Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5133 besök totalt |
Hjälmfrågor...igen...
Detta har ju varit uppe ett antal gånger innan, men jag lyckades inte hitta något bra svar. om man ska tävla med en Mazda Miata, ska man ha integralhjälm, under 1500 g. Så mycket vet jag, samt att i princip alla kör med Peltor G10, 1100 g. Vad är nackdelarna med G10? Jag har hört att många tycker att den är för bräcklig, att den inte lär skydda ordentligt vid kraftiga smällar. Men vad finns det för alternativ till denna? Stand21 verkar ha, men vad har Bell, OMP, Arai och alla andra för hjälmar som är godkända i Sverige, med nationell licens, alltså? Jag har inte hittat vikterna på dessa. Det känns inte rätt att bara köpa den produkten som alla andra valt utan att själv kolla ordentligt. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Vad jag vet så kommer ingen annan än Stand 21 (och Peltor) under 1500 g men det verkar funka att köra med de flesta andra märken också. Vill du vara säker så kör du med HANS och därtill avsedd hjälm så är du på den säkra sidan, i flera avseenden till och med.
![]() |
||||
Jag har nån vag minnesbild över att det finns en hel del som väger 1550g och liknande.
Men eftersom det inte verkar vara andra marknader än Sverige där vikten är så viktig så är det ju svårt att hitta. Man skulle ju kunna drömma om att SBF kunde lista några exempel (men det kan ju ses som otillbörligt premierande av fler än Peltor)... |
||||
Re:
ok, det var ungefär vad jag trodde.
![]() Peltor får det väl bli då... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Re:
Klistermärken gillas inte av alla besiktningsmän, pga a klistret. Om det ligger nåt bakom det vet jag inte men bara så du vet. Lacka går tydligen bra. Edit: Sparco har en del hjälmar som verkar vara Peltor? rallyimport.se _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Att klister och vissa plasthjälmar inte går bra ihop är sant, men i dag så är väl i princip alla racinghjälmar i polyester/epoxi och då är det inga problem. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Jag har en Arai-hjälm som väger 1450 g, men jag ko mmer inte ihåg vad modellen heter. Otroligt skön, i varje fall. ![]() Kan förstås vara utgången, då den är ett par år. Får man ha crosshjälmar? De brukar vara ganska lätta. Jag läste förresten på en Enduro-sida om någon som hade vägt sin hjälm efter ett lopp och då vägde den 500 g mer än när han startade, om jag minns rätt. Stoppningen tar upp lite vätska... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re:
Kan det va GP5? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
och är de godkända? Det är nog Sparco Formula som motsvarar Peltor G10. Någon som testat Sparcohjälmen? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Det är märkligt i sverige med allt prat om vikten på hjälmen. Vänder man en peltor G10 upp och ned och sen trycker ihop den. Leta sedan upp en Arai GP5 så blir man mörkrädd. Peltor hjälmen viker man så gott som ihop medans man inte rör Arai:en ens med samma rörelser. Det räcker att jämför med Peltor G90.
Kan ju finnas en anledning att G10 inte är godkänd internationellt... G10 ska tydligen vara framtagen för små pojkar/flickor att ha när man åker gokart. INTE för oss lite äldre som åker i något snabbare bilar. Ändå vet jag att de finns folk som åker både Radical och superkart med dom. Säkert i många fler klasser också. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Re:
Det kan man ju hålla med om. Men varken Arai GP5 eller Peltor G90 är väl godkända nationellt, vad jag förstått. Segt. Men visst har Bell någon hjälm som uppfyller kraven, typ K1 Sport SV. Och Arai SK-5, hur är det med den? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Re:
Jag vet ingen i klassen som blivit nekad start i sverige för G90 eller GP5, åker själv med G90. Däremot va de väldigt svårt att få starta under WTCC helgen för dom som åker med G10. Kompisar som åker rally med den internationella varianten av pelton utan att få några påpekanden. Tror de är upp till om besiktningsmannen tror att SBF vet bäst eller FIA. För inte blir man väl starkare i nacken bara för att man få en internationell licens? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Re:
Tror du inte??? Däremot kanske du har lite mer hum om vad det handlar om, du provar inte banåka första gången med internationell licens. Troligen har du hunnit provkrascha lite etc och vet hur det går till. Samt med den ökade kunskapen kan välja rätt hjälm för just dig. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Bara för att förtydliga, jag skojade bara. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5133 besök totalt |