Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem tar emot tomt chassie!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3460 totalt)
Hub
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare

Tja!

Köpte hem en bil för ett tag sedan pga j/vligt bra pris för där fanns endel fel. Nu har jag ipnrecip gått över hela bilen på delar som är nått att ha, motorn plockade jag ut också.

Vart gör man av resterande chassie? Vem tar emot sånt?

//Mvh Hub

Fixhult
Här sen Apr 2004

Skrothandlare köper ibland upp "bonnskrot" till kilopris. Osäker på vad skrotpriset är på stål men ca en krona kanske?
Men det kostar ungefär lika mycket i tigersågsblad att få det hanterbart som du får för skrotet.

Har själv lagt en ren kaross i 8 bitar i återvinningen en gång, ingen såg nåt och det är "preskriberat".

Hub
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Skrothandlare köper ibland upp "bonnskrot" till kilopris. Osäker på vad skrotpriset är på stål men ca en krona kanske?
Men det kostar ungefär lika mycket i tigersågsblad att få det hanterbart som du får för skrotet.

Har själv lagt en ren kaross i 8 bitar i återvinningen en gång, ingen såg nåt och det är "preskriberat".

HAHA!

Jamen såga isönder hela vettitusan om jag orkar. Hur kommer man i kontakt med en sån skrothandlare?

och hur gör man med papperna på bilen?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Hub skrev:
Jamen såga isönder hela vettitusan om jag orkar. Hur kommer man i kontakt med en sån skrothandlare?

och hur gör man med papperna på bilen?
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=skrothandlar . . . .

Att avregistrera en tomkaross finns det säker nån i bildemonteringsbranchen som kan tips om. Det finns ju flera dumma sätt att bli av med ägarskapet (allt utom normal skrotning är ju smådumt antar jag).

Men ring och fråga, de kanske bara tar en lagom avgift för att ta hand om skrotet samt avregga det åt dig (du lär mao få betala för den tjänsten).

Hub
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Ahh tack!

Men hittade massa folk på blocket som var intresserade av att ta chassiet. Men frågan kvarstår fortfarande hur dom senare gör med papperna på bilen. Jag vill ju inte stå som ägare på bilen resten av livet.

Det verkar ju som dom ger en 1000-2000 spänn för chassiet/karossen iaf.

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Hub skrev:

Jag vill ju inte stå som ägare på bilen resten av livet.

Så länge man inte betalar in registreringsavgiften så kommer du till slut slippa bilen.

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Men varför kan du inte sälja tomkarossen med papper?

Citera
Hub
Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:

Vill verkligen nån köpa den så?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Naqref skrev:
Hub skrev:

Jag vill ju inte stå som ägare på bilen resten av livet.

Så länge man inte betalar in registreringsavgiften så kommer du till slut slippa bilen.

betalningsanmärkning.nu?

BMW 330i -05
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004

Re:

Hub skrev:
Krille_hlm skrev:

Vill verkligen nån köpa den så?

Chassinr och reg handling är ju iaf värt pengar om man tex skall "legalisera" en gamal rallybil eller trimmad importbil av samma märke.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

AntX skrev:
Chassinr och reg handling är ju iaf värt pengar om man tex skall "legalisera" en gamal rallybil eller trimmad importbil av samma märke.
Men det är inte många bilmodeller som är tillräckligt intressanta att spara papper på.
om det dräller av pundarbilar av modellen så är det inget värde i identiteten öht (skulle du behöva en identitet så får du en reservdelsbil för priset av en tank bensin).

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Har jag missat något. Varför kör man inte bilen till vanliga bilskroten ????

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
Har jag missat något. Varför kör man inte bilen till vanliga bilskroten ????
De brukar vilja ha några tusenlappar för besväret att ta emot bilar.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Lennart Hall skrev:
De brukar vilja ha några tusenlappar för besväret att ta emot bilar.

Jag har inte pratat med skroten på någon månad.....men det var ju sagt att det skull vara gratis att lämna bilar, efter att skrotpremien försvann.

Blev det inte så..?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Utanför Bjuv i NV Skåne har vi lämnat rensade karosser till en bilskrot och inte behövde vi betala nåt heller - givetvis var detta med registreringshandlingar...

MGB GT 1967
Citera
Modig
Anderstorp
Här sen Jul 2006

Hos min lokala Bildemontering är det absolut inga problem att bli av med tomma karosser! man får dessutom 500kr för dem! och bilen blir legalt skrotad!

Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Modig skrev:
Hos min lokala Bildemontering är det absolut inga problem att bli av med tomma karosser! man får dessutom 500kr för dem! och bilen blir legalt skrotad!

Vilken bildemontering är det?

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Kommer själv snart stå med en tom kaross i garaget, hur gör man med frakten på den? Släpa den efter bilen på golvet till skroten eller? Eller får/kan man vincha upp karossen på hyrsläp?

MVH

Skåne
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Krullert skrev:
Kommer själv snart stå med en tom kaross i garaget, hur gör man med frakten på den? Släpa den efter bilen på golvet till skroten eller? Eller får/kan man vincha upp karossen på hyrsläp?

MVH

Verkar finnas endel som tydligen kör ut och hämtar gratis, kolla blocket.se. Dock verkar det som att dom jag ring hittentils vill ha bilen rullande, så jag kastar på hjulen och länkarmarna igen antagligen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:

MVH

Placera karossen på antingen ett släp eller en flakbil, bind fast och kör till skroten.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu kanske de mjuknat, men strax efter skrotningspremien avskaffades ville områdets skrotar ha 1500-2000 för att ta emot en icke komplett bil. En komplett bil tog de emot gratis.

Skrot-/metallhandlaren bjöd 60 öre/kg för karossen som "fragmentiseringsskrot" vilket betyder att den inte behöver vara så jätteren. De ville ha den i minst 5 delar, bort med taket och sen kapad i ett kryss för att den skulle bli någorlunda kompakt (antar jag). Nu blev det fler delar för mig med hjälp av tigersåg (ett blad gick åt bara), men en kaross är ganska lätt så en femdelad hanterar man på två man om det inte är en jättebil. Total vägde min Pug 309-kaross 290 kg.

Jag skickade in plåtarna, regbevis del 2 med "skrotning utan intyg" ikryssat, bilder på skrotningen och kvitto från skroten till VV.

Men det kom ett brev i retur att jag inte hade använt det senaste regbeviset (som jag ju hade använt vid avställningen). Har beställt nytt regbevis, men sen glömt av det så jag vet inte om det funkar än.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande