| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bladfjäder hur bra/illa är det?
|
8 besök senaste veckan (3767 totalt) |
|
Min pärla är ju lite till åren kommen och det sitter bladfjädrar original. Jag har hittills tagit för givet att man måste bygga nytt och ersätta med något modernt. Men hur illa är det med bladfjädring när det kommer till kritan? När det gäller bilen så är det kul att drömma men praktiskt med en gnutta realism. Jag vill ha roligt på banan men kommer nog inte att kunna vinna några pokaler. Så vi släpper det här med att bara det bästa duger. Idag finns ju composit och monofjädrar att tillgå så även bladfjädringen har gått framåt i utvecklingen. Lösningen är ju superpraktisk ur konstruktionsänseende. Så, går det att köra bara framgångsrikt med bladfjädrar? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
Klart det går, men det kommer gå långsammare än med en bättre konstruktion.
Se på Historiskt. Dom kör ju med blad i många fall (men det är ju för att reglementet kräver det )
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
|
|
Allting handlar ju om vilka mål man har. Tycker du om att konstruera eller tycker du om att köra? om du tycker om att köra - gör du det för att du tycker det är kul, eller jagar du den sista tiondelen och går igenom ett tiotal olika däckmärken per säsong för att alltid ha den snabbaste bilen?
De flesta här inne kör nog, handen på hjärtat, för att det är kul och inte för att ta upp konkurrensen med Alonso, Räikonnen eller Hamilton och då kvittar det nog om man har polyurethan eller delrinbussningar i bilen - det går snabbt ändå. Självförtroendet kan dock i vissa fall vara större om man har delrinbussningar istället för poly och det ser jag som försvarbar anledning för att byta.
Så, om du tvekar minsta lilla inför att skära upp bilen och sätta i något annat än bladfjädrar hade jag alla gånger rekommenderat att börja med bladfjädrarna. Så här med facit i hand tror jag det viktigaste är att man kommer ut och får mycket körtid (look who's talking... ) för att få förarvana och ha roligt. Mer förarvana kräver mer bil och då kan uppgraderingarna ske där de gör nytta istället för att man kommer ut med en bil som tar åratal att sortera ut och lära sig bemästra.
Det finns ju inget som säger att bilen är färdigbyggd om du skulle råka ha den körbar till nästa sommar. Om du behåller bladfjädrarna och om ett par år känner att du börjar bli sugen på en annan bakvagn så kan du ju ta den uppgraderingen då. Som sagt, om du verkligen vill komma med bilen och köra bana/konbana/whatever så hade jag nog rekommenderat att börja enkelt - nya bladfjädrar, bussningar och stötdämpare så har du garanterat en rolig och förhållandevis snabb bil. om du däremot är byggtypen som inte drar dig för stora projekt och har mycket byggerfarenhet så hade jag rekommenderat att kapa bort allt mellan rambalkarna och byggt en individuell bakvagn med justeringsmöjligheter för RC, anti squat, camber, toe och alla andra exotiska vinklar.
Själv har jag bladfjädrar
Bilen i min signatur är en IMSAracer från slutet på 70-talet. Även den hade stel bakaxel med bladfjädrar så det går att köra bana med det också!
|
|
När man bygger nytt så är det bra att veta vad man egentligen förbättrar, vad felet egentligen är med den befintliga lösningen för att kunna avgöra vad som ska till för att nå en verklig mätbar förbättring.
Åker man med stel bakaxel kan man ju hänga upp och avfjädra den på ett otal olika vis. Sämsta är axel som bara är upphängd i bladen. Den blir lealös och svajig i alla riktningar. Förbättring nås om man hänger upp axeln i exempelvis 4länk och ett panhardstag. Då står länkaget för styrningen av axeln och fjädern fjädrar. Vad är då nackdelen med bladfjäder kontra en coilöverlösning? I huvudsak är det två faktorer. Bladfjädern är tung och en stor del av massan hamnar på axeln som ofjädrad vikt. Detta gör att axeln studsar på ojämnt underlag, går inte in på det mer. Dessutom så kommer friktionen mellan bladen göra så att fjäderkonstanten varier vid riktigt små utslag, man får en hystereseffekt i fjädern. Detta gör den mindre följsam över små ojämnheter. Innan man bygger om så kan man roa sig med att väga den ofjädrade komponenterna och göra en bedömning av hur mycket man kommer att minska den ofjädrade massan. Jag är ingen jänkefantast men gissningsvis så är axeln så tung att en coilover modifiering kommer att ge en ganska liten relativ ändring av den ofjädrade massan. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
2fast4u>Intressant att du tar upp just de två nackdelarna med bladfjäder.
1. Vikt -> Man kan idag köpa glasfiberfjärar a 3,6kg/st = ca. 7kg totalt 2. Ojämn fjäderkonstant pga flera blad -> Glasfiberfjädern är en monofjäder och det finns även stålfjädrar i monoutförande. Är den fortfarande en dålig lösning? Som kul kuriosa... en artikel om en Mustang II med glasfiber bladfjädar bak. http://www.popularhotrodding.com/features/0604phr_1976_ford_mustang_ii/index.html _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
Jag har ju kört ganska mycket med bladfjädrar, både gata och bana, i Capri i olika former.
Det som jag i första hand saknat är möjligheten att enkelt justera fjäderkonstanten. I andra hand problem med att lokalisera axeln i sida och framåt/bakåt men det går som sagt att lösa med panhardstag och reaktionsstag. Men ska man ändå bygga sånt är det inte så mycket svårare att bygga en fyrlänk, i och för sig. Ett sätt att hantera fjäderfrågan är att använda en ganska mjuk bladfjäder tillsammans med coilovers som hjälpfjädrar. Har man panhardstag och reaktionsstag får man nästan helt säkert en hyfsat väl fungerande bakvagn trots bladfjädrarna. Allt busande på bana jag hunnit med har dock inte sinkats något alls av bladen i sig, det är andra saker som är vettigare att angripa först, enligt min erfarenhet. Förare, bromsar och däck till exempel ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Så länge du har stel axel och hänger upp den ordentligt så är det just vikten och hysteresen som är traditionell bladfjäders stora minus. Detta finns det ju precis som du påpekar lösning på med kompositfjädrar. Gustaf påpekade att det är lättare att hitta olika fjäderstyvheter med skruvfjäder, men glöm inte att fjäderkonstanten på bladfjädern är en funktion av dess längd och med en listig infästning av fjädern skulle man kunna göra fjäderkonstanten justerbar. Ännu enklare att flyttta fästet fram och tillbaka än att handla nya skruvfjädrar om man vill ändra styvheten.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Mmm, låter som att det blir att prova lite modernare bladfjädrar då.
Någon som har erfarenhet med glasfiber fjädrar? Eller delade mono-fjädrar? (Man kan ha olika fjäderkonstanter fram/bak i fjädern) _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (3767 totalt) |