.

Efter att på första parkett sett eldsvådan på Gelleråsen för några år sedan då Myggans Lotus Elan exploderade i ett eldhav med 10-15 meter höga lågor när aluminiumtanken kollapsade och ett par bilar blev rejält brandskadade i smällen så skulle jag personligen aldrig fundera på den lösningen på en racebil.
My point of view

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror att problemet i det här fallet är "kollisionen" mellan regler för racing och regler för gatreggning. Vi har ju berört det förut tror jag...

Säkerhetstankar i plast eller gummi är normalt sett inte krocktestade enligt ECE-norm och därför inte OK att regga med i en bil som ska gå på gatan. Man kan spekulera i anledningar hit och dit till att rejstankar inte automatiskt är OK för gatbruk, men åldringsbeständigheten är ju ett frågetecken.

Däremot är det okej att tillverka en egen metalltank för gatbruk.

/Gustaf

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

okej!

Ja, det där med gatreggade racebilar känns numera för mig som att be om bekymmer.
Börjar väl bli gammal och bekväm....

Visst åldersbeständigheten är tveksamhet. FIA själva tillåter ju en säkerhetstank max i 5 år.
Du kan få förlängt godkännande i ytterligare 2 år, efter att en besiktningsman gjort en koll av tanken, sedan är det stopp i racing.
Kanske svårt att tillämpa detta på gatan.

Verkar struligt det där, lättast är nog att bestämma sig om det är bana eller rödljus är kul, tyvärr.

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Lånar tråden:

Gäller 30 liter totala bränslevolymen eller får man ha flera alu tankar?

Har för mig att jag sett företag som gör måttbeställda "kevlarblåsor" avsedda att ha inuti tank.. nån som vet mer om det?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Cobolt skrev:
Lånar tråden:

Gäller 30 liter totala bränslevolymen eller får man ha flera alu tankar?

Har för mig att jag sett företag som gör måttbeställda "kevlarblåsor" avsedda att ha inuti tank.. nån som vet mer om det?

1 tank bara

Det finns flera som gör blåsor.
T.ex. ATL eller Advanced fuelsystem.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

bara en? hmh, elakt, det gäller då alltså även en bil som tex en Ultima som har en tank i varje "sidepod" ?

Ah, just det ja, speedstertråden, där såg jag era customblåsor!

3 besök senaste veckan (3155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande