Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4887 totalt) |
Re:
Slirkoppling finns, men ingen automat, har iaf aldrig hört talas om det på sport2000. _________________ Magnus Med ST |
||||
Sport 2000 är en bra klass men den kräver nästan lika mycket underhållning om man ska vara med i toppen som många andra, även om KF motorerna har ju tagit ett stort kliv framåt.
Vi kommer köra Komet nästa säsong och då byter vi kolv/honar var 5 timme, fixar bottendelen var 10h. Rotax är mer hållbar men inte alls lika konkurrenskraftig. Kör så det ryker!! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Varför skulle inte Rotax vara konkurrenskraftig?
Rotaxmax och sport2000 är ju olika klasser, man kan köra ihopa, men räknar poäng var för sig. I rotax kör man med plomberade motorer och enhetsdäck, vilket gör att resultatet i tävlingarna är mer upp till föraren, inte hans plånbok. Det vill jag kalla konkurrenskraftigt. _________________ Magnus Med ST |
||||
Re:
Nej, du har fel. Kör man i sport 2000 med en Rotax så räknar man poäng i den serien som du kör tex SKCC. Man ska skilja på serien RMC och motorn, RMC gäller Mojo som enhetsdäck och motorn måste vara plomberad. Kör du i sport 2000 med en Rotaxmotor så behövs inte plombering och du ska köra på Bridgestone YJC/YJP. Varför inte Rotaxmotorn är konkurrenkarftig har en del med att göra, 24mm förgasare på alla motorer utom Rotax(som kör med 34mm flottör), ett nytt avgassystem till Komet/Leopard som kom denna säsong. Idag varvar de som kör Komet ca 17500-18200. För några år sedan så låg de flesta runt 15000varv. Jag hoppas du förstår att jag talar om att köra Rotaxmotor i sport 2000... Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re:
Jag tänkte mer som att rotax och sport2000 tävlar i olika klasser. Är det många rotax som tävlar bland sport2000? Som du nämner varvar Komet 18k, medans rotax slår i varvstoppet vid 13k redan där inser man att det är svårt för en rotax att hänga med sport2000. Men rotax har aldrig byggts för att tävla mot sport2000, utan för att vara driftsäkra och billiga och köra i en egen klass. _________________ Magnus Med ST |
||||
Långlopp in någon billig serie, tex BMC motorsport tror jag de heter eller LMLS Linköping som är billigt, gå ihop några och åk å ha kul. Annars är det gokart, sport 2000 eller rotax som gäller dock är racen hårda i gokart så det tar minst ett år innan man är med i matchen ordentligt. En kul grej är annars att vi i Södertälje kommer att anordna 24-timmars race med hyrkart som ger massor av kul körning för billig penning eller varför inte mjukstarta med lite 5-papp cup åka? Nästa steg är Alfaklubbens eller BMW klubbens race. Historik racing kan vara en trevlig och lättsam variant att börja med.
Det finns många team i långloppsserierna som gärna hyr ut körning per timme under racen, det är ett billigt sätt att känna sig för och många av dem kan till och med ha säkerhetskläder att låna ut. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
|
||||
Re:
Brukar vara en eller annan Rotax på tävlingar i Sport 2000. Gissar att 90-95% kör med Leopard, Komet eller Dino i Sport 2000-tävlingar. _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4887 totalt) |