Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Chassi utvärdering CAD Fem analys påbörjad.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (30780 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vikt vore intressant oxå...då det står i direkt paritet till vridstyvheten.
Eller rättare sagt, vridstyvhet är lätt att få...om man har obegränsad plats och massa...

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
En liten fråga bara, hur mycket i sidled får rollcentrumet röra sig för att det ska vara innom toleranserna?

Får det inte att vilja ligga helt still efter jag höjt upp undre bärarmarna en bit.

AL: en vridstyvshet test kommer sen när jag tror mig vara relatift klar med chassiet. Programet jag har för Fem analys kan inte importera punkterna från nx utan jag blir tvungen att föra in dom manuelt, därför vill jag ha ett hyfsat chassi att börja med.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Ajden skrev:

1
En liten fråga bara, hur mycket i sidled får rollcentrumet röra sig för att det ska vara innom toleranserna?
2
AL: en vridstyvshet test kommer sen när jag tror mig vara relatift klar med chassiet. Programet jag har för Fem analys kan inte importera punkterna från nx utan jag blir tvungen att föra in dom manuelt, därför vill jag ha ett hyfsat chassi att börja med.

1
Rc kan få röra sig sidledes utan att det är hela världen, men då helst mot det avlastade hjulet. Höjdledes bör det ligga still.
2
Trianguleringen bör utgå från punkten där vridkrafterna produceras, med andra ord vipparmsinfästningarna.
3
Styrstaget bör ligga framför en av A-armarna.
4
Hur mycket kan Du vrida på hjulen?
mvh
Göran

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Ajden skrev:

1
2

1
Rc kan få röra sig sidledes utan att det är hela världen, men då helst mot det avlastade hjulet. Höjdledes bör det ligga still.
2
Trianguleringen bör utgå från punkten där vridkrafterna produceras, med andra ord vipparmsinfästningarna.
3
Styrstaget bör ligga framför en av A-armarna.
4
Hur mycket kan Du vrida på hjulen?
mvh
Göran

1. bra då vet jag, ska fortsätta testa lite granna ett tag till innan jag gjer mig.
2. ser till att försöka få dom att hamna där.
3. Hade tänkt framför den övre.
4. Återkommer med det när jag vet exakt vart undre bärarmen kommer att hamna nu med nya framdelen.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ok, då vet jag.
Min ringa erfarenhet säger mig dock att ett kontinuerligt bollande fram och tillbaka ofta ger ett bra slutresultat. Det man tror intuitivt stämmer inte alltid...konstigt nog.

Jobba på, det är tidskrävande.

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har jag suttit och klurat en del på chassiet och det är nu upphöjd 1 dm i fram och 5 cm i bak.
Har även gått tillbaka till runda bågar för att kunna ha en kaross liknande bentleyn. Men det ger det lilla problemet att jag vet inte hur jag ska göra stävorna mellan bågarna riktigt och ned från bakre bågen förslag?

SÅ här ser den ut från sidan nu.

Hur skulle ni dra rören här?

Lite snabbritad aerodynamiks grejs. Hur gör man övergången mellan framre defusern och platta golvet? Typ en plog som trycker ut luften åt sidorna?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

De undre bärarmarna hamnar på olika höjd. Hur har du tänkt där? Jag vet inget om däcksdimensioneer och så. Tänker du dig mycket scrub så är firgången mot fälgarna ett mindre problem och man kan ha samma geometri på olika höjd. Det gör saken enklare geometriskt om man kan använda likformig geometri då behöver man inte "anpassa" på samma sätt för att få balans i alla de lägen bilen skall användas.
Göran

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Ajden skrev:
... ger det lilla problemet att jag vet inte hur jag ska göra stävorna mellan bågarna riktigt och ned från bakre bågen förslag?

Antar att du kan flytta upp punkterna markerade med gult så att de sammanfaller med övre bärarmsinfästningarna?
Variant på stag från övre bågen

Idéen här är att man kan flytta knutpunten (markerad med röd prick) så långt bakåt som krävs för att motorn ska få plats

Stagen från främre bågen får man väl dra lite annorlunda beroende på vindruta, men som princip
mvh
Johan

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
De undre bärarmarna hamnar på olika höjd. Hur har du tänkt där? Jag vet inget om däcksdimensioneer och så. Tänker du dig mycket scrub så är firgången mot fälgarna ett mindre problem och man kan ha samma geometri på olika höjd. Det gör saken enklare geometriskt om man kan använda likformig geometri då behöver man inte "anpassa" på samma sätt för att få balans i alla de lägen bilen skall användas.
Göran

Får dom inte ligga i olika höjd? Trodde det inte spelade någon roll så länge som hjulrörelserna var liknande fram och bak.
Eller är det bara för enkelheten?
Fäljarna är 17" och i fram är scrubben 18.5 mm med en spindelvinkel på 5.5 grader och i bak är den -2.7mm med en spindelvinkel på 14 grader
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu är det lite omritat. Men nu kommer det lite nya problem istället.
Börjar med strävan som pilen pekar på, kan jag höja upp bara den för att få lite bättre plats med benen? vill inte riktigt höja upp allt runt sittbrunnen för då kan det bli svårt att ta sig in och ut ur den. Ingången genom buren är redan bara ca 700*700.

Sen andra problemet som är minns lika viktigt är hur ska man få i motorn? Det går ju tyvärr inte nu.
Funderingen jag hade var att göra några stag skruvade på de ställen med röda ringarna. Är det något att sattsa på?
Drömen skulle ha varit att haft en växelåda som var gjord för att använda som bärande konstruktion men det är tyvärr långt över min ekonomi, för då skulle det gått att göra en bil som var delbar på mitten.

De svarta strecken är bara ditritade för att NX inte ville rita ut dom av någon anledning.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Ajden skrev:

Får dom inte ligga i olika höjd? Trodde det inte spelade någon roll så länge som hjulrörelserna var liknande fram och bak.
Eller är det bara för enkelheten?
Fäljarna är 17" och i fram är scrubben 18.5 mm med en spindelvinkel på 5.5 grader och i bak är den -2.7mm med en spindelvinkel på 14 grader

Jodå, dom får ur den geometriska synvinkeln ligga olika i höjd, problemet är att du behöver utnyttja all höjd i fälgarna för en stabil konstruktion, och samtidigt kunna få svängradie mot fälgarna i fram samt även frigång under fjädringsrörelser. På vår Corvette ligger vi med marginaler på någon mm. Skulle vi ha olika höjd i ramen så måste det bli tal om kortare upprights-spindelledshöjd.
Göran

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Bra då slipper jag räkna om bakaxeln ingen.
Det var två anledningar varför jag inte höjde upp den mer än 5 cm var att just som du säger kunna behålla en relatift lång uppright och det andra var för att det inte skulle krocka med drivaxlarna ut ur lådan
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Ajden skrev:
Börjar med strävan som pilen pekar på, kan jag höja upp bara den för att få lite bättre plats med benen?

Nu är inte jag någon expert på det här, men optimalt ska ju strävorna sitta i knutpunkterna. Sen kan man säkert kompromissa med det också. Jag tror inte du kommer tycka staget är ivägen för knäna

Ajden skrev:
Sen andra problemet som är minns lika viktigt är hur ska man få i motorn? Det går ju tyvärr inte nu.
Funderingen jag hade var att göra några stag skruvade på de ställen med röda ringarna. Är det något att sattsa på?

Går det inte att flytta upp de kulmarkerade knutpunkterna så de sammanfaller med övre bärarmsinfästningarna bak? Det skulle förenkla konstruktionen och göra det lättare att komma runt motorn

mvh
Johan
PS. Kul å sitta å spåna om sånt här!

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
Ajden skrev:
Börjar med strävan som pilen pekar på, kan jag höja upp bara den för att få lite bättre plats med benen?

Nu är inte jag någon expert på det här, men optimalt ska ju strävorna sitta i knutpunkterna. Sen kan man säkert kompromissa med det också. Jag tror inte du kommer tycka staget är ivägen för knäna

Ajden skrev:

Går det inte att flytta upp de kulmarkerade knutpunkterna så de sammanfaller med övre bärarmsinfästningarna bak? Det skulle förenkla konstruktionen och göra det lättare att komma runt motorn

mvh
Johan
PS. Kul å sitta å spåna om sånt här!

Är bara 4 dm upp till det där staget därför jag är lite rädd att det blir trångt för knäna. ska fundera lite på hur det går att flytta om allt utan att göra ingången för liten.

Knutpunkterna sitter där dom ska är bara övre länkarmen som ska lutas ned, men NX tillåter inte kulleder i sub-asambler så är därför a-armen står rakt ut istället för lite nedåtlutad. Av någon kostig anledning funkar dom i vanliga asamber men inte när jag plockar på allt på chassiet.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Vad har du räknar med för däcksdimensioneer?
Göran.

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Vad har du räknar med för däcksdimensioneer?
Göran.

275 breda och 625 diamater.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har jag gjort om lite i bak på ramen för att ex stämma med de nya undre bärarmarna.
Även ritat dit där fästena för lådan ska sitta, framför motorn kommer det även vara en motorplåt men den kommer när jag varit hem till sundsvall över jul och kunnat mätt lite bättre mått på motorn.
Så totalt blir det två motorplåtar och fästen i bak på växelådan, tycker det borde göra en del för vridstyvheten i bak.

Börjar vi närma oss det steget när jag ska föra över alla punkter till fem programmet?

Har även skaffat mig en modell av bentelyn så jag kan mäta dirket på den och nu rymms bågen innom orginal karossen.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Ajden skrev:

Börjar vi närma oss det steget när jag ska föra över alla punkter till fem programmet?

Var har Du tänkt dig belastningspunkterna för coilovers? som det ser ut nu så ligger trianguleringens styrka i a-armsinfästningarna.
MVH
Göran

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Ajden skrev:

Var har Du tänkt dig belastningspunkterna för coilovers? som det ser ut nu så ligger trianguleringens styrka i a-armsinfästningarna.
MVH
Göran

hm glömde bort dämparna. fixar dit dom på nått lämpligt ställe. återkommer när jag fått dit dom.

Bra att ha dig som handledare i det här projektet thumbs up när skolan inte vill ge mig någon thumbs down
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har de bakre stötdämparna kommit på platts. Ska ändras lite senare uppe vid rockern efter jag har satt in det i Adams för att se rörelserna och jag kan räkna fram ett lämpligt utväxlingsförhållande.
Men nu finns inte adams i "studentverison" så jag blir tvungen att sitta i skolan och prova, därför tänkte jag göra klart främre hjulupphängingen innan.

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu börjar jag känna mig ganska redo för lite Fem analyser, vad känner ni er?
Vad säger reglerna om för dimetion på snesträvorna i bågen? Vet att huvudbågen ska ha 45*2 men resten?
Stod inte specielt mycket om bågar i LMP reglerna pga. att dom använder monocoker nu.

Plaseringen av framre coilovern.

Snätt bakifrån

Bak

Från sidan.

Fram

Allt sitter där.
Citera
Racetech
Chassi utvärdering CAD Fem analys påbörjad.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (30780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande