Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | 1, 2, 3 ... 70, 71, 72 >> 23 besök senaste veckan (499511 totalt) |
Håller på och bygger mig en busbil av en gammal sur 924 turbo, hoppas att det kan bli lite fart i den.
Bilen har nu under några år levt sitt liv som reservdelsbil. Konceptet i enkelhet. NASCAR alustol 6 punkts ratchetbälte ala monster jam. Rörram Glasfiber kaross Aero delar i massor. Motor blir en cheva bigblock på runt 500 cui med singelturbo Växellådan flyttas fram och blir en jerico. Bak och framvagn blir ett hopkok av olika Corvette C4 delar och hemmasnidade delar. 15" NASCAR hjul. Målet med bilen är att få en racebil som fyller upp mina specar för hur den "ultimata" bilen ska vara /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Första uppdateringen kommer väldans fort
Det som var målet med dagens mek var att fjäderbenen och främre hjulhubarna skulle monteras så att bilen gjordes så klar som möjligt för transport till garaget. Medans Patrik monterade fjäderbenen och hubarna så rensade jag ut allt som låg inuti. Under bråtet som visade sig innehålla saker som Patrik inte ens hade koll på så visade det sig att det inte fanns någon tillstymmelse till rost samt att "alla" interiör mator faktiskt finns i bilen så jag skulle kunna montera i dem om jag vill och då också få en mer originalmässig inredning. Vi konstaterade även att dem små jobben i samanhanget faktiskt är att montera i stolar, motor och dörrar i bilen, medans dem stora är att montera ihop motorn, toppen, och se till att all nödvändig el fungerar. Vi gjorde även så att vi skruvade fast bakrutan i karossen och satte på dem X antal år gamla bakrutedämparna som mot all förmodan faktiskt fungerade Så steg 1 på listan är klart. [X] Montera fast Bakrutan. Vid hemkomst så tittade jag lite på min WUR (Warm Up Regulator) och konstaterade att bimetal elementet som sitter i WURen verkar vara trasigt eftersom det inte gick att sätta fast det i dem sladdarna. Patrik tog lite bilder som kommer upp så fort han får tid. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Här kommer då lite utlovade bilder på mekandet med min WUR
framifrån oskruvad Från sidan oskruvad locket bortaget Själva nålen som ställer trycket Mellanbrickan under locket sett innifrån Locket sett upifrån, för er som inte känner igen min "mässingshatt" så är det för att den är moddad Här syns modningen insexan som styr bränsletrycket Bränsleingångssidan Uptäckte dock att alla andra bilder bara vart svarta så jag kan ta fler om folket vill det. Och som vanligt så är bilderna klickbara. Ett av målen med de här bilen ät att jag ska sänka min superstagetid med ca 7 sekunder i jämförelse med min 944. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Eftersom motorn har en smält kolv som måste bytas så bestämde jag mig för att ordna någonstans att vara i där det är varm för att byta kolvarna.
Jag tittade på om man skulle ha köpt original Carrera GTS kolvar för 87 mm borning men priset var allt annat än roande, ca 3000 styck enbart för kolven. så jag kommer att köpa kolvar till golf 1an ifrån dalhems istället där jag får alla 4 och tillbehör för samma pengar som en kolv Här kommer två bilder på min lilla motor skruvar hörna /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
ah ! "the dragon tail" ! that is the correct trick with the WUR
to check out if this works OK under boost I use a mytivac on static testing and to monitor it with the engine running, I have hooked up a VDo pressure sensor on an old injector line with a double hollow screw hence with a 0-10b gauge, I can see how the CP is acting up from inside the car. is it OK for you that on your pic, the "mexican hat" on top of the springs is the wrong way on, right ? it goes the other way round with the small rod inside the hat and the other end of the rod onto the actual regulator actuator....well I guess if you got that far you figured that out. if you'd like to discuss Kjet tricking, shoot me a PM, I kinda lika that stuff ! great old GTP LM model, good project spirit. _________________ Gerhard 81 Quattro 87 Scirocco 87 TX152 |
||
Thanks for the anwer.
The WUR has not been modified by me but the previous owner of the engine. The mexican Hatt that you say that i have instaled upside down was actully instaled that way wen i opend it upp. the WUR has been modified too noot atomaticly change the fuel preasure that is changed by that insex screw that is in the midlle of the brass "hat". Soo conclusion is that i will try it out in the end of the winther and see if it works othervice i know 1 place too start loking at. The Kjet will only be on the engine for lik a year or so than i will go too digital engine management. Tnx Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Upptäckte även att jag hade skrivit fel längre upp på grund av en tankelapsus.
Kolvarna som ska i är Bubbla Typ 1 och inte golf typ 1. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
so then the actuating rod is missing in your WUR
it makes it a constant regulator hence it gives no boost (nor cold start) enrichement I'm afraid that is not the best mod to do on a turbo kjet I never compared if the rod is the same in a single stage WUR (N/A atmo) and a twin stage one (turbo) but I guess it's not...if you want I can check out my WUR parts bin as I have a turbo WUR apart in it, I can measure the correct rod, if not the same as a single stage WUR, I think you may build it up from a nail or something like that. fairly important as bad CP = bad richness = holed piston ! _________________ Gerhard 81 Quattro 87 Scirocco 87 TX152 |
||
In the porsche 924 it is the same WUR for both Turbo and non turbo cars so that is no concern. I will speak with the person who midified my wur and see if he remembers how the neadle should sit. The wur has got the bimetal thingy removed for total manual control of the preasure and too remove a source of failure. It is going to be instaled with a preasure gague too see how much och litle fuel preasure that comes out of it. Finding a new unchanged WU wont be a problem beacuse some people here in sweden blow there 924 engines like other change their underwear. Regards. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
nop, the turbo and the n/a does not have the same Wur. On the turbo it has a connection for boost. Just like stated.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Kollade i PET och det var olika nummer, samt att jag faktiskt undersökt mina wurrar förut. Det gör ju att urvalet bli lite mindre, men det är nog inte jättesvårt att få tag på. Finns en på brittiska ebay
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
it could be the case however as some NA kjet also have a two stage WUR for full load enrichement but then they have manifold reference connected to the top of them and the diaphragm lower chamber is routed to atmosphere (or in some case to the air filter)
turbo WUR have the manifold reference connected to the lower chamber I can't figure out how your WUR could be correctly assembled with the rod sitting on top of the mexican hat !? the bimetal strip has no incidence once the engine is hot, it is totally retracted so has no effect even if the electrical connection is off (warms up by engine block heat conduction, the electric heating is only to shorten cold start stage time) with kjet, the WUR operation is critical for correct fueling... _________________ Gerhard 81 Quattro 87 Scirocco 87 TX152 |
||
Motormek är roligt
Då har det hänt lite i den stigsonska mekhörnan Började med att montera upp lite förvaringslådor och verktygshållare på väggen Men vänta nu här ligger det ju en oljepickupp vilken motor kan den höra till Kanske denna Pär, var det den övre eller nedre frostplugen som behövde bytas och hur får man ur den/dem ???? Hur är det med packningen till olje tråget måste den bytas varje gång man tar bort tråget??? Rent och fint i oljetråget förutom på en centimeterstor borrspets, vad kommer den ifrån herr Hyllander?? 1ans cylinderlopp 2ans cylinderlopp 3ans cylinderlopp 4ans cylinderlopp Översiktsbild Någon som behöver 3 st 87 mm kolvar du får med 1 sönderspikad på köpet utan extra kostnad 8) 8) :lol: :lol: Hur får man föresten loss kolvarna ifrån stackarna?? Jag har hittat en invändig låsring som jag gissar ska bort på båda sidorna men jag lyckas inte få bort den. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Ghaaaaaaaaaaaaa varför måste jag pilla på saker jag inte kan något om
För att lära mig såklart Så här såg det ut för ca 30 minuter xen: Nu ser det ut såhär ombussad vevstake Kolven som har spikat/smält sönder Fräsch kolv: Höjd jämförelse på kass kolv (till vänster) och fräsch kolv (till höger) Nu måste jag verkligen beställa kolvarna så att jag har något att pilla med igen /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Jag "har hört" att Dalhemskolvar inte riktigt pallar kompressionstrycket i överladdade motorer och har säregen förmåga att se ut som intryckta pappersmuggar på toppen efter ett tag. Är det inte enklare att skaffa en beggad 931 kolv istället?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Problemet med att leta begagnade kolvar till denna motor är att den är borrad till 87 mm så dem ända originalkolvarna som passar är 924 Carrera GT kolvarna som ligger på ca 3000 kr/st enbart för kolven, sen tillkommer kolvringar och allt sådant.
Känns lite saftigt att punga upp ca 15 000 för 4 kolvar med ringar. Att det blir dalhema är inte 100 % klart eftersom utzon /www.utzon.se) verkar hanågon sorts 87 mm kolv som jag ska ringa om under morgondagen. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Att använda VW kolvarna har jag fått tips om ifrån vårat eminenta 944 forum. Flera som verkar ha kört med dem utan problem.
Dem gamla kolvarna som satt i motorn kom ifrån JE, men har utgåt ur sortimentet. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Är dom andra kolvarna ok, kan nog en JE återförsäljare göra en custom ersättare med dom andra kolvarna som mall.
_________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Detta lät lite intressant, har du koll på någon JE återförsäljare i Sverige/norden och vad det skulle kunna tänkas att kosta? /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | 1, 2, 3 ... 70, 71, 72 >> 23 besök senaste veckan (499511 totalt) |