| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Ny skärm... vilken?
|
1 besök senaste veckan (1395 totalt) |
|
Ny skärm... vilken?
Jag blir mobbad på jobbet för att jag kör "tjockskärm" hemma, närmare bestämt en 19" viewsonic G90f+ vilken jag är väldigt nöjd med. Dock så har jag börjat klura på att köpa en plattskärm för att få högre upplösning. Vad är det som gäller? Vilka är bäst/prisvärdast? Har skärmar med 1600x1200 helt fösvunnit till förmån för 1680x1050? Ös på med era erfarenheter!!
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Jag har en HP w2207 och är helnöjd verkligen! Riktigt bra bild, att där är 5 ms märks inte och ja, den är bra helt enkelt! Det enda negativa (dock stör det inte mig ett dugg) är att det är en glossy, dvs glansig, skärm och det kan ju bli mycket reflektioner av annat i skärmen (själv har jag inte det problemet alls. Tycker det är fräckt att det ser ut som en spegel när den är avstängd och när jag väl sitter här med en svart bakgrund så tänker jag inte på det helt enkelt). Detta gör även att det blir bättre bild...
En annan fördel är att den har både höj- och sänkbar fot och den går även att tilta. Sen är den mycket snygg också
Det är ju en 22" wide och om jag sätter mig vid en 19" igen så känns den mycket liten... En tråd på SweClockers om skärmen: http://sweclockers.com/forum/showthr Förresten så är SweClockers forum mycket bra att läsa i om allt möjligt som har med datorer att göra.
|
||||
|
Re:
Att tänka på bara. Resten av datorn klara det också i spelet, problemet med plattskärmar är ju att man måste köra på den specade upplösningen. 1920x1200 pixlar är 30% mer än 1680x1050 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
köpte nyligen två Veiwsonic http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116619
När jag väl monterat skärmarna så fick jag även byta grafikkort för det befintliga orkade inte med, så kolla vad ditt kort klarar först. Nu kör jag mest bildbehandling på mina skärmar, så jag blev lite besviken, hade en 23" CRT tidigare och även om dessa veiwsonic har fått mycket bra kritik så hade jag högre förväntningar. om man ska köra bildbehandlig så bör man välja en skärm som inte har sk. TN-panel, detta är den äldsta panelen och de flesta 22" har denna panelen, men det har tydligen kommit nya 22" som har en högre "native"upplösning och förmodligen ny panel. TN-paneler är billiga och fungerar bra som vanlig kontorsskärm eller för spel. Att tänka på också om man vill köra senaste spelen och ha en framtidssäker lösning är väl att inte välja skärm med enormt hög upplösning. Eftersom man endast bör köra TFT-skärmar i natvieupplösning. Då blir nya spel ganska tunga för ditt grafikkort, detta kan man dock byta men det kostar en del. 1680x1050 gäller väl nu mest beroende på att man oftast har widescreen skärmar, och 1600x1200 gäller för de äldre skärmarna med 4:3-format. Bara några tankar. |
||||
|
Re:
Nejdå man måste inte köra i rätt upplösning, speciellt inte när man kör spel eller tittar på film. Nya LCD skärmar är mycket bättre än gamla på att skala, fast det kanske mest beror på att det är höge upplösning. Jag kör alltid GTR2 i fel upplösning, min dator är rätt trött. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
Alla LCD skärmar är helt värdelösa på att skala tyvärr även om en del givetvis är bättre än andra. De flesta skalar hellre ner grafiken än kör på ej optimerad upplösning.
Nu skit i dina kompisar din gamla CRT har troligtvis överlägsen bildkvalitet om det är en Trinitron/Diamondtron modell som fortfarande är i bra skick givetvis. Du slipper input lag som är ett stort problem med många LCD skärmar. Speciellt de med låg responstid vilket oftast är TN paneler. Just TN och SPVA paneler har ofta problem med input lag. För att förklara det är inte ghosting utan helt enkelt lagg innan skärmen uppdateras. Är ju inte alls optimalt om du styr men bilen på skärmen börjar styra in något senare... Nu gillar tyvärr inte monitor tillverkare att avslöja vilka paneler de kör med så krävs lite detektivarbete. Sedan angående upplösning. Allt beror på hur nära du sitter vid datorn. 1920x1080 på 24 tum och mindre är absolut inte nödvändigt. Jag kör min 32" i 1360x768x32. Fungerar fint men du sitter ju givetvis inte med näsan vid skärmen. Tycker detta är en utmärkt kompromiss. Stor bild sitter i en cockpit så enkelt att justera avstånd till skärmen. Fungerar utmärkt för skrivbordsarbete och inga vidare behov av SLI
Så glöm inte att LCD TVs kan va ett alternativ de börjar ju bli billiga nu 32"... Det förenklar ju om de har en bra VGA utgång. Brukar va si och så med det men Sony har en lika bra VGA som HDMI utgång som skalar ner 1:1. Kan ex köra 1024x768 med bibehållen skärpa om du lyckas hitta ett spel som inte stödjer widescreen. Att få min HDMI-DVI kabel att fungera med mitt 8800 har man inte så himla stor lycka med direkt... Kan helt klart rekommendera att du skaffar en widescreen i åtminstone 24". Och som sagt jag ignorerar alla skärmar med responstid under 8 ms för då vet man att det är skitpaneler. Min är en LCD från stenåldern så fort det här går 1 år gammal. Har en responstid på 8ms... Visst finns ghostning i racinglir enbart men den är minimal och jag är så van nu jag kan inte se den. Blir en form av motion blur. Vet flera som spelar på 16 ms responstid utan problem. Ghostning är som sagt ett mindre problem än input lag. När det gäller LCD TV:s så tycker jag personligen att Sony och Philips fortfarande har bäst bildkvalitet. Sedan finns ju också plasma men då är du tvungen satsa på en 1920x1080 modell om du ska använda den som dator skärm också. Risken för inbränning med dagens plasma skärmar är minimal. Temporär kan du få men svårt att få permanent om du inte lämnar den på skrivbordet och går på semester utan skärmsläckare... Dock de är ju ömtåligare om du vill kunna ta med dig skärmen på LAN ex. Grejen med att man mest är inne på LCD TVs är att de är mer optimerade för bildkvalitet med låga upplösningar och det är långt större prispress på den marknaden istället för säg 30" arna med 2500x1500 i upplösning som kräver dubbla SLI kort för att drivas och kostar multum dessutom... Stor bild och Widescreen gör att jag inte saknar min gamla 22" Diamondtron så mycket trots den har absolut överlägsen kontrast, svärta och tja snabbare
Köper du en 20" LCD kommer det nog kännas som ett nerköp är jag rädd... Även om LCD givetvis inte är totalt kasst. Snällare mot ögonen pixlarna är ju av och på och skarp grafik. Kan kännas för skarp om du är ovan och lite serietidningsaktiv. Krävs mer fipplande för att få bra bild med LCD skärmar än CRT... _________________ Pär Öqvist |
||||
|
http://accessories.euro.dell.com/sna
Dells 24" är riktigt fin! Jag har föregångaren och är helnöjd. 24" 1920x1200 GTR funkar fint i 1280x800, tror det är så jag kör för att få rätt bildförhållande. Jag har jämfört med andra 24"are och ska man ha en bättre än dells är det NECs skärmar med IPS panel som gäller. I dell skärmen är det en S-PVA panel. 6548,75 kr Inkl. moms och frakt _________________
|
||||
|
Att tänka på med S-PVA är att S-PVA har mycket input lagg... Alltså inte ghosting utan skärmen är långsam på att processa bilden så du ligger några frames efter. Nu om du inte siktar på att bli världsbäst inom simracing går det att leva med men det påverkar körningen helt klart
_________________ Pär Öqvist |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
Ny skärm... vilken?
|
1 besök senaste veckan (1395 totalt) |