Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Betyg på ERCup
5401 besök totalt
Peter Kjellsson
Alvesta
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Betyg på ERCup

I helgens näst sista ERCup-tävling på Knutstorp så deltog ett antal nya team från andra serier, Wojs Boys, T.I.R m fl.
Vi önskar Er varmt välkomna till oss och hoppas att Ni trivdes och framför allt kommer tillbaks. Eftersom undertecknad aldrig deltagit i någon annan serie är jag dock lite nyfiken på vad Ni tyckte om oss, då menar jag ERCup som tävling, arrangemang, medtävlare, stämning m m.

Citera
StigÅ
örebro
Här sen Maj 2006

Hej ERcupare

Som svar på ovanstående:

ERcup höll hög och jämn standard på deltagande bilar, men vi har aldrig varit med om så mycket
SC som på Knutstorp, det var massor av avåkningar, att det inträffar en del haverier
är naturligt.

Efter den långa resan Örebro-Knutstorp (46mil) fick vi ett tveksamt bemötande:
först blev det en del problem med batterilådans placering och utförande, vi har åkt ca 50
tävlingar i mellanSverige i olika serier utan anmärkning.

Under tävlingen fick vi Stopp and Go för att våra Mekar ej anv. "heltäckande klädsel"
före tävlingen när de mätte upp bensin.
Hade det inte varit mera just med ett påpekande.

Att vi senare fick ytterligare ett Stopp and Go var vårt eget fel.
Vi blev trots allt 6a med vår lilla 1800a med standard insprut och utan snabbtankanläggning,
så vi hängde med bra.

om vi drar ett streck över bemötandet var det tuff och just racing på en trevlig
och jobbig bana.
Vi kanske kommer till start fler gånger om det blir tillfälle (Kinnekulle)

Med motorhälsningar
WOJS BOYS

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

En måste få tacka för det att du tycker att ERC teknikerna sköter sitt jobb angående er batterilåda.

TR 5.21 Batteri
Batteri(erna) måste vara säkert fastsatt(a) och täckt(a) för att undvika kortslutning och läckage. Om batteri(erna) flyttas från sin originalplacering, ska det/de sättas fast i chassiet i en övre och en undre metallram förbundna med minst 2 st. 10 mm. bult. I chassiet ska underramen vara fastsatt med min 4 st. M8 bult. I varje skruvförband ska monteras en förstärkningsbricka med en tjocklek på min. 3 mm. Och en yta på min. 20 cm2 Batteriet ska inneslutas i en låda av ej ledande material.
om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet (i de klasser där så tillåts) eller i bagageutrymmet på en tvåvolymsbil, är det endast tillåtet bakom bakre delen på framstolen(arnas) tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se skiss 255-10 och 255-11.

Enl. tek regl. SBF

Frågan är ju då om ERC tek. har fel eller 50 andra, i övrigt tyckte jag att ni gjorde bra i från er på en tävling som utan tvekan var utanför det som brukar vara ERCup vad gäller böket ute på banan.
gällande klädseln är det så att vi tycker att all hantering av bränsle är farlig. Detta kollas av Brand killarna i depån och dom vet inte i det läget vem som är ny i serien utan rapporterar endast sina iaktagelser.

Mvh Serietekniske kontrollanten Björn Andersson

StigÅ skrev:
Hej ERcupare

Som svar på ovanstående:

ERcup höll hög och jämn standard på deltagande bilar, men vi har aldrig varit med om så mycket
SC som på Knutstorp, det var massor av avåkningar, att det inträffar en del haverier
är naturligt.

Efter den långa resan Örebro-Knutstorp (46mil) fick vi ett tveksamt bemötande:
först blev det en del problem med batterilådans placering och utförande, vi har åkt ca 50
tävlingar i mellanSverige i olika serier utan anmärkning.

Under tävlingen fick vi Stopp and Go för att våra Mekar ej anv. "heltäckande klädsel"
före tävlingen när de mätte upp bensin.
Hade det inte varit mera just med ett påpekande.

Att vi senare fick ytterligare ett Stopp and Go var vårt eget fel.
Vi blev trots allt 6a med vår lilla 1800a med standard insprut och utan snabbtankanläggning,
så vi hängde med bra.

om vi drar ett streck över bemötandet var det tuff och just racing på en trevlig
och jobbig bana.
Vi kanske kommer till start fler gånger om det blir tillfälle (Kinnekulle)

Med motorhälsningar
WOJS BOYS

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Hej Stig-Åke!

Kul att få lite feed-back från andra som har testat på vår serie.
Måste säga att ni körde bra och om du dessutom påstår att ni körde med 1.8 och originalsprut så imponerar det ännu mer! thumbs up

Som tidigare har nämnts så var första timmen på Knutstorp väldigt exceptionell, tror jag hade 5-6 Safety Car på mitt första pass (körde första stinten).
Inte riktigt hur det brukar vara, med andra ord...

Även vi fick Stop&Go i 2 min för ett bränslespill som skedde före tävling.
Enligt domaren så ska detta normalt betyda tillbakaflyttning 5 platser på gridden eller ett kortare Stop&Go under race (om inte de hinner justera startuppställningen i tid).
Nu hade brandkillarna hittat en fläck i efterhand och visste därmed inte att detta skedde innan start...

Hoppas såklart att ni återkommer, det är alltid kul med lite snabba FWD som kan kila in sig lite bland de bakhjulsdrivna!

Mvh Thomas Pihl
Teamchef #98 Caran Racing

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005

ojsan. Har vi det så hårt i ERCup?
Jag har varit med i sju år nu. Först i gamla ERF och sedan när teamföreningen skapade ERCup och aldrig kört i någon annan långloppsserie.
Nu rastade vi Mazdan lite på SLC-finalen och märkte att vissa saker man har vant sig vid i en serie kan vara på ett annat vis i en annan.
I ERCup kör vi bilen till tankanläggningen men i SLC kör man fram tankanläggningen till en speciell ruta där bilen skall stanna.
och nog f-n fick vi straff för spill vid tankning - brandkillen såg tre-fyra droppar undfly munstycket när vi drog ur det.
Jag menar nog att skillnaden ligger mer i hur nitisk den lokala brandpersonalen är.
Jag håller med om att vi nog har strängare besiktningsmän i söder men det är faktiskt FIA som har skrivit reglerna.

Sthl
Här sen Sep 2005

Ang ercup

Hallå alla ercup team..

Antar att det finns fler än vi som börjar få lite lätt abstinent nu när det börjar bli kallt.
Som tur är finns det ju att göra i garaget eller massor om man nu vill det. Vi fick bittert erfara att våran blåa manta inte på långavägar räckte till. så vad göra? Ahh vi bygger en till fast en monster manta! (hoppas det blir ett monster). Så vi bygger så mycket vi orkar & hoppas kunna åka lite 2008 om pengarna räcker.

Vad tyckte vi om ercupen då? Första intrycket vi fick var att det var en bra kamratskap teamen mellen & behövde man en skruv eller dyligt var det inga problem sålänge det fanns att tillgå. kul oxå att många sov på banan thumbs up Besiktningen var som wojs boys sa lite hårdare än vad vi tidigare varit med om. Många anmärkningar var det dels för att vi inte läst tillräckligt i regelboken dels kanske dom tidigare besiktningarna varit lite "slappa" i andra serier. Men inget ont om våra anmärkningar på bilen det finns ett reglemente & det ska följas så att tävlingen avgörs på lika vilkor sen är det också till för allas säkerhet. så tummen upp för dom som höll i besiktningen! Tycker oxå att det fanns gott om tid på tidsträningen så att vi kunde sätta en totalt kass tid som i sin tur gjorde att vi startade 3e sist. Mycket sc var det har nog aldrig varit med om nått liknande men alla har vi dåliga dagar. Racet flöt i övrigt på bra & bjöd på mycket rolig racing tror att det är bra med opartiska funktionärer istället för släckt o vänner som står på banan med flaggan i högsta hugg. Sen tycker vi att det är bra att serien drivs ideellt & det finns en chans att påverka serien genom teamföreningen. Så vi i TIR har nog bara positiva erfarenheter av ERcup tack för ett roligt race på knutstorp mvh Danne o Kalle

Sthl
Här sen Sep 2005

TIR

Glömde att om det är någon som vill se hur vi har det i garaget här uppe i norr
så gå in på www.tirracing.se

Alvesta
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Nog längtar man till säsongen! i kväll var det dessutom mekkväll utan ett besök i verkstan, ett stort tomrum känns i själen nu framåt kvällen! det är väl för sent att åka dit????

Det låter som ERCup är ett koncept som håller i en jämförelse. Kan bara instämma i att det är bra med besiktningsmän som kan och vågar följa regelboken, sedan kanske min högst personliga inställning är att kommer det en bil från en annan serie så påpekar man givetvis det som skiljer från vår tolkning och regelbok, men man kanske inte står och begär åtgärd inför första racet utan ger 1 eller 2 tävlingars respit.
Precis som T.I.R skriver så styr vi själva serien via vår egna teamförening, det är högt till tak på vårat egna forum och diskussionerna går heta om önskade banor och tekniska detaljer. Slutligen lämnas förslagen till de olika arbetsgrupperna och tas upp på årsmötet, eller kan också omröstning ske på forumet.
Ekonomin tror jag också är hemligheten bakom ERCups stora startfält, låg startavgift, låg serieavgift, enkelt reglemente som gäller 3 år i stöten. Sen väljer man själv vilken nivå man bygger/köper bil för efter sina egna förutsättningar och det finns ändå gott om bilar i samma klass att tävla mot oavsett om man ligger i topp eller 5 sekunder efter täten.
Man måste ju inte ha en 3-dagars tävling med TV-sändning och 5-10 bilar i olika klasser....., någon ska pynta och man är borta från både jobb och familj som tär på sitt sätt. Sen finns det säkert de som vill ha det så.

Lycka till med Manta-bygget, såg på bilderna att Ni lättat lite på balkarna....
Själva har vi hämtat 4 växellådor på skroten och beställt ny drevsats från England, skam den som ger sig, när Ni övar förarbyten övar vi växellådsbyten!!

Golfen var ju redan giftig så den hoppas vi Ni ställt långt in i garaget i Örebro över vintern!

Hoppas vi får se Er igen hos oss, och ta gärna med några kompisar, eller dra igång en egen "ERCup mitt" så kan vi gästköra hos varandra och avsluta med en gemensam superfinal!

Passar på att önska alla en God Jul och Gott Nytt raceår, ger ju mycket tid över till verkstan denna julen!

Citera
Allmänt banåkaforum
Betyg på ERCup
5401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande