Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2528 besök totalt |
Nackkrage, nödvändig eller bortkastade pengar?
Har funderat lite på det här med nackkrage, och läst i lite andra trådar här på rejsa. Dock inte funnit svar på det jag har funderingar på. I vilket fall som helst, är det bra? nödvändigt? Är en sån mer "avancerad" modell med utbuckning i nacken värd merkostnaden? Då jag är otroligt icke-insatt i hela förarutrustningsgrejen funderar jag också på vart man kan köpa dessa. Vet ju om rallyimport, jan o lisa och sådär, men finns det någon affär i trakterna kring växjö där man kan köpa över disk? om inte, göteborgsområdet? _________________ Erik Gustafsson |
||
Diskuterades nyligen i rallyforumet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Martin Öberg ![]() |
||
Jag provade en sån med utbuktning i nacken, en Sparco Advanced. Jag tyckte att den var kass, beroende på att den går ihop där fram, så man kan inte få den att klämma åt runt nacken, utan den hängde mer som en "rockring". Nu har jag väl inte världens biffigaste nacke, i och för sig. Men OMPs vanliga modell passade bättre. Dock skulle jag vilja ha en högre krage. Men HANS är väl det som gäller, antar jag.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Eftersom du redan har stöd bakåt (nackstöd i stolen) så är det stödet framåt som du är ute efter och de flesta nackkragar som finns är ganska mjuka och ger ett ganska begränsat stöd framåt så mitt förslag är att sattsa på HANS som ger ett kraftigt stöd mot framåtrotation av huvudet!
_________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
Självklart borde HANS vara det självklara valet. Men då jag är ytterst nybörjare inom allt med bankörning och bara kör ett fåtal gånger per år känns det lite väl overkill att köpa HANS, innan jag ens har en vettig bil
![]() _________________ Erik Gustafsson |
||
När är det overkill att vara skyddad så man inte gör illa sig?
Ja menar även om din bil bara går 50km/h gör det ont att köra in i nånting. Dumt att snåla på skyddsutrustning tycker jag. |
||
Re:
Är det inte sidostödet man är ute efter? framåt är man ju grymt stark jämfört med sidan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
AffeAlien --> Jo, när det handlar om att köra 5papp anser jag att det är overkill. Visst, det kan ju hända att det är bra att skydda huvudet, men att ha en tre gånger så dyr nackkrage som vad bilen kostar, nej, där går min gräns, iom att jag inte är gjord av pengar.
Men åter till ämnet, är det ingen som vet vart man kan få tag på en krage innan lördag, då den nämligen är tänkt att användas vid 5papp-racet i Sundsta. Någon som kan ge något tips, eller någon vänlig skäl som känner någon som säljer såna, och som ska dit? Nåågon? ![]() _________________ Erik Gustafsson |
||
Jag köpte en nackkrage när jag körde gokart. Den har jag på när jag kör 5-papp.
Köptes i Järfalla. Kommer inte ihåg vad butiken heter, men du kan säkert hitta den på nätet. Finns flera gokart-butiker i Stockholm där du kan hittta nackkragar. Ronny _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||
Re:
Inför köpet av min Hans så ställde jag mig följande frågor. / tar olyckan någon hänsyn om jag kör mycket eller lite. Nej, köp nackskydd. /vad är 10-15 tkr mot en kanske för livet skadad nacke och inkomstbortfall. Inget köp nackskydd. Så nu har jag köpt en Hans, personligen så tycker jag att man sitter bättre/stabilare i stolen nu. Mvh Pelle Mattsson _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
Re:
Man får ju dra gränsen någonstanns ändå. Annars får vi alla köpa fabrikskarosser av senaste årsmodell ![]() Hur blev det stabilare? _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2528 besök totalt |