Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SuperStage bil för studentpengar? Tips?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Vikten är väldigt avgörande. Det visar ju även denna lista. Det hjälper inte att bilen kostar en halv miljon om den väger för mycket. Hondorna verkar lätta och bra. Synd bara att dom släpar sig fram.

Här sen Sep 2003

Samuel: Du har helt rätt! Jag tror en trimmad S2000 med widebodykitt som tillåter 265'er runt om hade gjort riktigt bra ifrån på SS. Min polare har en vit sådan med 500rwhp, men han är inte mycket för SS.
Dem flesta Touge och banrekord i Best Motoring hålls av Amuse S2000. Men tyvärr snackar vi om annat budget för ett sådant bygge.

mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hej igen,
tack för alla svar Verkar inte som om många gillade MR2 iden, hehe. Men om någon har någon ide om man kan få fart i dessa så är det välkommet.

angående Honda så verkar dessa impa rejält faktiskt. Det var någon lärare som hade en Honda o körde snabbt i superstage i BS, någon som vet vilket # det var sammt om någon har en länk till hans hemsida eller kanske bygg-forum (om det är på HPC's sida). Skulle vara uppskattat,
tackar än en gång,
mvh
Alex

Regge
Lund
Här sen Jul 2007

Denna person du pratar om Heter Martin Scotte. Vi delar garage med denna tokfrälsta, SS fanatiker.

www.sodervidinge.se där hittar du all information om våra bilar.

Sen har du www.hondaklubben.com som är Svenska Honda Performance Club. Där kan du kolla, ställa frågor ang ALLA bilar i hondas program.

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Det är nog mig du söker, då beskrivningen passar in på min profil.

Har givit upp min lärarkarriär på kommunal nivå tills vidare och jobbar numera på Honda Sverige.

Tiderna med min bil har också förbättrats sedan BS. Ligger på 1.23.35 numera.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

oavsett vad man köper för bil så finns det vissa saker man bör förbättra.

1. Föraren
Ger nog absolut mest resultat per inversterad krona.
Motivering: En långsam förare är långsam oavsett bil.

2: Stol
Köp en vettig stol så man inte åker omkring & måste
hållas sig fast i ratten.
Motivering: Lättare att köra om man inte måste klamra sig fast för att sitta kvar.

3. Lätta bilen om det är en banbil så mycket som möjligt.
Motivering: Den vikt man inte behöver accelerera behöver ej heller bromsas in (Det är GRATIS)

4. bromsar
Frächa skivor, värmetåliga belägg, bra nybytt bromsvätska det skiljer
mycket i värmetålighet mellan "torr & våt" vätska. & kylning,kylning & kylning
För känslan kan det vara vettigt att byta till stålomspunna slangar.
Motivering:inget kul när pedalen går i golvet med en smäll.

5. Chassi
Byte till lämpliga bussningar,fjädrar,dämpare,camberplattor & kränghämmare.
Motivering: inget kul att välta i varje kurva denna uppgradering även nödvändig för att
utnyttja r-däcken optimalt.

6. Däck
Ett par vettiga r-däck & en däcktrycksmätare för att köra med rätt tryck(bäst fäste & livslängd)
Motivering: fäste & kurvhastighet & bromsprestanda

7. Drivlina
Diffbroms & ev lägre utväxling i diffen.
Motivering: Diffbroms få ner effekten i backen. Utväxling kunna använda växlarna bättre

8. Motor
Finns det pengar kvar här är det dax för motorn.
Här finns ju 3 vägar att gå turbo,Kompressor & NA
Här kostar det allt från ett par tusen & uppåt

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hej alla,
tack så mycket för alla svar. M Scotte, det är din bil som jag syftade på Michael, tack för alla tips, samt alla andra som bidragit med tips. Jag och min polare (vi ska dela kostander o bygga bilen tillsammans, billigare så då vi båda är studenter) ska nog satsa på en Opel Kadett GSi eller en Opel Corsa o slänga i en GSi motor i den. Den ska lättas, på med fina bromsar o lite annat skoj. Motorn hoppas vi skrämma upp till runt 170-180 hk då vi hoppas detta kommer hålla i längden o fortfarande vara ekonomiskt. Om ni har tips så skriv gärna, än en gång tackar jag för alla tips, ni här på Rejsa är bäst

mvh
Alex

M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Mitt tips om ni vill åka fort i SS är fortfarande Honda. Finns ingen bil som du åker fortare i per investerad krona. Till en början kan en Corsa med 2L X-motor te sig en billig och snabb kombo, men köper du istället en Civic Vt från -90 kommer du åka fortare. Vi har bilar i klubben som åkt under 1.30 med org-motor, sänkfjädrar och r-däck.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Hur går Miatorna?
De finns ju ganska billigt, just nu 6 st för 40000 eller under på Blocket.
Dom driver ju på rätt hjul i alla fall.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Hur går Miatorna?
De finns ju ganska billigt, just nu 6 st för 40000 eller under på Blocket.
Dom driver ju på rätt hjul i alla fall.
Just SS tror jag vikt/effekt straffar dem. Dessutom så kostar det en hel det att pilla till dem så de passar SS. Under 50 skull jag inte räkna med för en som börjar närma sig lämplig. Under 1.30 tror jag inte på med orginaleffekt om du inte kapar bort drygt 100 kilo eller mer.
Hondorna har det lite bättre förspänt helt enkelt.

Jag har inte kört SS (Emmaboda ligger ju så off) men skulle tvivla på att min skulle komma i närheten av 1.30 trots att det blitt låga 1.12or på Knutan på slutet)

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag har kört 1.37 med gatdäck med min Miata. En duktig förare skulle nog kunna förbättra det lite.
Själv har jag en förhoppning om att kunna komma ned till åtminstone 1.34 - 1.35 med R-däck. Då har jag en 116-hk maskin och en vikt på strax över 1100 kg med mig i. Så vikt/effekt-förhållandet är ju inte direkt lysande.
Så så jättelångt från 1.30 tror jag inte att Niklas skulle kunna komma med sin iaf.

Men jämfört med Hondorna så är Miatorna för tunga och för klena helt enkelt.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Är hemskt okunning om jappsebilar, vad har Hondorna för vikt/effekt?

Går det att lätta en Miata mycket utan att köpa en massa plast delar?

Absoluta tider i SS är väl ändå inte så super intressant, utan reglemente är det ju bara en tävling mot sig själv.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Går det att lätta en Miata mycket utan att köpa en massa plast delar?
Alla lösa delar som man vill behålla är rätt lätta redan (skärmar/huv tex). Men grundchassit är det som väger (golv, struktur mot subframeinfästning, subframar mm).
Men det går nog att komma ner i 950kg med förare om man jobbar hårt med tigersågen (rensa dörrar och bagage tex). Effekten är ju fortfarande 116 (om vi nu snackar den billigaste 90-93) och den ökar man inte enkelt utan överladdning (men där finns det potential).

Hondorna däremot har ju motorer som svarar bättre på normalt trim (toppar som flödar som få tex) och dessutom startar de från högre effekter. Hondornas vikter är jag dålig på men det verkar inte vara onödigt mycket plåt i dem.

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Re:

M Scotte skrev:
Mitt tips om ni vill åka fort i SS är fortfarande Honda. Finns ingen bil som du åker fortare i per investerad krona. Till en början kan en Corsa med 2L X-motor te sig en billig och snabb kombo, men köper du istället en Civic Vt från -90 kommer du åka fortare. Vi har bilar i klubben som åkt under 1.30 med org-motor, sänkfjädrar och r-däck.

Vad är hemligheten med de där Hondorna egentligen ?
du har ju kört 1:24,75 med en civic på 150hk 144nm och 1110kg det är ju 7.4 kg/hk
Ingen anna bil på rejsas lista (förutom några Hondor givetvis) har kommit under 1:30 med så hög kg/hk.
Hur är detta möjligt

Hur länge har du fått kämpa för att komma ner på dina helt suveräna tider förresten?

M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Sanningen bakom den bilen är att den är utprovad och inställd efter SS. Kort styrväxel för minimalt rattande, bra ork i motorn, tillsammans med 215 breda r-däck och diffbroms. Bilen vägde nog vid den tiden runt 1050kg och inte 1100.

Jag har kört en hel del SS, men då våra bilar är extremt lättkörda, kan jag i princip ta samme bil igen och köra likn tider dagen lång. Denna bil har jag i princip kört lika mycket som min egen. Min egna körde jag med lite större motor på 1.23.36 sist jag körde SS. Dock med en 1.8L motor på runt 200hk.

Hondorna verkar verkligen trivas i SS, våra chassi och varvvilliga motorer verkar passa som handen i handsken på SS.

Honda Civic
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004

Håller med Martin, dessa bilar går att utveckla oändligt och det lönar sig hela tiden då de redan från början är gjorda för att svänga.

Mvh Toni

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag saxade lite från SS-listan.

Bilsports projektbil Kadett GSi började på 1:36,2 och efter mycket uppgraderingar och ett riktigt påkostat chassi gick det på 1:28,53.
Det finns ju siffror på precis vad det kostat i tidningarna.

Som sagt, hondorna gör det med en slant på väghållning och R-däck.

Fast jag röstar på E30 med Volvospis, de verkar snabba...

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Rosell skrev:

Bilsports projektbil Kadett GSi började på 1:36,2 och efter mycket uppgraderingar och ett riktigt påkostat chassi gick det på 1:28,53.

Till kadettens försvar skall sägas att den kördes på gamla asfalten!

/Pete

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Puppan skrev:
Niklas Rosell skrev:

/Pete

Ja de borde kunna kapa rätt mycket mer med den och Gullabo bakom ratten, kan jag köra min på 1:29,97 som är beskedligt modifierad så borde de kunna köra skjortan av mig tror jag.

Bilen står ju där, varför tar inte Bilsport ut den?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Figgz skrev:

[ot med spekulationer på lösa grunder]
För då finns det en risk att det "bevisas" hurvidare nya asfalten är snabbare än gamla.
(Försökte dom inte säga någon gång att asfalterna skulle vara likvärdiga?)
[/ot med spekulationer på lösa grunder]

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Figgz skrev:
Puppan skrev:
Niklas Rosell skrev:

/Pete

Ja de borde kunna kapa rätt mycket mer med den och Gullabo bakom ratten, kan jag köra min på 1:29,97 som är beskedligt modifierad så borde de kunna köra skjortan av mig tror jag.

jepp lite underligt.
Å andra sidan skulle det ju förstöra underlaget för jämförelserna dom gör mellan bilar i tidningen. Dom bortser ju från att ny asfalt är lagd och glatt jämför riktigt gamla tider med dom som kör nu!

/P

Allmänt banåkaforum
SuperStage bil för studentpengar? Tips?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande