Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bil rekomenderar ni??? s2000 el speedster
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7700 totalt)
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Det bästa är nog att vänta tills våren kommer så man kan testa båda bilarna ordentligt. Jag vill ju ha en bil som gör sig bättre på bana än på väg så att säga. Vi får se hur det slutar. Speedster Turbon är dessvärre lite för dyr för min smak, så det får nog bli en 2,2 isåfall.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

porschedriver skrev:
S2000 tycker jag har ganska tradig motor.

som en miatamotor upp till det röda, sedan matar den på med mer effekt.
hela bilen känns lite undermotoriserad p.g.a. detta tycker jag.

Men detta går ju inte att jämföra med hur undermotoriserad en N/A Speedster är. När man kommer ut på rakan så känns det ju som att sparka på en död gris. Bilen i sig är helt underbar, men motorn kunde de ju kastat på tippen och satt i något redigt istället. En hondamotor på 240 hk så hade du ju haft en så mycket bättre bil totalt sett. Om jag vore 20 cm kortare hade jag köpt en speedster och slängt i en trimmad K20-motor (civic type-r motorn) i, sen hade jag varit nöjd. Och ja, jag har kört Speedster OCH S2000 på konbana/bana.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Största "problemet" med Hondamaskiner är att de inte går att använda på 90% attack utan måste tas till spetsen hela tiden. VTEC-puckeln gör dem tråkiga på allmän väg eftersom de är tokdöda nedanför den.
Kör man bara bana kan de gå att använda.
Visst saknade jag varvandet när jag gick från Civic TypeR till Speedster, men Hondan var aldrig lika harmonisk att köra.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Jag hade ett lättat svänghjul och ett ordentligt avgassystem på min Speedster och det gör underverk för motorn! thumbs up
Mycket snabbare gasrespons och trevligare uppförande.
När jag körde Speedstern original var jag inte specielt imponerad av motorn men på min var den riktigt skön.
Visste kunde gärna haft lite mer skjut på höga varv men ändå helt OK.
Då hade jag en Miata 140 hk samtidigt så det var lätt att jämföra.

S2000 känns som sagt som en 200 kg för tung Miata till Vtec går in, men det är så dags då...
Vi i racingteamet hade 3 Miator och en S2000 tidigare, och S2000 har svårt att hänga med när det inte går rakt fram.
Så om det är framför allt bana du ska ha bilen till så rekommenderar jag definitivt Speedster!

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Har ägt en S2000 och även kompressormatat då jag som andra anser att den (liksom de flesta normala sportbilar) är lite undermotoriserad, går att göra mycket med väghållningen och få en finfin prestanda, det där med v-tec osv anser jag inte är ett problem, ett litet ryck i växelspaken och lite gas så händer det en del ganska omgående, blir dock ännu roligare med överladdning.

En speedster å andra sidan är ju en bil som verkligen har många rätt från början, dock rätt seg som N/A så jag skulle slå ett slag för turbon, att ha en turbo l i regpapprena redan från början är aldrig fel, i mina ögon den optimala busbilen för dessa pengar, visst, det skramlar lite här och där men vafan, har man tid att bry sig om sånt så kör man helt enkelt för sakta...

Huskvarna
Här sen Nov 2004

Re:

Erik Petersson skrev:
När man kommer ut på rakan så känns det ju som att sparka på en död gris.

En målande men tyvärr ganska korrekt beskrivning.

Men jag älskar min Opel ändå. Så gissa vad jag tycker att du skall köpa!!

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Lennart Hall skrev:
Största "problemet" med Hondamaskiner är att de inte går att använda på 90% attack utan måste tas till spetsen hela tiden. VTEC-puckeln gör dem tråkiga på allmän väg eftersom de är tokdöda nedanför den.
Kör man bara bana kan de gå att använda.
Visst saknade jag varvandet när jag gick från Civic TypeR till Speedster, men Hondan var aldrig lika harmonisk att köra.

Lättaste problemet i världen att fixa. Bara att skaffa en mappningsbar databox. Man skickar iväg originalboxen till firma, betalar hutlösa 9000:- och sen har man fullt mappningsbart. På en K20 så har du inte en tendens till vtec-puckel efter att ha mappat den på rullar och optimerat VTCn och fixat till soppakurvan. Det är en smått kuslig skillnad på en originalbil och fullständigt underbart om man kompletterar upp med grenrör, luftfilter, avgas och insug!

En Speedster med en K20 med ovan nämnda mods plus kammar på ca 260-270 hk N/A vore drömmen!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Re:

JBT skrev:
Hur sitter man i en speedster om man är 190cm med långa ben?
Är det knäna i ratten eller instrumentpanelen som gäller?

Här en film som klargör lite om hur trång speedstern är
killen som försöker komma in är nog i min storlek skulle jag tro (187cm och drygt 0,1 ton)
http://www.youtube.com/watch?v=6qGN1TNZ1mI

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

haha, känner igen mig där.. 191cm, 98kg här... men jag har långa ben och kortare överkropp så när jag väl lyckades krångla mig in så var det iaf uthärdligt.

En orsak till att jag sålde min S2000 var för att jag fick skavsår på höfterna vid aktiv körning.... SÅÅÅ jävla smala säten i den, men helt ok utrymme annars.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Kan inte påstå att jag hade problem med utrymmet i Speedstern och då är jag 186 cm lång och vägde väl 115 kg när jag hade den. Första gångerna man skulle in med taket på var det ju lite knivigt, men inte sen.

Tranås
Här sen Jun 2005

Re:

Lennart Hall skrev:
Kan inte påstå att jag hade problem med utrymmet i Speedstern och då är jag 186 cm lång och vägde väl 115 kg när jag hade den. Första gångerna man skulle in med taket på var det ju lite knivigt, men inte sen.

Är man van så är det ju inga problem att åla sej i och ur,
men att se någon försöka första gången är rätt underhållande

Allmänt banåkaforum
Vilken bil rekomenderar ni??? s2000 el speedster
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande