Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1806 besök totalt |
Fakta om ringtaxiolyckan
Det har framkommit lite fakta runt ringtaxi-olyckan på ringerslistan, som Tor Helge lade ut bilder på här på rejsa i förra veckan. Tack och lov så var det tydligen inga svårare skador på de åkande!!! ![]() Så här skriver dom, översatt till engelska: "Finally here's some details about what happened by olli Martini, the brother of Michael Martini who was driving when it happened. "The rumor that my brother came on the gras while overtaking is not true. He lost his right rear wheel in the compression. BMW never made an official statement if it was a damaged wheel or a broken suspension (which my brother suspects). Because of the missing wheel my brother could not steer or brake. After the impact in the armco of the lefthander exit fuchsröhre the car flipped over the armco and rolled 7-8times down the hill. Luckily it landed on its wheels so that everybody could exit the car fast enough. It caught fire imediately. Except of 2 Centrifuge trauma and some burnt hair there were no injuries, thanks to Matter (Cage Maker i think). After this crash the security regarding the ringtaxis was raised. From now on they change the tyres every 10 laps, brake pads every 20 laps and the suspension parts every 50 laps. That's why it's that expencive. BMW once calculated that one lap costs 480_. So the 120_ they ask for are relative cheap."" Tor Helge, du får gärna lägga ut bilderna på bilen här nu! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Re: Fakta om ringtaxiolyckan
Med det i åtanke är det "intressant" att Sabine hoppar med bilarna i Sprunghügel/PF2? ![]() ![]() ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Tydligen är det konstigt nog inte bur i dagens taxibilar, med motiveringen att takkonstruktionen är mycket starkare idag!
![]() ![]() Taxin som kraschade för c:a 10 år sedan hade tack och lov bur! ![]() om det skulle hända en liknande olycka igen, så skulle nog jag föredra att det fanns bur i bilen. ![]() Vad gäller hjulupphängningarna så byts dessa tydligen efter 20 varv. Så jag tror Sabine kan hoppa lugnt! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Nja, det tror inte jag. Fälgen kan ju knäckas "in an instant". Dessutom har jag närmare 180-190 på väg in i Schwalbensvans - hon kör säkert ännu fortare. Samma sida/fälg belastas på ingången som hon nyligen frestat i hoppet. ![]() Jaja, nu skall inte jag sitta här och fjanta mig. Jag tycker bara att det är en onödig och svårkalkylerad risk att ta. För hur bra förare man än är så känner man ju inte fälggodsets kvalité i ratten lr. pedal....förrän fälgen givit vika.... ![]() Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Lite ot, men när jag frågade på bmw varför en viss fälg till e36 och e46 inte var godkänd för m3 trots att offset och dimension var samma, sa de att anledningen var att bmw ansåg att den inte klarade tillräckligt hög belastning.
/Johan _________________ Johan B |
||
Jag kommer inte ihåg exakt, men skulle tippa på att det var hösten -93 eller -94. Ev kan det ha varit något år senare också, typ 95-96. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Jag blev också lättad när jag läste det! Jag hade hela tiden för mig att någon hade skadats i den olyckan. Tanten som jag bodde hos när det hände visade oss en tidning med en bild av den brinnande bilen och berättade att det var i Fuchsröhre det hade hänt och att bilen voltat ut i skogen och börjat brinna. Så vi befarade ju att det kunde ha gått ganska illa för de som åkte med. ![]() På den tiden fanns ju varken ringers-listan eller rejsa, så informationen spreds inte lika fort om vad som eg hänt. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Skumt att det inte är bur i bilarna!
Konstigt att inte förarna kräver det! Måste ju känas tryggare både för dom som kör o de som åker med. Framför allt att förarna vet att deras passagerare sitter så säkert som möjligt. Tycker till o med att det är skumt att det inte är hjälmkrav i taxibilarna! För på de filmer man har sett så fegkörs det ju inte direkt! ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1806 besök totalt |