|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

06 Dec 2007 22:15
Senast ändrad av t16, 04 Apr 2008 15:33, ändrad totalt 8 gånger
beräkning av alfa 116 chassi totalt(Dämparvärden har kommit)
Summa kardemumma för närvarande:
1390mm spårvidd
2400mm hjulbas
1230mm totalhöjd
980kg totalvikt
835kg fjädrad vikt
145kg ofjädrad vikt
450mm CGH
68mm rollcentra fram
230mm höjd wattlänksinfästning
240mm rollcentra bak(stel axel = ingen jackingrörelse)
154mm rollcentra
308kpm MOT vid 1,25G
333kpm MOT vid 1,35G
18,2mm Deflection vid 1,5 gr krängning
Viktfördelningen är ca. 50/50
Komplettering:
285mm Hjulradie
310mm Dedion bussningshöjd
950mm avstånd mellan coilovers
570mm mellan dedionled till coilovers i längsled
520mm mellan dedionled och hjulaxeln
ca. 170nm motormoment
TS låda med 25% diffverkan
Viktfördelning mellan höger och vänster bör bli 980/2=490kg sen en förare på 70kg fördelat ca. 50/20kg
vikt vänster sida 540kg och höger sida 510kg
_________________ Dennis Mollberg
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

06 Dec 2007 22:19
om vi nu skulle sänka wattlänket bak för att minska lift så skulle man få gå upp mer i krängare och HZ bak för att kompensera samt kanske öka lite fram för balansen vilket man ogärna gör.
Vad jag kan få fram så har Maz rätt i att krängaren bak behövs och Ice har rätt i betydelsen att få upp dedioninfästninge i framkant.
Jag mottager gärna konstruktiv kritik!
mvh
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

07 Dec 2007 14:23
Re: beräkning av alfa 116 chassi totalt
t16 skrev: | En massa siffror. |
Bra idé! Skall vi hjälpas åt att göra listan komplett?
Jag saknar:
Vikt(fördelning) vänster/höger
Hjulradie
deDion-bussningshöjd
deDion-bussningens längsläge
Avståndet mellan bakfjädrarna
Bakfjädrarnas längsläge
Motorns vridmoment
Utväxling
Låsningsgrad på diffbromsen
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

07 Dec 2007 16:20
Nu har jag kompletterat listan!
vad menar du med dedionbussningens längsläge?
Du kanske ville ha den fjädrade vikten?
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

08 Dec 2007 18:33
Re:
t16 skrev: | ...vad menar du med dedionbussningens längsläge?... |
Exempel: Hur långt framför den bakre hjulaxeln sitter deDion-bussningen.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

09 Dec 2007 18:26
ok!
ca. 750-800mm skulle jag tro men jag ska mäta det nästa gång jag är ute i garaget, tyvärr ska jag till stockholm på kurs mådag till tisdag så det blir nog inget mätt innan onsdag, vad är vi ute efter här?
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

09 Dec 2007 19:21
Re:
t16 skrev: | ok!
ca. 750-800mm skulle jag tro men jag ska mäta det nästa gång jag är ute i garaget...vad är vi ute efter här? |
MR.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

09 Dec 2007 19:35
Re:
ice skrev: | t16 skrev: | ok!
ca. 750-800mm skulle jag tro men jag ska mäta det nästa gång jag är ute i garaget...vad är vi ute efter här? |
MR. |
Det är jag med på, jag tänker på sammhanhanget.
mvh
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

09 Dec 2007 19:46
Re:
t16 skrev: | ice skrev: | t16 skrev: | ok!
ca. 750-800mm skulle jag tro men jag ska mäta det nästa gång jag är ute i garaget...vad är vi ute efter här? |
MR. |
Det är jag med på, jag tänker på sammhanhanget.
mvh |
Jag hade tänkt att räkna ut; hur din bil rör sig, under inbromsning, kurvtagning och 'acceleration, samt även titta på balansen (över/understyrning).
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

09 Dec 2007 20:04
Min tanke om broms:
Vid broms så tas det upp kraft från vägbanan som pressar ner dedionfästet i framkant(nedersta röda ringen), så är det ialafall på bilar med bromsar på bakaxeln, på en bil som alfan så tas bromskraften upp i växellådan(den grå lådan) som pressar framänden av bilen nedåt.
Jag har svårt att tro att det inte blir några krafter alls som pressar dedionfästet nedåt även på en alfa då det hursomhelst är en hävarm från hjulaxeln till marken.
Likaså vid acc så bör det sträva efter att dels lyfta i dedionfästet som visas och lådan bör vilja lyfta på karossen i framkant?
_________________ Dennis Mollberg
|
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181

09 Dec 2007 20:43
Detta försökte jag säga i andra tråden men blev nerskjuten. Enl. alla el guru hassan här kommer kraften inte från marknivån utan hjucentrum (vilket jag har svårt att förstå).
_________________ Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

09 Dec 2007 20:52
Re:
Grendel skrev: | Detta försökte jag säga i andra tråden men blev nerskjuten. Enl. alla el guru hassan här kommer kraften inte från marknivån utan hjucentrum (vilket jag har svårt att förstå). |
Frågan var hur en stång som är ledad i båda ändarna kan överföra kraft i annat än i rak linje mellan lederna.
Inte blev du väl sur, Micke?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

09 Dec 2007 21:49
Re:
Grendel skrev: | Detta försökte jag säga i andra tråden men blev nerskjuten. Enl. alla el guru hassan här kommer kraften inte från marknivån utan hjucentrum (vilket jag har svårt att förstå). |
Jag känner på mig att det är något mer med i bilden som vi inte ser men vad?
_________________ Dennis Mollberg
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292

09 Dec 2007 22:29
Senast ändrad av Johan Lekås, 12 Dec 2007 08:59, ändrad totalt 1 gång
Re:
t16 skrev: |
Min tanke om broms:
Vid broms så tas det upp kraft från vägbanan som pressar ner dedionfästet i framkant(nedersta röda ringen), så är det ialafall på bilar med bromsar på bakaxeln, på en bil som alfan så tas bromskraften upp i växellådan(den grå lådan) som pressar framänden av bilen nedåt.
Jag har svårt att tro att det inte blir några krafter alls som pressar dedionfästet nedåt även på en alfa då det hursomhelst är en hävarm från hjulaxeln till marken.
|
Grendel skrev: | Detta försökte jag säga i andra tråden men blev nerskjuten. Enl. alla el guru hassan här kommer kraften inte från marknivån utan hjucentrum (vilket jag har svårt att förstå). |
Det är helt rätt att bromskraften verkar vid vägen, men bromskraften är parallell med vägen och inte lite uppåtriktad som i bilden
Tänk så här så blir det kanske klarare:
När bromsoken nyper om skivan inne vid växellådan så försöker de via drivaxeln hindra hjulen från att snurra. Om bromsoken sitter monterade på lådan så är det lådans fästen som hindrar den från att rotera med hjulet vid bromsning. När hjulen försöker sluta snurra tvingas hela hjulet bakåt pga friktionen med vägen. Det som hindrar hjulen från att åka bakåt är stagen fram till dedion-bussningen.
Kraften som verkar i hjulcentrum (och hindrar hjulet från att åka bakåt) är lika stor som bromskraften, och också horisontell. Eftersom dedionbussningen sitter lägre än hjulcentrum kommer den horisontella kraften (i hjulcentrum) att vilja dra isär fjädringen. Det lyfter baken på bilen mer än om dedionbussning och hjulcentrum var på samma höjd, allt annat lika
EDIT: För att (förhoppningsvis!) förtydliga lite: Man ska inte blanda ihop ovanstående med lastväxlingen mellan fram och bakaxel pga bromskraften. Lastväxlingen beror bara hjulbasen, tyngdpunktens höjd och bromskraftens storlek. Dvs man betraktar bilen som från sidan som en låda på två stöd (fram/bakhjul) där bromskrafter verkar i stödpunkterna. Det som beskrivs ovan är när man "går in i lådan" och kollar hur fjädringen reagerar på bromskraften
_________________ Johan Lekås
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

11 Dec 2007 15:18
Senast ändrad av ice, 12 Dec 2007 13:25, ändrad totalt 1 gång
Jag kommer att använda följande värden då jag räknar (om t16, eller någon annan, har synpunkter på de använda värden; 'vore jag glad om han/ni kunde skrika snabbt (innan vi gått ner oss alltför djupt i beräkningsträsket)):
1. Friktionskoefficient* =
__1,15@525 kp (tjänstevikten/2)
__1,35@263 kp (tjänstevikten/4)
__1,55@131 kp (tjänstevikten/8)
2. De angivna Rbw:na per hjul (halva KH:n).
3. Bakre hjulaxel till deDion-bussning = 700 mm
4. Bromskraftsfördelning = 75 % fram.
5. Anti Dive = 0 %.
*För att kunna justera balansen; 'måste friktionskoefficienten vara lastberoende.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

11 Dec 2007 15:41
Senast ändrad av ice, 19 Dec 2007 12:27, ändrad totalt 1 gång
Jag börjar med inbromsning (inte för att det är viktigast, utan för att det är lättast).
Höger framhjul låser vid -1,16 g.
Höger bakhjul förväntas låsa vid -1,29 g.
Framvagnen komprimeras 22 mm.
Bakvagnen expanderas 50 mm.
Skidpad högervarv:
Framvagnen förväntas släppa vid 1,25 g.
Bakvagnen släpper vid 1,22 g.
Vänster framhjul komprimeras 18 mm.
Höger bakhjul expanderas 22 mm.
Skidpad vänstervarv:
Framvagnen förväntas släppa vid -1,27 g.
Bakvagnen släpper vid -1,22 g.
Höger framhjul komprimeras 19 mm.
Vänster bakhjul expanderas 23 mm.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

11 Dec 2007 22:58
Jag har varit bortrest och har ej kunnat kolla upp så att måtten är exakta men gör det i morgon.
Fasen det är stora lift vi pratar om bak! menar du att det blir lift vid roll oxå?
Hur du räknar ut det vore intressant så man kan skilja på hur mycket som är viktförflyttning respektive lift.
_________________ Dennis Mollberg
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

12 Dec 2007 07:47
Fast nu pratar vi enbart om den lift som genereras internt de-Dionen va? Röva trycks ju ner en smula av momentet kring växellådan med eller?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

12 Dec 2007 12:16
lådan bör ju vilja vrida sig runt sin egen axel och då verkar kraften genom att trycka på framhjulen, dock blir det nog inte så stark kraft då hävstången fram är ganska lång, eftersom den sitter över bakaxeln så är frågan hur kraften blir där?
En svag lyftkraft bör det bli.
_________________ Dennis Mollberg
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

12 Dec 2007 12:59
Svag lyft totalt menar du?
Vridmomentet runt drivaxeln bak vill ju vrida bilen neråt fram, framhjulen håller i emot och en lika stor kraft men ovänd (nedåt) borde då skapas i fjädrarna bak. Svårt att avgöra hur stor den är jämfört med lyftkraften från de-Dionen men rimligtvis är båda meningslöst små jämfört med lastväxel pga acceleration.
Eller tänker jag galet? elementär balkböjning liksom, isolera krafter osv.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

12 Dec 2007 13:54
Re:
t16 skrev: | ...Fasen det är stora lift vi pratar om bak! menar du att det blir lift vid roll oxå?... |
Inte i bak (i fram reser den sig ~ 4 mm).
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
|