Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7700 totalt) |
Vilken bil rekomenderar ni??? s2000 el speedster
om man vill ha en liten, sportig och hyffsat snabb gat/banbil. Vilken tycker ni man ska sattsa på?Opel Speedster 2,2 eller Honda S2000. Vilken av dem är tex snabbast i superstage i orginal utförande? Eller har ni några andra heta tips på liknande bilar i samma prisklass. Dvs 150000 - 200000kr???. Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
Jag skulle rösta på M3E30.
![]() |
||
Jättesvårt att säga vad du föredrar.
Kör du mycket bana och klarar dig utan komfort = Speedster. Använda mer som en bruksbil och enstaka gånger på bana = S2000. Har inte ägt S2000. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
I den prisklassen, 968CS?
Men Speedsterns lägre vikt gör att driftskostnaderna blir lite lägre (däck och bromsar tex). |
||
Hej
Jag säger utan att tveka en sekund honda S2000. Jag hade en -05 som var hur kul som helst. Har kört Speedster och kan säga att den inte är något underhållande. Motorkaraktären och effekten räcker inte till för att ha kul. Dock är den balanserad och fin men inte kul. Hondan har ett mkt bra chassie som har ett mkt bra grepp bak. Vill man så går det även att åka brett. Den kan dock vara lite nervös på gränsen, men på Nûrburgring och Spa som jag körde den var den hur snäll som helst. Dessa banor är ganska olika men den fungerade bra på båda. Kan tänka mig att en S2000 är ruskigt snabb på banor som Knutstorp för den är snabb i knixiga partier samt har bra bromsbalans. Ett stort plus är ju att den är mkt mer praktisk och inte läcker in vatten mm som en Speedster ofta gör. Sen ska man ju inte tala om byggkvaliten som är i två olika divisioner. Jag ser att du har en M3 e30. Så den bilens karaktär känner du till. Jag har också en och kan säga att s2000 är mer busbil än M3:an är orginal eftersom karaktären på motorn är trevligare samt styrväxeln snabbare. Ända anledningen att jag har M3:an kvar och sålt S2000 är att M3 an är så mkt mer kult och snyggare. Det är inte omöjligt att det blir S2000 igen. Det är inte många bilar som kan skryta med att vara cab, vridstyv, bakhjulsdriven, ekonomisk, underhållande samt jävligt snygg. Köp en S2000 och modda hjulvinklarna lite samt på med r-däck. Roligare samt pålitligare bil i den prisklassen är svårt att hitta. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Hmmm. man blir ju lite kluven. Jag har inte riktigt bestämt hurvida jag ska behålla M3 eller ej. Men som du säger så är den ju SÅ snygg.
![]() om man kollar i superstagetabellen så finns det en S2000 som kört 1,26,69 och ägs av en Carl Johan Bergh. Någon som känner till vad som var gjort med den bilen vid det tillfället???? Snabbaste Speedster har åkt på 1,27,11. Om man utgår ifrån att båda var hyffsat orginal så verkar dom ju i princip vara lika potenta. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
När jag klev rakt från min gamla Speedster in i en S2000 och körde några mil kändes det som att åka båt. Det gungade och krängde en väldans massa. På en klocka kanske S2000 är snabbare, men körkänslan är ju inte i närheten. Bortsett då när man ska glida omkring och käka glass, förstås...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Du kan aldrig trolla bort viktskillnaden.
Men tycker man om motor så finns det ju få saker sexigare än 9krpm. Elise S1 med K20 ("lite" jobb iofs)? Kroppslängd? Speedstern tar inte lika långa personer som S2000 (har för mig att den är lite rymligare runt huvét). |
||
Re:
Inofficiella rekordet fn innehas av en kille som kallar sig Vocky på www.z22se.co.uk Han har plockat 215hk med ganska begränsade insatser och han använder sig fortfarande av originalsprutet mm. Kolla in hans tråd där. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Jag har kört båda (dvs en Elis, men det är ju samma sak).
Elisen/Speedstern är den enda gatbil jag kört som kännts som en formelbil! S2000 är trevlig också, den har ju världens bästa växellåda. Men formelbilskänslan vinner för mej! _________________ Johan Rådlund |
||
Re:
Fråga på: http://www.hondaklubben.com/forum/in Det finns ett par som byggt riktigt seriösa räsers av s2000 som säkert kan svara där. Man brukar väl prata om att fronten behöver styvas upp lite för att stävja sladdvilligheten tror jag. Jag skulle välja Hondan utan att tveka! Speedstern är tveklöst kul, men känns för pappig. Dessutom Lennart Hall; En s2000 är inte nån glassätar bil! ![]() ![]() _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Re:
Här finns lite info om den bilen, tror den finns på garaget.org med. http://www.hondaklubben.com/forum/in _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Så här skrev jag på Hondaklubbens forum efter min provkörning:
Kort jämförelse S2000/Opel Speedster Jag hade tillfälle att köra Honda S2000 några mil igår på halvkrokig landsväg så jag tänkte jag skulle dela med mig av mina tankar om hur jag uppfattade den jämfört med min Speedster. Första tanken är att man sitter bekvämare i Hondan. Stolarna är mycket mjukare stoppade. Växelspaken har mjukare känsla och kortare slag. Motorkaraktären skiljer sig markant åt och Hondan behöver varvas mer för att skjuta iväg ordentligt. Det "besväret" kompenseras förstås av det ljuvliga ljudet över 6000 rpm vilket i Opeln är ungefär lämpligt tillfälle att växla. Accelerationen i höga hastigheter är betydligt bättre i Hondan. Det är nog så att Honda har tänkt att bilen ska köras i högre farter än vad Opel tänkt. Nu tycker förstås jag att S2000 kändes klumpig och gungig i kurvorna och det kändes stundtals som om bilen rullade som en båt i kraftig vind. Speedstern kräver mer av föraren och att köra i 180-190 km/h en längre sträcka med den gör att man håller koncentrationen uppe. + S2000 Motorsång Bekväm Högfartsacceleration Känsla i växelspaken Mindre vindbrus Inredningskvalité + Speedster Fastare stolar Kul även i låga farter Bra råvrid Feedback i styrningen Mindre vikt = mindre slitagekostnader Ser inte lika "fjollig" ut _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re:
lite kul att du nämner det där om "formelbilskänslan" En nybliven speedster turbo ägare jag pratade med sa precis samma sak fast då var det jag som undrade hur det kändes att köra Rajamäkis F1:a och det var som att köra speedster var svaret ![]() Det som talar för s2000 är motor och komfort skulle jag tro. det som talar för speedster är resten. (om det är banbil du vill ha) se bara på mej, jag har ingen erfarenhet av bana och har bara kört konbana ett par gånger, satte på R däck på min speedster turbo och satte 1,24,96 på superstage! och då har jag inte gjort något med hjulvinklar eller dämparinställningar, (vet ändå inte hur det ska vara) att "Alfons" speedster turbo gick SS på 1,22,40 med gullabo vid rodret säjer också en hel del. Sedan tror jag andrahandsvärdet är snäppet bättre på speedstern, jag har haft min i 3år, och på den tiden har den stigit värde ![]() Men nu är jag förståss lite opartisk, och har aldrig kört en s2000 ![]() lycka till med valet ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||
Re:
Är själv 187cm och har inga problem med benen, däremot är det lite jobbigt med att köra med hjälm, för när stolen är i det bakersta läget så slår man hjälmen i det stöd som sitter i bågen bakom huvudet, men jag är inte längre än att det går att flytta fram ett snäpp. På passagerarsidan är läget sämre för långbenta, den stolen sitter längre fram än förarstolen och är fast monterad. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||
S2000 tycker jag har ganska tradig motor.
som en miatamotor upp till det röda, sedan matar den på med mer effekt. hela bilen känns lite undermotoriserad p.g.a. detta tycker jag. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7700 totalt) |