Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ställbart kamdrev - trim?
2 besök senaste veckan (5354 totalt)
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Ställbart kamdrev - trim?

Hej

Jag undrar hur Roadsportreglementet ställer sig till ställbara kamdrev?
Efter ett par topprenoveringar så har toppen och blocket närmat sig så pass att mina märken på kamdrevet och veven inte längre är "mitt för" sina markeringar och hela inställningen hamnar någon grad fel. Jag fick ett tips om att justera in det igen med hjälp av ett ställbart kamdrev.

Spontant tycker jag inte att det tillför någon effekt då det är en statisk förändring man gör för att ställa tändningen på bilen.
Jag tycker att det är säkrast att fråga här på forumet om någon kan se ett problem med detta innan man inhandlar ett sådant?

Alternativet är ny topp eller annan motor och det är inte intressant nu när jag precis har renoverat toppen. thumbs down

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Re: Ställbart kamdrev - trim?

Goran skrev:
Hej

Jag undrar hur Roadsportreglementet ställer sig till ställbara kamdrev?
Efter ett par topprenoveringar så har toppen och blocket närmat sig så pass att mina märken på kamdrevet och veven inte längre är "mitt för" sina markeringar och hela inställningen hamnar någon grad fel. Jag fick ett tips om att justera in det igen med hjälp av ett ställbart kamdrev.

Spontant tycker jag inte att det tillför någon effekt då det är en statisk förändring man gör för att ställa tändningen på bilen.
Jag tycker att det är säkrast att fråga här på forumet om någon kan se ett problem med detta innan man inhandlar ett sådant?

Alternativet är ny topp eller annan motor och det är inte intressant nu när jag precis har renoverat toppen. thumbs down

mvh
Goran


Hej Goran

om inte kammarna ställer om sig under körning för att tex få bättre bottendrag på låga varv och sedan ge högre efftekt på höga så behöver du inte riskera ett tillägg. Har själv en sådan lösning som står i ena ändläget permanent.

_________________
Janne Warg
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Tack Janne

Trodde ingen visste eller vågade svara.
Jag är ute efter samma lösning som du har med ett fast läge.
Något tips om var man kan skaffa sådana till bra pris?

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator

Re:

Goran skrev:
Tack Janne

Trodde ingen visste eller vågade svara.
Jag är ute efter samma lösning som du har med ett fast läge.
Något tips om var man kan skaffa sådana till bra pris?

mvh
Goran


I mitt fall var det original på motorn. Jag skrotade all elektronik och kopplade den till tändningen direkt.
Jag är ingen expert på annat än Alfa och där finns sedan gammalt ett löst drev per kam som man med stor nogranhet kan justera in kammarna med en låsskruv. Det måste gå att få isär drivhjulet ifrån kammen och sätta till baka det i ett något justerat läge så du hamnar där du vill. Lycka till.

_________________
Janne Warg
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Uppar gammal tråd. Hur ser vi på det här?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 190



som jag tolkar det så får man inte motera ett eftermarknad kamdrev om man uppgivit att motorn är orginal ,

så som jag läser reglementet får man inte tillföra några andra delar än vad som satt i motorn orginal
om man inte går över till trimmad motor då får man göra stora förändringar.

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25



Som jag ser det handlar det inte bara om att man inte får byta ut några orginaldelar.
Kammarna skall vara tajmade som verkstadshandboken säger. På tex min zetecmotor (och på flera andra motorer jag bytt kamrem på) sitter kamremskivorna i konor mot kamaxlarna och kan ställas hur som helst. Men de måste ställas så att orginalmarkeringarnna linear upp då motorn är i ödp om det skall vara reglementsenligt för en standardmotor.

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
Allmänt banåkaforum
Ställbart kamdrev - trim?
2 besök senaste veckan (5354 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande