Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SuperStage bil för studentpengar? Tips?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Eric Josefsson skrev:
Figgz skrev:

Bilen står ju där, varför tar inte Bilsport ut den?

[ot med spekulationer på lösa grunder]
För då finns det en risk att det "bevisas" hurvidare nya asfalten är snabbare än gamla.
(Försökte dom inte säga någon gång att asfalterna skulle vara likvärdiga?)
[/ot med spekulationer på lösa grunder]

Jo det är såklart denn officiella versionen men jämför tider är det inte konstigt att likvärdiga bilar är mycket snabbare nu?? Dessutom har Gullabo själv sagt vid flera tillfällen kraftigt inofficellt förstås att ny asfalten är KLART mycket snabbare..

/P

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Det är ju troligtvis sanningen, men det känns som slöseri på en rolig bil att den bara står i hangaren. För Bilsport har ju tidigare klargjort att de inte tänker sälja sina projektbilar som förr och om det stämmer så kommer bilen bara stå där hur länge som helst oanvänd

Vad landade totalsumman på för bilen? Var väl en bra bit över 100' med 10kolvs Tar-ox (eller vad det var) och Öhlinskittet?

Jag skulle gärna bli pappa över den bilen

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hejsan,
någon som vet det # av Bilsport som M.Scotte var med sin Honda Civic? har skickat honom PM 2 ggr men verkar inte ha fått svar än. Någon här som vet vilket #? Tackar på förhand,
mvh
Alex

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

mopack skrev:
Hejsan,
någon som vet det # av Bilsport som M.Scotte var med sin Honda Civic? har skickat honom PM 2 ggr men verkar inte ha fått svar än. Någon här som vet vilket #? Tackar på förhand,
mvh
Alex

http://www.bilsport.se/news.php?id=47232
Skriver: 40) Honda Civic ESi -92, Martin Scotte, Malmö, 1.26,03, BS0621

Så troligen Bilsport 2006 #21

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Karl Birgander skrev:
mopack skrev:
Hejsan,
mvh
Alex

http://www.bilsport.se/news.php?id=47232
Skriver: 40) Honda Civic ESi -92, Martin Scotte, Malmö, 1.26,03, BS0621

Så troligen Bilsport 2006 #21

Tusen tack
mvh
Alex

Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003

Fortfarande inte köpt nån bil? Då inte många verkar veta så mkt om Toyota MR2 här känner jag mig träffad att berätta att det är väldigt roliga bilar med grym väghållning med sin mittmotorkonstruktion!
Personligen har jag svårt att tro att man får mer/bättre och mer ekonomisk sportbil för 50 000kr än så.

Ca 57% av vikten ligger på dom drivande bakhjulen och bilen är byggd från grunden med tanke på vägegenskaper med bla. batteriet placerat fram över framaxeln och bränsletanken monterad perfekt viktmässigt i "kardantunneln" och är långsmal som sträcker sig nästan från framaxeln till bakaxeln för minimala sidoförflyttningar av bränslevikten tex och försedda med flertaler rejäla skvalpskydd för att undvika viktförflyttning i längsled.

Köper du en 92-93+ så har dom även än bättre bromsar än dom äldre och dom behöver du knappast byta ut då dom klarar hårdkörning väldigt bra.

Mer info finner du på bla; www.toyotaklubben.se

Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

Hanzzon skrev:
Toyota MR2

Kolla man superstagelistan så hittar man första mr2:
96 Clas Fransson, Toyota MR2 -91 356 hk/442 nm, 1310 kg 1:28,16

Det lär inte vara gratis att dona 356 hk ur en sån?
För trimpengarna känns det som man får en duktigt potent honda...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003

356hk behöver inte vara så dyrt ur en Turboversion som är lättrimmad vilket det där lär ha varit.

Jag vet inte om han enbart vill ha en bil som kan sätta så snabba tider som möjligt i just superstage eller om han oxå vill ha fler egenskaper i sin sportbil som kan vara bra att ha vid andra tillfällen och inte märks så mycket i superstage som effektiva tåliga bromsar m.m men det beror väl på hur han prioriterar, men visst där är Honda grymma mycket pga sin låga vikt kombinerat med bra chassin dock är dom i dom prisklasserna enligt vad jag vet oftast dyra för skicket på bil man får och har fwd vilket åtminstonde inte jag gärna väljer på en sportbil.

Malmö
Här sen Mar 2007

Snabbaste Hondan på Superstage igår var en Civic -92= 1.22.94

Var även en MR2 med över 500hk enligt ägaren, men den smet runt på 1.34.xx om jag inte minns helt fel.

Jag tycker inte det finns någon bil som ens kan jämföra sig med en Civic om du ska köra låga tider för lite pengar i superstage.

Honda Integra GSR -94
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Eisenhut skrev:

Jag tycker inte det finns någon bil som ens kan jämföra sig med en Civic om du ska köra låga tider för lite pengar i superstage.

De går bra, men budgetbyggen kan man inte kalla dem

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

"Budget" är ju alltid relativt.

om man räknar in allt i budgeten och desstum tar nypriser för moddningar så blir det svårt att komma ner i pris oavsett plattform.
Har man däremot kontakter och kan fixa halvslitna R-däck och överblivet chassi (andra som uppgraderat mera) osv så går det att få ner kostnaderna rejält.
Tillgången på beggade prylar beror ju enormt mycket på hur vanliga bilarna är (och på hur moddbenägna ägarna är).

En Honda för 30' komplett borde bli ganska potent om man råkar bygga den i rätt garage (det borde nästa gå att få in ett motorbyte i den budgeten). Utan bra kontakter (rejsa.nu och bussgods hjälper iofs till) och garageplats så blir det inte lika mycket gjort för de pengarna.

Kadett GSi är ju inte direkt dyra de heller iofs.
Kan man ana en utmaning mellan OSC och HPC?

Är under 1:30 för 30' en rimlig målsättning eller är det lite för tydlig målsättning?

Kombinera det med artikelskrivande i tidningar (A-Test tex) så blir det kanske lite skoj projekt för fler än de inblandade.

M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Re:

Figgz skrev:
Eisenhut skrev:

Det beror på vilket bygge du syftar på Fredrik. Peters civic har kostat honom styvt 100 000kr inkl allt.
Mattias CRX har kostat honom 80 000kr inkl allt.
Min bil ligger en bra bit över 100 000kr. Frågan är vad man åker fortare i för 100 000kr än en civic?

Under 1.30 för 30 000kr är nog inte möjligt, men om så krävs väldigt bra gåvor och kontakter. Bara bilen(civic/crx VT) i sitt grundutförnade kostar nästan 30 000kr oavsett skick. Minsta som krävs är ett par sänkfjädrar och ett par r-däck, men med det och fräscha vätskor ska man kunna åka under 1.30.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hej igen,
bra skrivit Niklas Falk. OSC mot HPC, det är något jag vill se iallafall

Efter lite snackande mellan folk, bland annat herr Scotte, så ser det ut som om en CRX eller en Civic VTi är bilarna som jag har på min lista. Målet med bilen består givetvis av att fortsätta rulla som en banbil, men tänkte det skulle vara roligt att sätta en bra tid i SS också. Jag läser allt jag kommer över angående dessa Honda modellerna. Vad ska man pröjsa för en uppsättning R-däck på ett ungefärr? Beggade alltså. Vad anser ni är d bästa moddsen att satsa på? Givetvis R-däck, men vilka stötdämpare osv? Som sagt målet är att han en rolig och potent banbil, men också sätta en bra SS tid. Tackar än en gång för alla tips och ett stort tack till er som har svarat på mina frågor, speciellt M Scotte,
mvh
Alex

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

M Scotte skrev:
Figgz skrev:

Det beror på vilket bygge du syftar på Fredrik. Peters civic har kostat honom styvt 100 000kr inkl allt.
Mattias CRX har kostat honom 80 000kr inkl allt.
Min bil ligger en bra bit över 100 000kr. Frågan är vad man åker fortare i för 100 000kr än en civic?

Under 1.30 för 30 000kr är nog inte möjligt, men om så krävs väldigt bra gåvor och kontakter. Bara bilen(civic/crx VT) i sitt grundutförnade kostar nästan 30 000kr oavsett skick. Minsta som krävs är ett par sänkfjädrar och ett par r-däck, men med det och fräscha vätskor ska man kunna åka under 1.30.

Det är det jag menar Martin, det är grymma bilar för pengarna, inget snack om saken. Jag tror du förstod det på mig i helgen
Dock kan jag, som är en sån där äkta CSN-snyltandes student, säga att skillnaden att kunna lägga 30' eller 100' för en student är enorm.

För 30k kan du få en Kadett GSi (inkl inköp) som går att köra under 1.30. Se på min som exempel, väghållning + bromsar + däck på den är totalt under 15' och en fräsch GSi får du för 15'.
Dock så kör man inga ~1.25 tider med en Kadett, det är bara glömma...

Så vill man köra busfort, så är Hondan prisvärd, men inte billig.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Gatregga en gammal fyndbörsbil kan ju vara ett "fuskigt" sätt att komma undan billigt (det kan ju finnas nån med papper kvar)...

Eisenhut
Malmö
Här sen Mar 2007

Självklart är Kadett en värdig motståndare men min bil som den ser ut i dagsläget har kostat mig runt 25k, och jag skulle kunna dra mig till att påstå att med Scotte som förare skulle den kunna prestera under 1.30 då en snarlik bil med samma mods kört en 1.29 tid i sommar.

Det som är gjort på min bil så länge är coilovers och R-däck, sen säkerhetsutrustning som halvbur, Sparcostol och 6 punktsbälte, allt detta har rymts inom 25k. Passar min ekonomi bra och den är tillräckligt busig för mig.

Honda Integra GSR -94
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Eisenhut skrev:
Snabbaste Hondan på Superstage igår var en Civic -92= 1.22.94

Var även en MR2 med över 500hk enligt ägaren, men den smet runt på 1.34.xx om jag inte minns helt fel.

Sa verkligen ägaren själv över 500hk? Konstigt då han inte sagt det till mig då jag känner honom.
och du vet givetvis oxå att det var första gången någonsinn föraren till den MR2an körde superstage och första gången i sitt liv han ens körde på en bana?
Första gången bilen testades på en bana oxå och bilen hade standarddäck av budgetmärke varvid ägaren själv sa att bilen var otroligt svårkörd och bara överstyrde med den effekten i kombination med kassa däck så effekten var nog snarast en nackdel.
Aningen haltande att jämföra kanske då jag inte tror på att Hondan och dess förare aldrig kört bana eller superstage nån gång innan och oxå hunnit optimerat bilen för detta?

Inget snack om att dom lätta Hondorna går att få imponerande snabba i superstage om det är enbart det man är ute efter, men jag tycker inte det verkar som man får så fräsch bil för dom pengarna utan i så fall måste den oxå kostas på en hel del, sen lät det som om MR2an passat bra med tanke på vad han ville ha för bilar då koncepten med mittmotor och bakhjulsdrift är precis lika, men smaken är såklart som baken.

Mvh//Hanzzon.

Vellinge
Här sen Jan 2003

Re:

Hanzzon skrev:

Sa verkligen ägaren själv över 500hk? Konstigt då han inte sagt det till mig då jag känner honom.
och du vet givetvis oxå att det var första gången någonsinn föraren till den MR2an körde superstage och första gången i sitt liv han ens körde på en bana?
Första gången bilen testades på en bana oxå och bilen hade standarddäck av budgetmärke varvid ägaren själv sa att bilen var otroligt svårkörd och bara överstyrde med den effekten i kombination med kassa däck så effekten var nog snarast en nackdel.
Aningen haltande att jämföra kanske då jag inte tror på att Hondan och dess förare aldrig kört bana eller superstage nån gång innan och oxå hunnit optimerat bilen för detta?

Inget snack om att dom lätta Hondorna går att få imponerande snabba i superstage om det är enbart det man är ute efter, men jag tycker inte det verkar som man får så fräsch bil för dom pengarna utan i så fall måste den oxå kostas på en hel del, sen lät det som om MR2an passat bra med tanke på vad han valt för bilar tidigare då koncepten med mittmotor och bakhjulsdrift är precis lika, men smaken är såklart som baken.

Mvh//Hanzzon.

Frågan som jag tycker är mer befogad är varför man skickar en totalt orutinerad förare till SS final att representera en klubb? Finns det verkligen inget annat att uppbringa i Toyotaklubben?

Vem har sagt att det bara är SS Hondaförare är ute efter, vi brukar inte göra bort oss oavsett bansträckning.

Fräsch? Hur menar du då? Bilarna har det höga värdet då folk gärna (uppenbarligen) betalar för den kvalitet som finns i bilarna.

Ibland undrar jag om det är ren avundsjuka som ligger bakom vissa argument, för någon djupare insikt eller argumentation ligger oftast inte bakom, bara ett subjektivt tyckande.

om nu MR2(äldre modellen) skulle vara en så utmärkt banbil, varför ser vi aldrig någon sådan i SS eller i framkant när det körs bana?

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Snälla försök håll all form av märkes fundatalism på en JÄ.... låg nivå, detta för allas trevnad.

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

M Scotte skrev:

Frågan som jag tycker är mer befogad är varför man skickar en totalt orutinerad förare till SS final att representera en klubb? Finns det verkligen inget annat att uppbringa i Toyotaklubben?

Vem har sagt att det bara är SS Hondaförare är ute efter, vi brukar inte göra bort oss oavsett bansträckning.

Fräsch? Hur menar du då? Bilarna har det höga värdet då folk gärna (uppenbarligen) betalar för den kvalitet som finns i bilarna.

Ibland undrar jag om det är ren avundsjuka som ligger bakom vissa argument, för någon djupare insikt eller argumentation ligger oftast inte bakom, bara ett subjektivt tyckande.

om nu MR2(äldre modellen) skulle vara en så utmärkt banbil, varför ser vi aldrig någon sådan i SS eller i framkant när det körs bana?

oavsett om det har med det här att göra kan jag bara hålla med dig, men vad jag förstod kunde inte vissa andra alternativ som fanns och Jimmys bil skulle i sig göra sig bra i Bilsport då den verkligen är grym på många sätt och Jimmys bil har inte visats upp i närheten av vad det är värd att göras, var förmodligen mest så man resonerade. Sen var det väl tänkt från början att en mer erfaren MR2-förare skulle köra bilen men det blev tyvärr inte så heller.
Där tycker jag ni i Hondaklubben verkar ha en klart bättre och mer engagerad organisation/styrelse som får saker att hända!
Hade ju kunnat testa min MR2a då jag iaf har R-däck och en hyffsad bil för endamålet även om den har klart lägre effekt har åtminstonde jag kört en del bana, men nu blev jag inte tillfrågad och sen är det en bra bit att åka oxå för många av oss till Emmaboda.
Men jag uppfattade faktiskt inte ens på Toyotaklubben att det skulle vara en final mellan klubbarna, hoppas på bättring ev. till nästa år där.

Nä det var inte så jag menade, dom flesta Hondorna gör ju sig väldigt bra på tävlingsbanorna, men ju större bana ju större fördel tror jag en MR2a har i jämförelse med superstage då den låga vikten är en större fördel där.

Kan lova dig att jag inte är avundsjuk, jo möjligtvis eftersom jag gärna haft en lika lätt MR2a som en Civic då i så fall... Men missuppfatta mig rätt, jag gillar verkligen Honda, Håller nog faktiskt generellt det märket som bäst med den högsta kvaliten och driftsäkerheten på bilarna näst efter Toyota!
Dock ska det nog vara en S2000 om jag vore intresserad av en då den driver i en bättre ände med så hög effekt tycker jag.

Varför du aldrig ser en äldre MR2a kan bero på allt i från att dom är ovanliga och aldrig ens har sålts i Sverige samt att väldigt få ägare tyvärr rastar dom på banan, kan ha att göra med att dom kan upplevas farlig att köra på/över gränsen när dom väl släpper om man inte är en duktig förare liksom med dom flesta andra mittmotorbilar, men dom som kan köra dom belönas med att kunna köra riktigt fort.
En Fwd Honda är nog klart mer lättkörd för en med oerfaren i det fallet.

Sen vet jag inte om du var på tex. Japmeet i sommras men så länge jag var ute och körde med MR2an där var det nog inte en enda som körde om mig åtminstonde däremot körde jag om en hel del ekipage (Däribland flera Hondor) dom över 10mil jag var ute och körde där även om jag inte är nått proffs så det borde väl inte vara så dåligt...

Du kanske även missat Endurance Racing Cup långloppsracing där varje lopp väl är hela 6-timmar.
Där är dom två enda MR2:orna i Sverige som tävlar lite seriösare med vad jag vet, dom bilarna har GTI-motorer(Turbo är förbjudet) och dom kom åtminstonde klart före dom Hondor som var med där då dom MR2:orna slutade som totalfyra och totalsexa av 50 team, är inte det i tillräcklig framkant?

Strids- nergrävd!
Vi kanske syns på nån bana nån gång med våra fina bilar, dock måste jag såhär i förväg i så fall bekänna att du säkerligen är en klart mer erfaren banförare än jag och att jag mestadels kör med Toyota orginalprylar på min bil!

Mvh//Hanzzon.

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

M Scotte skrev:

Kanske för att klubben ifråga vill visa sin bredd.
Inte bara åka med samma bilar och samma folk.
Kanske inte finns ett så brett utbud av just dessa bilar.
Finns nog inte ens i närheten av lika många MR2 som i ditt fall Civic?
Därav de få som visar sig på banan?

SuperStage bil för studentpengar? Tips?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande