Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18962 totalt) |
Re:
Skulle kanske "Bergrennen" funka? Låter ju ganska bra också! /Magnus |
||||||||||
Re:
Ett förslag vore helt enkelt att kalla den Bergab-links (nerförsvänster). Bergauf är uppför och Bergab är nerför på tyska och eftersom det går nerför efter denna vänster kanske Bergab-links räcker? Fast namnet placerar den spontant inte just där den ligger mellan FP och SX? ![]()
Sant, det namnet bör behållas! Kanske dock Kesselchen LL av internationella skäl? (Links-links eller Left-left)
Ahaaaa, där ser man hur nödvändigt det är att namnge detaljerat eftersom jag definitivt var ute och seglade här! Jag trodde i min enfald att det du kallat Kesselchen-Schikane faktiskt var det schikanliknande partiet strax innan Mutkurve, dvs det du kallar Klostertal! För att precisera att det handlar om den snabba vänsterböjen skulle man kanske kunna kalla den Kesselchen-Linksknick?
Njaa, hillclimb känns inte klockrent eftersom just Hohe Acht-Schikane faktiskt är ännu brantare. Vollgaslinks? Kleine Acht? Vollgas-Acht? ![]()
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Suveräna förslag!
Jag har ändrat lite efter era synpunkter. Främst gillade jag Bergrennen. Jag valde det för att vissa GT3-förare påstår att den inte är en fullgaskurva. ![]() Allra bäst var dock Rörhl-passage vilket genast fick mig att tänka på Stück-passage eller andra alternativ. Snabbt kom dock Bellof-passage och det kan väl ingen invända emot? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
Bergrennen är ett fränt namn, men man visualiserar ju inte nödvändigtvis en kurva pga det namnet? GT3-links är ju i så fall coolare eller åtminstone Bergrennen-links...?
Taget! Eftersom han spridde ut en 956 i sina beståndsdelar efter Sprunghügel över området kan man ju lugnt påstå att han inmutat rätten till beteckningen Bellof-Passage! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
GT3-links faller gott på tungan. Taget!
Ajaj, var det där det hände? Jag trodde han drog av (och omkom) på Döttinger Höhe? Då känns det nästan fel (eller?) att döpa det efter honom? ![]() ![]() Lauda-links är väl ok för han överlevde ju... Jag hittade på Bellof-passage eftersom han har banrekordet. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
1000-km-Rennen 29. Maj 1983 Den ledande Stefan Bellof lättar på 19:e varvet över Sprunghügel i uppskattade 270 och singlar iväg som ett löv ut i luften. Vid nedslaget slår han i armco-räcket och bilen tappar hela bakpartiet. Det som är kvar av bilen glider 400 m innan den kommer till stillastående och hela området är täckt av diverse vrakdelar. Bellof klarar sig dock helt oskadd. Tävlingen rödflaggas så att området kan saneras. Vid omstarten startar 23 av ursprungligen 37 startande fordon tävlingen på nytt. Bellof omkom på Spa när han skulle knäppa Ickx på yttern i Eau Rouge så visst måste det väl vara okej att hedra honom genom att kalla just detta parti på Ringen för Bellof-Passage? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
ABSOLUT! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
Även om det är så Micke, så är ju beteckningen inte så lyckad om man vill förklara var på banan något hänt eller är tekniskt svårt att köra etc. Samuels poäng är värd att beakta, för tydlighetens skull borde partiet kanske delas upp i tre mindre sektioner? Förslag: Eiskurve - Eiskurve Hügel (för partiet svag höger och svag vänster över själva kullen) - Hügel links (för den avslutande svepande fullgas ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
ok, jag förstår. Jag begrep inte att det var en vänlig invändning från Samuels sida, jag trodde det var en fråga. ![]() Jag är helt med på Eiskurve och Eiskurve Hügel (för partiet svag höger och svag vänster över själva kullen). Bra namnförslag. Att "Hügel links" förtjänar ett eget namn är jag helt med på. Kan man hitta ett med högre grad av självförklarande? Kommer inte på något själv iofs... ![]() P.S. Klart att det är en fullgasvänster! ![]() D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
pre-Huppe links? Trocken-Voll-links? off-camber-links? Take-off-Rampe? ![]()
Även när det är halvfuktigt vill jag då tillägga, hehe... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Christian, sitter du där hemma i Köln o groggar så här inför högtidsdagen imorgon????
![]() ![]() Är det bara jag som tycker detta börjar bli väldigt rörigt, och snudd på spårar ur?? Banan har ju funnits sen 1927. Tysken borde väl ha namn för varenda meter av banan??? ORDNUNG MUST SEIN! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Re:
Nej, det gränsar väl till urspårning...svår balansgång. Om ingen kommer använda listan är den förstås värdelös hur mycket arbete man än lägger ner. Kanske skall en del uppstyckningar bort? ![]()
Ja, det tycker man ju. Var är de då? ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
Jag skall se om jag kan luska fram nåt av de tyskar man känner härnere. Kan ta ett tag isf ![]() Dom öppnar 08.00 imorgon......... ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Re:
Är det inte just det vi åstadkommer, helt otroligt att tyskarna har tillåtit odöpta asfaltstumpar i 80 års tid! Hög tid för oss att rensa upp i träsket! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
Kom igen nu Micke, var stark. Låt dig inte förvirras av den där galne piloten nu när vi är så nära målet!!! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
![]() Nej då, det är klart att vi skall ta det i mål! Ett bevis för att det inte styrts upp av tyskarna är att klockrena Bellof-passage hittats på av två svenskar. ![]() ![]() Sist någon från Sverige gjorde något så omdanande för Nürburgring var när några Karoliner slog ihjäl en munk. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
That's the spirit! om jag förstår det rätt saknas klockrena namn på vänstern innan Kottenborn och vänstern nerför Eiskurve-kullen innan listan är komplett. Därefter bör den gås igenom och rensas upp varpå en sista stavningskoll görs innan vi börjar basunera ut det nya budskapet världen över! Borde man kanske sätta upp laminerade plakat vid rondellen till infarten och kombinera det med fördelande av flyers? ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
[quote="Göte RS6 Sjögren"]Sport Auto kallar angstkurve Klostertal 1 samt de kallar Steilstrecke Klostertal 2. Jag kollade ett repotage i Sport Auto där Jörg Muller beskriver idealspåret i en M3 E46 (känsligt ämne ![]() _________________ Daffy Wallerius ____ ___ |
||||||||||
Klostertal heter svaga högern precis innan Mutkurva/Angstkurve. För den som kör långsamt går det att se skylten "Klostertal" uppe till vänster precis innan denna böj.
Den kurva Jörg Müller kallar Klostertal heter (iaf i denna uppräkning) Huppe Rechts. Korrekt efter skyltar, hisoria och logik är följande rätt: ![]() Klostertal Mutkurve/Angstkurve Huppe Rechts Steilstrecken-kurve Jag har snckat ringen med F. Ekblom vid ett tillfälle och han hade ingen aning om vad kurvorna hettet eller vilket parti som ledde in i nästa. Däremot skulle han ju köra ifrån mig med förbundna ögon och en macka i näven. Sensmoral: Låt nördarna sköta geografin och räserförarna körningen. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18962 totalt) |