Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1803 besök totalt |
Rostar bilen sönder vid isrejsing?
Hejsan, Går i tankarna att skaffa isdäck till "sommar" bilen och prova på lite iskörning nu i vinter, ![]() men en tanke som slog mig är hur är det att köra på en frusen saltvatten sjö kommer bilen att rosta sönder totalt då eller... ![]() skulle ju så gärna slänga runt lite på isen men vill ju inte försöra sommar bilen med en massa rost ![]() _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
Var någonstans i Finland skulle det finns riktigt saltvatten?
![]() Mer seriöst. Saltvatten fryser sämre än sötvatten och det är då det vatten som är minst salt som fryser (delvis p g av att det är lättare dessutom och finns vid ytan). Sedan bubblar det ju inte upp nytt saltvatten på isen utan det mesta bildas av nederbörd som faller och fryser. Så mot slutet av säsongen så är istäcket nog i princip att betrakta som osalt (utom de undre delarna). Men vad vet jag. Nordpolens is betraktas ju som rent sötvatten badande i riktigt saltvatten. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Bor nära Vasa så det är inte riktigt så långt norr!
![]() ![]() Men det var skönt att höra! och om jag skulle har försökt att använd mina morgontrötta hjärna skulle jag har borda förståt det där med nederbörd, men då blir det nog att skaffa sig ett par rallydäck till vinter, _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
Re:
Vågar nog säga att om du kör på en sjö å inte på bottenviken/havet så finns de väll inte en chans att du har saltvatten i en sjö! OM nu inte sjön skulle ligga brevid ett salttag ![]() Nä du, Sätt på spikdäcken å KÖR! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Uppe i Haparanda är det så lite salt att man kan dricka havsvattnet. Elbastu-ugnen dog på fem år, ändå används den bara en månad per år. Spola bilen efteråt. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1803 besök totalt |