Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avdragsrätten för sponsring av MSLS team
4704 besök totalt
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Trådstartare

Undrar om någon vet lite om hur mycket man kan sponsra ett team i MSLS rent skattetekniskt.

Vad det igentligen handlar om är vilket reklamvärde en sådan bil har.
Det finns inga regler eller riktlinjer utan prövas från fall till fall.

Min verksamhet har inget som helst att göra med motorsport.

MVH Lars Gustafsson

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Avdragsrätten för sponsring av MSLS team

Spånet skrev:
Undrar om någon vet lite om hur mycket man kan sponsra ett team i MSLS rent skattetekniskt.

Vad det igentligen handlar om är vilket reklamvärde en sådan bil har.
Det finns inga regler eller riktlinjer utan prövas från fall till fall.

Min verksamhet har inget som helst att göra med motorsport.

MVH Lars Gustafsson

Några exakta siffror är nog väldigt svårt att sätta en gräns på innan skattemyndigheterna själva gör en revision på dig isåfall......

men det som är nackdelen är att MSLS kör sina tävlingar Publikfria, och inte har någon TV-bevakning vilket gör att det är svårt att hävda att serien innebär stort reklamvärde.... däremot så är det ju inte omöjligt ändå, utan om teamet t,ex ställer ut bilen ofta på mässor, bilhandlare, köpcentrum, gör aktiviteter mfl aktiva saker förrut själva tävlandet så går det ju motivera en relativt hög sponsoring.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Fredrik - SLC skrev:
MSLS kör sina tävlingar Publikfria

Det där stämmer ju inte riktigt... MSLS välkomnar publik. Det är t.om gratis inträde. Däremot tror jag inte man gör något större väsen av sig för att få dit publik till tävlingarna. Det brukar alltid vara en del publik på tävlingarna iaf men det är ju inga stora skaror förståss.

MSLS är inte med i TV men däremot ges det ut en DVD varje år där mediagymnasiet har filmat en hel tävling och satt ihop en film om detta. Vad det kan ge som reklamvärde vet jag dock inte.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

patand skrev:
Fredrik - SLC skrev:
MSLS kör sina tävlingar Publikfria

Det där stämmer ju inte riktigt... MSLS välkomnar publik. Det är t.om gratis inträde. Däremot tror jag inte man gör något större väsen av sig för att få dit publik till tävlingarna. Det brukar alltid vara en del publik på tävlingarna iaf men det är ju inga stora skaror förståss.

Jo dom är publikfria, i rent tekniskt och juridiskt syfte. Så egentligen får inte ens arrangören uppmana folk att komma dit genom annonsering osv. Sen att det så klart dyker upp folk, att det på olika sätt sprids tävlingsdatum ändå så intresserade kan komma och kolla är en annan sak.
Även SLC är publikfria arrangemang vill jag minnas.

Fredrik, du har mer aktuell koll på detta så rätta mig om jag har fel.

Angående trådens fråga vet jag att det funnits företagare som sponsrat sin egna racing med i storlek samma belopp som han kunnat påvisa att andra sponsorer lägger in. Om detta var mest gentemo egna revisorn eller skatteverket vet jag dock inte.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Andreas Lidström skrev:
Jo dom är publikfria, i rent tekniskt och juridiskt syfte. Så egentligen får inte ens arrangören uppmana folk att komma dit genom annonsering osv. Sen att det så klart dyker upp folk, att det på olika sätt sprids tävlingsdatum ändå så intresserade kan komma och kolla är en annan sak.
Även SLC är publikfria arrangemang vill jag minnas.

Aha... är det så det ligger till. Hade jag ingen aning om faktiskt. Tack för rättningen Andreas!

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Angående MSLS så stämmer nog faktiskt det som Fredrik säger om MSLS, tävlingarna är publikfria.

Rent praktiskt så är det väl bara STCC med "tillhörande" serier som har något direkt reklamvärde att tala om sett ur publikperspektivet. Beträffande avdragsrätten för sponsring i exempelvis MSLS så gäller det för ett företaget som inte har någon anknytning till motorsport eller bilar att kunna påvisa motprestationer till ett uppskattat marknadsvärde som motsvarar sponsbeloppet. Att delta på öppethusdagar, anordna personal- och kundaktiviteter och det som Fredrik säger är exempel på sådana motprestationer. Ju bättre underlag man har, gärna i form av ett skriftligt avtal, desto lättare är det att motivera för Skatteverket varför kostnaden skall anses vara avdragsgill.

Mvh

Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Man kanske skulle våga sig in med en liten slant

Någon med insyn i sponsoravtal som kan berätta ungefärliga belopp,via Pm eller mail.

MVH Lars G

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

z3cab skrev:
Angående MSLS så stämmer nog faktiskt det som Fredrik säger om MSLS, tävlingarna är publikfria.

Rent praktiskt så är det väl bara STCC med "tillhörande" serier som har något direkt reklamvärde att tala om sett ur publikperspektivet. Beträffande avdragsrätten för sponsring i exempelvis MSLS så gäller det för ett företaget som inte har någon anknytning till motorsport eller bilar att kunna påvisa motprestationer till ett uppskattat marknadsvärde som motsvarar sponsbeloppet. Att delta på öppethusdagar, anordna personal- och kundaktiviteter och det som Fredrik säger är exempel på sådana motprestationer. Ju bättre underlag man har, gärna i form av ett skriftligt avtal, desto lättare är det att motivera för Skatteverket varför kostnaden skall anses vara avdragsgill.

Mvh

STCC ur publikt värde är inte heller så stort om man tittar på siffror röranrande antal bet. i vändkorsen. En annan väg att gå är att lägga det som personalvård från företagen. Det är det som är grejen med STCC också, då det flesta åskådarna är folk som får biljetterna från sponsrande företag.

om det är egna företag eller arbetsgivare så ränas det som lön och skall beskattas därefter men personalvård gör inte det.
Hitta på något jippo och eller låt någon vara med och prova att köra eller meka det kan väcka intresse så vi blir fler som håller på med långlopp.

Mvh Björne

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
4704 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande