Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bes. med plastrutor
6 besök senaste veckan (5022 totalt)
Tobbe A
Furulund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bes. med plastrutor

Går det att besiktiga bilen om man byter till plastrutor istället, tänker byta alla utom vindrutan.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Bes. med plastrutor

Tobbe A skrev:
Går det att besiktiga bilen om man byter till plastrutor istället, tänker byta alla utom vindrutan.

Yes

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

När jag körde in med min bil med plastrutor i bakre sidorutorna fick jag tillsägelse om rutorna. Min besiktningsman sade att det inte var tillåtet, han släppte det ändå med kommentaren att det är polisens sak att kolla sånt. MAn ska nog ha lite flyt o få rätt besiktningsman.

/Anders C

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har avhandlats många gånger förr.
Bland annat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=468
och här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41404

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Kraniel skrev:
Har avhandlats många gånger förr.
Bland annat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=468
och här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41404

Alltså är det inte ok men det går oftast igenom?

Inga problem sist jag var hos SBP men jag skyltade inte heller med att de var i plast men det märker man ju om man är lite uppmärksam.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Har fått både tilsägelse & tvåa på SBP:

det konstiga är att de bakre sidorutorna & bakrutan får man måla
med svart färg om man vill -
men man får inte ersätta glaset med ett säkrare material ?!?!?!?!?!

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

KristianAE86 skrev:
Har fått både tilsägelse & tvåa på SBP:

det konstiga är att de bakre sidorutorna & bakrutan får man måla
med svart färg om man vill -

Tänk på att vi lever i Sverige .. finns det några regler som är vettiga? jo många säkerhetsregler inom motorsport är vi dom enda med vettiga istället

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

KristianAE86 skrev:

På vilket sätt är det ett säkrare material? Hade det funnits fler fördelar än nackdelar är jag övertygad att det hade suttit originalmonterat.

Fundera själv på hur den förbipasserande bilisten ska kunna rädda dig ur din brinnande, voltade bil som ligger ute på åkern. Knappast genom att krossa en ruta och lyfta ur dig...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Fundera själv på hur den förbipasserande bilisten ska kunna rädda dig ur din brinnande, voltade bil som ligger ute på åkern. Knappast genom att krossa en ruta och lyfta ur dig...

sant - en "normalfuntad" människa (inte som alla rejsianer) fattar ju inte att det bara är att trycka in plastrutan med handen

Säkrare är det genom att det ej går sönder & sprider miljontals rakbladsvassa bitar omkring sig.

k

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Relaterad fråga, är det regbesiktning på att lägga igen bakre sidorutor och bakruta med plåt?

Att framdörrarnas rutor bör vara krossbara för gatbruk är inte svårt att förstå, men bakre sidorutor och bakruta borde väl kunna få vara okrossbara (speciellt om det inte ska sitta några baksätespassagerare där).
Att komma igenom en plastruta behöver inte vara enkelt, speciellt om den är limmad och popnitad rejält. Alla gör ju dem inte tunna som gladpack och de kan ha rejäl fästram.

Splitterfilm på sidorutorna är ju en option, speciellt om man som jag har ramlös ruta utan annat stöd än tre buntband i dörren... Undrar hur mycket lättare en plastrutekonstruktion (med dess nödvändiga stödram etc) hade blivit?

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Relaterad fråga, är det regbesiktning på att lägga igen bakre sidorutor och bakruta med plåt?

Att framdörrarnas rutor bör vara krossbara för gatbruk är inte svårt att förstå, men bakre sidorutor och bakruta borde väl kunna få vara okrossbara (speciellt om det inte ska sitta några baksätespassagerare där).
Att komma igenom en plastruta behöver inte vara enkelt, speciellt om den är limmad och popnitad rejält. Alla gör ju dem inte tunna som gladpack och de kan ha rejäl fästram.

Splitterfilm på sidorutorna är ju en option, speciellt om man som jag har ramlös ruta utan annat stöd än tre buntband i dörren... Undrar hur mycket lättare en plastrutekonstruktion (med dess nödvändiga stödram etc) hade blivit?

våran volvo v70 från 02 är utrustad med laminering på alla rutor original från fabrik.. ska enligt volvo vara helt ogenomträngliga. så varför skulle inte plast gå bra.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Nikel skrev:
Niklas Falk skrev:

våran volvo v70 från 02 är utrustad med laminering på alla rutor original från fabrik.. ska enligt volvo vara helt ogenomträngliga. så varför skulle inte plast gå bra.

En laminerad ruta är väl som nästan alla framrutor. En splitterfilm som sitter inbakad mellan två glasrutor.

Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003

Jag har reg bes med plastrutor.Men dom krävde intyg från glasmästarn att dom inte spllitras när
dom går sönder.Allså kan man inte bes med plexiglas men med macrolon å liknande går det bra thumbs up

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

peter schmidt skrev:
Jag har reg bes med plastrutor.Men dom krävde intyg från glasmästarn att dom inte spllitras när
dom går sönder.Allså kan man inte bes med plexiglas men med macrolon å liknande går det bra thumbs up

Peter: men enligt SBPs regler går det ej - förutom på ombyggt eller amatörbyggt fordon thumbs down

therealpinto skrev:
Vilka andra ändringar blir det? Bara bur och rutor "räcker" ju inte för ombyggt fordon. En vanlig regbes ger formellt sett inte utrymme för plastrutor.

/Gustaf

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Kan man konvertera till plastrutor i efterhand på ett fordon som är besiktigat som ombyggt, eller måste det göras vid omregistreringstillfället?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
peter schmidt skrev:

Peter: men enligt SBPs regler går det ej - förutom på ombyggt eller amatörbyggt fordon thumbs down

therealpinto skrev:
Vilka andra ändringar blir det? Bara bur och rutor "räcker" ju inte för ombyggt fordon. En vanlig regbes ger formellt sett inte utrymme för plastrutor.

/Gustaf

Som vanligt vid dylika frågor är det väl så att det kan skilja sig hemskt mycket mellan besiktningsmäns uppfattning och kunnande om gällande regler.

Så kommer man lugnt och fint in, samt har ett intyg i bakfickan utifall att blir risken stor att besiktningsmannen tycker det är enklast att släppa då han kan bli osäkert.

Jeppson, ska du göra rätt så är det omreggning om du gör ändringar men med en diger lista ombyggnationer tror jag inte de hänger upp sig på några utbytta glasbitar.

Åsbro
Här sen Okt 2003

Bilen i fråga var en taksänkt volvo 242,på den tiden (-91)behövde man bara reg bes en sån ändring
men det har väl hänt lite sen dess med reglerna.

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Bes. med plastrutor
6 besök senaste veckan (5022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande