Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Minsta kapacitet på batteri?
1, 2   >>
7711 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jag har läst de trådar som handlat om detta men har inget direkt klarhet i om vad man igentligen kan använda.

org. sitter det ett 45Ah batteri på 11.1 kg. Jag vill byta till ett på 12-19 Ah.

(Det på 12Ah väger fullladdat och klart 3.55 kg!)

Vad tror ni, vad är gränsen för att starta en 2.2 litersmotor? som har 2 tändspolar.

Fungerar det att bara slänga dit det å tuta å köra?, kommer inte generatorn att ladda sönder batteriet?
Måste jag dreva ner generatorn innan?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Vill minnas att en F1 bil har ett batteri med en kapacitet på 2Ah eller något sådant. Så man kan egentligen köra med väldigt små batterier. Dock så vill man kanske inte ha med sig en extern startmotor, använda tryckluft eller några andra system för att starta motorn och då kommer sannolikt de begränsande faktorerna att vara batteriets inre resistans som avgör hur mycket batteriets spänning kommer att sjunka då vi belastar batteriet samt hur länge vi vill kunna köra runt startmotorn utan att batteriet blir helt slut.

om man vill och orkar så skulle man kunna mäta upp vilka spänningsfall som är acceptabla då man ska starta motorn genom praktisk prövning. Från detta resultat så kan man sedan räkna fram vilken inre resistans man kan acceptera och sedan är det bara att leta upp ett batteri som uppfyller detta tillsammans med så låg vikt som möjligt. Letar du upp ett sådant batteri så kommer det förmodligen ha tillräckligt med amperetimmar för att räcka till ett par starter utan laddning däremellan.

Är det förövrigt någon som undersökt alternativ till blyaccumulatorn? Ex litium jon, NiMh och liknande? Vad jag förstår så har dessa svårt med kraftiga urladdningsströmmar som uppkommer vid ex. startögonblicket medans de annars har ett högt energiinnehåll/vikt förhållande.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Johan Edlund skrev:

Är det förövrigt någon som undersökt alternativ till blyaccumulatorn? Ex litium jon, NiMh och liknande? Vad jag förstår så har dessa svårt med kraftiga urladdningsströmmar som uppkommer vid ex. startögonblicket medans de annars har ett högt energiinnehåll/vikt förhållande.

För att ta ett ex inom miniracing där NiCd celler på 6 eller 7 celler kan ge ca 100-150A vid acceleration och det finns fartreglagen som klarar detta.

Jag funderar starkt på Nicd eller NiMH eller liknande i min Porsche 911 men orkar inte med trial and error.

Världens snabbaste elbil kör ju på 1.2 V celler men i många många staplar

Här sen Jan 2003

Trådstartare
nån som vet hur det ligger till med generatorfrågan jag skrev ovan..?

Insjön
Här sen Dec 2002

Re: Minsta kapacitet på batteri?

Turbo² skrev:
Jag har läst de trådar som handlat om detta men har inget direkt klarhet i om vad man igentligen kan använda.

org. sitter det ett 45Ah batteri på 11.1 kg. Jag vill byta till ett på 12-19 Ah.

(Det på 12Ah väger fullladdat och klart 3.55 kg!)

Vad tror ni, vad är gränsen för att starta en 2.2 litersmotor? som har 2 tändspolar.

Fungerar det att bara slänga dit det å tuta å köra?, kommer inte generatorn att ladda sönder batteriet?
Måste jag dreva ner generatorn innan?

Sköter inte laddregulatorn detta?

Här sen Jan 2003

Trådstartare
jo, det borde den göra.. men jag är inte säker om laddregulator är "inställd" på ett visst batteri med en viss kapacitet.

Halland
Här sen Maj 2003

Appropå batterier, någon som har erfarenhet av DMS Red Top? (http://www.rallyimport.se/bilen/batterier)

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Turbo² skrev:
jo, det borde den göra.. men jag är inte säker om laddregulator är "inställd" på ett visst batteri med en viss kapacitet.

Regulatorn borde bara mäta spänningen i batteriet och slå ifrån så fort spänningen nått upp till en viss nivå (dvs då strömmen från laddare in i batteriet också går ner) den enda skillnaden med ett batteri med mindre kapacitet (så länge det är på samma antal volt) är ju att laddaren når den förutbestämda nivån snabbare. En vanlig automatisk tolvvoltsladdare klarar ju batterier av olika kapacitet, det tar bara olika lång tid att ladda dem fullt.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Mattias Hellöre skrev:
Johan Edlund skrev:

För att ta ett ex inom miniracing där NiCd celler på 6 eller 7 celler kan ge ca 100-150A vid acceleration och det finns fartreglagen som klarar detta.

Jag funderar starkt på Nicd eller NiMH eller liknande i min Porsche 911 men orkar inte med trial and error.

Världens snabbaste elbil kör ju på 1.2 V celler men i många många staplar

om jag minns rätt så var det fartreglaget jag hade på min bil specificerat för 600 ampere under en sekund, 150 ampere under 30 sekunder och 90 ampere under 5 minuter. Är spänningsfallet någorlunda lågt så borde ju i så fall 150 ampere räcka i startögonblicket, i så fall skulle man kunna få ett batteripack med ca 3-4 Ah för drygt 700 gram.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Kan fylla på med lite om nicd. Har kört rc-dragracing för ett par år sedan. Vi hade 7st 1000mAh-celler i bilarna, som vägde 1024 gram och gjorde 50m på 2.5 sek, med en slutfart precis över 110km/h. Efter en repa ladde en "smart" laddare i 280mAh vill jag minnas, med 50% laddningsförlust blir det endå ~180mAh, eller 260A i snitt under de där 2.5sek (blev det rätt nu?). Nu är det nog misshandel av batterierna dock

Nicd är ju dessutom inte så bra om man ska cykla de mycket och gillar inte att laddas utan urladdning först pga dess minneseffekt.

Oxelösund
Här sen Feb 2004

meldert skrev:
En vanlig automatisk tolvvoltsladdare klarar ju batterier av olika kapacitet, det tar bara olika lång tid att ladda dem fullt.

Men många laddare har ju omställning för att ladda MC batterier (som ju också är 12 Volt bara färre Ah) med betydligt lägre laddström än för bilbatterier. Borde inte det innebära att små batterier inte klarar så hög laddström? Jag laddade i vintras ett MC batteri men ville det skulle gå lite fortare så jag bostade på med laddning på "billäget" en stund men batteriet blev då ganska snabbt oroväckande varmt tyckte jag så jag gick från den tekniken...

Dock har vi ju ett litet batteri (vet dock inte hur litet) i race-volvon så det borde ju helt klart funka iaf ner till en viss minimistorlek.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Hojbatterierna ligger på de styrkor som du nämner och de klarar utan bekymmer att starta en motor. Dock så är hojmotorerna betydligt mindre och har inte lika mycket svängmassa, å andra sidan är de oftast mer högkompade... Det är nog bara att testa om det funkar, fast du kan nog glömma det där med att stå och poppa muski utanför den lokala fritidsgården med ett sånt litet batteri...

Borås
Här sen Okt 2004

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?act=ST&f=16&t=19979&a . . . .
(för er som inte redan läst det )

Vad krävs igentligen för en bil som används till vardags? vilken kapacitet måste batteriet ha för att klara alla körningar kortare sträckor?

Norrköping
Här sen Jun 2003

patand skrev:
meldert skrev:
En vanlig automatisk tolvvoltsladdare klarar ju batterier av olika kapacitet, det tar bara olika lång tid att ladda dem fullt.

Men många laddare har ju omställning för att ladda MC batterier (som ju också är 12 Volt bara färre Ah) med betydligt lägre laddström än för bilbatterier. Borde inte det innebära att små batterier inte klarar så hög laddström? Jag laddade i vintras ett MC batteri men ville det skulle gå lite fortare så jag bostade på med laddning på "billäget" en stund men batteriet blev då ganska snabbt oroväckande varmt tyckte jag så jag gick från den tekniken...

Dock har vi ju ett litet batteri (vet dock inte hur litet) i race-volvon så det borde ju helt klart funka iaf ner till en viss minimistorlek.

Vid laddning så beror rekommenderad laddström på vilken kapacitet batteriet har, har man en hög kapacitet på batteriet så ska laddströmmen vara högre och vice versa. 10-30% av kapaciteten är vanligt, exempelvis så ska ett batteri på 12Ah laddas med 1,2-3,6 ampere.

På länken nedan finns info om de vanligaste batterityperna, hur de fungerar, ska laddas osv.
http://www.batteryuniversity.com/
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

skogshuggarn skrev:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?act=ST&f=16&t=19979&s=672a3ac3e6221e0e87aff983b56125ef
(för er som inte redan läst det )

Vad krävs igentligen för en bil som används till vardags? vilken kapacitet måste batteriet ha för att klara alla körningar kortare sträckor?

Kapaciteten för en bil som används till vardags ska bara vara så hög att batteriet inte får gå med djupa cykler då man startar motorn. Vid körning så dras ju ingen ström från batteriet, dock så tar det ju ett litet tag innan batteriet åter är laddat efter en start. Använder man exempelvis en batteriladdare som komplement till motorvärmaren så kan man nog snåla in på kapaciteten även på ett batteri som används på vintern. Tvingar man batteriet till djupa cykler så kommer man få byta batteri ofta.
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Batteri

Hej
Jag hade länge ett 16Ah MC batteri i min koja 1380cc 12:1 i komp, kunde vara lite problem när den var varm efter ett par år.......

Har ett vanligt DMS 16ah i Formal Forden och det klarar en racehelg med alla sterter utan laddning.
Inrikta dig på ett batteri avsett för bil och inte en vanlig blyack till gräsklippare/ alarm. det du skall kolla på är CCA=Colcd Cranking Amps, Skiljer tydligen i konstruktionen av batteri om dom är gjorda för höga strömuttag under kort tid eller djupurladdningar under lån tid.

Du bör ha möjlighet att koppla in ett extra batteri för att köra upp oljetryck etc.
Koppla då så att bilen kan köras endast på x-tra batteriet så att de två inte blir paralellkopplade för då kan du få strömrusning mellan batterierna om de är olika laddade.

http://www.dmstech.co.uk/

Henrik

Gråbo
Här sen Apr 2004

Generator

om du har ett väldigt litet batteri så kanske man skall fundera över att batterispänningen sjunker väldigt snabbt, då kommer laddregulatorn att gå in och ladda batteriet, om generator kan ladda tex 90A så bör ju man se till att batteriet klarar att ta emot den laddströmen minus vad förbrukarna tar.
Ett mindre batteri blir iofs snabbare fulladdat men värt att hålla koll på.

Henrik

Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag gräver upp en gammal tråd mest pga jag hittat ett till synes skoj alternativ:
2kilos 12Ah

Liten diskussion och tester:
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=42483

Med ett så lätt batteri så blir placeringen ganska fri och man kan tom koncentrera sig på att minska längden grov kabel (dvs placera det i närheten av huvudbrytare/startmotor/huvudsäkring istället för som barlast på bakaxeln).

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
...placera det i närheten av huvudbrytare/startmotor/huvudsäkring istället för som barlast på bakaxeln).

Från TR 5.21: ...om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet ... är det endast tillåtet bakom bakre delen av framstolen(arnas) tänkta tvärlinje...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ice skrev:
Niklas Falk skrev:
...placera det i närheten av huvudbrytare/startmotor/huvudsäkring istället för som barlast på bakaxeln).

Från TR 5.21: ...om batteri(erna) placeras i kupéutrymmet ... är det endast tillåtet bakom bakre delen av framstolen(arnas) tänkta tvärlinje...
I motorrummet väldans nära startmotorn och huvudbrytare sittande i torpedväggen (förlängd "nyckel" som nås från förarplats)?

När det bara väger 2kilo så blir det en massa saker som kan bli annorlunda. Det är ju vesändligt mindre massa att hålla på plats. Att det dessutom inte innehåller svavelsyra är ju en annan sak som ändrar en hel del avvägningar.

T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Det va ju bra att det va så "billigt" också.

Min Golf Mk1 som jag håller på med kostade mindre i inköp för hela bilen...

Fast tävlar man på hög nivå så är det säkert värt pengarna.

1, 2   >>
7711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande