Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stålprofiler?
2766 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Stålprofiler?

om man tittar på de dubbla A-armarna i framvagnen på tex en formel ford så ser man att det är ju inte vanliga runda rör som använts. Tvärsnittet är mer droppformat eller möjligen som en vingprofil.
Är ni med på vad jag menar?

Var kan man köpa den typen av rör? Går de kanske att själv på något fiffigt sätt?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Så vitt jag vet så är det ganska dyrt o köra sönder dom iaf (nej jag har inte gjort det men blev varnad när jag skulle köra )

Täby
Här sen Feb 2003

om man vill komma åt minskat luftmotstånd så är det kanske billigare att kleta på lite tunt glasfiber eller limma dit nåt på baksidan det runda röret. Det är en enorm skillnad i luftmotstånd mellan en cylinder och en vingprofil i samma dimension. Dock kanske lite tveksamt hur mycket det gör för helheten.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Läste om en bil i USA som hade A-armar i chrom moly som var vingformade, de nämde ochså priset på 1m, kommer tyvärr inte ihåg det men jag fick en mindre chock när jag läste det...

Tror det är bättre att göra på det sättet AndersY beskriver.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Kolla länken. www.tycotube.com/Products/Tube_Sizes/Tube_Sizes.pdf
Eller sök På "oval steel pipe"

Jan Nagy
Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vad tror ni om extruderad aluminium? Det finns ju i en massa olika profiler. Fast det kanske blir mycket sämre för luftmotståndet iom att man behöver öka dimensionerna för att få samma hållfasthet

Kungälv
Här sen Feb 2003

Å andra siden ger ju extruderad aluminium möjligheten att använda en profil som inte bara är ihålig utan kan ha "profiler" på insidan för att öka styvheten. Det kan ju vara en idé.
Kolla med Sapa, de lär ju ha alla data på sina profiler!

Vad säger Bilprovningen och aluminium i hjulupphängningen på amatörbyggen? Ställer de några särskilda krav på materialet?

Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Hej Mattias, om jag inte kommer i håg fel så läste jag i en länk på något engelsk 7 forum att MK Engeneering i Uk säljer ovala rör för framvagnar .
Då du befinner dig i närheten så kan det vara värt att slå dem en signal. (jag är kanske oxå intresserad )

Här sen Mar 2003

Trådstartare
supersonett skrev:
Hej Mattias, om jag inte kommer i håg fel så läste jag i en länk på något engelsk 7 forum att MK Engeneering i Uk säljer ovala rör för framvagnar .
Då du befinner dig i närheten så kan det vara värt att slå dem en signal. (jag är kanske oxå intresserad )

Intressant! Det måste jag kolla upp!

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag har äntligen hittat ett företag som har det jag vill ha! SPA design!

http://www.spa-uk.co.uk/aerofoils/tubing.htm

Jag har dock inga priser än

Laholm
Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Å andra siden ger ju extruderad aluminium möjligheten att använda en profil som inte bara är ihålig utan kan ha "profiler" på insidan för att öka styvheten. Det kan ju vara en idé.
Kolla med Sapa, de lär ju ha alla data på sina profiler!

Det där är ju en intressant ide'!

Hmm, en del alu-kvaliteter är ju svåra att svetsa, undrar om det finns kvalitet som lämpar sig både för extrudering och svetsning?

Vad använder värstingformelbilarna för material? Knappast stål väl? Någon komposit?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Wankelsport skrev:

Vad säger Bilprovningen och aluminium i hjulupphängningen på amatörbyggen? Ställer de några särskilda krav på materialet?

Generellt sett ska materialet i hjulupphängningarna vara hyfsat specat, dvs du som byggare skall vet vad du valt och varför. Just aluminium är bökigt (bland annat för att det inte är elastiskt) och normalt sett avråder jag från att använda det i kritiska delar - om man inte är duktig på både beräkning av hållf för aluminium och svetsning/bearbetning av detsamma.

/Gustaf

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Stålprofiler?

Gripenland skrev:
om man tittar på de dubbla A-armarna i framvagnen på tex en formel ford så ser man att det är ju inte vanliga runda rör som använts. Tvärsnittet är mer droppformat eller möjligen som en vingprofil.

En händig kompis till mig "serietillverkade" ett tag bärarmar till just Formel Ford och rören till dom tillverkade han själv. thumbs up
Han köpte runda rör och pressade dom till ellipsform i en kantpress m.h.a. egem stans och dyna eller vad det nu kan heta på pressspråk.

På jobbet behövde vi elliptiska rör till en produkt, men det var stört omöjligt att få tag på, så istället blev det en helt annan lösning där det fejkades så att det skulle se ut som ett rör.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:
En händig kompis till mig "serietillverkade" ett tag bärarmar till just Formel Ford och rören till dom tillverkade han själv. thumbs up
Han köpte runda rör och pressade dom till ellipsform i en kantpress m.h.a. egem stans och dyna eller vad det nu kan heta på pressspråk.

Hej Nisse

Kan du fixa några bilder på verktygen?

henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Största problemet med aluminium är ju att du alltid får utmattning i det. Även om du har överdimensionerat. Stål å andra sidan utmattas inte så länge du ligger under utmattningsgränsen.

Luftmotståndet är ungefär 10 ggr så stort för ett runt rör kontra en vingprofil med samma tjocklek (mot hastigheten)

Lidköping
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
Nisse Classon skrev:

Hej Nisse

Kan du fixa några bilder på verktygen?

Jag ska försöka fixa detta!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Denna firma i Sthlm säljer profilrör:

http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Tror att de kostar en femhundring metern.

Annars så vet jag att Van Diemen gör precis som det beskrevs ovanstående med pressdyna för att "aerodynamiska" rör. På en FF får man inte ha droppformade bärarmsrör så då plattar man bara till vanliga runda rör så blir det ganska bra, man ser faktiskt ingen större skillnad vid en snabbare titt (pushrodsen är gjorda av riktiga rör). Om du inte har möjlighet att fixa detta själv så kan säkert Van Diemen sälja bara rören till dig... Säg till så kan jag fråga Simon på fabriken om detta.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

allt om mc pressade ju runda stålrör till ovalmodell.. pressverktyget dom använde såg ut som ett rör i större diameter.. Om man ska ha mycket rör så kanske det är billigare att pressa sj/firma

Citera
Allmänt banåkaforum
Stålprofiler?
2766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande