Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga motorstyrsystem (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
5030 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Det va Al menade... är lite trött i huvet så jag kanske tolkade det lite knasigt.. men var det inte tändningen som fattades så att säga? Ja ja jag håller på att somna här på jobbet så jag är inte speciellt snabbtänkt nu

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Från början så var det lite oklart om hur TT tändningen funkade (det är det iofs fortfarande ) men nu har det klarnat lite iaf Då var vi osäkra om vi skulle använda TT men nu så "fattas" inget.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

det låter ju kalas! Själv tänkte jag bygga både tändning och sprut till en bubbla Kostar inte så mycket att göra fel på en sån motor

Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

DanneT16 skrev:
det låter ju kalas! Själv tänkte jag bygga både tändning och sprut till en bubbla Kostar inte så mycket att göra fel på en sån motor

Jasså??? Min Bubblamotor kommer att kosta lika mycket som Hayabusamotorn

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Jag tyckte väll att jag hade skrivit och läst det här i AL's banåkabil tråd
Nu vet jag att det inte är jag som är tokig utan herr moderator som flyttar på trådar utan förvarning
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:

Jag tyckte väll att jag hade skrivit och läst det här i AL's banåkabil tråd
Nu vet jag att det inte är jag som är tokig utan herr moderator som flyttar på trådar utan förvarning

Gissa om jag blev snurrig då...

Jo som sagt, det ska nog gå att få till ngt av detta. Nu är bollen i luften iaf! thumbs up

Sen får vi se om det blir ngt av det...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ni som e på g med MS, köper man bäst ett färdigt kit från USA eller går det enkelt att få tag i alla komponenter här hemma?

Trollhättan
Här sen Jun 2003

Jag har köpt två kit från USA..
Tycker helt klart att det är värt att skicka efter det kittet där det ingår CPU,MAP-sensor och FET-drivisen.
Bara CPUn och MAP-sensorn kostar mer i sverige än vad hela kittet kostar och kortet är av bra kvalite.
Beställer man kit från USA bör man även beställa simulatorn.
Den underlätta kraftigt då man kan verifiera alla funktionen på kortet.

De övriga komponenterna kan man lika väl köpa från tex. Elfa
Här finns en lista över komponenter som funkar, jag har beställt efter den.
http://www.megabuy.tk/

Kan säga att det är väldigt lätt att löda ihop det hela, alla kompontenter är utmarkerade på kortet. Så har man bara lött lite så är det inga problem.

Det finns även en modifierad mjukvara som gör att man kan köra tändning på MSet oxså.
http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirtnspark/
Man måste dock ha en fördelare för att det ska fungera.

MVH Emil Olsson
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Jag har lite mer info (kanske?):

MegaSquirt är ju fungerande och man kan köpa kretskortet med några komponenter från usa och resten i sverige. Det finns en "BOM" (lista på material) på http://www.ms-nordic.tk.

Status på lite grejor:
MegaSquirt : Är färdigt och fungerar bra
MegaJolt: på utvecklingsstadiet, "riktigt tändsystem" =) inbyggd DSP för knackavkänning bla.
MegaJoltLight : också på utvecklingstadiet men nästan färdigt ? (wasted spark med ford EDIS modul)
MegaSpark: MegaSquirt med tändningsprogramvara (går åt en box för tändning och en för insprutning) ansluts mellan t.ex. hallgivaren och tändspolen.
MegaSquirt'nSpark (MSS): utvecklat av en svensk och är MegaSquirt utan Fidle utgång som istället används för att justera tändningen, men fördelare är fortfarande ett krav. (samma som MegaSpark fast med bara en låda)
UltraMegasquirt: Status=?, Är en utvecklad Megasquirt med t.ex inbyggd Bredbandslambda stöd.

Tomtek, Tändsystem för separat spolar utan fördelare, jag har gerberfiler / schema =)

Här sen Nov 2002

Kanon med lite fler rejsa.nu:are som har testat MS. Särskillt vissa som bor nära (Norrköping)...

MS och Tomtek it is! (Beställt via en kompis från USA.)

Finns det nu ngn i närheten som har en simulator?

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Micke Eriksson skrev:
Pär Hylander skrev:
Har tyvärr ingen kretskortslayout

om du vill så kan jag maila dig lite gerber filer med layouten till tomtek kortet.

Edit: Nu ska 2st "kit" med Megasquirt samt Tomtek vara beställda

Micke, Var skaffade ni korten, jag ska kanske tillverka ett eget kort och testa lite. Har du någon bra komponentlista, det saknar jag

Här sen Nov 2002

razer skrev:

Micke, Var skaffade ni korten, jag ska kanske tillverka ett eget kort och testa lite. Har du någon bra komponentlista, det saknar jag

Då Micke på en onsdag så svarar jag.

Vi kunde nog gjort korten själva på universitetet, men när det nu finns färdiga "baskit" att beställa och korten kostar ca 80kr så känns det som mer jobb än vad man sparar.

Vi hakar på ett större gruppinköp som Jevlar på MS-nordic fixar.
Smidigast att göra på det viset. Man är ju lat...

Ska bli skitkul att se om man kan få det att funka bra. Men det verkar som om andra lyckats.

Ascona400: Kör du med MS? Hur funkar det för dig och hur mkt jobb var det innan det var på plats och bilen gick bra?

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Då Micke på en onsdag så svarar jag.

Vi kunde nog gjort korten själva på universitetet, men när det nu finns färdiga "baskit" att beställa och korten kostar ca 80kr så känns det som mer jobb än vad man sparar.

Vi hakar på ett större gruppinköp som Jevlar på MS-nordic fixar.
Smidigast att göra på det viset. Man är ju lat...

Ska bli skitkul att se om man kan få det att funka bra. Men det verkar som om andra lyckats.

ok, Jag har köpt en MAP till megasquirt av jevlar så honom känner jag till.
Men kör inte han med Megasquirt'N Spark nu ?

om det finns möjlighet skulle jag också vilja köpa tomtek-"baskit" men det kanske jag ska ta med jevlar ?
Visst är man lat, men det är kul att tillverka kort på prov ändå (har inte tillverkat kort i något mönsterkortslab förut)..

Jag pluggar förresten också på universitetet, fast i Norrköping Data/Elektroteknik..

Låt mig gissa = München Hoben ??

Här sen Nov 2002

Alltid kul att trixa lite själv.

Hör av dig till Jevlar kvickt om du ska vara med. Han beställer i veckan eller om han sa nästa. Jag snackade med honom häromdagen. Men han la ut det på ms-nordic oxå. Så ta det med honom, jag kan inte lova ngt då det är han som beställer.

Jo nog är det München Hoben han är på...som alla andra utom jag. Var förbaskat kul förra året.

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

ok, då ska jag ringa honom i morgon så får vi hoppas att han inte har beställt!!

Har du/ni något schema på inkoppling till megasquirt, som jag har fattat det används SPI-interfacet mellan korten, men jag är lite osäker på hur det ska kopplas. Jag har inte orkat sätta mig in i allt än och jag tycker dokumentationen är rätt dålig...

Jag var där för två år sen, då var det också kul. Men idag verkar det som om vädret är klart sämre... (men det märker man ju inte efter ett tag )

Här sen Nov 2002

Har faktiskt väldigt dålig koll på själva mjuk och hårdvaran som sådan måste jag säga. Vet dock att jag kan löda ihopa den på ett bra sätt.

Sen får man ta problemen efterhand sas...

Men Jevlar är ju lite av universalgeni och han kan en hel del om både MS och andra saker folk inte orkar ta reda på typ...

Lite OT:
Jag missade dock när han varit på Biltema och köpt sex tändspolar för att testa ihopa med MSS på sin 325:a... Den killen är riktigt klurig!

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Har faktiskt väldigt dålig koll på själva mjuk och hårdvaran som sådan måste jag säga. Vet dock att jag kan löda ihopa den på ett bra sätt.

Sen får man ta problemen efterhand sas...

Men Jevlar är ju lite av universalgeni och han kan en hel del om både MS och andra saker folk inte orkar ta reda på typ...

Lite OT:
Jag missade dock när han varit på Biltema och köpt sex tändspolar för att testa ihopa med MSS på sin 325:a... Den killen är riktigt klurig!

ok, jag har pga min utbildning en ganska bra grund att stå på, men jag har inte hittat något bra "inkopplingschema" men jag vet ungefär hur det ska kopplas i alla fall.

jo, jevlar verkar vara en klurig kille, hoppas hans 325a går bra nu ...
Det ska bli kul när/om jag och min kompis får ihop våra bilar, en sugmotor- och en turbobil blir det .
Men det är mycket kvar

Mer OT:
MSS och sex tändspolar kan väl inte funka, det måste väl vara tomtek du menar ?

Här sen Nov 2002

razer skrev:

Mer OT:

Detdär med att en bygger riktig motor och den andra bygger turbo låter bekant...

Jevlar har ju Tomtek liggandes, men vet i tusan om det inte var med MSS han skulle testa ngn vild idé med sex spolar... Inte säker alls. Men det skulle inte förvånat mig... Funkade som sagt inte dock.

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

razer skrev:

Mer OT:

Detdär med att en bygger riktig motor och den andra bygger turbo låter bekant...

Jevlar har ju Tomtek liggandes, men vet i tusan om det inte var med MSS han skulle testa ngn vild idé med sex spolar... Inte säker alls. Men det skulle inte förvånat mig... Funkade som sagt inte dock.

Det är ju tur att det är fler som inte fastnat i turboträsket
Tyvärr är det ju dyrt med sugmotortrim och som student har man ju inte så gott om pengar, men man får väl prioritera

Det var ju synd att det inte funkade med MSS, men det skulle också vara konstigt om det funkade.

Här sen Dec 2002

Nu är det ju så att det blir en riktig motor först för att se om skitet funkar sen så blir det en turbomaskin om plånboken tillåter, förövrigt så är jag för för att svara på övriga frågor...mitt 4:e münchenhoben är de andra likt Men imorrn så återkommer jag och läser tråden igen för o se hur mkt jag har missat

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Jäättegammal tråd men..

Vad händer?
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga motorstyrsystem (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
5030 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande