Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tyskdiesel vs svenskdiesel
8180 besök totalt
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Under vår husbilstripp till Spa för ett par veckor sedan hann vi tanka 9! ggr varav 4ggr i sverige och resten av gångerna i tyskland. Den känslan man fick var att husbilen gick markant bättre i tyskland! Är det så att tyskarna har bättre diesel än vi
I Sverige tankade vi enbart på preem! ACP diesel är kanske sämre?
Nån som vet?

Fick nämligen samma känsla när jag för några år sedan hade en hyrbilsgolf, en 1,6d i tyskland. Blev förundrad hur bra den gick (lätt 200) kom hem till sverige igen och var inställd på att köpa golf, provade då en 140hk 2,0d, som gick betydligt sämre... Fattar ingenting..

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006

ja denna citydiesel du tankat är helt kass effektmässigt, de bästa man kan åka på är riktig smuggeldiesel,( gul riktig diesel) ingen diesel som ser ut som vatten som på macken, märkte BRA skillnad när ja tanka olika med min chippade 1,9tdi, så de är sanningen de som finns i våra pumpar är bra för naturen men kass för prestandan

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

obsalut!!

Vi kör på en rätt kass soppa i Svedala. Fast tydligen bättre miljömässigt!
Kommer ihåg att mina taxibilar gick betydligt bättre i slutet på 90-talet - början på 2000-talet innan vi fick miljödiesel. Soppaförbrukningen var betydligt lägre med. En passat drack runt 0,6 l/milen 2002 - nu dricker de runt 0,8. (Nu ska ju sägas att bilarn blivit tyngre och starkare - men ändå)

Jag kör på bensin nuförtiden. Den verkar ha hållt sig bättre kvalitetsmässigt.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Den svenska dieseln följer en svensk standard medan övriga länder i europa har en europanorm. Den svenska har lägre halt aromatiska kolväten. http://go.clickredirect.com/statoil/0704/dieselmk.htm

/ Pär

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Roger Gustafsson skrev:
obsalut!!

Vi kör på en rätt kass soppa i Svedala. Fast tydligen bättre miljömässigt!
Kommer ihåg att mina taxibilar gick betydligt bättre i slutet på 90-talet - början på 2000-talet innan vi fick miljödiesel. Soppaförbrukningen var betydligt lägre med. En passat drack runt 0,6 l/milen 2002 - nu dricker de runt 0,8. (Nu ska ju sägas att bilarn blivit tyngre och starkare - men ändå)

Jag kör på bensin nuförtiden. Den verkar ha hållt sig bättre kvalitetsmässigt.

Fast den stora frågan är i mina ögon hur mycket miljövänligare det är!

Vår gamla nu pensionerade merchabuss drog runt 1,4l/milen på tjeckisk dieselnafta, tysk diesel eller fransk diesel. Och gick bra.
På svensk diesel drog den 1,9l/milen ungefär.

En hel den högre bränsleförbrukning, blir det så mycket mindre och renare avgaser?

Inne i en stadskärna kan det kanske finnas vits men annars?

Dalarna
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

plato skrev:
ja denna citydiesel du tankat är helt kass effektmässigt, de bästa man kan åka på är riktig smuggeldiesel,( gul riktig diesel) ingen diesel som ser ut som vatten som på macken, märkte BRA skillnad när ja tanka olika med min chippade 1,9tdi, så de är sanningen de som finns i våra pumpar är bra för naturen men kass för prestandan

thumbs up
Följdfråga: Var får man tag i annan diesel? eller skiljer de sig de olika mackarna åt? När vi tankat rejsbilar kör vi alltid shellsoppa som känns som den vettigaste bensinen, tom bättre än AG och diverse andra 25kr/l soppor.

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

tvalkopp skrev:
plato skrev:

thumbs up
Följdfråga: Var får man tag i annan diesel? eller skiljer de sig de olika mackarna åt? När vi tankat rejsbilar kör vi alltid shellsoppa som känns som den vettigaste bensinen, tom bättre än AG och diverse andra 25kr/l soppor.

Tyskland, Tjeckien, Frankrike... villaolja

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

De måste vara svårt att slå finsk PERKELE diesel....
Den är enl uppgift riktig jävlig på att plocka ur motorn vad den går för thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Re:

Rolle Scirocco skrev:
tvalkopp skrev:
plato skrev:

thumbs up

Tyskland, Tjeckien, Frankrike... villaolja

Så villaoljan är av den skarpare sorten thumbs up
Har kört lastbil i många år , och märkte stor skillnad när miljödieseln kom
det var en plåga i backarna, kändes som motorn tappade minst 15% effekt
Har lite funderingar på att köpa dieselbil nu, men då vill man ju ha ett vettingt brännsle!

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vi diskuterade detta i en tråd, när jag undrade samma sak då jag planerade ta världsrekord i en Touareg V10 TDI.

I slutändan körde jag på sverige-diesel, och det gick ju vägen, men det var inga tvivel att tysk-finsk-diesel hade varit ett bättre alternativ.

Förslagen jag fick var att slanga soppa (mot betalning så klart) av tyska tradare vid Finlandsfärjan, åka till Åland osv.
Ringde även Scanias motorlabb men de hade lite svårt att komma förbi byråkratin att ge bort 30 liter tyskdiesel (annars hade de i princip varenda version av diesel som finns). Ringde även ett SLC-team som kört på Shells racingdiesel, men de hade slutat med det. Ringde även leverantören av racingdiesel och man kunde om jag minns rätt beställa hela fat, men i princip var det ingen som gjorde det längre.

FIA godkände nyligen rekordet

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Citat:

En stor del av den svenska MK1 dieseln tillverkas på Preem:s raff utanför Lysekil. Statoils tillverkas i Mongstad utanför Bergen. Trots det tror jag att dieseln är i stort sett samma på alla mackar pga av den snäva specifikationen.

Bensin säljs enligt europanorm och kan tillverkas av fler källor och därmed kan det vara större spridning.

/ P

Solna
Här sen Nov 2004

Re:

Erik B skrev:
Vi diskuterade detta i en tråd, när jag undrade samma sak då jag planerade ta världsrekord i en Touareg V10 TDI.

I slutändan körde jag på sverige-diesel, och det gick ju vägen, men det var inga tvivel att tysk-finsk-diesel hade varit ett bättre alternativ.

Förslagen jag fick var att slanga soppa (mot betalning så klart) av tyska tradare vid Finlandsfärjan, åka till Åland osv.
Ringde även Scanias motorlabb men de hade lite svårt att komma förbi byråkratin att ge bort 30 liter tyskdiesel (annars hade de i princip varenda version av diesel som finns). Ringde även ett SLC-team som kört på Shells racingdiesel, men de hade slutat med det. Ringde även leverantören av racingdiesel och man kunde om jag minns rätt beställa hela fat, men i princip var det ingen som gjorde det längre.

FIA godkände nyligen rekordet

Varför köpte du inte vanlig villaolja =bunker diesel som säljs på båtmackar? Den är fetare än europadiesel.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004

Det är när man tar bort svavel som energiinnehållet minskar, men det får man lösa genom att istället spruta in mer...
Sverige ligger på ca 4ppm svavel och övriga Europa på ca 25ppm. Ska du ha ordentligt med sprutt får ni tanka i Ryssland eller Turkiet (upp till 2000ppm), men svavel är varken bra för motorn eller miljön.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

JBT skrev:
Varför köpte du inte vanlig villaolja =bunker diesel som säljs på båtmackar? Den är fetare än europadiesel.

Många jag frågade var av åsikten att det var vanlig surdiesel i de mackarna också.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel

tvalkopp skrev:

Jag har bara kört min A3 1,9TDIS i Sverige men gick i våras över till att bara tanka Preems ACP diesel från att ha tankat mestadels Statoils diesel och märkte en MINSKNING på förbrukningen (gick från 0,54-0,55 ner till 0,52-053) vid jobbpendlingen. Så jag är av den åsikten att ACP dieseln är den bästa mackdieseln i Sverige iaf. Fast jag kan ju ha fel iof...

Snart dags att börja tanka RME igen nu när Dieselpriset gått upp... eller få över till JET diesel som ofta ligger under 10kr/liter.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

patand skrev:
tvalkopp skrev:

Jag har bara kört min A3 1,9TDIS i Sverige men gick i våras över till att bara tanka Preems ACP diesel från att ha tankat mestadels Statoils diesel och märkte en MINSKNING på förbrukningen (gick från 0,54-0,55 ner till 0,52-053) vid jobbpendlingen. Så jag är av den åsikten att ACP dieseln är den bästa mackdieseln i Sverige iaf. Fast jag kan ju ha fel iof...

Snart dags att börja tanka RME igen nu när Dieselpriset gått upp... eller få över till JET diesel som ofta ligger under 10kr/liter.

Har en kompis som har en ny octavia RS (diesel) och brukar tanka på JET, är den dieseln sämre? Var hittar man RME, är det bättre än annan diesel och kan det användas på vilken bil som helst?

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

bmw130 skrev:
Har en kompis som har en ny octavia RS (diesel) och brukar tanka på JET, är den dieseln sämre? Var hittar man RME, är det bättre än annan diesel och kan det användas på vilken bil som helst?

Har aldrig tankat JET så jag vet inte alls hur bilen känns med den dieseln eller hur förbrukningen blir.

RME kan man tanka på ett fåtal mackar och det är inte diesel utan ett rapsbaserat bränsle (Raps Metyl Eter). Jag hittar det enklast längs min färdväg på OKQ8 i Västberga. Kostar 10.65 per liter där och har kostat detsamma sedan 2006-12-15. På Statoil kostar RME 10.45 och har så gjort sedan 2006-02-21. RME ändrar inte priset så ofta som synes vilket ju känns bra.

RME kan man inte tanka på vilken bil som helst (RME är lite mer trögrinnande än Diesel tydligen så pumparna tar stryk). Inte ens alla VAGs 1,9TDI bilar klarar det. Jag kollade upp min bil specifikt med Audi och den går bra att köra på RME. Nyare dieslar klarar det ofta INTE så kolla upp det innan du provar. Min bil låter mindre dieselaktig när man kör på RME och verkar gå lite mjukare men fick också en känsla (svårt att mäta alltså) att den drog lite mer bränsle (0,01 liter mer typ). RME bör man inte heller köra på när det börjar bli riktigt kallt då det som sagt redan från början är mer trögflytande än vanlig diesel. Vid temperaturer under minus 15°C rekommenderas inblandning av dieselolja.

Hoppas du blev lite klokare.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

patand skrev:

Hoppas du blev lite klokare.

Jodå litegrann iaf, tack! thumbs up
Passade på att kolla upp lite om RME också efter att ha läst det du skrev, det står att RME innehåller 5% lägre energiinnehåll än dieselolja, det borde väl innebära att man tappar lite effekt i såna fall, eller?

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=49&parent01=5& . . . .

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag märkte ingen skillnad alls när jag var i tyskland. Den rök ju inte ens mer, kass.

BMW 330i -05
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bmw130 skrev:

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=49&parent01=5& . . . .

Texten kändes inte helt up tp date:
Det är troligt att många biltillverkare kommer att behöva tillämpa någon form av reningsteknik för att klara de EU-krav som träder i kraft 2006. Hösten 2003 tillkännagav t.ex. Saab och Volvo att man kommer att sätta partikelfilter på sina personbilsdieslar med start 2004.

Den måste ha ett par år på nacken.

Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

bmw130 skrev:
Jodå litegrann iaf, tack! thumbs up
Passade på att kolla upp lite om RME också efter att ha läst det du skrev, det står att RME innehåller 5% lägre energiinnehåll än dieselolja, det borde väl innebära att man tappar lite effekt i såna fall, eller?

Stämmer ju bra med min känsla av lite ökad förbrukning. Ingen effektskillnad som jag märkte av vid körning dock. Men 5% är ju iof inte så mycket på 110hk och det är ju inte ofta man utyttjar de 110hk i bruksbilen heller.

Allmänt banåkaforum
8180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande