Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |
Provkörning av Mazda2 Sport, lite intryck
Med tanke på att mitt provkörningsfokus var lite åt banåkarhållet så är det inte helt off Topic ![]() Var och testade en spygrön Mazda2 Sport i en kvart idag och det var en riktigt trevlig upplevelse. Motorn på 103hk är väl ingen ryggspark men det är jag inte van heller ![]() Efter att ha trixat runt en del på Ringön och bara fått trevliga upplevelser genom ratt och pedaler så sökte jag mig till Galsklockan för att se vad vågen skulle visa. "Söndagsmorgonvikten" (jag och 3/4 bensin) visade sig vara 1140kg... Tjänstevikten listas till 1035kg för sporten och trots att jag väger väl 20kg mer än de 75kg som är medräknade så tror jag inte att reservhjul och annat lös väger så mycket (20+ förare, 25kg bensin ger att det ligger 60kg löst i bilen ![]() Nåja, känslan var riktigt fin i rondeller och att mata på rejält på knasiga uppfarter (från Tingstadstunneln mot Gammelstan tex) gänndes skoj och kontrollerat (Antiallt var inte avslaget och jag stördes inte). Men om man inte korstestar en massa färska bilar så är det svårt att säga om det är bättre eller sämre än nåt annat. Det jag vet är att känslan tilltalade mig iaf. Lätt och fin i ratten med kontroll (ingen brottningsmatch). Vi får väl hoppas att nån hårdtestar den mot gränsen (lite dumdristigt att göra det med lånad bil i stadstrafik). Att baksätet bara funkar för två vuxna på väg till fest (kort sträcka och resan är inte målet) är nog inget större problem. Förbrukningen för sporten anges till bara 5,9 (mot 5,4 för de klenare motorerna). Beror garanterat på den lägre slutväxeln på sporten, annars hade nog alla tre legat på 5,4. Bromstrummor bak var trevligt att se. Däcksdimensionerna varierar mellan 175/65-14 och 195/45-16. Det låter i mina öron som 195/50-15 borde sitta som gjutna. Om bultmöstret desstom är 100x4 (har inte hittat spec och mätte inte) så blir det ju väldigt lätt att låna hjul för lite enkelt test ![]() Nåja, jag ska inte handla, den får bara dra 900kg på dragkrok (iofs, med en bilkärra som väger -50kg kanske ![]() Under 1100kg och 195/15-50 är ju en bra standardklassning ![]() Undrar om detta blir verkligthet? Man kan ju hoppas: http://carsguide.news.com.au/story/0 http://news.windingroad.com/countrie |
||
Har du provat Suzuki Swift? Skulle vara kul att höra hur den står sig mot den nämligen.
Själv har jag provat en 1.3:a med 92hk-motorn och den var riktigt trevlig. Klart bäst av bilarna i den klassen som jag testat hittills. Även där ligger ju den uppgivna tjänstevikten på strax över tonet men jag vägde den aldrig. ![]() Jag får väl ta en tur runt handlaren någon dag och prova 2:an. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Re:
Skoj med färska bilar med lite äkta skoj och inte bara 2 ton och 500hk. |
||
Kul med lite färsk provkörningsinfo Niklas!
![]() ![]() Hur kändes motorn? Kul karaktär eller trött? Trots att det inte är hästsparkskänsla så kan ju karaktären vara kul för det menar jag. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Re:
|
||
När jag testa en swift sport så förstörde antisladden hela upplevelsen, gick in för ingenting bokstavligt talat. Och jag vet inte hur många sätt jag försökte stänga av antisladden på men lyckades aldrig. Men enligt Automobil var den ju överstyrd så kanske bra att jag inte fick ur den :P
_________________ Nicklas Jäderlund |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1201 besök totalt |