Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 204 besök senaste veckan (47024 totalt) |
Re:
Tjena, Bilen är fortfarande till salu, pris diskuteras, ju mer jag hinner göra på den, desto dyrare blir den ![]() Ja, det ska vara samma block i 323F 1.8 DOHC... Så det blir inte så dyrt att fixa. Ska se om jag hinner kolla på Returbilen eller Arons i veckan. Returbilen här i Malmö tar 1000 spänn för en motor dvs block + topp. ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Motorn är isärtagen och de undre vevlagren är loss, bilder ligger på http://picasaweb.google.com/andreas.
Jag tycker inte att de ser särskilt slitna ut, inte jämfört med de bilder på slitna vevlager som jag har sett. Jag ska ta skarpare bilder i veckan, dessa är tagna med mobilkameran.. Däremot ligger det en hel del koks på kolvarna och på flera ställen flagnar det. Det ska jag försöka få bort i alla fall... Sen får vi se om det blir motorbyte eller "bara" renovering. Jag tror också att jag har hittat skälet till varför motorn "knackade" - den lilla fyrkantiga "nyckeln" som sitter i spåret mellan vevaxeln och remskivan var avbruten, och spåret i vevaxeln är slitet. Remskivan satt ganska löst och har alltså kunna röra sig... Förmodligen har det gett upphov till skramlet i motorn... Eller? ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Re:
Nej, om spåret i veven är dåligt så byter jag motor... Såhär ser veven ut - inga synliga spår i alla fall: ![]() EDIT: Ska ner och ta bättre (skarpare) bilder i veckan... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Tips igen från Mjölby
![]() Gå in på Miataklubbens hemsida och fråga om dina problem med krysskilen på veven! Det finns några som har haft samma fel och lagat utan att byta vev. Inte så kostsamt heller, har jag för mig! Anders _________________ Anders Bohman |
||
Re:
Tack, jag är redan där ![]() http://www.mx-5.se/index.php?option= _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Vevaxel
Hej Andreas Är inte detta standardfelet som kan inträffa på tidiga 1,6 motorer Uppstår om hjulet inte monterats korrekt efter kamremsbyte / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Re: Vevaxel
Japp. Det var så redan när jag bytte kamrem, satte då i en ny kil men spåret var redan dåligt, jag tror att det blev värre i och med att spåret i vevstaken redan var uppslitet. Men där kanske någon kan lägga dit en svets och ta upp ett nytt, rakt spår? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Kan du inte ta upp ett nytt spår på motsatta sida på veven?
Har iofs för mig att det står på Miataklubbens hemsida, isåfall har du väl redan läst det... ![]() |
||
|
||
I det fina nyhonade blocket, numera med runda hål
![]() Men nu åker jag på semester en vecka, så det får stå där i på bänken i värmen och mysa lite under tiden ![]() |
||
Re:
Ja, det ska nog hinnas med ![]() Så kan du harva bana hela sommaren ![]() |
||
Re:
Kul att det går framåt - hur mycket planade ni ? Löste sig det med veven ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Re:
Det beror ju på.... ![]() Kul att det börjat röra på sig! ![]() |
||
|
||
Re:
Lustigt att du frågar. Ska ner till garaget precis och skruva fast mitt svänghjul, sen ska motorn upp på till motorstället, och sedan ska toppen skruvas på idag... Det ska bytas ett par packningar i toppen bara först. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 204 besök senaste veckan (47024 totalt) |