| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Simbins forum nedlagt!!!
|
1 besök senaste veckan (875 totalt) |
|
Simbins forum nedlagt!!!
I natt lades Simbins forum ner. Det är helt borta! De la ut en post om att den skulle läggas ner och 1 timme senare var den borta!
Tycker att detta är väldigt synd! Det fanns mycket matnyttig info där... Tyvärr så tror jag inte att detta stärker SBDT AB image... _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
|
Kort resumé:
Simbin gjorde det utmärkta modden GTR2002 till F1-2002. Ian Bell var den som var koordinator för det gänget. För ett tag sedan presenterades på deras hemsida att de skulle bli komersiella. SBDT AB bildades. Ian Bell hade kontakter med Henrik Roos som skulle bli någon sorts chef över bolaget. Det var här som det började droppa av lite folk. Modding-scenen har alltid bestått av en massa entiuaster som gjort sitt jobb på fritiden och släppt ut sina alster gratis till folk. Några av de som slutade på SBDT (m@d69, Xzibit-A) gav tillstånd om att vem som helst kunde göra något med deras verk. Under tiden kom efterföljaren till F1-2002 ut, F1C, med mycket bättre multiplayerstöd etc. SBDT sa genast att de INTE skulle konvertera GTR-2002 till F1C. Däremot sa de på sitt forum HUR man kunde göra för att konvertera bilarna till F1C. Då tog den här killen Xzibit-A och konverterade alla bilar till F1C och kallade det FIA GT:X-spec. Då tog det hus i h-e. SBDT med Ian Bell i spetsen blev flyförbannade och sa att Xzi hade snott deras mod och släppt i sitt namn. Här är den första grejen. SBDT bestod av ett gäng killar som tillsammans gjorde en mod som sen släpptes ut gratis. Ingen ensam person kan egentligen hävda hela rätten till modden GTR. Efter ett dygn lyckades Ian stoppa nedladdning på alla siter. Det var ca 3000 pers som lyckades ladda ner det innan Ian och grabbarna stoppade det hela. Sen så har cirkusen rullat. Det har varit MYCKET hätska toner på forumen, stängda trådar, personangrepp och andra suspekta grejjer. Xzi la ut sin konvertering på sin egen hemsida istället. Massor av folk laddade ner den eftersom de ville köra lite andra bilar än F1-bilar. Dock måste tilläggas att fysiken inte var lika bra som GTR-modden men den dög (nu har det dock kommit ut en uppdatering av bilarnas fysik). Några sidor länkade till Xzi's sida. Det gjorde de inte så länge, SBDT stoppade de länkarna också. Efter ett tag började folk undra varför det inte gick att spela X-spec via F1RST. Killarna bakom F1RST la ut X-spec men blev stoppade efter ett dygn av gissa vem. Någon vecka senare la de dock ut det igen. Det var detta som enligt vissa utsagor blev droppen för SBDT. Det la ner hela forumet!! Lite synd måste jag säga eftersom det fanns MYCKET bra info på sidan, bla om F1C. Många hade också via PayPal stött sidan med pengar. De känner sig nog lite glada nu... Andra säger att SBDT lagt ner forumet eftersom de nu blivit ett aktiebolag. Jag vet inte men jag tycker att det är synd iallafall. Detta var en "kort"? sammanfattning av hela historien. Det man kan säga nu iallafall är att hela F1-modding scenen blivit mer på sin vakt. Folk är hemliga, misstänksamma, folk ska tjäna pengar på sina grejjer osv. Det är lite synd att det blivit så här tycker jag. Titta på GPL-folket. En förebild tycker jag. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
|
Tack för en bra sammanfattning av läget.
Själv har jag inte rattat datorn under hela sommaren och blev något förbryllad när jag gick in på simbin.com för att kolla om det släppts några nya bilar. På simbin hittade jag något som heter FIA GT V3, vad är det? Är det något som är värt att ladda ned? mvh Andreas, som hoppas kunna ta sig till Anderstorp för att se bilarna live.
|
![]() |
Racingsimulatorer
Simbins forum nedlagt!!!
|
1 besök senaste veckan (875 totalt) |