Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Bättre förare av sim racing?
1 besök senaste veckan (2211 totalt)
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Bättre förare av sim racing?

Vad tycker ni som kör bägge diciplinerna - blir man en bättre förare IRL av sim racing? Hur stor skillnad gör det vilken utrustning man har att spela med - gör den realism man kan tänkas få från tex en Frex Simconmotion att man lär sig mer??

Här sen Jul 2005

Det är ju alltsomoftast lite olika förhållanden som gäller, om du tänker dig simracing vs. pendla till jobbet. Däremot tror jag att goda vanor som t.ex. hålla koll långt framför sig för eventuella problem samt ha koll på trafiken runt omkring sig gärna färgar av sig.

Utrustningen tror jag spelar mindre roll, eftersom det är svårt att föra över körteknik från simulator till riktig bil. Bara för att jag kan häl-tå-växla med mina VPP-pedaler betyder inte det att jag automatiskt kan det i min Golf, att köra i en "rörelsesimulator" á la FREX eller Force Dynamics ger nog inte så mycket heller, förutom att poängtera att G-krafter spelar in när man race:ar på riktigt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Jag tror att man absolut kan lära sig mycket genom sim-racing. Allra helst om det är just race vi talar om. Att kunna läsa det flöde och den rytm ett tävlingsfält har är en övningssak. Dessutom kan man ju öva kritiska situationer som till stor del handlar om ryggmärgstankesätt och erfarenhet. Lagt därtill kan man förstås öva banor och spårval.
Det är ju ingen slump att F1, WTCC samt även vissa WRC-förare övar okända delar i sim.

Däremot tror jag att lastväxel, driftangle(över- understyrning), bromsteknik och andra chassiebalansfrågor är svårare att översätta till verkligheten med någon större effekt.

TomasL skrev:
Utrustningen tror jag spelar mindre roll, eftersom det är svårt att föra över körteknik från simulator till riktig bil. Bara för att jag kan häl-tå-växla med mina VPP-pedaler betyder inte det att jag automatiskt kan det i min Golf

Man kanske inte kan översätta det direkt, men om man kan varvtalsmatcha i VR så lär man sig det avsevärt snabbare i RR.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

TomasL skrev:
Bara för att jag kan häl-tå-växla med mina VPP-pedaler betyder inte det att jag automatiskt kan det i min Golf.

Jag tränade in det i vintras mha G25-pedalerna och det tog inte lång tid att få det att sitta även i 944:an, hjälpte mig helt klart.

Sen har jag helt klart blivit bättre på simracing sen jag började köra bana på riktigt så det går väl lite åt båda håll.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Jag tror att man absolut kan lära sig mycket genom sim-racing. Allra helst om det är just race vi talar om. Att kunna läsa det flöde och den rytm ett tävlingsfält har är en övningssak. Dessutom kan man ju öva kritiska situationer som till stor del handlar om ryggmärgstankesätt och erfarenhet. Lagt därtill kan man förstås öva banor och spårval.
Det är ju ingen slump att F1, WTCC samt även vissa WRC-förare övar okända delar i sim.

Däremot tror jag att lastväxel, driftangle(över- understyrning), bromsteknik och andra chassiebalansfrågor är svårare att översätta till verkligheten med någon större effekt.

TomasL skrev:
Utrustningen tror jag spelar mindre roll, eftersom det är svårt att föra över körteknik från simulator till riktig bil. Bara för att jag kan häl-tå-växla med mina VPP-pedaler betyder inte det att jag automatiskt kan det i min Golf

Man kanske inte kan översätta det direkt, men om man kan varvtalsmatcha i VR så lär man sig det avsevärt snabbare i RR.

En av tankarna med att köra litet sim-racing är att bekanta mig med banor jag ännu inte kört. Nästa år blir det ju en träff på Anderstorp och då skulle det kännas bra att vara förberedd innan och att träna litet sim-racing på Ringen innan man tar en veckas semester för att prova på IRL kan ju inte vara fel

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
TomasL skrev:
Bara för att jag kan häl-tå-växla med mina VPP-pedaler betyder inte det att jag automatiskt kan det i min Golf.

Jag tränade in det i vintras mha G25-pedalerna och det tog inte lång tid att få det att sitta även i 944:an, hjälpte mig helt klart.

Sen har jag helt klart blivit bättre på simracing sen jag började köra bana på riktigt så det går väl lite åt båda håll.

Hoppas att jag är lika läraktig då

1 besök senaste veckan (2211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande