Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (3155 totalt) |
Får man bygge en egen alutank till racing?
om man ex är licenssvetsare och får svetsa det mesta som går att svetsa som ex i kärnkraftverk och andra fräna platser. Får man med den kompetensen bygga och svetsa en godkänd alu bensintank som godkänns till vagnbok för racing? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
![]() Edit: Det står ju förresten inte vilket material tanken skall vara i om man gör den själv... Vagnboksbesiktaren är som vanligt den som kan ge bäst råd. Vart var du i helgen förresten? Du saknades av flera. |
||||||
Det är nog inte så lätt att få tanken godkänd om den är över 30l då det krävs en massa saker inuti tanken som säkrar att bränslet inte åker ut om tanken skadas mm.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Så det går att få en 30+ literstank som är hemmagjord godkänd? Vad krävs, kan inte vara omöjligt att lösa. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Med säkerhetstank menas väl en gummilblåsa med säkerhetsskum tillverkad av en certifierad tillverkare av dito?
Har svårt att tänka mig att reglerna tillåter en större alutank än 30 liter. Licensvetsare brukar vanligtvis inte ha certifakt för att svetsa i gummi ![]() Men om du ska rejsa med Porschen finns det ju en del färdiga säkerhetstankar att välja på till den. Borde väl gå att hitta även beggade om man vill. Efter att på första parkett sett eldsvådan på Gelleråsen för några år sedan då Myggans Lotus Elan exploderade i ett eldhav med 10-15 meter höga lågor när aluminiumtanken kollapsade och ett par bilar blev rejält brandskadade i smällen så skulle jag personligen aldrig fundera på den lösningen på en racebil. My point of view _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jag tror att problemet i det här fallet är "kollisionen" mellan regler för racing och regler för gatreggning. Vi har ju berört det förut tror jag...
Säkerhetstankar i plast eller gummi är normalt sett inte krocktestade enligt ECE-norm och därför inte OK att regga med i en bil som ska gå på gatan. Man kan spekulera i anledningar hit och dit till att rejstankar inte automatiskt är OK för gatbruk, men åldringsbeständigheten är ju ett frågetecken. Däremot är det okej att tillverka en egen metalltank för gatbruk. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
okej!
Ja, det där med gatreggade racebilar känns numera för mig som att be om bekymmer. Börjar väl bli gammal och bekväm.... ![]() Visst åldersbeständigheten är tveksamhet. FIA själva tillåter ju en säkerhetstank max i 5 år. Du kan få förlängt godkännande i ytterligare 2 år, efter att en besiktningsman gjort en koll av tanken, sedan är det stopp i racing. Kanske svårt att tillämpa detta på gatan. Verkar struligt det där, lättast är nog att bestämma sig om det är bana eller rödljus är kul, tyvärr. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Lånar tråden:
Gäller 30 liter totala bränslevolymen eller får man ha flera alu tankar? Har för mig att jag sett företag som gör måttbeställda "kevlarblåsor" avsedda att ha inuti tank.. nån som vet mer om det? _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Re:
1 tank bara ![]() Det finns flera som gör blåsor. T.ex. ATL eller Advanced fuelsystem. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (3155 totalt) |