| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ställbart kamdrev - trim?
|
2 besök senaste veckan (5354 totalt) |
|
Hej Jag undrar hur Roadsportreglementet ställer sig till ställbara kamdrev? Efter ett par topprenoveringar så har toppen och blocket närmat sig så pass att mina märken på kamdrevet och veven inte längre är "mitt för" sina markeringar och hela inställningen hamnar någon grad fel. Jag fick ett tips om att justera in det igen med hjälp av ett ställbart kamdrev. Spontant tycker jag inte att det tillför någon effekt då det är en statisk förändring man gör för att ställa tändningen på bilen. Jag tycker att det är säkrast att fråga här på forumet om någon kan se ett problem med detta innan man inhandlar ett sådant?
Alternativet är ny topp eller annan motor och det är inte intressant nu när jag precis har renoverat toppen. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
|
Re: Ställbart kamdrev - trim?
Hej Goran om inte kammarna ställer om sig under körning för att tex få bättre bottendrag på låga varv och sedan ge högre efftekt på höga så behöver du inte riskera ett tillägg. Har själv en sådan lösning som står i ena ändläget permanent. _________________ Janne Warg |
||
|
Re:
I mitt fall var det original på motorn. Jag skrotade all elektronik och kopplade den till tändningen direkt. Jag är ingen expert på annat än Alfa och där finns sedan gammalt ett löst drev per kam som man med stor nogranhet kan justera in kammarna med en låsskruv. Det måste gå att få isär drivhjulet ifrån kammen och sätta till baka det i ett något justerat läge så du hamnar där du vill. Lycka till. _________________ Janne Warg |
||
|
som jag tolkar det så får man inte motera ett eftermarknad kamdrev om man uppgivit att motorn är orginal ,
så som jag läser reglementet får man inte tillföra några andra delar än vad som satt i motorn orginal om man inte går över till trimmad motor då får man göra stora förändringar. _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||
|
Som jag ser det handlar det inte bara om att man inte får byta ut några orginaldelar.
Kammarna skall vara tajmade som verkstadshandboken säger. På tex min zetecmotor (och på flera andra motorer jag bytt kamrem på) sitter kamremskivorna i konor mot kamaxlarna och kan ställas hur som helst. Men de måste ställas så att orginalmarkeringarnna linear upp då motorn är i ödp om det skall vara reglementsenligt för en standardmotor. _________________ Anders Eriksson Sylva J15 Modsport Caterham 7, Roadsport B |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2 besök senaste veckan (5354 totalt) |