Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
820 besök totalt |
Behöver lite hjälp med hjulvinklars effekt..
Hejhej! Har fått en liten uppgift i skolan som går ut på att man ska bygga om en vanlig personbil till racingbil TEORETISKT och inte i praktiken. utgångobjektet i mitt fall får bli min egen bil,då en e30 325a för det verkar vara en bil som redan har braförutsättningar för raceåka. Asfalt är det tänkta underlaget bilen ska gå på.. Då till problemet,jag är inte spec haj på allt vad hjulvinklar har för inverkan på bilens beteende och vilka vinklar man ska ändra för att uppnå prestanda som är jämförbar med en racebil,det viktiga är att jag säger vad jag gör och varför,hur mkt i mm och grader spelar ingen roll.. Tex,sänker bilen för att den inte ska kränga? om det nu är ända anledningen till att man sänker en bil,men det är det väl? jag skulle vilja veta lite grundligt om vad följande hjulvinklar och operationer påverkar bilen: Camber - positiv eller negativ på racebil? och varför Caster - samma som ovan toe - däckbredd - hårdare dämpare - och ja alla tänkbara vinklar i både fram och bakvagn,för jag kan inte komma på alla nu på rak arm Tack på förhand _________________ Daniel Paersson |
||
Hej, välkommen hit
![]() Ta en titt på denna länk https://rejsa.nu/arkivet.asp under rubriken Teknik Där hittar du artiklar och guider för att få en inblick och lite grundläggande information om det du frågar om. Lycka till _________________ /Anton Lillsund |
||
Re:
tusen tack det där var precis det jag sökte! ![]() _________________ Daniel Paersson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
820 besök totalt |