Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3499 besök totalt |
Motion till årsmötet!
Motion till BMW Sport Clubs årsmöte på Knutstorp Ring den 20/10 2007 Hyr in flaggvakter! BMW Sport Club kan bereda mer banköra för medlemmarna genom att hyra in flaggvakter. Flaggvaktandet på dagens banträffar utförs oftast av föreningens medlemmar. Detta är i grunden en god idé som främjar delaktighet och säkerhetsförståelse för flaggvaktens funktion. Men frågan är om inte inhyrda flaggvakter skulle ge mer banköra för pengarna? Med inhyrda flaggvakter behövs ingen administration kring fördelandet av flaggvaktspass. Det behövs inte heller en "polis" som jagar uteblivna vakter. Det krävs inte heller hyra av någon flaggvaktsbuss eller förare av nämnda fordon. Dessutom, och det här är clou:n med inhyrda flaggvakter, det går inte åt en massa dötid att byta flaggvakter. Säsongen 2005 genomförde dåvarande styrelsen en ovetenskaplig studie i syfte att mäta hur mycket dötid som försvann med flaggvaktsbytena. Lågt räknat fann man att varje flaggvaktsbyte tog cirka 10 min. Enkel matematik ger att det minst handlar om en timme, kanske två, som försvinner i ren dötid på varje banträff. Detta skall ställas i relation till att vissa banor kostar upptill 100kr/minut att hyra. Mot bakgrund av detta är det väl motiverat att, där det är möjligt, hyra in flaggvakter. Särskilt om kommande säsong skulle bli lika välbesökt som den nyss avslutade. För även om det skulle innebära en något högre träffavgift så skulle det ändå bli billigare. Helt enkelt för att de pengar som redan investerats i bilar, däck, bensin, resor och hotellnätter skulle ge mer bankörningsvaluta för pengarna. Jag föreslår därför årsmötet att: ge styrelsen i uppdrag att, där det är möjligt, hyra in flaggvakter. Jag föreslår också årsmötet att: ge styrelsen mandat att med förnuftigt omdöme reglera medlemsavgifter och träffavgifter så att en eventuell utgiftsökning täcks. Mvh/ Mikael Regnell _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Mer körning är alltid bra MEN varför ändra nåt som funkat sketa bra iår? och vad jag förstått så har inte bmwsc haft lika mycket gatbilar på träffarna på många år som dom haft iår eller har jag fel ?
Jag är medlem i klubben men kommer inte närvara vid årsmötet pga att det är för långt att åka dit. Så nånstans måste man göra sin röst hörd. _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||
Är lite kluven i min åsikt i denna fråga:
+ mer bankörning + proffsiga flaggvakter, (förhoppningsvis!) + prisvärt enligt Mikaels räkneexempel - personligen tycker jag det är nästan lika roligt att stå flaggvakt som att köra. Kommer närmare bilarna och lär mej en hel del om spårval och hur man kör när det är fler bilar i kurvan, (BMW Cup). Körde på alla banträffar 2004 och stod flaggvakt alla mina pass. Kanon när jag fick stå i Ejes under Cuptävling! De senaste tre åren har jag inte kört så mycket, men ibland åkt på banträff och bara stått flaggvakt. Tror också att det är väldigt nyttigt för en färsk banåkare, som jag 2004, att få ta ansvaret att flagga. Kan en variant vara att de gatåkare som vill flagga får göra det? Jag är i princip emot allt som fördyrar, men detta kanske ändå är väl investerade pengar. Undrar hur många minuter man egentligen kör på banan? _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||
Re:
Allt är relativt, dvs "sketbra" är ju en smakfråga. Det fungerar bra med egna flaggvakter, kanske tom kvalitén är något högre än vid inhyrning? Det fungerar inte sketbra i den faktiska admin., dvs vid inställelse etc. Men det är inget jätteproblem som man inte kan leva med eller som hotar verksamheten. Jag anser bara att det (från min hyfsat insatta observationsposition) skulle kunna ge mer köra för pengarna.
Jag med, nästan... ![]() Allra helst står jag under Cup:en även om det ofta sammanfaller med lunch för instruerandet. ![]() Men jag gillar också att stå flaggvakt, i somras på Gelleråsen åkte jag med en ordinarie flaggvakt ut till en postering bara för att stå. Men, bantid per krona blir det ändå lätt hemräknat med inhyrda flaggvakter. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
jag hyr gärna ut evenemangs hjälp ...... allt från enbart personal eller bara utrustning eller totalarrangemang där allt ingår.
bland det vi har till uthyrning är flaggvakter, räddningbilar med eller utan personal, transponder-tidtagning, radiosamband med upp 80 radio med heatset och relästation, PA-anläggning, Konbanetidtagning med koner, Flaggor, Brandsläckare, Flakbärgare som är ombyggd för att kunna lasta riktigt låga racebilar utan att förstöra dom, rullande sekretariatslokaler mfl mfl saker. Dvs vi har i stort sett allt utom ambulans själva för att göra vad som helst inom racing , varsomhelst man vill köra..... Andra klubbar som vi redan gjort såna evenemang till är Bug Run, Corvetteklubben, Japmeet mfl .... |
||||
Re:
Maila gärna 2008 års prislista till patrik@moffa.nu så kan vi jämföra med våra andra "leverantörer" _________________ Patrik Skoog |
||||
![]() Jag är helt med på att det är bra, skoj och nyttigt att stå flaggvakt. Men nu på senare år när träffarnas och cupens storlek växt så blir det få körminuter som står till buds. Så jag betalar gärna den lilla slanten extra för att få fler minuter på banan. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Re:
+1 ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
+2 ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Instämmer också i detta. Att stå flaggvakt, när man väl befinner sig på posteringen och bilarna (helst cupen) kommit ut på banan är kul, men dödtiden för flaggvaktsbyten är inte kul. Att stå i lineupen och vänta är inte banträffarnas höjdpunkt.
Det hade varit skillnad om det funnits gångtunnlar ut till posteringarna, så att byten av flaggvakter kunnat ske utan fördröjningar på banan, men den lyxen finns ju inte. Bra också att motionen är skriven så att styrelsen ges ett mandat att jobba med detta, men inte behöver se sig tvungen att ändra den hittillsvarande ordningen. _________________ Niklas Zetterling |
||||
Avvaktar styrelsens förslag på motionen, men är defenitivt för. Det är kul att stå flaggvakt under BMW Cup men flaggvaktsbytena och osäkerheten ikring dom är för stora. Tror att det kommer att fungera mycket smidigare med inhyrd hjälp.
_________________ Stefan Larsson |
||||
Re:
Ingenting är bestämt, men uppskattningvis ca 200-300 Kr extra per bil (gatbil som cupbil) och banträff om så önskas av deltagande medlemmar på Årsmötet. Sedan finns alltid alternativet att vi hyr in när vi kan beroende på hur ekonomin ser ut liknande vad vi har gjort under denna säsong, vilket då blir utan extra kostnad för den deltagande medlemmen. Diskussion kommer att ske på Årsmötet. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
[quote="BTG"]
Allt är relativt, dvs "sketbra" är ju en smakfråga. Det fungerar bra med egna flaggvakter, kanske tom kvalitén är något högre än vid inhyrning? Det fungerar inte sketbra i den faktiska admin., dvs vid inställelse etc. Men det är inget jätteproblem som man inte kan leva med eller som hotar verksamheten. Jag anser bara att det (från min hyfsat insatta observationsposition) skulle kunna ge mer köra för pengarna. Nu menade jag att om det blir höjda träffavgifter så kanske det blir lika dåligt gatbils deltagande som det varit under senare år. _________________ Jani Tauriainen Bmwsc#476 Bmw 330 M e36:a |
||||
Re:
Vad medlemmarna tycker om diverse saker finns det inom kort en möjlighet att få uttrycka genom den webbenkät som kommer att vara tillgänglig på vår hemsida www.bmwsc.com. Majoriteten av våra medlemmar utnyttjar inte detta forum därav webbenkäten. _________________ BMW MC-klubben |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3499 besök totalt |