Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
kartläsare, personlig utrustning, nackkrage?
2 besök senaste veckan (4287 totalt)
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Hej!
I vinter så ska jag äntligen få utnyttja licensen, genom att åka kartläsare till min kompis, så nu håller jag på att införskaffa all personlig utrustning

jag fastnade för detta "paket": http://www.rallyimport.se/klader/omp%20folkrace/

kan ju tillägga att det är grupp E som det gäller.

men är det "lönt" att köpa till nackkragen, eller kommer den bara att vara ivägen?

sen, är det en bra overall? ska man satsa på nån annan? tips på vad isåfall?

//Konrad S.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Jag kör med nackkrage. Var lite bökigt i början, men nu känns det "naket" utan.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

har alltid(försöker) när jag läser. du e aldrig lika bered som kartläsare om det skulle hända något. Och så e det skönt för huvudet stabiliseras.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: kartläsare, personlig utrustning, nackkrage?

Handskar har du inte så mycket nytta av kanske.

overallen är godkännd men ger inte så mycket brandskydd.
Självklart får man dra gränsen någonstanns men jag hade nog försökt få ihop till
en fia-godkännd. Krage tycker jag absolut du ska ha.

Passa och köp underställ samtidigt så fixar han alldeles säkert ett paketpris.

Annars rekommenderar jag http://www.abrmotorsport.se/

Edit: Stavning...

Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005

Trådstartare
tackar så mycket för tipsen!

får la försöka krossa spargrisen lite extra då å få en Fia-godkänd (även om det svider för stunden... gissar på att det svider mindre om olyckan skulle vara framme )

//Konrad S.

Örebro
Här sen Dec 2004

Gubbarna i en EVo IX (tror jag det va) som kraschade i Rejmes-rallyt Askersund i tackade verkligen sin investering i Hans-neck, hade väl kostat dom i runda slängar 40k extra...

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

RZ skrev:
Gubbarna i en EVo IX (tror jag det va) som kraschade i Rejmes-rallyt Askersund i tackade verkligen sin investering i Hans-neck, hade väl kostat dom i runda slängar 40k extra...

mjao så dyrt är det inte.

Jag använder HANS ihop med den "nya" lätta Peltorhjälmen. Det kostade komplett ihopa 14 000:-
Är såklart en bra slant det med men har man som i mitt fall redan flyttat några nackkotor så är
valet lätt.

Örebro
Här sen Dec 2004

Re:

Svartlock skrev:
RZ skrev:

mjao så dyrt är det inte.

Jag använder HANS ihop med den "nya" lätta Peltorhjälmen. Det kostade komplett ihopa 14 000:-
Är såklart en bra slant det med men har man som i mitt fall redan flyttat några nackkotor så är
valet lätt.

Förtydligar lite då.

Nya stolar, nya hjälmar, nytt intercom + 2X Hans-neck.
Det va deras "extrakostnad".

Vet att Hans-neck kostar runt 10k på rätt ställe.

Mvh R

Värnamo
Här sen Sep 2005

Re:

Konrad skrev:
tackar så mycket för tipsen!

får la försöka krossa spargrisen lite extra då å få en Fia-godkänd (även om det svider för stunden... gissar på att det svider mindre om olyckan skulle vara framme )

//Konrad S.

Jag skulle satsat på en FIA-godkänd. Rätt vare e så får du chansen att åka med i en Grupp-H bil..

Handskar behöver du inte om du ska åka kartis. Jag har några skor jag köpte i en lokal skoaffär som liknar rallyskor funkar fint men ger såklart inget brandskydd men kostade inte mer än ca 200 spänn. Använder ingen krage men det är nog mest av ren dumhet...

Finns endel lite billigare overaller med "sponsor" tryck på. Sandtler är en. Är någon firma i Halmstadstrakten som har dom, kanske finns på fler ställen.

/Martin

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tackar för länkarna, får se vad det blir för nått, meddelar då sakerna är inhandlade

(dröjjer nog en stund, då min kompis upptäckte att detgått för lång tid sen han gjorde licenskursen, så nu måste han gå den igen )

//Konrad S.

Hammarstrand
Här sen Apr 2005

Re:

snåla inte på säkerheten, skaffa minst en 2 lagers, hellst 3 då dom inte lär minska på säkerheten, nackkrage fattar jai nte varför det inte är ett måste, visst nu finns ju hans systemet men så djävulskt dyrt. handskar behövs inte som kartis, skor så gör som nån nanan sa, finns kopior typ, rally dosor har tunn sula så man får mer känsel med pedaler, fast här e de ju flamskydd också.

sen en rolig sak i voc och ekonomi klasserna så behövs det inte lika mycket skydd som i en grp h tex overall, finns ju betydligt mer som kan brinna i en standard bil, vocarna kör ju grymt fort nu för tiden voc nestorn bosse hemmingson å vi hör ju till samma destrikt å vi fick stryck för det mesta av han å då var vi endåst "bäst" i c och b förare i grupp h så lite översyn där enligt mig

2 besök senaste veckan (4287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande