Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför Toyotastag och hjälmknäckarstag ?
1 besök senaste veckan (1984 totalt)
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Varför Toyotastag och hjälmknäckarstag ?

Vad är anledningen till att dessa stag krävs sedan ett par år, för att få bilen godkänd med vagnbok ?
Jag förmodar att det finns en historisk anledning till att det heter "toyotastag"
Har det skett några olyckor tidigare som skulle kunna ha undvikits om dessa stag funnits.
Som jag ser det så borde det krävas enorma krascher för att dessa stag skall behövas.
och hur blir det då att sitta inne i buren. Det borde bli någon form av tvärstopp mot det man koliderar med och hur nyttigt är det för kroppen, även om man har 4 punktsbälten.

Anledingen till att jag frågar är att man bil saknar dessa stag, men jag har tänkt att börja köra med bilen på bana och då skulle det vara intressant att känna till bakgrunden till regeltillägget.


_________________
Michael Gunnarson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20253



Det finns karosser med väldigt flack A-stolpe i vilken en bur utan Toyotastag har dålig motståndskraft när du träffar en tall med taket först. Undrar om det är Toyota Celica som är orsaken.

Hjälmkrossaren är ju ett annat förstärkningsstag som minskar risken för burkollaps runt huvudområdet.

Det finns ju undantag när Toyotastaget kan skippas (nära ratt eller nära lodrät A-stolpe) och Hjälmkrossaren kan gå bakåt (huvudbåge till bakåtsträva). Dessutom kan gatreggning göra att du slipper (eller kan göras demonterbara) med hänsyn till SBP.

Vilken tävlingsklass (det är bara vid tävling som vagnbok behövs)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Det var först i corollan som det sk "toyota-staget" kom om inte jag missminner mig.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Alfa Romeo "Challenge"
Det hålls just nu på och jobbas fram ett nytt reglmente till klassen, men jag vet inte vad det kommer att innebära vad beträffar burinstallationen.

_________________
Michael Gunnarson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Varför Toyotastag och hjälmknäckarstag ?

alfaboxer skrev:
Som jag ser det så borde det krävas enorma krascher för att dessa stag skall behövas.
och hur blir det då att sitta inne i buren. Det borde bli någon form av tvärstopp mot det man koliderar med och hur nyttigt är det för kroppen, även om man har 4 punktsbälten.



Tanken med en bur är att den skall vara ett intakt utrymme som inte deformeras, oavsett vilka stag man har eller inte har. Deformation får, och bör, förekomma i de delar av bilen som är utanför skyddsutrymmet.
Att smällarna i vissa fall blir våldsammare än nödvändigt, speciellt i lägre farter, får man ta.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför Toyotastag och hjälmknäckarstag ?
1 besök senaste veckan (1984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande