Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7289 totalt)
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Finns det inget annat folk kan prata om när man pratar prestanda?
-Vad gör din bil 0-100km/h?
-Vad gör din bil på 402m?

När ska folk få upp ögonen för den lilla runda saken som inte är ett vilostöd för armarna? Hur får man fler att bli intresserade av aktiv bilkörning på en avlyst bana?

Min teori varför inte fler söker sig till denna typ av bilkörning är för att det inte finns någon status i det. Man vinner inte något eller över någon annan, endast personlig utveckling. Man blir inte "balla killen" med feta bilen. I grund och botten tror jag att alla dessa balla killar saknar något, en form av mindervärdeskomplex. På strippen kan man vinna och få respekt. Man behöver inte vara duktig på att köra, bara reaktionssnabb.
Det måste finnas fler anledningar till att folk väljer att plöja ned 10 000-tals kronor på att få bilen snabb rakt fram, men prioterar bort att få stopp på den.

Någon annan som har en teori angående detta. För mig är "strippen" en styggelse utan dess like.

En något upprörd Martin..........

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Det var ord utan visor det, men jag är böjd att hålla med!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Jag har inga direkta teorier, men jag håller fullständigt med...

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

fråga Butterfly vad han tycker om 402m. Svaret blir nog "den totala
utmaningen"

Prestationen att åka rakt är lika stor som att svänga, men på ett annat
sätt. Det beror på vad man gillar. Jag har stor respekt för 402 m. monster.
Men själv är jag den svängiga typen.
När jag var på ringen (1:a besöket) frågade alla hur fort det gick.
Mitt svar blev. Inte en anining, rakan är 2km. Och då kyler man av bilen.
Kanske 120 Kmh. men i kurvorna gick det fortare
Vilken j**la tönt tycker säkert de flesta. Vem bryr sig?

Jan Nagy
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag håller delvis med. Åtminstone alla dessa stylade lustgas försedda "monster" esp japstrenden som är nu, många japanska bilar funkar väldigt bra på bana, t.ex. din honda är troligen bra, lätt osv men de flesta får aldrig chansen. Däremot så t.ex. Butterfly och liknande seriösa är en annan sak. De åker ju och tävlar på riktiga tävlingar. Målet för dem är ju inte att visa upp grejorna på bilsports arrangemang. Dessutom borde en amerikanare med stor v8 och kompressor vara ett bättre utångsobjek ifall man vill ha mycket effekt istället för en 1,8 liter enkelturbo maskin...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Strippen är ju en stor utmaning. Men det är mest en materialsport. Dvs gillar du att utveckla din bil så är det ju kanon att både ha stripptidsmål och få kvitto när man kör.

Svänga är också absolut en materialsport men inte alls till lika stor procent! Det hänger betydligt mer procentuellt på föraren.

Kan det vara så att just det ovanstående gör att många är rädda för att "skämma ut sig" i polarnas ögon om de kör bana? Speciellt om det är en bevisat snabb bil (dvs den går fort på strippen)

Jag vet inte men jag har gång på gång på gång upplevt strippenåkare som bangar för slalom med de mest löjliga ursäkter. Bäst hitills var på den tiden Supramannen alltid snackade om att hans mycket snabba Supra egentligen var byggd för banåka (han har helt slutat säga så nu ). Kommentaren på Bilsport Action Meet förförra året när han INTE tog ut bilen i RSbanan var ordagrant "RS banan såg ut som skit" och "om jag lånat ut bilen till tex Qvarnis så hade han sopat banan med ALLA". Jo hej du.... Qvarnis är duktig men Supran var nog liiiite svårkörd i en RS.... Alltid kul med det klassiska "OM jag kört så hade jag vunnit". Det finns många fler exempel.

Men jag tror att det är viktigt att vi som gillar det här med ratten har en respekt och förståelse för att många fegar ur pga prestationsångest helt enkelt. Det är fullt mänskligt. Så tänker man på det så kan man ju hjälpa polarn över tröskeln på ett bättre sätt? Men det suger totalt om de står och skryter om att de skulle vara snabbast OM de kört

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Bäst hitills var på den tiden Supramannen alltid snackade om att hans mycket snabba Supra egentligen var byggd för banåka (han har helt slutat säga så nu ).

Jag refleketerade också över varför man envisas med att bara köra rakt fram med en bil som man hela tiden själv säger "den är inte byggd för strippen utan är byggd för att gå fort på bana". Rimmar lite dåligt.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jocce med den gula EVon (för att nämna en kändis-strippbil) körde RS både där o fler andra ggr thumbs up

Vellinge
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ni berörde den punkten jag missade, nämligen de som är snabbast oavsett om de kör bana eller inte. Även de som påstår sig ha en bil som är byggd för bana men aldrig någonsin syns på en är en klassiker.
Supramannen är en man att citera ur många synvinklar, många grodor har hoppat ur denna mans mun.
Visst har jag respekt för strippenkillarna, men den har flagnat på sistone.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Raktframåkat är bara för mig en bekräftelse på att man pillat ihopp motor rätt. Allså en matrial parameter.
Sen är man ju en skadad siffermupp så jag var nästan tvungen att kolla om den beräknade tiden 0-100 och 201m tideran stämde.
Därav min visit på Blackrace, att det också satt ju fint att åka mot en polare med vassare bil, även om jag losade tidsmässigt var jag först över mållinjen. Det får han höra
För nu att prestera bättre tider raktfram så blir det matrialet som måste uppdateras, men när det gäller svängandet så måste något annat uppdateras. Hmm kan det vara köttklumpen bakom kringlan nånne????
Allt har sin charm men bana och konor är roligare thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håller med dig fuling, Strippen är en bra mätare på ens skruvochbygginsatser!

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Tyvärr så är det så att om dom mer kända raktfram åkarna skulle göra bort sig på nått sätt så skulle dom få höra det. Att köra RS bana med en bil på +500 hk är inte lätt det är ju inte nåt man bara sätter sig och gör. När (och inte om) det går åt helvete så kommer personerna ifråga att få höra det. Personligen kan jag mycket väl förstå att man inte vill utsätta sig för det häckleriet "bara för att köra runt några koner".

Jag tror att om man tex skulle köra ett konbane evenemang utan publik så skulle man nog få ett gäng av raktfram åkarna att köra. Jag tror inte att det är många som vet hur det känns att ha den endå hyffsat stora press som dessa killar har på sig.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

häckleriet???
Sen kan man ju fråga sig vad det är för folk som tracka dessa för ett/flera misslyckande, för modligen några muppar som INTE själva kört eller i värsta fall både saknar bil och körkort.
Så snacka går ju, men snacka så det går går inte. Det klara bara Italinenare
Käns som någon form av moment 22 i detta, vågar inte ställa upp med trött bil för att bli tråkade och har de vass bil vågar man inte häller pga för att bli trackad över ett misslyckande.
Hur kommer man ur denna spiral måntro????

Laholm
Här sen Nov 2002

Vari ligger skillnaden mot all annan idrott? Risken för att misslyckas finns ju alltid!

Resonerade alla på så som skrivits ovan skulle ju inte idrott finnas, för ingen skulle våga prova.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Innan ni dömer ut strippkörning, testa...med RIKTIG tidtagning. Att knäppa bra tider är inte bara att sätta sig i bilen och gasa, som vissa (inte specifikt folk i denna tråd) verkar tro. Speciellt inte med riktigt snabba bilar...

En kompis sänkte sin bästa tid från 15.184 s till 12.792 i åt, i princip utan att ändra bilen.

Varför kör vissa hellre stripp? Sliter mindre på däck, mindre risk att repa/bucka bilen (jfr konbana), mindre risk att man blir påkörd. Dessutom betydligt enklare att komma åt, i många fall.

Jag tycker också att det är MYCKET roligare när det svänger, men ingen vinner på att man trycker ned folk som hellre kör rakt fram. Sen kan man ju fundera på hur kul det är att få köra sammanlagt några minuter på varje aktiv säsong ;-)

/Gustaf

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kör man racing med stillastående start så får man ju även uppleva strippkörning i varje lopp, förutom att det tillkommer en svårighet med en massa andra som startar samtidigt. Skulle man där lyckas med konststycket att förlora drygt 2 s till första kurvan är man nog tvärsist...

Jag tycker för övrigt att det nästan är roligare att titta på dragracing live än vanlig racing. Åtminstone om det är lite lägre divisioner av racing - upplevelsen av fart är ju nästan noll på sidan om. Det är väl F1 och karting som ser snabbt ut ifrån åskådarplats, annars ser det lite småsegt ut. I dragracing ser man ju hela förloppet ifrån åskådarplats, kan gå omkring i depån och titta på när de mekar, etc.. Däremot ser det väl inte så upphetsande ut när de kör 12 s och långsammare.

Teamet betyder även mer i dragracing, vilket säkert tilltalar många.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tänker inte försöka omvända er eller få er att förstå varför jag håller på med dragracing i olika former, men att säga att det bara är att trycka av när det blir grönt är rent skitsnack. Jag provade min Honda på strippen i lördags för att jag blev triggad till det när jag stod som starter på ett slutet "Test & Tune" evenemang. Det är bannemej inte lätt att få iväg den bilen från stillastående och hur de lyckas vara tre-fyra sekunder snabbare på 402 meter med andra framhjulsdrivna bilar på samma oklistrade bana förstår jag inte.

De som då och då kallas "Bilsporkändisar" och visar bilarna på strippen får ofta höra att de misslyckas när de inte kör snabbare varje gång de tar fram bilen. I fallet Supramannen så var inte den manuellt växlade Supran försedd med ett chassie anpassat för dragracing, men motorkaraktären kanske inte hade lämpat sig i konbana heller. Supran han hade i början av denna säsong var mer tänkt för dragracing (automatlåda) och gick således fortare.
JOCCe med den gula EVo VI:an har fått väldigt mycket kritik för att han inte alltid kör fort på strippen, men vi som haft glädjen att se bilen på bana och i konbana förstår att han har andra prioriteringar.

De tre Ultima-byggarna lär synas i Bilsport och bilarna kommer nog provas på både strippen (av nyfikenhet) och på diverse banträffar. Jag tror inte heller de bilarna är idealiska i trånga konbanor.

Jag är övertygad om att Bilsport har medverkat till intresset kring Dragracing eller rättare sagt tidkortsracing och eftersom deras "En dag på Strippen" är ett väldigt effektivt sätt att få tider på många bilar så är det troligt att de fortsätter med den marknadsföringen. På en rundbana är riskerna större och alla kan inte mäta sig mot "de stora" på samma enkla sätt.

Lomma
Här sen Jan 2003

Var på dragracing första gången i mitt liv på Vallåkra för några veckor sedan. Det var skitkul att titta på

Men jag anser att dragracing=jänkestål(V8) för jag förstår inte heller varför man tar en 1,8 liters motor och försöker få ut 500++
ur en sådan

Men det jag tycker är mest imponerande med dessa killar/tjejer som håller på med dragracing är hur lite körning det är förhållande till arbetsinsatsen före/efter sin 5-9 sek repa thumbs up

Mvh,Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Betänk detta kära vänner, om alla strippenkillar och deras hangarounds skulle få för sig att köra bana skulle det vara 200 bilar på varenda banmöte och konbana. Vi skulle få mycket mindre däcknötartid

Jag förstår inte hur man kan tycka att strippenåkning är av ondo. Okej att den urspungliga posten var lite tillskruvad, men låt folk hålla på med vad dom tycker är kul.

Anser Anders C

Här sen Jun 2003

Personligen tycker jag att folka ska använda sin bil till det de tycker är roligast. Om det är dragracing, banracing, flygande kilometern eller nåt annat har inte jag nåt med att göra. Men visst när folk säger att "den är ju byggd för bana egentligen" och alldrig tar ut eländet på nån bana är ju lite hyckleri. Kör man låga tior eller höga nior som eliten av tryck och pys-bilarna ska man väl va stolt över det! Inte småskämmas och göra uttlanden som får det att framstå som att "den skulle ju gå snabbare om den var byggd för dragracing".

Personligen är jag väldigt motor och teknik intresserad och kan inte låta bli att imponeras av monstren på strippen. Och sätter man sig in i dragracing börjar man uppskatta utmaningen i det hela, precis som många sagt innan mig "det är inte bara att gasa när det blir grönt", det är mycket som kan vara avgörande: däcktryck, hjulvinklar, downforce, viktfördelning, chassireakton, startvarv, laddtryck m.m, m.m, m.m.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tror inte någon här dissar raktframåkat egentligen. Det som jag, och säkert flera andra, ojjar sig lite över är konstigheten i den totala dominansen strippåka har bland mängder med folk som har lite lagom halvsnabba biler (chippade Volvos, BMW's med öppet konfilter, Subarus med fetare avgassystem, och t.o.m. helt otrimmade originalbilar osv osv osv) De som verkligen satsar, de brinner ju helt klart för strippen och det har jag 100% full respekt för!!!

1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande