Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringenkurvornas namn
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18962 totalt)
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005

Re:

BTG skrev:
bmw130 skrev:
Jag förespråkar så mycket tyska namn som möjligt det känns mest rättvist mot banan

Helt rätt. Vad skall man översätta t.ex. Hillclimb med då? Vad heter uppför på tyska?

Skulle kanske "Bergrennen" funka?
Låter ju ganska bra också!

/Magnus

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:

# Vänstern ner mot Kottenborn förtjänar helt korrekt ett namn. Vad skall vi kalla den??

Ett förslag vore helt enkelt att kalla den Bergab-links (nerförsvänster). Bergauf är uppför och Bergab är nerför på tyska och eftersom det går nerför efter denna vänster kanske Bergab-links räcker? Fast namnet placerar den spontant inte just där den ligger mellan FP och SX?

BTG skrev:
# Partiet med det eviga vänstersvängandet (kallat VV) gav jag ett namn för att det är så långt. Kan vara bra att kalla det för något.

Sant, det namnet bör behållas! Kanske dock Kesselchen LL av internationella skäl? (Links-links eller Left-left)

BTG skrev:
# Den håriga fullfartsvänstern som väl oftast benämns Kesselchen kallade jag Kesselchen schikane men borde kanske bara heta Kesselchen?

# Partiet mellan Kesselchen schikane och Mutkurve är benämnt Klostertal därför att skylten Klostertal faktiskt står där. För även om det tveklöst är en fullgashöger så är inpassningen utmed curbsen på väg mot Mutkurve redan igång vilket kräver hår på bröstet varför den kurvan förtjänar ett namn, och eftersom skylten står där....

Ahaaaa, där ser man hur nödvändigt det är att namnge detaljerat eftersom jag definitivt var ute och seglade här! Jag trodde i min enfald att det du kallat Kesselchen-Schikane faktiskt var det schikanliknande partiet strax innan Mutkurve, dvs det du kallar Klostertal! För att precisera att det handlar om den snabba vänsterböjen skulle man kanske kunna kalla den Kesselchen-Linksknick?

BTG skrev:
# Fullgasvänstern mellan Karusellen och Hohe acht hittade jag på "Hillclimb" till. Är det ok?

Njaa, hillclimb känns inte klockrent eftersom just Hohe Acht-Schikane faktiskt är ännu brantare. Vollgaslinks? Kleine Acht? Vollgas-Acht?

BTG skrev:
# Den blinda växlingen förtjänar ett coolt namn.
Röhrl-Passage?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Suveräna förslag!

Jag har ändrat lite efter era synpunkter. Främst gillade jag Bergrennen. Jag valde det för att vissa GT3-förare påstår att den inte är en fullgaskurva.
Allra bäst var dock Rörhl-passage vilket genast fick mig att tänka på Stück-passage eller andra alternativ. Snabbt kom dock Bellof-passage och det kan väl ingen invända emot?

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Främst gillade jag Bergrennen. Jag valde det för att vissa GT3-förare påstår att den inte är en fullgaskurva.

Bergrennen är ett fränt namn, men man visualiserar ju inte nödvändigtvis en kurva pga det namnet? GT3-links är ju i så fall coolare eller åtminstone Bergrennen-links...?

BTG skrev:
Allra bäst var dock Rörhl-passage vilket genast fick mig att tänka på Stück-passage eller andra alternativ. Snabbt kom dock Bellof-passage och det kan väl ingen invända emot?

Taget! Eftersom han spridde ut en 956 i sina beståndsdelar efter Sprunghügel över området kan man ju lugnt påstå att han inmutat rätten till beteckningen Bellof-Passage! thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Främst gillade jag Bergrennen. Jag valde det för att vissa GT3-förare påstår att den inte är en fullgaskurva.

Bergrennen är ett fränt namn, men man visualiserar ju inte nödvändigtvis en kurva pga det namnet? GT3-links är ju i så fall coolare eller åtminstone Bergrennen-links...?

GT3-links faller gott på tungan. Taget!

Christian Eick skrev:
BTG skrev:

Taget! Eftersom han spridde ut en 956 i sina beståndsdelar efter Sprunghügel över området kan man ju lugnt påstå att han inmutat rätten till beteckningen Bellof-Passage! thumbs up

Ajaj, var det där det hände? Jag trodde han drog av (och omkom) på Döttinger Höhe? Då känns det nästan fel (eller?) att döpa det efter honom? Eller? Är det hedrande istället, en kille som alltid höll fullt ger namn åt ett ställe där man skall hålla fullt?

Lauda-links är väl ok för han överlevde ju...

Jag hittade på Bellof-passage eftersom han har banrekordet.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Ajaj, var det där det hände? Jag trodde han drog av (och omkom) på Döttinger Höhe? Då känns det nästan fel (eller?) att döpa det efter honom? Eller? Är det hedrande istället, en kille som alltid höll fullt ger namn åt ett ställe där man skall hålla fullt?

Lauda-links är väl ok för han överlevde ju...

Jag hittade på Bellof-passage eftersom han har banrekordet.

1000-km-Rennen
29. Maj 1983
Den ledande Stefan Bellof lättar på 19:e varvet över Sprunghügel i uppskattade 270 och singlar iväg som ett löv ut i luften. Vid nedslaget slår han i armco-räcket och bilen tappar hela bakpartiet. Det som är kvar av bilen glider 400 m innan den kommer till stillastående och hela området är täckt av diverse vrakdelar. Bellof klarar sig dock helt oskadd. Tävlingen rödflaggas så att området kan saneras. Vid omstarten startar 23 av ursprungligen 37 startande fordon tävlingen på nytt.

Bellof omkom på Spa när han skulle knäppa Ickx på yttern i Eau Rouge så visst måste det väl vara okej att hedra honom genom att kalla just detta parti på Ringen för Bellof-Passage?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
1000-km-Rennen
29. Maj 1983
Den ledande Stefan Bellof lättar på 19:e varvet över Sprunghügel i uppskattade 270 och singlar iväg som ett löv ut i luften. Vid nedslaget slår han i armco-räcket och bilen tappar hela bakpartiet. Det som är kvar av bilen glider 400 m innan den kommer till stillastående och hela området är täckt av diverse vrakdelar. Bellof klarar sig dock helt oskadd. Tävlingen rödflaggas så att området kan saneras. Vid omstarten startar 23 av ursprungligen 37 startande fordon tävlingen på nytt.

Bellof omkom på Spa när han skulle knäppa Ickx på yttern i Eau Rouge så visst måste det väl vara okej att hedra honom genom att kalla just detta parti på Ringen för Bellof-Passage?

ABSOLUT!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Samuel S skrev:
Funderar lite på partiet mellan Brünchen II och Pflanzgarten.
Heter hela den kombinationen Eiskurve?
Det är väl en vänster-höger-vänster kombination, sammanfattas hela den som Eiskurve?
Sista vänstern innan rakan mot hoppet är ju en rätt fristående kurva.

Skylten Pflanzgarten står väl på höger sida på väg ner efter krönet? Mao torde knölen som väl iofs är en vänster, höger svag vänster vara Eiskurve.

Även om det är så Micke, så är ju beteckningen inte så lyckad om man vill förklara var på banan något hänt eller är tekniskt svårt att köra etc. Samuels poäng är värd att beakta, för tydlighetens skull borde partiet kanske delas upp i tre mindre sektioner? Förslag: Eiskurve - Eiskurve Hügel (för partiet svag höger och svag vänster över själva kullen) - Hügel links (för den avslutande svepande fullgas vänstern ner mot Pflanzgarten huppe). Eller?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
Även om det är så Micke, så är ju beteckningen inte så lyckad om man vill förklara var på banan något hänt eller är tekniskt svårt att köra etc. Samuels poäng är värd att beakta, för tydlighetens skull borde partiet kanske delas upp i tre mindre sektioner? Förslag: Eiskurve - Eiskurve Hügel (för partiet svag höger och svag vänster över själva kullen) - Hügel links (för den avslutande svepande fullgas vänstern ner mot Pflanzgarten huppe). Eller?

ok, jag förstår. Jag begrep inte att det var en vänlig invändning från Samuels sida, jag trodde det var en fråga.

Jag är helt med på Eiskurve och Eiskurve Hügel (för partiet svag höger och svag vänster över själva kullen). Bra namnförslag.
Att "Hügel links" förtjänar ett eget namn är jag helt med på. Kan man hitta ett med högre grad av självförklarande? Kommer inte på något själv iofs...

P.S.
Klart att det är en fullgasvänster!
D.S.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Att "Hügel links" förtjänar ett eget namn är jag helt med på. Kan man hitta ett med högre grad av självförklarande? Kommer inte på något själv iofs...

pre-Huppe links? Trocken-Voll-links? off-camber-links? Take-off-Rampe?

BTG skrev:

P.S.
Klart att det är en fullgasvänster!
D.S.

Även när det är halvfuktigt vill jag då tillägga, hehe...

Lidköping
Här sen Aug 2005

Christian, sitter du där hemma i Köln o groggar så här inför högtidsdagen imorgon????

Är det bara jag som tycker detta börjar bli väldigt rörigt, och snudd på spårar ur??

Banan har ju funnits sen 1927. Tysken borde väl ha namn för varenda meter av banan???

ORDNUNG MUST SEIN!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Är det bara jag som tycker detta börjar bli väldigt rörigt, och snudd på spårar ur??
Banan har ju funnits sen 1927. Tysken borde väl ha namn för varenda meter av banan???

Nej, det gränsar väl till urspårning...svår balansgång. Om ingen kommer använda listan är den förstås värdelös hur mycket arbete man än lägger ner. Kanske skall en del uppstyckningar bort?

Qvisfr skrev:

Ja, det tycker man ju. Var är de då?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

BTG skrev:

Qvisfr skrev:

Ja, det tycker man ju. Var är de då?

Jag skall se om jag kan luska fram nåt av de tyskar man känner härnere. Kan ta ett tag isf

Dom öppnar 08.00 imorgon.........

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Qvisfr skrev:
ORDNUNG MUST SEIN!

Är det inte just det vi åstadkommer, helt otroligt att tyskarna har tillåtit odöpta asfaltstumpar i 80 års tid! Hög tid för oss att rensa upp i träsket!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Qvisfr skrev:

Nej, det gränsar väl till urspårning...svår balansgång. Om ingen kommer använda listan är den förstås värdelös hur mycket arbete man än lägger ner. Kanske skall en del uppstyckningar bort?

Kom igen nu Micke, var stark. Låt dig inte förvirras av den där galne piloten nu när vi är så nära målet!!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Så... vem ritar ut det på kartan?

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Qvisfr skrev:

Kom igen nu Micke, var stark. Låt dig inte förvirras av den där galne piloten nu när vi är så nära målet!!!

Nej då, det är klart att vi skall ta det i mål! Ett bevis för att det inte styrts upp av tyskarna är att klockrena Bellof-passage hittats på av två svenskar.

Sist någon från Sverige gjorde något så omdanande för Nürburgring var när några Karoliner slog ihjäl en munk.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
Nej då, det är klart att vi skall ta det i mål! Ett bevis för att det inte styrts upp av tyskarna är att klockrena Bellof-passage hittats på av två svenskar.

Sist någon från Sverige gjorde något så omdanande för Nürburgring var när några Karoliner slog ihjäl en munk.

That's the spirit! om jag förstår det rätt saknas klockrena namn på vänstern innan Kottenborn och vänstern nerför Eiskurve-kullen innan listan är komplett. Därefter bör den gås igenom och rensas upp varpå en sista stavningskoll görs innan vi börjar basunera ut det nya budskapet världen över! Borde man kanske sätta upp laminerade plakat vid rondellen till infarten och kombinera det med fördelande av flyers?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:

That's the spirit! om jag förstår det rätt saknas klockrena namn på vänstern innan Kottenborn och vänstern nerför Eiskurve-kullen innan listan är komplett. Därefter bör den gås igenom och rensas upp varpå en sista stavningskoll görs innan vi börjar basunera ut det nya budskapet världen över! Borde man kanske sätta upp laminerade plakat vid rondellen till infarten och kombinera det med fördelande av flyers?

thumbs up thumbs up thumbs up

Göteborg
Här sen Mar 2007

Re:

[quote="Göte RS6 Sjögren"]Sport Auto kallar angstkurve Klostertal 1 samt de kallar Steilstrecke Klostertal 2.
Jag kollade ett repotage i Sport Auto där Jörg Muller beskriver idealspåret i en M3 E46 (känsligt ämne ) .Där heter Steilstrecke ,Steilstrecke men högersvängen före är Klostertal. Angstkurve har ingert namn här. Lite märkligt att tyskarna inte är överens om vilken kurva som är Klostertal. Men här är vi väll överens om att Angstkurve är före Klostertal. På denna tråden står ju Klostertal före Angstkurve?? rätt eller fel.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Klostertal heter svaga högern precis innan Mutkurva/Angstkurve. För den som kör långsamt går det att se skylten "Klostertal" uppe till vänster precis innan denna böj.
Den kurva Jörg Müller kallar Klostertal heter (iaf i denna uppräkning) Huppe Rechts.

Korrekt efter skyltar, hisoria och logik är följande rätt:
Klostertal
Mutkurve/Angstkurve
Huppe Rechts
Steilstrecken-kurve

Jag har snckat ringen med F. Ekblom vid ett tillfälle och han hade ingen aning om vad kurvorna hettet eller vilket parti som ledde in i nästa. Däremot skulle han ju köra ifrån mig med förbundna ögon och en macka i näven.
Sensmoral: Låt nördarna sköta geografin och räserförarna körningen.

Ringenkurvornas namn
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande