Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (12000 totalt) |
Asså=) var du spekulant på den? Så fort jag såg annonsen så slängde jag mig på telefonen, sen var det bara att boka biljett till Gotland och därefter fanns det ingen återvändo!
Hur kom det sig att det inte blev något? Mvh Johan Lundgren _________________ Johan Lundgren |
||
Project Escort "inflyttning" (23 Sep - 07)
iDå var det dax att påbörja projekttråden. Det tog ett tag, men kom som sagt lite saker ivägen plus att garage växer inte på träd i göteborgsområdet. Men nu när det är löst så nu finns det inga undanflykter längre. Som ni ser så har jag tjuvstartat lite med projektet, så jag kommer att redovisa från 23 Sep, fram till dagens datum ganska snabbt. Nu i början handlar det mest om demontering så försöker kompremera det i så stor utsträckning som möjligt. Project Escort "inflyttning" (23 Sep - 07) Som rubriken lyder så kördes bilen in i garget för första gången. Eftersom både jag och min kompis kommer att behöva lagerytrymme och arbetsyta bestämde vi oss för att bygga en arbetsbänk och lite hyllor. Vi är ännu inte riktigt klara, skall sätta upp mer lyse och hyllorna skall byggas ut. Arbetet med själva garaget kommer att ske fortlöpande med arbetet med bilen (roligare att arbeta med bilen=)), så vi tar lite i taget. Men det är viktigt med ett bra garage med ordning. Arbetet blir effektivare plus att det är roligare att komma till ett garage som inte ser ut som ett bombnedslag. Bifogar bilder på följande; - Escortens nya hem för lång tid framöver + Resultatet av vårat snickargille (mobilkamera) ![]() - Super 7 replikan vi som byggde som projektarbete (Bilderna från Tjolöholm 20 Maj - 07) ![]() ![]() Mvh _________________ Johan Lundgren |
||
Projekt Escort "Demonteringen tar vid" (3 okt -
Det var inte så mycket att vänta på, det var bara att påbörja demonteringen av bilen. Arbetet gick förvånansvärt bra, inte så mycket rost och elände. Självklart så fanns de lite rost på en bil som har 32 år på nacken och som har gått i vind och rusk. Sparklådorna hade "ventialtions hål" och hjulhusen fram + frontplåten var ganska kexiga. Fick gjort följande idag; - Mätte upp emblem som jag har tänkt att spara - Demontera interiör - Demontera strålkastare, baklyktor, blinkers etc - Påbörja demontering av motorn Det återstår mycket arbete innan bilen rullar ut i sin nya kostym, men det skall bli ruggigt kul och lärorikt att få vara med om detta:D ![]() ![]() ![]() Mvh Johan Lundgren _________________ Johan Lundgren |
||
ESCORTMK2MANNEN:
Grundtanken var att köra med en cossispis, men det dröjde inte länge innan jag förstod att det skulle bli svårt att hitta en motor. Så valet föll på en Saab Spis 2.3T (b234L) 200 hk (t5), som kommer att skrämmas upp till ca 400 driftsäkra och körbara kusar. Tänker man efter så är saabmotorn ett väldigt klokt val, för om något pajar så e de bara att knalla in på närmsta mekonomen lr saabverkstad och köpa de delar man behöver. Dessutom är saabmotorerna bra byggda från grunden och pallar med stora effektuttag med orginalprylar. Vxl-låda har jag inte bestämt mig för, står mellan Bmw eller sierra typ 9 låda. Då tänker ni säkert varför typ 9an och tanken med det är att köra med antingen förstärkt med drevsats eller ytbytt mot sekventiell låda. Men det lutar mer åt bmw lådan! Billigare och enklare att få tag på! Har dock inte hittat någon motor än, så om någon har en lr känner någon som har en så är det bara att hojta till! Sticky: Tackar tackar, känns gott att äntligen hittat ett garage. Underlättar arbetet markant! Haha, du kan vara lugn. Kameran går varm inne i garaget. Det är både kul och arbetet blir effektivare om man dokumenterar arbetet. Mvh Johan Lundgren _________________ Johan Lundgren |
||
Jodå, det är klart! Så är de ju med allt! Men jag tycker att de smartare att få både en genomgådd och trimmad saabmotor ( 300 hk + ) för samma peng som man skulle få hosta upp för en orginal cosworth maskin som man senare i vilket fall få riva ner och bygga nytt. Eftersom cossispisen inte sitter org i Mk1:an så finns det ju inget som säger att den passar bättre än en saab motor. Skall ändå bygga om så mycket.
Mvh Johan Lundgren _________________ Johan Lundgren |
||
Bra val av motor! Förstår inte varför så många plocka i volvomotorer och andra snurror när saabs kortmotor klarar åtminstone 450-500 hk med orginal kolvar och stackar och orörd topp. Större turbo, fet intercooler och med sås bara, kanske andra kammar dock?
Sparar ju massor med pengar på att slippa köpa special stakar och kolvar. Se bara till att få tag i en T5 och inte en T7 motor men det där har du nog redan koll på. _________________ Karl Vestgöte |
||
Re:
fins färdiga kit för cossie motorn i mk modellerna _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
Projekt Escort "Demontering forts." (4 okt - 07)
Demonteringen fortsätter! Detta pass började jag strippa ner fronten och som jag trodde så hade rosten fått härja ganska fritt, så frontpanel är nog inte värd att rädda. Men en ny i glasfiber är beställt med mkt andra karossdelar, så det känns ganska ok i alla fall=) Demonterade följande; - Huv - Strålkastarinsatser - Övriga lampor Bilen är i fint skick exkl. frontpanel och främre hjulhus! ![]() Mvh Johan _________________ Johan Lundgren |
||
Projekt Escort "Demontering forts." (15 okt - 07
Uppdatering! Demontering fortsätter, börjar närma sig motorlyft sakta men säkert. Tar de ganska lugnt, eftersom jag vill märka upp delarna och organisera dem så att jag vet vad som skall sparas och vad som kan säljas/skortas. Dessutom är det bra att ha lite bilder/info på hur org.delarna satt, om man skall bygga om något! Fick gjort följande; - Märka upp kablar och sladdar - Märka upp motorrum - Demontera allt inför motor+vxl lyft - Demontera avgassystem - Demontera främre kofångare - Demontera kardan Bilder: Bilen på pallbockar ![]() Fin undertill, bara lite oljeläckage från axeln ![]() Någon som är intresserad av ett riktigt värstingsystem=)? ![]() Mvh _________________ Johan Lundgren |
||
Sticky:
Hahah exakt:D Blir nog till att uppgradera till nya motorn!!! Var lite roligt, jag monterade ett 3"-system på en annan bil samma kväll och innan jag monterade de la jag dem bredvid varandra. MK1:ans system såg ut som ett rostigt sugrör jämförelse med det andra=)! old Blue oval: Motorn är plockad från en saab 9000 2.3t - 95 (b234E). Anledningen till motorvalet är den stora trimpotentialen pga av dess orginaluppbyggand. Behöver inte lägga ut enorma pengar för att komma över 400 gränsen med den motorn. Det viktigaste är att man går igenom motorn innan man sätter ihop den med trimmet, eftersom de har tickat på några mil. Min har gått ca 19k! Kan du berätta mer om Ecotecen? Hur kommer det sig att du har en fabriksny motor liggandes hemma och skräpa;)? Bästa Hälsningar _________________ Johan Lundgren |
||
Den är inte hemma än.. men bör väl dyka upp snart?
Funderar på att börja sälja lite motorer och växellådor till hugade spekulanter. Har hittat 4000 ![]() Corvette motorer och växellådor, BW T5 etc är också på gång. Återkommer... med lista ![]() _________________ Håkan Persson |
||
Re:
BW T5(cossie?) är ju intressant till rätt pris ![]() //J _________________ Jörgen hayd |
||
Projekt Escort "Demontering forts." (22 okt - 07
Dags för en liten uppdatering igen! Då var det dags att plocka ur Big block åttan (1300cc:)). Arbetet gick smidigt, behövdes dock en bra lutnig för att få upp både vxl-låda och motor tillsammans ur det lilla motorrummet, men med lite trixande stod bilen där tillslut utan motor. Dagens agenda; - Demontera det sista inför motorlyft (vxl.låda, hastighetkabel, kopplingskabel) - Lyfte motorn - Påbörjade att demontera kablar, bromslangar från motorrummet Nu är det inte mycket som återstår av bilen, sen börjar det roliga arbetet:D Den skarpsynta ser att jag har tänkt på säkerheten, kan behövas vid lyft av denna kailbern;)! ![]() Sen stod den där, naken och sjändad! ![]() Jygge: Det kan också vara en tanke(Y). Är det någon som vet om typ-9 lådan och T5 lådan har samma bultmönster på sprängkåpan? (kör med samma kåpa?) Mvh _________________ Johan Lundgren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (12000 totalt) |