Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Racebuss projekt Vovlo B10M70 | << 1, 2, 3 >> 16272 besök totalt |
där finns ingenting bakom bakhjulen i princip, det är bara ramen som sticker ut, och en tank sitter där med, men det är mellan och under balkarna. vad det gäller vikten långt bak så ska det nog inte bli några problem, förutom att jag får kolla upp så det det blir godkända axeltryck, hade det däremot itne vrit boogie så hade det nog blivit väldigt svajigt, men boogie blir ju alltid mycket stabilare |
||||||
Vi lastade in drygt ett ton bränsle, en bunt hojar samt all kringutrustning i vår liknande B10M utan boggie och det finns ingenstans en tendens till svajighet eller gungighet så länge farten är under 100... (Vid 120 ungefär blir det lite variant av sättningar (inget sidogång dock), kanske är genomslagsskydden som den träffar ibland då.) Detta är givetvis en ren gissning, inte för att vi gjort något så olagligt och testat det. Detta med ett golv som är förhöjt en 40 centimeter kanske för att göra bussen högre eller någonting, full ståhöjd inne... Lycka till med mekandet, långt spett, 5kg slägga och huggjärn kommer nog bli dina bästa mekverktyg. För att dra fast hjulen om du lossnar dem, ställ dig längst ut på ett 2m spett och hoppa tills det kommer gnistor från mutter/bult _________________ Roland Johansson |
||||||
Gäller det bara för bussar? Lastbilar får ju vara 25,25m och lasta 60 ton iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Två bilar som tillsammans väger 2250 kg(?) ramp för att köra ner bilarna, 150 kg övervåning för att kunna ha den ena bilen över den andra, 250 kg(?) Förstärka bussen så man VET att det håller, 50 kg(?). 2700 vilket motsvarar 36 styck 75 kilos grabbar absolut längst bak i bussen. Det tror jag kan påverka köregenskaperna, speciellt om det inte är så mycket tyngd längre fram när det inte är några passagerare eller stolar där. Tyndpunkten måste ju flyttas flera meter bakåt. Jag vill inte vara taskig utan undrar bara om trådskaparen tänkt på det eller om det är nån annan som har gjort samma grej och fått det att funka bra. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Lastbilar får väl bara vara 25,25m om hela eckipaget är utrustat med ABS? Intressant fråga hur det ligger till med bussar? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Ja ok, men de stolar som rivs ut lär väga flesk med. Skall rutorna ut och ersättas med plåt eller nåt kan man ju räkna bort ytterligare flera hundra kilo. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
På en personbil skulle något sådant påverka grymt, på en sådan boogiebuss märker du nog ingenting ens om du lastar absolut max sista metern av lastutrymmet. Sedan blir inte tyngdpunkten absolut längst bak heller, blir ju några meter fram. En bil är väl i snitt 5 meter lång, och du vill säkert ha några centimeters marginal för att få in andra bilar. Så tyngdpunkten kommer ungefär 3 meter från baken på bussen, och där börjar väl hjulen ungefär... och så skulle det väl till inredning fram så helt tom blir den inte. Vår lilla rackare som är styvt 4 meter hög en bro som var 3,90 plockade bort lite takdelar från vår buss har inte visat det minsta problem att vara sidvindsorolig eller liknande. Gissar att sisådär 14 ton massa hjälper till att hålla ordning på grejorna. Tyngden är bra också när idioter i merchajeepar tror de är King of the Road.... Tyskt stål biter dåligt på svenskt (egentligen rumänskt) stål _________________ Roland Johansson |
||||||
Det är väl inga problem med två bilar på släp efter?!? De är i och för sig inte så våldsamt stora men ändå. Klarade max längden men det var precis. Bussen är lastbilsreggad med bodel. /Ted |
||||||
Hehe, klart häftigt! Ser du släpet från förarplats? Jag menar så ni inte tappar en bil i en korsning och inte märker det förrän två timmar senare vid fikapausen.. |
||||||
Här verkar finns ganska mycekt kunskap på detta forumet i detta ämnet, det är ju bra för jag lär stöta på problem på vägen.
En sak som jag måste ta reda på är om jag vekligen kan ha 2 bilar längst bak, det blir ju ca totalt 4 ton last med tyngdpunken på ca 3 meter bakom den drivande bakaxeln. Var hittar jag uppgifter om max axeltryck samt vad axseltrycket är olastad? |
||||||
Det är ju rätt poppis i de större och halvstora dragracingklasserna att åka rejsbuss, då brukar dom ju ha bilarna aslångt bak också och där är det ju inte helt ovanligt med två bilar i samma buss heller så det är nog genomförbart trots att bilarna är långt bak. Vissa har ju även liftar så att bilarna står 'på varandra' inne i bussen också, men då snackar vi ju bussar med redig(!) takhöjd.
Samtal med tekniska avdelningen på bilprovningen är nog inte dumt, så man inte bygger före man får klartecken. Lycka till med projektet, ska följas med stort intresse. Vi får hoppas på en mild vinter i södern så du inte behöver frysa på utomhusmeket. om nån är sugen på en tvåaxlad Scania Vabis veteranare med en del g.d.s. (inget hopplös projekt, den är körbar) att bygga på så är det bara att höra av sig så kan jag förmedla kontakten. Lämplig för en bil och en stor bodel inuti. _________________ Peter Karlsson |
||||||
om du är i närheten av bussen är nog det lättaste att titta på den stora fina alu-skylt som sitter någonstans i trakterna av framdörr/förarplats troligen. Annars ta en titt på regbeviset. Dessa siffror gäller max, för olastad åk till en våg... _________________ Roland Johansson |
||||||
Men 25,25 ekipagen får väl inte vara högre än 4m totalt väl. Då måste det bli mycke tajt att få in två bilar högt om det inte är typ formelbilar. _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||||||
När jag tittar på den här bilden och jämför bilen i förgrunden med bussen så ser det väldigt knepigt ut att få med sig två bilar bakom/ovanför bakhjulen, ja tom bakom mittdörren, även om man skulle höja takets bakre del. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Jag har kört en liknande buss i sommar.
Dom tål en faslig massa vikt över bakhjulen......men det vetifan om den tål två bilar på höjdn, längst bak. Det bästa sättet att få in två bilar....är nog att göra som vi gör när vi lastar containert. Kör in den främre bilen på ramper som är ca 1meter högre i fram än bak. Hissa sedan ramper och bil i bakkant.....och kör in den bakra bilen, halvägs under den första. Jag tror du är tvungen att ha lastutrymmet fran till mittdörren...kanske till och med framför. När jag gjorde ritningarna på "världens bästa buss"....(som aldrig kommer bli verklighet)...klippte jag ut alla grejor som skulle med, i pappmallar. Sedan är det bara att lägga pussel.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det gäller att ta en sväng då och då så att man kontrollerar att allt är som det ska! Det finns någon Säffle buss i rallycross kretsar som byggde ut bakändan med knappt en meter ungefär och hade alltså helt bakom bakhjulen två bilar på höjd. Har dock inte följt upp angående hur körbar den var. /Ted |
||||||
De flesta man sett i rallycrossdepåer har ju byggt ut bakändan ca 1 -1,5 meter.
oftast helt öppningsbart den delen som byggts ut , det är ju bara överhäng ändå. Den lastade bilens hjul slutar ju ofta en bit innan lastluckan mm. Iofs bara en bil där men man tjänar ju lite plats framtill på det sättet. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Så här har jag ritat på det, bilarna jag mätt som mall är en volvo 745 och en 740, allstå stora bilar för att vara på den säkra sidan, har även utgått från original osänkta bilar osv.. så det blir alltid med marginal i verkligheten.
Alternativ 1 är mätt för att klara sig utan att höja |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Racebuss projekt Vovlo B10M70 | << 1, 2, 3 >> 16272 besök totalt |