| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi framvagn
|
14064 besök totalt |
|
1 Jag har bara paint som saknar koordinater
2 sista bilden gick fort dåtjejen stressade på mig och tyckte jag hade något vettigare att göra
3 det visar ju endast måtten, det är ju inte skalenligt iallafall! _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
40mm till en 16-tumsfälg förstår jag inte. När jag vände spindelleden på min alfetta fick jag ta bort material både på fälg och led för att få det att fungera. En sak vi missade var att när man drar på med ordentligt med caster (7-8 grader i vårt fall) så sitter ju plötsligt nedre bärarmen framför hjulets centrumlinje och då blir det genast mindre plats kvar.
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||||
|
Re:
Aha, lindrigt som i "dra-åt-helvete-mycket"?
Nu blir jag avis! _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||||
|
Maz:
Annars har du inget att gnälla på
Bättre en skev skiss med rätt mått en en rak med fel. Punkt slut
Kan man maka ner yttre nedre kulbulten ca40mm så har man en vättig geomtri med givet utgångsläge. Iof skull jag villa ändra mer men det är frågan om det är värt jobbet??? Tror inte det. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
>>Grendel
ok nu fattar jag! Jag skulle nog inte våga svetsa i gjutjärn, får inte sbp hjärtklappning när du kommer dit eller är det en ren racebil? Är det 2.25" fjädrar? >> Fuling
Jag har oxå tittat lite fram och tillbaks och geometrin verkar ju ge minimalt med spårviddsförändring som den är. Jag gjorde en beräkning med längre bärarmar dvs. inflyttade ca. 10mm och sedan förlängda så att det blev under 30mm skrubb med samma spårvidd vilket innebär att man måste ha fälgar med annat et men jag tyckte det påverkade geometrin minimalt. _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Re:
Det finns bättre/billigare utbud av 2.25" fjädrar'. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Det beror på om du frågar fuling eller mig.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Tittar man på AVo så är dämparna ca. 35 pund billigare och fjädrarna 2 pund dyrare. Men för mig är det viktigare att det blir bra, fördelen med de mindre är mer plats vid bärarmen men de kanske är för lättare bilar och har mjukare dämparkurva? Jag ska dra iväg ett mail till AVo... _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Re:
Har jag förstått det rätt så ger all vikt under rollcentet jacking och chockbelastar hjulen men 19mm över marken borde väl vara ok? Sen tänkte jag hyvla av 5mm på spindlarna så då blir det lite lägre rc. Jag måste börja titta efter material till bärarmar nu, några tips? _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Bilen är idag ren racebil men kördes på gata när spindlarna byggdes. Dock i Finland men princeipen är den samma. Lösning: Proffs svetsare (inget problem att svetsa materialet). Gör det snyggt så det ser original ut.
De har hållit nu i över 10 år så det verkar ju positivt... _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||||
|
Jag har räknat lite mer nu när jag vet hur tjockt länkhuvudet är och om jag slipar av 5mm på spindlarnas undersida så kommer lederna hamna 51.5mm lägre än orginal vilket ger ett RC 5.4mm över marken, Då slipper jag svetsa dem(känner ingen som fixar en sån svets).
Jag fick svar från AVo oxå: Hi! I am developing a trackday/clubracing chassi for the Alfa romeo 116 platform that should be able for a acceptable cost and have been looking at your coilovers. I wonder if the twin tube 1 5/8" coilovers are strong enough for a 1000kg car with 50/50 weight distrubution or should i go for the larger 2"? Space is limited in the front so i would prefer the smaller ones but maybe they have softer damping range and is it possibly to have a damping diagram for the 15/8" and the 2" both mono and twintube versions? It would be very helpful as the geometry is finished and the parts are ready to be manufactured after shoosing coilover. Regards Dennis Mollberg Sweden dennis many thanks for your e-mail there is no difference in the 1 5/8 bodied unit or the 2" bodied units in they way they work or damping rate given, it is purly size for fitting the damping rate, we will need to know what spring rate you will be using, given this we can calculate the best damping rate for your car let me know and i can get a graph for you regards avo sales nigel _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Re:
Now you start talking!
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Övre bärarm:
Du behöver ett grövre länklager än runt 10, inte pga att länklgaret behöver vara grövre ytan för gängan behöver vara det. Jag gissar att staget som går uppåt är det så kallade castersraget. Bör vara rakt och sitta så långt ut det går. Undre bärarmen: Här behöver du en GROV gänga till länklagret på att all kraft blir böjande i gängan. Krängar fästet sitter för långt in, MR blir pissliten. Ger en mastådånt krängare. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Eller så skiter man fullständigt i att ha länkhunden här och använder orginal justering för camber, då blir det mycket mera robust. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
En mkt bra ide. Kan man justera ngt genom shimsning så bör man...nästan alltid iaf. det blir som sagt robustare, felar mindre, högre repeterbarhet och man kan göra en liten låda med alla shims man behöver samt ett litet papper med värden/diagram som säger att 1mm extra shims på plats x ger 0,5° extra vinkel Y. Överkursen är när man sedan börjar sammköra olika justerställen så man vet att om jag lägger dit x mm shims på plats y måste jag kompensera med -z mm shims på plats p... typ så. Då går det ursnabbt att justera mellan olika vinklar man vill testa emellan. Dock kräver det ofta mkt jobb att göra så på alla platser, men det kan löna sig om man tänker justera mkt i depån...vilket inte tillåter så mkt mätning eller tid för operationen. |
||||||||
orginal är det en m10 bult där så det är därför det blev 10mm hål igen men det går att öka till m12 utan problem.
Japp det stämmer men det måste vara böjt eller sitta långt in för att hjulet ska gå fritt, orginal är det 18mm massivt och böjt så man kanske skulle ha det kvar men det kändes onödigt tungt?
Här hade jag tänkt ha grövsta möjliga av bra kvalite, då det är mycket ont om plats så får jag inte plats med något annat än ett ledlager(förslag mottas gärna!) annars vore det bättre som Mats och Andreas säger och ha en vanlig led. Sen påverkar ju schimsningen rollsteer men det kanske är betydelselöst lite.
Jag tänkte ha orginalmåttet här, jag ska kolla vad det är när jag kommer hem (är på jobbet) annars går det nog flytta ut lite. Tror ni materialtjocklekarna duger i övrigt? Jag köpte ett par vågar för att väga upp den ofjädrade vikten men hur gör man med tex en bärarm som bara är hälften ofjädrad? coilover? Tack för alla kommentarer och hjälp! _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi framvagn
|
14064 besök totalt |