Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4219 totalt) |
FSN: Är inte Carrera 3,2 skivorna 299 mm eller har jag fått det om bakfoten?
Nisse: Du kan få lite bra fortåkartips av mig också sen när jag åkt fortare än dig ![]() 335 mm är alltså innerdiametern i höjd med navanläggningen? Hur mycket utrymme finns det i sidled från navets anläggning till ekrarna (hur brett oket får vara i kombination med skivans offset) Borg: Har du någon möjlighet att mäta från navets centrum och fälgens anläöggningsyta hur stort utrymme oket behöver nästa gång du tar av hjulet? Det "borde" funka med Compomotivefälgar. Beepbeep: Ja-a, det låter ju bra. Nackdelen är väl just då tillgången på ok. Troligen är det fler som vet hur bra de är än vad det finns ok att köpa. Pontan: Det är noterat, jag går dock vidare med Porschespåret så länge. Hur lite skulle du vilja ha för skiljas från de oken? (Pm-a om du vill)[/code] _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Fortåkartips? Men jag skulle vilja ha dom nu, inte om ett par år. ![]() ![]() Ja, det är där det är 335 mm. Jag mäter det andra måttet ikväll. Jag kör med originalbromsar (fast större skivor från Golf G60 men med originalbelägg) och det är tillräckligt. Din är ju iofs snabbare rakt fram och kanske behöver bättre bromsförmåga... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nisse: Den 27 september skall jag berätta för dig hur du kör 1.04.
![]() Bromsförmågan ÄR bra med de bromsarna jag har, i alla fall innan de blivit överhettade. De är mer byggda för enstaka Autobahninbromsningar från hög fart i en överviktig bil. När jag var på Midlanda för några år sen så förångades den "värmetåliga", röda motorfärgen på oken och bildade ett rosa skimmer på framfälgarna, porrigt. ![]() En provkörningsrapport från i går kväll gör förövrigt gällande att motorn skjuter på duktigt igen efter diverse missöden med felkopplade kablar och trasor i turboinloppet. Problemet är istället att det går åt minst två filer för att inte fara i diket när trycket kommer. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Lars på Kals Proudukter har lovat ta fram invändiga måttuppgifter på Compomotives "största" fälg, TH3 i 15 och 16" Återkommer med besked (allmänt intresse?)
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
felhjulsdrift kanske ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hmmn, jag är nog benägen att hålla med. En kulig sak är att diffbromsen som varit bortkommen ett par år verkar hitta tillbaka igen, den kanske kan mildra detta och en del andra bekymmer. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Förutom att vi som Borg skrev har provat och 16" porschefälg inte går att få på över Boxster S bromsar så är det så att Porsches Fälgar är specialgjorda för att kunna få plats med Porsches Bromsar. Med 993 bromsar så går det att använda Porsches egna 16" fälgar. Men sätter du på andra fälgar (t.ex. audi) så räkna med att det kan behövas både 17" och 18". Vanliga Boxsterbromsar är mycket mindre och passar nog på de flesta 16" fälgar (gissar jag). Att vi sedan kör med 1-kolvs glidok på vår race944:a utan problem (vi har kylluftsslangar) säger en hel del om att folk slänger ut pengar på onödiga bromsuppgraderingar=) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Porschedriver: Jag har sett en bild på OZ superturismo 15" till Boxter bromsar så vissa fälgar går nog (jag hade ett par äldre OZ 15" som INTE gick till Calibra T. 284 mm med enkolvsok..)
Angående onödiga uppgraderingar så har jag mekat och trixat för att få in slangar med don till skivcentrum för att bättra på kylningen. Dessvärre är det nästan omöjligt att få till beroende på att skivan har en dumt placerad och oerhört tunn spalt vid centrum där luften tas. Jag skulle nästan vilja påstå att enda anledningen till att de är har luftkanaler är att det ser bättre ut i broschyren i nybilshallen. ![]() Calle: Det vore jättebra om du kunde mäta både avståndet i sidled till ekrarna från anläggningsytan och innerdiametern i höjd med anläggningsytan. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
VAr kanske lite otydlig. Boxsterbromsar är små. Kan säkert få plats i 15". Men Boxster S ok är bamsiga inte en chans på fälgar under 17" Man får en jäkla höjning i kyleffekt bara genom att se till att det kommer in kalluft till skivcentrum. På 944:an har vi inga inlednigsplattor, don etc utan bara en slang som slutar vid skivcentrum. Det kan säkert vara besvärligt på vissa bilar men om det går är det nog den bästa (vettiogaste, mest prisvärda, fungerar på 95% av alla bilar med ventilerade skivor) bromsuppgradering man kan göra. Därefter kommer bättre belägg....... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Även jättebamsiga Boxster S bromsar är inte alltid tillräckligt när man glömt att lufta bromsarna efter att man kokat bromsvätska. Extra tråkigt efter rakan i 180 knyck, fråga "Borg" han har provat
![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Men Fredrik då! Hur ser dina skivor ut, du måste trycka på bromsen lite hårdare ![]() Aha, nu ser jag ![]() Edit: Nu ser jag att det även saknas belägg fram, helt obegripligt att din bil går så bra som den gör ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
ROTFLOL ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Flina på ni bara...det bjuder jag på.
![]() ![]() OT 1: Här har ni en sak till att flina åt. ![]() OT 2: Hur går det för dig Pär, blir det nåt höstrace? och Christian, kommer ni på Höstracet?? EDIT: Christian: Vad är det för attackvinkel som gäller ?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Nu slog det mig just... Sitter Boxterok framför eller bakom skivorna?
På min Kadett sitter de framför och om de inte gör det på Boxtern går det i så fall att byta sida på oken och därigenom ändra skivans tänkta rotationsriktning eller är kolvarna i oket olika stora så anläggningstrycket blir ojämnt? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Vi får vårt lättade svänghjul och nya packboxar på Fredag så sedan blir det hopmek i helgen. Sedan behöver vi hjulinställning och vagnboksbesikning så för tillfället siktar vi på ERF på falkenberg den 21/9. Attackvinkeln ser bra ut(ev lite mindre). Börja köra så och känn hur den beter sig=). Bygget blev riktigt coolt tycker jag. Vi synes i backspeglarna... PS. Tänkte att om vi vill köra i PCSR så kan vi ju ett par stycken som har rätt likvärdiga 944/924, då blir det ju lite tävling oss emellan istället, kan ju vara kul. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Du bör nog inte ändra rotationsriktning på skivorna...inte efter att du har skruvat fast dom iallafall (det ser så löjligt ut med Kadetter som backar runt banan)
![]() oken har naturligtvis lika stora kolvar på in/utsidan (förutsätter jag). På framoken är alla 4 kolvarna lika stora (vet ej diametern) och bak är en av kolvparen mindre. oken är helt symetriska, går nog att vända och vrida lite hur som helst(se bara till att få luftningen uppåt). Har du fått bra pris på OK? JAg handlade mina begagnade av JTI (heter det så ? Jaan Tolli i allafall) i Helsingborg. 2000kr/paret. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Vore skitkul om det blev fler Audisar utan överladdning i PCSR (det är ganska ödsligt längst bak skall du veta ![]() Tror inte att ni behöver vagnbok till höstracet och hjulinställning är överreklamerat ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Eeeh, nu spårar denna tråden ur....
Man får lite F1-1968-känsla av dom där stagen! ![]() Antar att det ska på ändplåtar på vingen? Det behövs inte vagnbok till höstracet! Jag hoppas det blir race för mig oxo, motorn är nästan färdigmonterad och nu återstår bara allt det andra! Ni pratar om PCSR nästa år antar jag? Jag är intresserad oxo! _________________ Pär Hylander |
||||
Var nere på Porsche i GBG igår och kikade på boxteroken och jag kan tyvärr meddela att de ligger på 2312kr nu för tiden och inte 1850 som någon annan skrev.
Fortfarande tämligen billigt men... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4219 totalt) |