Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4
15730 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

För att förtydliga så skulle jag egentligen behöva förklara på detaljnivå ang skillnaderna mellan Hondas grejjor och Ecotec och vid vilka brytpunkter den ena motorn överglänser den andra för det är inte så enkelt att den ena alltid vinner och det är en hel artikel.. Valet mellan beror på storleken på plånboken samt vilket effektmål man har och hur mycket körbarhet man vill offra i andra änden. Upp till moderata effekter är Ecotec att föredra, även vid riktigt höga effekuttag, däremellan så är F20C att föredra, vet man var man ska med sitt trimprojekt så kan man säga vilken motor som passar bäst.

1,8 Från Toyota bygger på samma teknik som hondas motorer i toppen och har ett fint borr/slag förhållande, dock lite mindre rejsig här och där, men då priset på en F20C inte är väsentligt högre så finns tyvärr ingen orsak att som privatperson välja Toyotamotorn såvida man inte gillar loggan eller råkar ha en hemma redan eller något i den stilen. Dvs 1,8 liters sugmotor med något mindre rejsiga grejjor i sig än en 2 liters sugmotor med mer rejsiga grejjor i sig och bägge för vettiga pengar, det brukar då inte bli 1,8 som vinner om man har samma möjligheter att välja som en privatperson som handlar på ebay.

ovidkommande parentes men du inser att om man etanolkonverterar ecotec så har man självklart mer än 264hk? så varför jämföra en bensinmotor med 264hk mot en etanolmotor med 264hk? blir ju ungefär som att säga att en 1,6 liters motor på metanol är vassare än bägge ovanstående!?

Varför lotus valt en rovermotor får du fråga engelsmännen om, har aldrig tittat närmare på rovers 2L motorer, det kan finnas många orsaker till valet och behöver inte vara logiskt, allt från pris till traditioner och fosterlandskärlek till faktiskt effektbehov och logistik, eller så satt Lotus och Rovers VD i samma bastu på någon finlandsfärja och drack Koskenkorva tills de blev bästisar eller så ansåg de att märket Lotus måste särskiljas och verkligen inte ska ha någon Opelmotor, dvs får inte kallas "förklädd speedster" på hemmaplan... jag tror på det sista men det är en ren gissning.

Jag utryckte mig luddigt, ang "det coola" det var kostnaden jag påpekade att japanpojkarna missat och med det menar jag inte att det är något problem att byta turbo på en japanmotor, det görs ju dagligen, men testa bygga en skottsäker bottendel/topp för 350hk och se vad priset blir, dvs bygg ordentligt, "fultrimma" inte orginalgrejjor utan använd riktigt stadiga saker designade för att piskas på bana med det effektuttaget och gör jobbet så pass snyggt att du kan åka ignenom besiktningen, det blir mycket dyrare på de "japanska" 2L turbomotorerna, tex toyota, nissan, mitsu, subaru etc. (ja jag vet att det finns folk som menar på att deras 2L japsmotorer håller för 350hk men jag anser att de glömmer tillägget - hur länge?) Sen vad gäller tiden så härstammar Ecotec från C20XE och C20LET vilka är en prisvinnande 2L sugmotor och en 2L turbomotor, när endast dessa två syntes på GM:s planhalva så var dock japanmotorerna ohotade kungar i jämförelse - alltså vad gäller utbud på billiga trimprylar.

Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006

Re:

Cobolt skrev:

Jag utryckte mig luddigt, ang "det coola" det var kostnaden jag påpekade att japanpojkarna missat och med det menar jag inte att det är något problem att byta turbo på en japanmotor, det görs ju dagligen, men testa bygga en skottsäker bottendel/topp för 350hk och se vad priset blir, dvs bygg ordentligt, "fultrimma" inte orginalgrejjor utan använd riktigt stadiga saker designade för att piskas på bana med det effektuttaget och gör jobbet så pass snyggt att du kan åka ignenom besiktningen, det blir mycket dyrare på de "japanska" 2L turbomotorerna, tex toyota, nissan, mitsu, subaru etc. (ja jag vet att det finns folk som menar på att deras 2L japsmotorer håller för 350hk men jag anser att de glömmer tillägget - hur länge?) Sen vad gäller tiden så härstammar Ecotec från C20XE och C20LET vilka är en prisvinnande 2L sugmotor och en 2L turbomotor, när endast dessa två syntes på GM:s planhalva så var dock japanmotorerna ohotade kungar i jämförelse - alltså vad gäller utbud på billiga trimprylar.

Jag vågar hävda att en SR20DET (Som sitter i GTI-r och Silvias) Tål att trimmas till 350hk och hålla länge länge länge utan att dom går sönder. Är motorn som varit favorit inom drifting i MÅNGA år just pgr av att den håller så fruktansvärt bra. Byta turbo och förstärka topplockspackning å allt det vanliga utan att byta ngt i bottendelen brukar räcka väldigt långt. Och framförallt en oljekyl. Det är SR20's akilleshäl. Vad gäller Skyline GTR motorerna så har dom ju nästan 350häst från början så dom är det inte heller ngt problem att använda. Vad många glömmer är att i sverige har dom flesta en tendens att tycka att allt under 4-5-600 häst är jättetöntigt, och måste bygga sina banor för strippen. Då är det klart att det inte håller.
Jag får ut ca 330-350 häst ur min bil med orginalspridare,avgas,ic å sprut. Å detta håller vansinnigt bra (Rx7 FD3S)

//Daniel

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Har inte denhär tråden glidit iväg lite väl från orginalfrågan

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
För att förtydliga så skulle jag egentligen behöva förklara på detaljnivå ang skillnaderna mellan Hondas grejjor och Ecotec och vid vilka brytpunkter den ena motorn överglänser den andra för det är inte så enkelt att den ena alltid vinner och det är en hel artikel.. Valet mellan beror på storleken på plånboken samt vilket effektmål man har och hur mycket körbarhet man vill offra i andra änden. Upp till moderata effekter är Ecotec att föredra, även vid riktigt höga effekuttag, däremellan så är F20C att föredra, vet man var man ska med sitt trimprojekt så kan man säga vilken motor som passar bäst.

1,8 Från Toyota bygger på samma teknik som hondas motorer i toppen och har ett fint borr/slag förhållande, dock lite mindre rejsig här och där, men då priset på en F20C inte är väsentligt högre så finns tyvärr ingen orsak att som privatperson välja Toyotamotorn såvida man inte gillar loggan eller råkar ha en hemma redan eller något i den stilen. Dvs 1,8 liters sugmotor med något mindre rejsiga grejjor i sig än en 2 liters sugmotor med mer rejsiga grejjor i sig och bägge för vettiga pengar, det brukar då inte bli 1,8 som vinner om man har samma möjligheter att välja som en privatperson som handlar på ebay.

ovidkommande parentes men du inser att om man etanolkonverterar ecotec så har man självklart mer än 264hk? så varför jämföra en bensinmotor med 264hk mot en etanolmotor med 264hk? blir ju ungefär som att säga att en 1,6 liters motor på metanol är vassare än bägge ovanstående!?

Varför lotus valt en rovermotor får du fråga engelsmännen om, har aldrig tittat närmare på rovers 2L motorer, det kan finnas många orsaker till valet och behöver inte vara logiskt, allt från pris till traditioner och fosterlandskärlek till faktiskt effektbehov och logistik, eller så satt Lotus och Rovers VD i samma bastu på någon finlandsfärja och drack Koskenkorva tills de blev bästisar eller så ansåg de att märket Lotus måste särskiljas och verkligen inte ska ha någon Opelmotor, dvs får inte kallas "förklädd speedster" på hemmaplan... jag tror på det sista men det är en ren gissning.

Cobolt, Förstår inte riktigt varför du helt plötsligt pratar om att ha en S2000 motor i en Speedster nu.
Angående om man nu funderade på att byta motor i en vanlig Speedster så menade jag på att man borde kunna montera drivpaketet från systermodellen från Lotus som väl i princip är samma bil och byggs i samma fabrik. För en Hondamotor lär ju behövas klart mer jobb för att passa i dessa bilar?

Sen vet jag inte om du lyckats missat det helt men Lotus använder sig inte alls av någon Rovermotor längre utan just Toyotamotorer numera varför jag undrade varför Lotus valt just deras motorer och inte tog dom färdiga lösningarna som redan fanns i Speedster från GM?
och det är drivpaketet från en sån Lotus med kompressormatad Toyotamotor jag menar man kunde köpt i så fall till sin Speedster då det kan tänkas passa bra.

Anledningen till att jag nämnde 264hk motorn var att det var lotus själva från fabriken gjorde en etanolversion av Toyotamotorn med samma effekt som du nämnde.

Det är ju så jag har även på min MR2a och den går som sagt igenom besiktningen varje år, och jag tror det är väldigt svårt att komma undan billigare så du har inte rätt där, min 2-liters Toyotamotor som ju är japansk är helt orginal i både bottendel och topp och dessa motorer har bevisligen gett över 300hk i orginalutförande och orginal Toyota-turbo med bara avgassystem och högre ladd. Jag kör dessutom på Etanol, 3"DP och racekatt och så vilket inte direkt minskar effekten och motorn är helt orginal och har fortfarande Toyotas orginal TCCS-styrsystem och tom. Orginal toppackning och inte en enda del har gått sönder än på över tre år med bankörningar och race varje år så har svårt att man kan komma billigare undan än så så det stämmer inte och behöver inte diskuteras mer...

Mvh//Hanzzon.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Ja, jag har helt missat att lotus har färdiga toyotapaket, förmodligen går dessa som du säger att bulta in betydligt enklare, dvs isåfall mycket vettigare än en hondakonvertering, mitt resonemang utgick precis som du antar ifrån att inget av alternativen "passar" rakt på.

Troligast är att lotus valt annat drivpaket och karossdesign pga att man vill ha en distinkt särskiljning från Speedstern.

Vad gäller hållbarhet så har jag min uppfattning och andra har sin, vanligtvis baserar folk sin uppfattning på om sakerna rasat ännu eller ej, jag tänker inte så.
Bra för att något håller för killen bredvid så innebär det inte att det håller för riktigt hårdkörning - vilket är ett relativt begrepp - Killen bredvid kanske tycker att han kört hårt som fan ur sitt eget perspektiv, men det finns en klar orsak till varför ganska få som tävlar har orginalgrejjor i motorerna även vid "låga" effektuttag, dvs "håller" är ett relativt begrepp. Jag vill även har marginaler nog för att kunna missa en växel eller liknande utan att skicka iväg en kolv eller få stakar som tittar ut ur blocket. Vad folk sen anser är marginaler nog är olika.

Jag skulle aldrig piska en bil som inte har en motor jag byggd för ändamålet, har kört sönder tillräckligt med grejjor och är personligen pissless på sånt, anser också att för klena grejjor ändå är dyrare i längden, dvs jag är "stolt fultrimmshatare". Sen får andra ha en uppfattning som får stå för dem, det fina med bilsport är att kunna bygga som man vill, sen finns ju mållinjen och först över vinner.

EDSBYN
Här sen Sep 2003

Jag började misstänka att du missat det och därmed missuppfattade mig...
Då disskuterade vi en hel del i onödan då men nu var det ju löst.

Se och begrunda tex; http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/lotus/exige_1/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/lotus/exige_265e/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/tvtv/070824-lotus-exige-s/

Top Gear; http://www.youtube.com/watch?v=_6C6of67Ke0&mode=related&search . . . .

Top Gear; http://www.youtube.com/watch?v=ViNGVY7eRKo

Jag tror Lotus gjorde ett genidrag när dom skrotade Rovertekniken för att i stället välja Toyotas motorer och växellådor, dessutom har jag svårt att tro att man skulle valt dessa motorer enbart just pga att man inte vill förknippas med Opel då det annars vore en klar och stor fördel ekonomiskt att välja deras färdiga lösningar till konceptet än att köpa Toyotaprylar (och ekonomin styr annars det mesta i bilvärlden), utan att man såg Toyotamekaniken som ett vettigare alternativ.

och en sak kan jag säga säkert, jag skulle inte tacka nej till en sån där bil...

Sen tycker jag du lite "vänder kappan efter vinden" nu när du säger att du personligen inte skulle piska en bil om inte motorn är byggd för det och nyss menade du att det alltid kostade multum att bygga en Japansk 2-litersmotor som ska klara att trimmas?

-Då måste jag bara fråga, om man har en sån motor som i princip enbart har orginalprylar och har hållt i flera år av hård körning på landsväg, flertalet hårda bankörningar, strippen m.m utan att man gjort en enda annan sak än att bara servat bilen menar du då att den ändå inte håller? Då kanske motorn som i mitt fall från Toyota tex klarar klart högre effekter än vad den lämnar i serieproduktion?

Supra mk4 klarar inte så mycket högre effekter än 330hk som den lämnade från fabriken heller då enligt det resonemanget, vad jag vet är det en av dom motorer som klarar mest pisk från fabriksversionen och att motorn klarar klart mycket högre effekter än 330 kan nog dom flesta intyga.

Det finns vad jag vet bara ett par MR2or från -91 och -95 som folk testat tävlat lite mer seriöst med i Sverige och dom två bilarna som bara är GTI versioner (då man inte får använda sig av Turbomodellen då det är förbjudet med turbo i Endurance Racing Cup som dom är med i), så har en 210hk och en 225hk i sugmotorerna jämfört med orginalet som lämnade 156hk så det är omkring 40%+ jämfört med orginaleffekten där oxå och dessa lär bli rätt rejält pressade då varje tävling är hela 6-timmar långa långlopp och jag vet att dom kör med mycket mekanik orginal som kolvar och vevstakar och även mycket på resten av bilen som tex bromsar och en hel del annat trots att man får byta ut detta fritt enligt reglerna och många andra gör det och trots det slutade den ena MR2an totalfyra och den andra totalsexa när serien slutade vad jag vet av ca 50st olika Team så det är inte direkt fy skam.

Dock verkar du ha haft din uppfattning färdig redan från början angående allt detta bevisligen utan att du riktigt haft koll på det du kommenterat och tyckt till om och jag tror inte vi kommer närmare fram till vilken bil som passar bra till trådskaparens krav i fråga då du tyckte att Toyota MR2 inte var en bra banbil eller ett vettigt alternativ och jag menar precis det motsatta så jag tror inte det här leder så långt längre?

Men ha en bra dag!
Mvh//Hanzzon.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Missade svaret här...

Ja det stämmer jag anser att man ska trimma seriöst.
och nej, jag har aldrig sagt att det alltid kostar multum att trimma japanska bilar, där har du hört vad du vill höra, jag har därmemot hela tiden sagt att trimma ecotec är något som går att göra till priser som japantrimmare drömmer om, det är en viss skillnad, speciellt då det numer har börjat komma delar från usa till japanmotorerna med en prisbild som börjar närma sig samma grejjor fast för jänkemaskiner, inom 2-3 år så är säkert skillnaderna utjämnade.

Hållbarhet är som sagt relativt till belastningen.... det finns högvis med folk som resonerar precis som du och inte har ett problem i världen med sina bilar, de håller hur bra som helst - det säger dock inget om hur länge grejjorna kommer att hålla, utan endast att materialet ännu inte har falierat, utifrån sådana utgångspunkter så kan jag räkna upp 30 motorer som håller väldigt bra. Sådana resonemang är dock inget för mig och om du inte föstår min synpunkt i detta så kan jag inte göra annat än att säga att du inte har "fel" från ditt sätt att tänka.

Ditt långloppsexempel är nog en bra grund för att komma i mål ang förståelse i detta.. så, toyota bygger alltså 1,8 motorn på hondas teknik och 225hk som långloppsbilen har är 4% högre trimgrad än vad orginalet F20C har när den lämnar fabriksbandet med 25000 mils förväntad livslängd, strunta i F20C hädanefter, säger bara detta för att du ska förstå vad motorn du pratar om har för kapacitet och vilken trimgrad långloppsbilen har, förutsatt att de byggt rätt. Med rätt dimensionerade grejjor så menar jag alltså att det går att ha en 1,8 liters motor som håller 25.000 mil med service var 1500:e mil om du kör så som anses normalt för en sportbil. Piska bilen i långlopp och motorn håller självklart inga 25.000 mil, med delar anpassade för 156hk så håller den ännu kortare tid, observera att KORTARE tid inte innebär att en motor sprängs direkt...

Förstår du nu vad jag anser är en hållbar motor och vad som är en motor som lever på lånad tid??
156hk med 25.000 mils förväntad livslängd eller 225hk med 25.000 mil i förväntad livslängd?? det ena kräver att man byter lite delar, en del anser att man inte behöver den livslängden, jag tänker inte så.

Suprakillarna är nog mitt favoritexempel, motorn är stadigt byggd, inget snack om det, men den legendariska hållbarheten i supran är en grov missuppfattning som till största del baseras på utnyttjandet, de flesta supror körs rätt snällt - relativt sätt, livslängden på full effekt är tvärt emot vad många tror inte speciellt bra och det finns högvis med rasade supror trots att det finns killar som "bevisligen" hämtat mycket mer effekt ur motorn utan ras. De supror som byggs för att verkligen köras har dock vanligtvis helt andra internals.

Ang MR2:s kapacitet som banbil så har jag redan sagt att du förmodligen har helt rätt i den sakfrågan, även att toyotoamotorn är ett vettigare val pga enkelheten att bulta in den i chassiet, och jag har även publikt gjort avbön i dessa frågor, jag känner dock att det inte per automatik diskvalificerar allt annat.

Malmö
Här sen Apr 2004

Ska man ha en toyota och vill köra bana ska man ha en gt4a:) Jag kämpade i flera år med min mr2, slutade med att min nuvarande gt4 fick motorn då mr2an inte var förtjänt av den Ska dock tilläggas att jag hade tidigare hjulupphängingen som inte är lika bra som den som kom 93.
Men hade jag fått välja fritt mellan nämda bilar hade jag tagit speedstern. För den är byggd att vara grym från början. Sen finns det z3 m-coupe också..............

M535i
Citera
Allmänt banåkaforum
Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4
15730 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande