Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Max vinkel på Porsche 996 GT3 RSR vinge?
2 besök senaste veckan (2550 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Vad är max vinkel på Porsches 996 GT3 RSR bakvinge innan downforce övergår i luftmotstånd?
Bild:
http://www.vrchy.com/fiagt05/original/fia_gt_brno_21.jpg

Ex 993 GT2 har enligt Porsche Motorsport en maxvinkel på 9 grader men jag undrar om man kan dra alla vingar över en kam så att säga och översätta detta på RSR vingen?

och är det så enkelt att mäta vinkeln som att lägga ett vattenpass på vingen och läsa av graderna?

Horda
Här sen Nov 2002

Det går ju inte riktigt säga. Det beror ju på hur luften rör sig innan den träffar vingen.
Du får väl tejpa på små garnbitar och se hur dom rör sig eller montera en kamera och se var vattendropparna släpper på undersidan. Släpper dom långt innan dom når bakkanten så har du för hög vinkel.

Hittar tyvärr ingen bild som förklarar vad jag menar.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Det går ju inte riktigt säga. Det beror ju på hur luften rör sig innan den träffar vingen.
Du får väl tejpa på små garnbitar och se hur dom rör sig eller montera en kamera och se var vattendropparna släpper på undersidan. Släpper dom långt innan dom når bakkanten så har du för hög vinkel.

Hittar tyvärr ingen bild som förklarar vad jag menar.

Jag förstår vad du menar men det måste ändå finnas någon tumregel för vingtypen. Vingen sitter precis i tak kanten som reglerna föreskriver så det är så mycket fri luft som det bara går.

Problemet vi har med monteringen är att det inte kommer att kunna justeras hur mycket som helst när det väl sitter på plats så det är viktigt den hamnar hyffsat rätt från start.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Alldeles för komplext för att ge en tumregel för vad som är max anfallsvinkel om man inte har direkta mätdata för aktuell vinge på just denna bil, men då är det ju ingen tumregel längre ... . Max anfallsvinkel är beroende på vingprofil, turbulensnivå och en massa annat jox. Tittar man på vindtunneldata för vingprofilen eller använder nån av dom potentiallösare för 2d vingar som finns (maniac postade länk till MRIDE42C på en till exempel) så får man fram vingens beteende som funktion av luftens anfallsvinkel. Vad man inte riktigt vet då är just vilket håll luften kommer ifrån där vingen sitter.

Följ rekommendationerna att testa med någon av de visualiseringstekniker som finns (vattendroppar, fotogen & pigment, garntufsar eller nåt). Ganska kul övningar att pula med.

Anfallsvinkeln mäter du inte ovanpå vingen som du antydde, utan den definieras av vinkel mellan linjen från framkanten till bakkanten på vingen och riktningen på anströmmande luft.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Här hittar du lite om vingprofiler (den tråd som nämndes ovan)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33711&postdays=0&postor . . . .

Sidan 11 & 12 i tråden ovan.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det måste väl finnas fakta vad för vinkel man kör med när den sitter på originalbilen?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:

Anfallsvinkeln mäter du inte ovanpå vingen som du antydde, utan den definieras av vinkel mellan linjen från framkanten till bakkanten på vingen och riktningen på anströmmande luft.

Så man mäter inte vinkeln mellan framkant och bak kant på vingens ovansida och förutsätter att luften kommer rakt framifrån?

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

En på det viset mätt vinkel kan du använda och kalla installationsvinkel. Anfallsvinkeln däremot är vinkeln mellan anströmmande luft och linjen mellan vingens fram- och bakkant. Anströmmande luft är inte horisontell i närheten av bilen och dessutom varierar det längs bilens bredd, därav att mer avancerade, till ett specifikt fordon anpassade, vingar har en profil som vrider sig längs längden för att anfallsvinkeln skall bli optimal hela vägen. Ett exempel på hur det kan se ut ser du på bilden.

Nascarbil, baken till vänster och fronten till höger.

Man kan se recirkulation i basen på bakrutan och bakom bilen. Vinkeln mellan horisontallinjen och anströmmande luft varierar mellan 0 och ca 20 grader beroende på var i bakkanten man tittar varför det är mycket vanskligt att kasta ur sig tumregler för just installationsvinkeln (som vi definierade nyss).

Tumregel för justerområde för anfallsvinkeln kan du få från 2D-lösare som den som refererades till nyligen. Lokal vindriktning kan du ta reda på genom enkla visualiseringsmetoder med ståltråd, garntofsar och en videokamera. Detta sammantaget ger dig sen tumregel för lämpligt justeromåde av installationsvinkeln för din vingprofil i den position bakom bilen där du vill ha den.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det måste väl finnas fakta vad för vinkel man kör med när den sitter på originalbilen?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

du får väl fråga porsches motorsportsavdelning, dom lär definitivt ha kolla på den vingen. Eller är dom kinkiga på att ge ut sånt ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
du får väl fråga porsches motorsportsavdelning, dom lär definitivt ha kolla på den vingen. Eller är dom kinkiga på att ge ut sånt ?

Jag har inga som helst kontakter där, tänkte det måste finnas några här som har en sådan vinge på sin bil som vet.

2 besök senaste veckan (2550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande