Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2042 besök totalt |
Finns en kille som kör mycket GPL som har en riktig Brabham som han kör en hel del med!!!!
1967 Brabham BT 21 Ch. #23 F2/B spec (orig. F3 1000cc) Engine 1600cc Lotus Twin Cam; all steel internals; full race cam design; dry sump; electronic ignition; BHP est @ 180 5 sp Hewland Mk 9 gearbox/transaxle Total restoration by Peter Denty (Norfolk) in 2000 http://forum.racesimcentral.com/show http://forum.racesimcentral.com/show ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
om ni vill handla en klassiker så...
Tips på länkar från Expat (ägaren av bilen ovan ![]() http://www.race-cars.com/ http://www.historicracecars.net/ http://www.gregorfisken.com/ http://www.racecarsdirect.com/defaul http://www.race-cars.co.uk/racers/ra _________________ ![]() |
||||
Jo, det har man ju funderat på! Brukar finnas annonser i Motorsport, tyvärr kostar de lite för mycket.
MEN, när jag körde F1-bil så "övade" vi ju först formel Opel Lotus bilar, jag frågade Rajamäki vad en sån kunde kosta, han svarade runt 60000:-. Det är ju rätt överkomligt, och då får man ju en modern racerbil med vingar och grejer (har man racerbil vill man ju inte bli frånåkt av någon upptrimmad gatbil). Dessutom vanlig standard Opelmotor, inget krångel där. Däremot verkade växellådorna rätt "gå sönder" benägen. Fäckt vore det i alla fall ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Lägg inte upp såna här länkar... jag kommer att bli ruinerad
![]() ![]() En sån här ser lite rolig ut ![]() http://www.tigerracing.com/cars/eram _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Vad var det för lådor på Opel-Lotusarna? Satt det inte förgasare på motorerna också förresten, har för mig att det var så? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag har själv en Formel Ford Zetec 1800 från -97 tillsammans med "Borg" och det är den ni kan se i våra "bild-tags". Den är f_n i mej det roligaste jag kört, så j_a brutal (sorry för svordommarna men superlativ räcker inte=). Prismässigt så går det att hitta formelbilar från 30-60.000 utan problem. Vad som är lite struligt är: 1) De enda körtilfällena är tävling eller träning med SBF klubb. Detta kräver licens speciellt för Formelbil. För att ta formelbilslicens så får man antingen gå kurser för många sköna 1000-lappar eller så får man först köpa/låna/hyra bil och köra upp på en vanlig racingkurs. 2) De formelbilar som är billiga är A) inte konkurrenskraftiga i de serier som går+ att det kan vara dyra serier ex. SM för Zetec med STCC. B) Inte tillräckligt gamla för att vara historiska (-85) C) Det finns ingen serier att köra i sverige(eller utomlands). 3) En formelbil sätter man sig intebara i och kör. Man släpar den till banan med trailer, lastar ur etc. Sedan börjar man med att gå igenom hela bilen, byta från transportdäck till slicks, olja, hjulupphägningar, pumpa rätt tryck(däcken läcker ofta) etc. etc. För att göra detta måste man oftast ta av alla "bodypanels på bilen. Sedan behöver man varmköra bilen, använda extra hjälpbatteri, En liten process som kräver minst en medhjälpare. 4) Även om de inte är så dyra i inköp så är de dyra i drift. En Formelbil är designad att hålla ca 30min drifttid utan service. En till två totala delningar/sammansättningar av bilen per år kan man nog räkna med. Något går alltid sönder. Räkna med 100-400 SEK per körd banmil i snitt. MEN om man kan acceptera ovanstående så är det nog det roliga, lärorika, grymmaste man kan köra på denna sidan om miljonen(för jämförbar gatbil) tillsammans med lite radicalbilar etc. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Christian, tack för denna dos av realism. ![]() (Jag var inne på Forex och räknade på dem som fanns till salu här: http://www.tigerracing.com/fully.htm Nu är jag inte riktigt lika het längre.... Förutom att jag inte kan meka, inte har någon plats till det och ser de begränsade möjligheterna att få använda bilen undrar jag om det är något för mig? Jo, ja just det - jag har inte råd heller. ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Huvudet på spiken. Dock är en formelbil rätt mycket mer "brute". Bygger man sin 7:a för att bli lika "brute" monoballs 4 cm markfrigång, motor/låda bultat i chassi, doglåda, mycket hästar, unibals överallt, racedämoare etc. etc. så råkar man nog ut för samma driftkostnader där, skillnaden är nog mest att motorn sitter fram i den ena och att man kan ta passagerare i densamma. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Absolut, instämmer helt! Kan man inte ha en formelbil får man ju nöja sig med näst bästa då (sånär som på aerodynamiken där den hamnar ett antal hästlängder efter). Var och besökte en bekant genom Miata-världen i somras. Han hade fyra stycken Formel Ford i varierande körbarhet stående i källaren ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2042 besök totalt |