Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Racing på 360 eller PS3?
1, 2, 3, 4   >>
8823 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Racing på 360 eller PS3?

Allo, köpte en 360 igår. Gillar Gotham Racing, skojjigt spel...
MEN jag undrar om någon vet om det finns ett mer "riktigt" racespel på G till denna maskin? Alt PS3.
Rena katastrofen att de svenska racespelen bara finns till PC...Märkligt rent ekonomiskt också kan jag tycka.

Så hur blir det?
Jag vill rejsa!! Men utan att köpa en jättedator

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re: Racing på 360 eller PS3?

Roger Gustafsson skrev:
Allo, köpte en 360 igår. Gillar Gotham Racing, skojjigt spel...
MEN jag undrar om någon vet om det finns ett mer "riktigt" racespel på G till denna maskin? Alt PS3.
Rena katastrofen att de svenska racespelen bara finns till PC...Märkligt rent ekonomiskt också kan jag tycka.

Så hur blir det?
Jag vill rejsa!! Men utan att köpa en jättedator

Forza Motorsport thumbs up

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Forza motorsport 2 helt klart och sen blir du nog glad att höra att Simbin jobbar med GTR till 360n och kommande spel kommer nog vara multiformat...

Annars är PS 3an överlägsen då den har mycket bättre stöd för rattar speciellt force feedback. Finns bara en FFB ratt till 360n och den håller inte måttet för fem öre... Finns heller ingen riktigt bra non force feedback ratt. Drive FX är billig dock fick min för 350 spänn det är väl den man skulle satsa på men skulle inte gå så långt att säga att den är lika bra som ens den sämsta FFB ratten man haft till PC...

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
Forza motorsport 2 helt klart och sen blir du nog glad att höra att Simbin jobbar med GTR till 360n och kommande spel kommer nog vara multiformat...

Annars är PS 3an överlägsen då den har mycket bättre stöd för rattar speciellt force feedback. Finns bara en FFB ratt till 360n och den håller inte måttet för fem öre... Finns heller ingen riktigt bra non force feedback ratt. Drive FX är billig dock fick min för 350 spänn det är väl den man skulle satsa på men skulle inte gå så långt att säga att den är lika bra som ens den sämsta FFB ratten man haft till PC...

Jag har aldrig provat en ratt jag trivts med. Funkar mycket bättre med paden enligt mig. Så jag är inte så känslig...
Tänkte ev skaffa en ps3 efter jul, eftersom jag är 99% säker på att den kommer att ha ett bättre pris då.
och en HD lcd-teve hade ju matchat bra med...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Hur länge har du testat med ratt. Du kan inte köra in dig på en timme direkt vare sig på gamepad eller ratt...

Jag kan fortfarande inte använda gamepaden bra för action spel på 360n ex . Och spel som PGR blir faktiskt mycket mer lättstyrda med ratt än med gamepad .

Racing spel är så otroligt trista att köra med gamepad får aldrig känslan av att man sitter och kör bil

angående LCD TV jo det är en djungel men håll koll på JVCs kommande 120 hertzare. Sharp ska annars va bra att spela med med lite input lag.

Själv kör jag Sony Bravia. Grym bildkvalitet och funkar fint om du kan leva med en hel del input lag då.
Dock den är bättre med VGA snabbare då än i HDMI läget så Philips är ett bra alternativ också.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
Hur länge har du testat med ratt. Du kan inte köra in dig på en timme direkt vare sig på gamepad eller ratt...

Jag kan fortfarande inte använda gamepaden bra för action spel på 360n ex . Och spel som PGR blir faktiskt mycket mer lättstyrda med ratt än med gamepad .

Racing spel är så otroligt trista att köra med gamepad får aldrig känslan av att man sitter och kör bil

angående LCD TV jo det är en djungel men håll koll på JVCs kommande 120 hertzare. Sharp ska annars va bra att spela med med lite input lag.

Själv kör jag Sony Bravia. Grym bildkvalitet och funkar fint om du kan leva med en hel del input lag då.
Dock den är bättre med VGA snabbare då än i HDMI läget så Philips är ett bra alternativ också.

Kört mycket PC-racing med ratt.
Känslan är där, flytet är fint, känns mycket bra.
Men varvtiderna blir alltid bättre med paden...

Jopp, var o kolla på teve nu. Djungel som sagt... Input lag = usch!
Men att läsa in sig på vilka teve som är snabbast... ujujuj, får huvudvärk bara jag tänker på det...

Hur bra bild skickar 360n ut? OT...

Väntar otåligt på GTR!!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Jo på konsollerna är ju styrningen allt som oftast optimerat för gamepads inkl Forza 2. Men jag offrar gärna varvtider för bättre kontroller .

Jo det är inget fel på bilden 360n skickar ut. HDMI och VGA är egentligen ingen skillnad bildmässigt så det är mer beroende på vilken ingång på skärmen du köper som är bäst. En del har bättre HDMI än VGA och vice versa.

Komponent är ju bra mycket sämre men en del LCD TVs har så dålig VGA utgång att en del föredrar komponent.

Sedan det här med input lag man ska inte överdriva problemet. Siktar du inte på att bli proffs så gör det egentligen inte så mycket. Har inga problem köra fps på min du vänjer dig ju. Men det kändes direkt när man fick den här och gick från CRTn som aldrig laggar Men tja kan man undvika det så är det ju ett plus

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
Jo på konsollerna är ju styrningen allt som oftast optimerat för gamepads inkl Forza 2. Men jag offrar gärna varvtider för bättre kontroller .

Jo det är inget fel på bilden 360n skickar ut. HDMI och VGA är egentligen ingen skillnad bildmässigt så det är mer beroende på vilken ingång på skärmen du köper som är bäst. En del har bättre HDMI än VGA och vice versa.

Komponent är ju bra mycket sämre men en del LCD TVs har så dålig VGA utgång att en del föredrar komponent.

Sedan det här med input lag man ska inte överdriva problemet. Siktar du inte på att bli proffs så gör det egentligen inte så mycket. Har inga problem köra fps på min du vänjer dig ju. Men det kändes direkt när man fick den här och gick från CRTn som aldrig laggar Men tja kan man undvika det så är det ju ett plus

ojoj, som sagt. Jobbigt att sätta sig in i. Men vi har väl några från Simbin här som kanske kan ge några rekommendationer ang 360:n?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Nja, ska du ha en full HD skärm är det inte många skärmar som stödjer detta via VGA ingången. Där är det oftast en lägre upplösning.

Har aldrig hört talas om någon skärm som skulle vara bättre via VGA-ingången och förstår heller inte varför de skulle vara det. VGA är passé och det är HDMI som gäller (även för datorer) då du kan transportera signalen helt digitalt inklusive ljud (i 8 kanaler). Dessutom har du möjlighet till lipsync om du använder HDMI 1.3 eller senare, vilket du inte har via VGA.

Den snabbaste LCD TV:n idag, eller åtminstone en av dem, är Philips 9732D med 4ms. Jag velar mellan Philips 47PFL9732D (EiSA Award 2007) och Sony KDL-46X3500, köper en av dem i helgen. Ingen av dessa har några problem med lagg/judder och har ypperlig bildkvalitét med exempelvis ett PS3 och HD spel...

/Jocke

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Du kan få 10-bitars färger via VGA .

Sedan digitalt är faktiskt inte alltid bättre. Min sony KDL32-V2000 tv har betydligt bättre bildkvalitet via VGA än HDMI och givetvis komponent också trots att man köpte en värstings HDMI kabel och har en vanlig billig VGA kabel.

HDMI är i stort sett DVI med ljud och kopieringsskydd har egentligen inga större fördelar gentemot VGA mer än att det är mer framtidssäkert om du funderar på att skaffa bluray spelare och annat. Men nu lär det ju komma spelare med VGA utgång rätt länge misstänker jag. Alla LCD TVs har ju HDMI utgång men som sagt inte alltid den är att föredra. Allt beror på hur väl tillverkarna implementerar ingångarna. Komponent är klart sämre än VGA/HDMI men ser trots det bättre ut på en del tv apparater.

Så det är viktigt att matcha tv med den konsol du tänker köra den med. Nu så går ju både 360 och PS 3 att få med HDMI. Men som sagt på min sony tv kör jag med HDMI måste jag stå ut med usla färger och rejält med input lagg. LCD TVs speciellt har ofta en massa filter och du kan inte stänga av dem allihop om du kör digitalt ofta thumbs down med VGA blir jag av med alla filter men kan fortfarande justera skärpa, kontrast, gamma, ljusstyrka, back light etc. Mycket mindre ghostning också och sony har en massa input lagg på sina skärmar minskar kraftigt när du kör via VGA så bara win-win-win med VGA på sony tvs

På andra ex Philips där är VGA bara en nödlösning. flera av deras modeller stödjer inte ens upplösningar över 1024 via VGA.

Men tja överlag så brukar de flesta LCD TV tillverkare satsa hårdare på sina HDMI ingångar. Samma med datormonitorer. På vissa är det absolut ingen skillnad på andra ger VGA bara blurr. Men det finns egentligen inga avgörande fördelar med HDMI det kom till främst för att försvåra piratkopiering mer än något annat.

Angående tv apparater så Sharp har ju LCD TVs som är riktade mot gamers. Bildkvaliten ska va helt okej och input lagg ska va obefintligt. 100 hertz funktionen ska inte va så bra implementerad dock.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu ska jag ju koppla teven till en Xbox 360, inte en pc.
och på 360 är det väl hdmi-utgång?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Finns 360s med antingen VGA eller HDMI...

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

oqvist skrev:
Finns 360s med antingen VGA eller HDMI...

ok,jag vet inte, det var iallafall en sladd med en jäkla massa kontakter...
Två alternativ, antingen "vanlig" teve eller HD

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

med 360 och PS 3 ska du definitivt ha hdtv. 720p räcker fint. Wii däremot där är tjock tv att föredra.

Sladd med jäkla massa kontakter det låter som komponent . 360n har både komponent och VGA alt HDMI. PS3 nu vet jag inte men tämligen säker den har komponent också?

Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

PS3 har enbart HDMI, men det finns component-konverterare om man känner för det...

GT5, jag längtar....

Umeå
Här sen Okt 2007

Re:

Exlex skrev:
PS3 har enbart HDMI, men det finns component-konverterare om man känner för det...

GT5, jag längtar....

Jo förutom GT 5 är det bluray och uncharted som lockar . GT 5 känns dock rätt osäkert de tidigare GT liren har inte imponerat men av de som kört prologue så är faktiskt körfysiken uppdaterad.

Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Re:

Exlex skrev:
GT5, jag längtar....

Falsk information bär jag på, det följer med kabel för composit tror jag, kör själv med hdmi därav lite snurrig. Det följer inte med hdmi kabel vid köp utan det får man köpa extra.

oqvist skrev:

Jo förutom GT 5 är det bluray och uncharted som lockar . GT 5 känns dock rätt osäkert de tidigare GT liren har inte imponerat men av de som kört prologue så är faktiskt körfysiken uppdaterad.

Ja faktiskt. har prologue hemma och det är mycket bättre, dock så är det en del kvar tycker jag innan det blir perfekt. Men det kommer nog.

Lomma
Här sen Apr 2003

Re:

Exlex skrev:

GT5, jag längtar....

Nix, den har samma utgång som PS2 för analoga källor, bare och koppla på och köra med samma komponent kabel som till PS2

Se bild:

Baksidan, se den avlånga till höger.

GRC Endurance League Admin
"GRC - Gentlemens Racing Club"
Citera
Jesper Nilsson
Flen
Här sen Jan 2007

ja koppla upp mig till xbox live igår o körde lite forza grymt kul !

Åkersberga
Här sen Okt 2004

Re:

oqvist skrev:
Du kan få 10-bitars färger via VGA .

Sedan digitalt är faktiskt inte alltid bättre. Min sony KDL32-V2000 tv har betydligt bättre bildkvalitet via VGA än HDMI och givetvis komponent också trots att man köpte en värstings HDMI kabel och har en vanlig billig VGA kabel.

HDMI är i stort sett DVI med ljud och kopieringsskydd har egentligen inga större fördelar gentemot VGA mer än att det är mer framtidssäkert om du funderar på att skaffa bluray spelare och annat. Men nu lär det ju komma spelare med VGA utgång rätt länge misstänker jag. Alla LCD TVs har ju HDMI utgång men som sagt inte alltid den är att föredra. Allt beror på hur väl tillverkarna implementerar ingångarna. Komponent är klart sämre än VGA/HDMI men ser trots det bättre ut på en del tv apparater.

Så det är viktigt att matcha tv med den konsol du tänker köra den med. Nu så går ju både 360 och PS 3 att få med HDMI. Men som sagt på min sony tv kör jag med HDMI måste jag stå ut med usla färger och rejält med input lagg. LCD TVs speciellt har ofta en massa filter och du kan inte stänga av dem allihop om du kör digitalt ofta thumbs down med VGA blir jag av med alla filter men kan fortfarande justera skärpa, kontrast, gamma, ljusstyrka, back light etc. Mycket mindre ghostning också och sony har en massa input lagg på sina skärmar minskar kraftigt när du kör via VGA så bara win-win-win med VGA på sony tvs

På andra ex Philips där är VGA bara en nödlösning. flera av deras modeller stödjer inte ens upplösningar över 1024 via VGA.

Men tja överlag så brukar de flesta LCD TV tillverkare satsa hårdare på sina HDMI ingångar. Samma med datormonitorer. På vissa är det absolut ingen skillnad på andra ger VGA bara blurr. Men det finns egentligen inga avgörande fördelar med HDMI det kom till främst för att försvåra piratkopiering mer än något annat.

Angående tv apparater så Sharp har ju LCD TVs som är riktade mot gamers. Bildkvaliten ska va helt okej och input lagg ska va obefintligt. 100 hertz funktionen ska inte va så bra implementerad dock.

10 bitars? Jag kör 36 bitars över HDMI....

Fördelarna med HDMI är den betydligt högre bandbredden, jämfört med alla andra sladdar idag. Inget som utnyttjas ännu, men det kommer. Sen har vi just LipSync som en del del har problem med idag, det kommer helt försvinna iom HDMI 1.3 som finns på produkter idag. Sen har vi som sagt antalet bitar som den kan visa...

Varför skulle inte alltid digitalt vara bättre? Man ska omvandla informationen så få gånger som möjligt för bästa kvalité. Med HDMI sänds både bild och ljud digitalt hela vägen från skivan till TV:n. Att det sen KAN finnas produkter där VGA/Komponent skulle kunna vara bättre beror,med största sannorlikhet, på en dålig implementation. Som regel är HDMI bäst, sen finns det undantag.

Jag har nu köpt TV och efter att ha tittat på "Crem de la Crem" av vad LCD har att erbjuda kunde det inte bli en sån TV, tyvärr. Bildkvalitén är helt enkelt inte tillräckligt bra, i mina ögon.

Jag köpte istället en Pioneer PDP-508XD som "enhälligt" är utnämnd till världens bästa TV och jag säger inte emot! thumbs up
Kikade även på dess full HD storebror men kunde inte motivitera pristilläget (på 12.000:-) för den minimala bildskillnaden. Var lite osäker i det längsta hur en TV med "endast" 1365x768 skulle fungera för surfning och TV spelande men jag blev mer än nöjd.

Har den kopplad till min PS3:a över HDMI (naturligtvis ) och bilden är fantastisk.

Mitt råd, innan ni köper LCD, är att ta en sväng förbi Hemmabiocenter.se och jämför, jag blir förvånad om ni åker därifrån med en LCD. Dessutom är det supertrevlig och kunnig personal!

/Jocke

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Racingsimulatorer
Racing på 360 eller PS3?
1, 2, 3, 4   >>
8823 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande