| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Ny dator för att köra GTR2/WTCC?
|
1 besök senaste veckan (4638 totalt) |
|
Att köra GTR2 / WTCC går hyffsat på min dator. Jag har visserligen nästan alla grafik prylar satta till min men det rullar på i 40-90 fps. MEN ibland så går det lite ryckigt även fast man har hyffsad fps. Jag har frågar förr varför och då var ett förslagen att mitt grafikkort hade för lite minne. I dagsläget kör jag med: AMD Athlon XP3000+ (2.16GHz) 1Gb minne Asphire radeon 9800 pro 128mb Kommer det göra skillnad om jag byter till tex ett: http://www.webhallen.com/prod.php?id Eller är det något annat som är flaskhalsen...? Jag vill inte gärna lägga mer än 1500kr på ett nytt grafikkort. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re: Konstgjord andning till datorn, för att köra GTR2/WTCC?
Jag kör också med ett Radeon 9800pro. Hela systemet är ca tre år. Processorn är en P4 3Ghz. Vet inte hur den är jämfört med din. Men har inga minnen av ryckighet som inte består av dåliga fps. Det jag brukar göra är stänga av Shadows (options - Video). Våra stackars 9800 orkar inte riktigt med det.. Sen använder jag alltid drivrutiner från omegaDrivers. Kommer du ihåg var du brukar få ryckighet? Jag menar, uppträder ryckigheten på vissa banor? Vissa partier på vissa banor?
Jag brukar också stänga av nedanstående (options - Advanced): Simple Debris Collision Visible Windscreen Det finns många fler småtweaks man kan göra. Men jag brukar göra det jag skriver om ovan. och det skadar ju aldrig att köpa ett bättre grafikkort. Jag vet inte hur just det där kortet är. Men du kan först testa det jag föreslagit ovan. _________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||
|
Jag rullar runt på ett AMD 3500+ med MSi 7900GTo kort med massa ram på och jag upplever också det du beskriver ibland. Visserligen inte så länge i stöten men ett par sek ibland. Jag tror att det är något annat som är boven. Kanske att datorn gör något annat i bakgrunden som vi inte ser, ex auto uppdatering av något.
Jag har satt alla uppdateringar på manuell, men ibland händer det att skrivarens software eller något annat mysko går igång. Jag har inte upplevt det som något problem (inte nu men förr med gamla kortet var det illa) så jag har inte direkt sökt vidare. Men för dj är det ju värt att kolla innan du köper något och sen är det lika dant igen.... |
||||
|
Jag är nog inne på en helt ny dator nu istället...
Vad tror ni om denna?
Jag har inte en susning vad man ska kolla efter på ett moderkort... de har ju en massa funktioner och förkortningar som man inte har en susning av vad de är för något. Några kommentarer? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Helt ok Moderkort , men Datorlådan med inbyggt nät agg kan va en detalj att se över ,http://sweclockers.com/recension/5938-antec_sonata_iii
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Re: Ny dator för att köra GTR2/WTCC?
Jag är nästan i dina kläder
Har en AMD 3000+ 2.0Ghz Hade 512mb i minne innan. Köpte till 1024mb ca 800kr för ett tag sen (hade inte skadat med lite till) Köpte nyligen ett AGP Asus Nivida 7600GS 256mb för ca 800kr. Jag kör inte på högst grafik inställningen men det funkar bra, utan lagg. Ställer jag dock upp på högst grafik laggar det en del. Enligt min G15 display är det ramminnet som belastas mer när jag ställer upp grafiken, 85-90%. Ställer jag ner grafiken så ligger det på ca 50-60%. Personligen tycker jag inte det blir så illa på lägre grafik att det stör mig iallafall Köpa ny dator är väl att ta i Köp lite mer ram minne och ett nytt grafikkort så tror jag det kommer funka bra. Kan du lägga dom pengarna på annat
I övrigt räcker ju din dator till annat väl ? |
||||
|
Hur kolla man sin fps i tex RACE 07? Går det ?
I tex Counter Strike som jag spelat en del kan man ju få upp en liten mätare på skärmen, finns det nåt liknade i RACE 07 ? |
||||
|
Som sagt, ett moderkort med P35. Jag har samma processor på ett Gigabyte DS4, den går stadigt i 3,4Ghz på orginalkylen..
Du kan spara lite på minnet också, ett x86 operativ kan tydligen ändå inte nyttja 4Gb ram. (Är inte webhallen en ganska dyr butik också?) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
Hmmm... nu sätter ni griller i huvudet på mig.
Kan ni föreslå ett bra moderkort(från Webhallen) som har allt det däringa bra som ni skriver om.... Är det något annat man måste byta då, för att det ska passa? Sedan hade jag tänkt att köra Vista Business(har en skiva liggande), om det är x86 eller inte vet jag inte... Att jag är inne på webhallen beror mest på att de är hyfsat billiga(tror jag) men har ändå en fysisk butik som man kan gå till och klaga om något är fel... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
moderkort tex bra kylning, mycket sata, fått bra betyg i tester. har det själv o jag är mycket nöjd.
http://www.webhallen.com/prod.php?id minnen http://www.webhallen.com/prod.php?id du behöver antagligen inte mer minne, själv kör jag catia v5 på 2gig utan problem så det räcker långt, det är viktigare att dom är hyffsat snabba. sen kan fler minnen skapa andra problem så om du verkligen vill ha 4gig skulle jag nog köpa två 2gigs stickar. mvh aron _________________ Aron Holmberg |
||||
|
Re:
Dyra minnen..
Mushkin brukar få goda omdömmen... 785:- för 2gb.. eller gamla hederliga corsair xms2 för 739:- Eller varför inte de Thomas valt själv, de duger gott om man vill köra allt orginal eller med lite smått överklock. Gigabyte P35-DS3 finns för 1049.. men ska du bara "tuta och köra" så spelar inte moderkortet allt för mycket roll. Jämför lite själv (Thomas) vilket P35-kort du tycker har de portar du har användning för. Fast E6750 är ju tacksam att klocka, även som nybörjare så det är synd att låta bli.. med 6400minnen så kan man ju ändå köra 400fsb och få ut 3,2Ghz (+20%) utan att ens behöva bekymmra sig. Kuriosa, jag hade en nästan identisk dator med din Thomas, samma processor, lite mer ram och ett 9800pro. Konventerade lite filer häromdagen, gamla datorn tog 2h/fil.. nya kör en fil på 25 minuter, och då har den fortfarande en kärna kvar att jobba med... alltså kunde jag köra 2filer på sammanlagt 25minuter, det är 8ggr snabbare än den gamle burken..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Jag vill passa på att tacka alla för erat engagemang!!
Nya konfigurationen:
Börjar vi närma oss eller? Är moderkort och minnen ok nu? Funkar dessa att överklocka lite? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Jag får väl starta en ny tråd då! |
||||
|
Då var ovanstående dator inhandlad. Tyvärr så fanns inte grafikortet i lager så det får jag från Komplett på måndag(jobbig att vänta, nu vill man ju bygga!!!
).
Tack igen för hjälpen!
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Hej Thomas!
Jag vill med det starkaste rekommendera dig att köpa ett ATi 2900pro 512mb för 2178kr. Det är SAMMA kort som 2900XT, (bara nedklockat) och går med ett enkelt verktyg flasha om med XT-bioset. Då lär du ha go prestanda för ganska små pengar om du inte vill pilla med en massa överklockningsprogram. om du inte vill lägga så mycket på grafikkort så rekommenderar jag X1950pro som bara kostar lite över 1000-lappen och duger bra till GTR2 om de andra delarna är hyffsad fart på. Jag körde själv med ett sådant förut, bland alla andra kort jag kört med senaste året.... Lite resultat med 3Dmark06 X1950pro = ca 5000p X1950XTX = 7200p 2900pro = 10200p 2900pro överklockat = 12700p Vad får du för poäng med din nuvarande dator? Hoppas jag inte var för sent ute nu bara..............
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Är inte en E6750 rätt onödig oxå? Har inte koll direkt nu längre men när Core2Duo serien kom så fanns det två "budget" och två lite värre. Den som va lite värre och den som va värst ("3 och 4" alltså) var precis likadana förutom klocken. Och #4 kostade mycket mer...
Ungefär som det med grafikkorten alltså. EDIT: Det verkar inte vara så med Intels processorer längre (har helt enkelt haft för dålig koll på senare.. :P) Det bästa enligt mig är att kolla på sweclockers.com -> forum -> stationära datorer och leta upp en tråd där någon söker bästa datorn för x antal tusen (förslagsvis så nära din budget som möjligt då ju) och ta därifrån... |
||||
|
Han kan ju köpa en E4400 som har 10x multipel och klocka upp den till 3,3-3,5ghz. Den cpun kostar bara typ 970kr. Visst har den bara 2mb istället för 4mb cacheminne, men det gör ju inte så där jättemycket skillnad ändå.
Problemet med E4xxx processorer är att de ofta har problem med hög fsb, eller moderkortshastigheten. Men om man då väljer en med 10x multipel så behöver man bara gå upp till 330-350mhz på moderkortet, och problemen brukar börja infinna sig vid 380mhz+ Ett förslag, där man kör ett MSI P35 moderkort, en E4400 cpu och 4gb ram. MSI P35 NEo-F iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX MSIP35NEOF 895:- Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 IE4400R 970:- Kingston KVR667D2N5/1G 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz 1GDDR2K667X2 1 236:- Sapphire Radeon HD2900Pro 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI VIVo RETAIL PCI Express SAPHD29P 2 340:- Totalpris 5 441:- _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Re:
Jo...
Alla delar är redan inhandlade och monterade. Helt plötsligt så fanns det 5 grafikort hos Webhallen(fast de inte skulle komma in förrän den 23'de). Undrar nu bara hur dyrt det blir att inte hämta ut Kompletts kort... F.Y.I.: så kan Win32 bara hantera ca 3.2Gb intern minne. Så 0.8 av mina är ute på drift... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1 besök senaste veckan (4638 totalt) |