| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBOtips?
|
12906 besök totalt |
|
TURBOtips?
Jag har troligtvis kommit så långt nu att jag har tänkt att ge upp kompressoråkandet för att gå över till att ha en snigel på grenröret
Frågan är då vad man ska ha för aggregat. Har blivit tipsad om Borg Warners SC258 som ska vara en ny modell med riktigt bra spoolup och bra körbarhet. Dock så är priset på ett sådant aggregat rätt högt, ligger på ca 15000:-. Tittar lite på alternativ om man vill komma billigare undan, är det någon som har nånting att rekomendera? Bör räcka till ca 600hk på en 2,3 liters 4 ventilad maskin som är på ca 200hk som sugmotor. Respons och spool up bör vara så bra som möjligt. Har tittat lite på tex Holset HX40, Garrett GT40 mm. Är det någon som har erfarenhet av dessa aggregat och vet hur mycket effekt de räcker till och vilka kompressor resp avgashus man då ska ha? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re: TURBOtips?
Tror hx 40 ligger lite i underkanten om du ska ha en som pallar med 600hk. Men sånna är väldigt populära på volvo motorer. En kompiss har en sån i sin 240 och han tycker det funkar bra, lite dålig spoolup på ettan men på dom andra växlarna är han nöjd med den. Sök på http://forum.savarturbo.se/index.php |
||||
|
Har försökt att registrera mig på Sävar men det tar rackarns lång tid att få bli med i gemenskapen där...
Jag blir ärligt talat inte klok på hx40 aggregaten, ena personen säger att det är lagom till 600-650 hk och nästa att det knappt räcker till 400hk. Beror såklart en hel del på vilka hus det är till snurrorna iofs. Är ju inte kris om det "bara" räcker till 570hk heller, hellre att jag offrar lite toppeffekt till förmån för bättre spoolup. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Har du provat nu på senare tid? när jag reggade mig för några månader sen gick det på en gång som på vanliga forum.
|
||||
|
Re:
I måndags föröskte jag regga mig, kontot skulle sen bli aktiverat av någon moderat. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag skulle nog satsa på något garret GT agg tex GT35R.
Ligger på runt 12 000 nytt. Annars om du är villig att offra en smula respons så ska det agget som jag kör vara rätt bra inte testat ännu dock. Skall hålla till en 650-700 hk på etanol. Jimmy på JRM som körde med det agget på sin 5 cyl maskin på 2.2l säger att du har fullt ladd en smula över 4000. Fullt ladd i detta fallet var då över 2bar. GT35R ska maxa en 600hk. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
M3Jonas> Låter som du är helt inne på rätt väg med att satsa på ett nytt Borg Warner, ett aggregat ur Schwitzers nya serie är motsvarande då det är samma ägare.
Skulle inte satsa på ett Garrett GT-race aggregat i dina skor, avgashus med twin-entry och bra grenrör hjälper mycket i spoolup och sådana sitter på aggregaten du nämnde tidigare. Den stora fördelen med ett modernt Holset eller ännu hellre Borg Warner så kan du köra med en motor som inte plågas av högt avgasmottryck som man får ifall man satsar på Garretts GT-raceaggregat som har minimala avgashus. Har inte provat ett Borg Warner med Holsets HX-serie tå mycket misshandel innan de dör och skulle något hända finns reservdelar att fås. Inte som med "raceagg" som dör efter en skjuten tryckslang och är omöjliga att skaffa reservdelar till. Rekommenderar varmt ett besök på savarturbos forum, ge rikligt med information om grundmotorn så får du fina rekommendationer. Lycka till, Mvh Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
|
Re:
GT35 verkar vara fina aggregat men går fetbort, vill inte ha kullagrat då jag fått uppfattningen att det är väldigt känsliga saker och som är dyra att laga. Precis som Ken-1 skriver. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Modernt Holset säger du, vilken modell tänker du på då? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag skulle hålla mig borta från Holset då de nästan uteslutande tillverkar turbon för dieselaplpikationer. Dvs högt tryckförhållande och smala kompressormappar.
BorgWarner tror jag har bäst grejjer vad gäller Twin-scroll och stora kompressorer. Dock kanske de är lite dyra. IHI vet jag har stora kompressorer med rätt okej avgashus också, men de kanske också är dyra ?! Mitsubishi är bara glömma, de har inte så stora kompressorer. Om du inte ska köra två st, nackdelen med två är att du får sämre transientsvar än med en twin-scroll. (oftast) om du vill ha bästa pris/prestanda skulle jag satsa på nåt liknande den här från Garrett. http://www.turbobygarrett.com/turbob Generella tipset är: * Twin-scroll , ett måste då du kör stygga kammar! * En kompressor med "högt" trim, dvs bred och låg mapp. Inga mappar med tryckförhållanden en bit över 3 är direkt intressanta. * En turbin med inte alltför högt A/R. Gärna så lågt som man vågar gå
*Sist men inte minst, RÄKNA PÅ DET! Att köra för stor turbo är bara plågsamt, bättre isf att stretcha en något mindre turbo, speciellt om det handlar om att gå upp i familjstorlek när man nästan nästan kan klara sig med den mindre frame-sizen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Iofs, mitsubishi kan ha nåt.
TD05a med typ 19-20T kompressor kan kanske precis räcka till 500 häst. Iaf på E85, skulle du köra det ? En TD05 Twinscroll med 19-20 T tror jag har överlägsen respons iaf, risken är kanske att det kanske inte räcker riktigt hela vägen. Men det får man ju kolla lite på. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Re:
Kan kanske generellt hålla med dig om att det är viktigt att räkna på turbo så den passar en applikation men vad menar du med att Holset skulle ha smala kompressormappar?
Dendär mappen är ju bara en överblick för att ge skillnaden mellan två modellserier, de finns ju i olika inducer/exducer men generellt så ser mapparna ut sådär. Kom inte och påstå att detdär skulle vara smalt och högt! Angående Garrett så är GT-serien ett "snäpp" äldre än Holsets HX och därmed inte fullt lika effektivit, Snäppet bättre än holset är Borg Warners nya S200, S300, S400 - serie. Jonas> Jag syftade på Holsets HX-serie i mitt inlägg, kör själv med ett litet HX35 på 54mm inducer och är nöjd. Mvh Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
|
Re:
Tackar för tipsen. På bla Sävarforumet verkar många vara väldigt positivt inställda till Holsetaggregaten. påstås att de ska vara bättre och modernare än de sk raceturbosarna. sant eller Falskt? Hur funkar det egentligen med AR mått? Jag har inte förstått riktigt vad de måtten säger. Det här aggregatet har jag fått rekomenderat, vad säger egentligen specen om det? http://www.timsturbos.com/images/S20 http://www.timsturbos.com/S258.html 500hk känns lite lite att satsa på, när man nu bygger om så vill jag nog satsa på lite mer effekt än så då jag tidigare haft nästan den effekten...
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag ska inte säga att Holset är uteslutande helt fel. Ville bara flagga för att om man letar aggregat för bensinmotor så måste man ha tungan rätt i mun så att säga. Det är lätt att välja fel helt enkelt. Än om man tex väljer från garrets serie där det är lättare att välja rätt typ.
Stor fördel med holset, borgwarner 3k, en del garrett och mistubishi är att de är i framkant vad gäller turbo till produktionsbilar så de har med störst sannorlikhet de modernaste prylarna. Trimturbos typ turbonetics mm är rena dyngan på alla sätt, tex så är turbonetics värstingpolareade agg gamla Garrett T58er å liknande, dvs över 15 år efter i utvecklingen. Garrett GT35R är ett bra aggregat, jag vet int e om kullagrat är jätte negativt men det ger ju inte så stora fördelar heller om man nu inte har restriktor innan turbon. Förslaget jag kan ge är att leta upp vilka turbon som går att få tag på över huvud taget, brukar va ett jävla problem att få köpa rätt grejjer för det första. Sen när man har hittat lite vettiga agg som man tror på och vet priset på så kan man börja överslagsräkna lite. Ett enkelt Excelark räcker långt vad gäller turbomatchning så det är inga jättesvåra saker. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Ska man ta ut 600 hk ur en 200 hästars motor så krävs en turbo konstruerade för tryckförhållanden kring 3, något som vanligen Holset (Cummins Turbo Technologies) aggregaten är, dessutom har de i regel väldigt bra mappbredd vid dessa tryckförhållanden. Generellt så får man dock offra mappbredd då man väljer kompressor för höga laddtryck. Problemet med Holsets aggregat vid bruk på bensinmotorer är att de inte är avsedda för de avgastemperaturer som en bensinmotor ger. Varken turbinhus, turbin eller lagerhus är avsedda för detta. Aggregaten är också ganska tunga, vilket förstås är en nackdel.
Holset har dock tillverkat turboaggregat för motorsport, för F1 på 80-talet och senare för champcar/indy, dock inga aggregat som är lätta att komma över som ett gammalt lastbilsaggregat. Holsets HX serie är ungefär lika gammal som Garretts GT serie, dvs de är båda från sent 80-tal / tidigt 90-tal. Detta innebär ju dock inte att utvecklingen stannat där. |
||||
|
Jag skulle ha snackat med Kevin på Ultimate Motorwerks i USA. Hans zero-clearance agg saknar motsvarighet vad gäller spool-up. Dock gör han ju bara grejor till Porsche turbos men de större aggen räcker till långt över 1200hk som dubbelturbo så de borde räcka till 600 för dig då.
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
|
Re:
Hmm, så du påstår att ett litet företag i USA klarar av att göra något bättre än alla turbotillverkare sammanlagt? Misstänker att Cummins har en liten annan storlek på budgeten än dendär killens firma. Men om de bygger på KKK27 kan de vara helt ok säkert, något som bygger på T66 skulle jag dock inte köpa. För mig så faller dendär firman under samma som fack som de vilka maniac listade upp, någon som polerar gamla agg, slänger på minimalt avgashus och påstår att de uppfunnit hjulet. Nepp, köp något modernt med twin entry på avgassidan, ported schroud eller vad det heter på kompressorn och som har en bred fin kompressormap. GT37:an som maniac länkade till kan vara alldeles utmärkt, kanske i minsta laget om planerna är rejält över 500hk? www.airtune.se har väl annars rätt så billiga agg, annars så kolla www.kl-racing.se där dyker det ibland upp fynd för struntsummor. Holsetarna iallafall funkar otroligt länge, inga problem att det suttit på en lastbil innan. Mvh Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
|
|
||||
|
Re:
Nej han gör inga nya agg, han bygger om kkk-agg... Det som är speciellt med hans agg är turbin-hjulen och coatningen av husen som tillåter honom att ha mycket mindre spelrum mellan hjulen och huset. Man kan se lite bilder på hans hemsida men vill man ha mer info så får man läsa på porsche-forum som 6speedonline och rennlist... http://www.ultimatemotorwerks.com/ga Det finns säkert andra bra turbos men jag skulle inte ens fundera på något annat till gt2:an och då finns det måååånga firmor som bygger turbos till dessa.. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
|
Jag ska inte såga den där kevin och ultimatemotorwrks utan att ha sett en kompressormap men faktum kvarstår och när vi väljer turbos på jobbet så lämnar tillverkarna förslag på kompressor/turbin och så simulerar vi skiten.
En eller tvp 2 procent bättre verkningsgrad eller några kg/m2 lägre tröghetsmoment är sånt som gör att en tillverkare får ett kontrakt på 200000 turbos eller inte. om det hade varit lugnt med nån coating och zero celarance tror iaf jag att tillverkarna hade erbjudit den lösningen. Sen kanske det är ett bra sätt att få en KKK27a att bli lite bättre än vad den var i original, men frågan är hur den står sig mot senaste generationens BV55 eller BV60 turbin med 24-2680 eller 3080 kompressor. Jag tror fortfarande att man får bästa pris/prestanda/tillförlitlighet om man håller sig till turbos osm sitter på produktionsmotorer. PS. Jag vill be om ursäkt för mitt inlägg eftersom det säkert kommer blåsa liv i den klassiska -det finns en människa i skogen som vet mer om turbos än alla tillverkare i hela världen-diskussionen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Jag kör med holset hx40 i min 1,8liters 16v och det fungerar riktigt bra.
Bygger nytt grenrör nu och det blir en ny motor i vinter. Men jag kommer fortfarande att köra samma turbo. Men du skulle behöva ett större agg för din effekt. Ett holset hx50 är nog lämpligt för din motor om du inte vill lägga ut pengarna på ett Borg Warner. Registrera dig på sävarturbo och ställ frågan i en tråd, glöm att ta med så mycket information som möjligt om din motor! Du får garanterat ett svar där. Mvh Joakim |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBOtips?
|
12906 besök totalt |