Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8195 besök totalt |
Vikten är väldigt avgörande. Det visar ju även denna lista. Det hjälper inte att bilen kostar en halv miljon om den väger för mycket. Hondorna verkar lätta och bra. Synd bara att dom släpar sig fram.
![]() |
||||||
Samuel: Du har helt rätt! Jag tror en trimmad S2000 med widebodykitt som tillåter 265'er runt om hade gjort riktigt bra ifrån på SS. Min polare har en vit sådan med 500rwhp, men han är inte mycket för SS.
Dem flesta Touge och banrekord i Best Motoring hålls av Amuse S2000. Men tyvärr snackar vi om annat budget för ett sådant bygge. ![]() _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||||
Hej igen,
tack för alla svar ![]() angående Honda så verkar dessa impa rejält faktiskt. Det var någon lärare som hade en Honda o körde snabbt i superstage i BS, någon som vet vilket # det var sammt om någon har en länk till hans hemsida eller kanske bygg-forum (om det är på HPC's sida). Skulle vara uppskattat, tackar än en gång, mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
Denna person du pratar om Heter Martin Scotte. Vi delar garage med denna tokfrälsta, SS fanatiker.
www.sodervidinge.se där hittar du all information om våra bilar. Sen har du www.hondaklubben.com som är Svenska Honda Performance Club. Där kan du kolla, ställa frågor ang ALLA bilar i hondas program. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||
Det är nog mig du söker, då beskrivningen passar in på min profil.
Har givit upp min lärarkarriär på kommunal nivå tills vidare och jobbar numera på Honda Sverige. Tiderna med min bil har också förbättrats sedan BS. Ligger på 1.23.35 numera. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
oavsett vad man köper för bil så finns det vissa saker man bör förbättra.
1. Föraren Ger nog absolut mest resultat per inversterad krona. ![]() Motivering: En långsam förare är långsam oavsett bil. 2: Stol Köp en vettig stol så man inte åker omkring & måste hållas sig fast i ratten. Motivering: Lättare att köra om man inte måste klamra sig fast för att sitta kvar. 3. Lätta bilen om det är en banbil så mycket som möjligt. Motivering: Den vikt man inte behöver accelerera behöver ej heller bromsas in (Det är GRATIS) ![]() 4. bromsar Frächa skivor, värmetåliga belägg, bra nybytt bromsvätska det skiljer mycket i värmetålighet mellan "torr & våt" vätska. & kylning,kylning & kylning ![]() För känslan kan det vara vettigt att byta till stålomspunna slangar. Motivering:inget kul när pedalen går i golvet med en smäll. 5. Chassi Byte till lämpliga bussningar,fjädrar,dämpare,camberplattor & kränghämmare. Motivering: inget kul att välta i varje kurva denna uppgradering även nödvändig för att utnyttja r-däcken optimalt. 6. Däck Ett par vettiga r-däck & en däcktrycksmätare för att köra med rätt tryck(bäst fäste & livslängd) Motivering: fäste & kurvhastighet & bromsprestanda 7. Drivlina Diffbroms & ev lägre utväxling i diffen. Motivering: Diffbroms få ner effekten i backen. Utväxling kunna använda växlarna bättre 8. Motor Finns det pengar kvar här är det dax för motorn. Här finns ju 3 vägar att gå turbo,Kompressor & NA Här kostar det allt från ett par tusen & uppåt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Hej alla,
tack så mycket för alla svar. M Scotte, det är din bil som jag syftade på ![]() ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
Mitt tips om ni vill åka fort i SS är fortfarande Honda. Finns ingen bil som du åker fortare i per investerad krona. Till en början kan en Corsa med 2L X-motor te sig en billig och snabb kombo, men köper du istället en Civic Vt från -90 kommer du åka fortare. Vi har bilar i klubben som åkt under 1.30 med org-motor, sänkfjädrar och r-däck.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
Hur går Miatorna?
De finns ju ganska billigt, just nu 6 st för 40000 eller under på Blocket. Dom driver ju på rätt hjul i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Hondorna har det lite bättre förspänt helt enkelt. Jag har inte kört SS (Emmaboda ligger ju så off) men skulle tvivla på att min skulle komma i närheten av 1.30 trots att det blitt låga 1.12or på Knutan på slutet) |
||||||
Jag har kört 1.37 med gatdäck med min Miata. En duktig förare skulle nog kunna förbättra det lite.
Själv har jag en förhoppning om att kunna komma ned till åtminstone 1.34 - 1.35 med R-däck. Då har jag en 116-hk maskin och en vikt på strax över 1100 kg med mig i. Så vikt/effekt-förhållandet är ju inte direkt lysande. Så så jättelångt från 1.30 tror jag inte att Niklas skulle kunna komma med sin iaf. Men jämfört med Hondorna så är Miatorna för tunga och för klena helt enkelt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Är hemskt okunning om jappsebilar, vad har Hondorna för vikt/effekt?
Går det att lätta en Miata mycket utan att köpa en massa plast delar? Absoluta tider i SS är väl ändå inte så super intressant, utan reglemente är det ju bara en tävling mot sig själv. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Men det går nog att komma ner i 950kg med förare om man jobbar hårt med tigersågen (rensa dörrar och bagage tex). Effekten är ju fortfarande 116 (om vi nu snackar den billigaste 90-93) och den ökar man inte enkelt utan överladdning (men där finns det potential). Hondorna däremot har ju motorer som svarar bättre på normalt trim (toppar som flödar som få tex) och dessutom startar de från högre effekter. Hondornas vikter är jag dålig på men det verkar inte vara onödigt mycket plåt i dem. |
||||||
Re:
Vad är hemligheten med de där Hondorna egentligen ? du har ju kört 1:24,75 med en civic på 150hk 144nm och 1110kg det är ju 7.4 kg/hk ![]() Ingen anna bil på rejsas lista (förutom några Hondor givetvis) har kommit under 1:30 med så hög kg/hk. Hur är detta möjligt ![]() ![]() ![]() Hur länge har du fått kämpa för att komma ner på dina helt suveräna tider förresten? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Sanningen bakom den bilen är att den är utprovad och inställd efter SS. Kort styrväxel för minimalt rattande, bra ork i motorn, tillsammans med 215 breda r-däck och diffbroms. Bilen vägde nog vid den tiden runt 1050kg och inte 1100.
Jag har kört en hel del SS, men då våra bilar är extremt lättkörda, kan jag i princip ta samme bil igen och köra likn tider dagen lång. Denna bil har jag i princip kört lika mycket som min egen. Min egna körde jag med lite större motor på 1.23.36 sist jag körde SS. Dock med en 1.8L motor på runt 200hk. Hondorna verkar verkligen trivas i SS, våra chassi och varvvilliga motorer verkar passa som handen i handsken på SS. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
Håller med Martin, dessa bilar går att utveckla oändligt och det lönar sig hela tiden då de redan från början är gjorda för att svänga.
Mvh Toni |
||||||
Jag saxade lite från SS-listan.
Bilsports projektbil Kadett GSi började på 1:36,2 och efter mycket uppgraderingar och ett riktigt påkostat chassi gick det på 1:28,53. Det finns ju siffror på precis vad det kostat i tidningarna. Som sagt, hondorna gör det med en slant på väghållning och R-däck. Fast jag röstar på E30 med Volvospis, de verkar snabba... ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Re:
Till kadettens försvar skall sägas att den kördes på gamla asfalten! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Ja de borde kunna kapa rätt mycket mer med den och Gullabo bakom ratten, kan jag köra min på 1:29,97 som är beskedligt modifierad så borde de kunna köra skjortan av mig tror jag. Bilen står ju där, varför tar inte Bilsport ut den? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Re:
[ot med spekulationer på lösa grunder] För då finns det en risk att det "bevisas" hurvidare nya asfalten är snabbare än gamla. ![]() (Försökte dom inte säga någon gång att asfalterna skulle vara likvärdiga?) [/ot med spekulationer på lösa grunder] _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Re:
jepp lite underligt. Å andra sidan skulle det ju förstöra underlaget för jämförelserna dom gör mellan bilar i tidningen. Dom bortser ju från att ny asfalt är lagd och glatt jämför riktigt gamla tider med dom som kör nu! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8195 besök totalt |