Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (45285 totalt) |
Re:
Då tolkar jag som att du håller med mig att ökad laddtryck från säg 1.0 bar till 1.4 bar troligtvis inte kommer att försämra hållfastheten på staken men ökad varvtal från säg 6000 varv till 7000 varv kommer att göra det? ![]() Det är ungefär vad jag kom fram till. Vi hade en tankeexperiment för länge sedan där vi räknade dragpåfrestningen i kolvbulten när 600g kolv vänder i ÖDP vid 7000 varv kontra tryckpåfrestningen vid cca. 1 bars laddtryck där vridet är som bäst och kom fram till att det är varvet som dödar. Sen är det där med effektklasifieringen lite lattjo. Man skulle kunna få ut 400hk med överladdning under rimliga kolvhastigheter men skulle man sugistrimma samma motor till 400hk med supervassa kammar osv. skulle det behöva varva järnet och stakar/kolvar skulle flyga all världens väg. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re: Audi S4 -93 "svarta ormen"
Det är inte så att VAG har bytt plats på standby och power sladdarna i härvan till stereon? Iofs, om det är orginalmonterad stereo så borde det inte vara det som är problemet... _________________ Fredrik Jagenheim På vägen: M3 E46 I garaget: V70 |
||||||
Re: Audi S4 -93 "svarta ormen"
Ingen aning men stereon är på även om man plockar ut nyckeln och buzzern låter om man inte stänger av stereon och öppnar dörren så det verkar som att dom valde att ha det så. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Följetongen med skeva skivor fortsätter. Man kan säga vad man vill om "skivor blir aldrig skeva, det är bara belägg som smetar av sig materialet på ytan"-teorin, men detta är en skev skiva...ingen snack om saken.
Den skivan som jag upplevde som skev svarvades en gång till (som tur är dom nästan nya och det finns gott om material) och sen följde "inbromsning". När skivan blev varm återkom vibrationer men i mindre omfattning. Det känns som att andra skivan också var skev. Det bör tilläggas att jag också bytte skär i svarven och följde mekanikernas rekomendation att göra ett svep till utan att röra skärdjupet. Det gör ytan mycket finare och tar bort eventuella ojämnheter. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Eftersom vibrationer fortsatte körde jag bilen på bromstestaren och konstaterade att även andra skivan var skev (nålen hoppade upp och ner). Även den svarvades om. Efter inkörning kan jag konstatera att obalansen är helt borta! Bromsproblematiken är härmed löst!
Troligtvis blev skivorna skeva efter att ha körts in med olika tjocka belägg. Bromsokens konstruktion (fyra belägg per ok) har troligtvis förvärrat situationen då beläggen slets snett i början. Med andra ord kan jag härmed tipsa dom som kör med Lucas-ok att aldrig återanvända belägg utan att exakt veta i vilken ordning dom satt i oken, annars riskerar man att få problem med skivorna. Åtgärdsschema: [ ] Hitta oljeläckan och täppa till den [ ] Byta instrumentlampor som har slocknat [ ] Byta kontaktstycket på tändningslåset [ ] Skruva dit resterande skruvar i fronten [ ] Lufta bromsar igen pga. varma "inkörningen" [ ] Hitta fördelningsventilen till bakbromsar och justera för mer bakbroms _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Fina bilar, om du bestämmer dig för mer hästar finns det billiga h-profilstakar att köpa i USA.Fördel nu när dollarn är så låg.
www.034motorsport.com har stakar som pallar effekt, i massvis. Rätt byggt håller orginalstakarna dock mycket spö, men trånga grenrör och turboaggregat med massor av mottryck kröker ofta stakarna, så att säga att dom tål 350hk eller ett visst antal varv är fel, det beror helt på konceptet motorn byggs efter! /Joakim |
||||||
Kan någon ge mig tips på var min motorolja tar vägen? Motorn verkar må bra (bra HC-värden så kolvringar verkar vara OK), det kommer inget oljerök ur avgasröret (så turbon verkar vara frisk också). Dock försvinner olja genom någon sorts yttre läckage och droppar på downpipen, vilket avger ganska otrevlig lukt.
Jag har försökt lista ut var läckaget är men blir inte klok på detta. Har försökt tvätta motorn med högtryckstvätt och sedan lista ut var det läcker men det är väldigt svårt. Gamla ägaren har i alla fall bytt ventilkåpspackningen så det kan inte vara den. Trågpackningen är för låg för att oljan ska kunna skvätta upp på grenröret... ![]() Jag funderar nästan på att lyfta toppen av rent preventiva skäl och byta topplockspackningen? Det skulle kunna vara någon oljekanal i topplockspackningen som läcker utåt kanske? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Hmm...menar du toppen? Det finns väl inget annat sätt att kolla det utan att plocka av den och trycktesta? Fast den läcker inte kylvätska och om läckar ligger där läcker den "utvändigt". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Nä oljelocket (där man fyller på) bara. Vet inte hur det ser ut på aby eller vad du har men det händer på Audis ibland. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Re:
Nope. Den är tät. Motorn är en AAN 2.2 20v. Jag vet att den är tät då jag trycksatte hela insuget (inklusive intercooler, turbo osv.) till 1.0 bar när jag jagade läckor. Detta trycksatte ventilkåpan också genom vevhusventilationen (luften åkte ut så fort jag öppnade den) så oljelocket är tät. Detta får mig att tro att kamkåpan också är tät då luften skulle åka ut där också ifall den läckte. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Köpte på mig lite kinagods. Inget under av hantverkarskicklighet men faktiskt inte så dåligt som jag trodde. Dom har i alla fall bemödat sig med att plana flänsen mot toppen. Flänsar mot turbon och wastegaten var natulrigtvis skeva (men polerade! det är bling-bling kidsens fel). Det tog en stund att plana flänsar men nu är dom raka. Kinesen har portat ur det mesta ur kollektorn men det fanns lite svetssvamp kvar på insidan av ena röret. Det gick att slipa ur med lufttrissa men slipning av rostfritt tar mucho tid. Grovblästrade rören efter det så det borde inte vara någon fara med glödskal. Polerade slutligen svetssömmar för att förhindra sprickbildning. Avstår från att linda in av samma skäl.
Allt som allt, ganska prisvärt för att vara rostfri vara. Ska logga en graf över laddtrycksuppbyggnaden före/efter grenröret för att jämföra. Kan vara kul att veta. Tror att vatten/olja till turbon måste dras om dock. Bilen är fortfarande ochippad och ska förbli så tills jag är nöjd med "förutsättningar" (insug, avgas, inga läckor). ![]() ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Den kostar 4500:- på H2M Racing. Jag köpte den av en privatperson för lite lägre summa. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Plockade ur styrboxen, lödde dit två DIL28-socklar och tryckte i två chip som påstås ge 303hk. (SMS Revo) Det var pilligt med lödningen (tvåsidigt kort) och jag visste inte vilken chip var vilken (fick jämföra storleken på EPROM-en) men bilen startade i alla fall.
![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
kan du ta en bild in i kolecktorn? _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
nä för dom pengarna som de tar för dom e det inte så illa.. köpte ver 1 till en kompis den var katastrof i kolektorn.. denna var mkt bättre
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Gjorde en repa med bredbandslambda för att se att allt står rätt till med nya chippen (man vet aldrig vad som döljer sig bakom) men allt ser bra ut. Den går lite väl fett under ladtryck iofs. men det går inte att kompensera än så länge. Trevligt med 0.2 bar ladd vid 1500 varv...Audi gjorde en fin motor.
Nästa steg är att kapa loss K26-flänsen från grenröret och svetsa dit en T4 fläns då jag har en Garrett GT40 över och har inte råd att lägga ut massa pengar på mindre och mer optimal turbo. Det blir åtminstone bra flås på högre varv och ingen risk att köra slut på kompressormappen ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Fortsätter min monolog här.
En omgång SAAB-turbo spridare från skroten senare (26% större än orginal) och ett Biltema-filter senare så går bilen numera på E85. Den började naturligtvis hacka och släcka stift vidd full laddtryck och efter mycket huvudkliande bytte jag stift till vanliga NGK kopparstift som knackades ner till 0.5 mm och nu går den rent och fint även vid 1.4 bar. Den slurpar i sig en hel del bränsle dock. Som lägst kommer man ner till cca. 1.15L/milen. Jag intalar mig ändå att den går liiite billigare per mil med nuvarande etanolpris. Startar gör den också! Som lägst startade den vid -6 grader. Dock är kallstartsuppfettingskurva (vilket långt ord!) lite knasig så den startar lättare vid -6 än vid +2 grader. Fullgaslambda ökade en aning från 0.73 till 0.85 på E85 (spridarna är fortf. lite för små) men inga spikningar förekommer. Detta motsvarar 12.2 i vid bensindrift så jag intalar mig att den går tillräckligt fett på E85 ändå. Det börjar bli bra skjuts i kärran nu...synd att den väger bly. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (45285 totalt) |